Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cambiar schreef:NatasjavE schreef:TS,..dan ben ik benieuwd welke dierenarts dat was. Want ik kan me echt niet voorstellen dat van een hoge glucose spiegel(echt uniek voor een veulen, de alvleesklier doet het nog super) dikke benen krijgt.
Dan zou het een DMI veulen zijn....volgens mij zijn daar geen gevallen eerder van beschreven.
Nou verrek...1 gevonden. Om aan te geven hoe zeldzaam dat is
[VN] Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren
Het diertje is insuline afhankelijk.
Hmmm.... Dikke benen zijn gestopt na het stoppen van pavo. Ik denk niet dat het zo erg is maar ze is wel heel dik voor een jaarling, nu ook nog.
NatasjavE schreef:ponyparadijs schreef:Maar ik zeg ook niet dat je helemaal niets moet geven
Mijn veulen eet gewoon muesli met mams mee
Maar die muesli heeft niet de goede verhouding sporen elementen. Muesli levert nu vaak datgene wat je bij sobere rassen niet wil. Granen, mais en haver. Maar dan zonder de extra vezels.(ligt uiteraard aan welke muesli) Dan kan je net zo goed pavo veulenbrok geven.
Het gaat dus om een andere verhouding van de sporen elementen.
http://www.dehoefslag.nl/verzorging/kan ... komen.html
Hier staat een uitleg.
Dees schreef:Geen enkel veulen kan in NL groot worden op hooi en gras. Vergeet die fabel svp asap. Een zomerse weide is goud waard voor een veulen, maar vanaf medio aug is gras alleen echt niet meer voldoende.
Het Metazoa verhaal geloof ik niet zo in - metazoa is speciaal gemaakt voor sobere paarden en niet voor jonge dieren in de groei. Jonge dieren in de groei hebben (oa) mineralen en (veel!) eiwitten nodig. Juist datgeen wat niet in metazoa zit. (ik zou zelf daarom ook direct dat opfokadres in heroverweging nemen - kan niet goed zijn). Wil je geen pavo? prima, maar koop dan wel gewoon veulenbrok van een ander merk!
R12312 schreef:Ik denk niet dat er specifiek pavo bedoelt wordt, je kunt ook Havens in die plek noemen of cavalor.
nine1987 schreef:Dees schreef:Geen enkel veulen kan in NL groot worden op hooi en gras. Vergeet die fabel svp asap. Een zomerse weide is goud waard voor een veulen, maar vanaf medio aug is gras alleen echt niet meer voldoende.
Het Metazoa verhaal geloof ik niet zo in - metazoa is speciaal gemaakt voor sobere paarden en niet voor jonge dieren in de groei. Jonge dieren in de groei hebben (oa) mineralen en (veel!) eiwitten nodig. Juist datgeen wat niet in metazoa zit. (ik zou zelf daarom ook direct dat opfokadres in heroverweging nemen - kan niet goed zijn). Wil je geen pavo? prima, maar koop dan wel gewoon veulenbrok van een ander merk!
Wowwowwow... Hoe is mijn tinker dan groot geworden? En groot is hij.. En breed ook.. En gezond ook.. Oh hey.. En geen tekorten..
Kun je dat even verklaren? Hij heeft inderdaad altijd alleen maar hooi, gras en een liksteen gehad.. Hij lreeg enkel eems een handje muesli als mijn drachtige merrie (vorig jaar) voer kreeg en hij in de buurt stond.. Maar dit was slechts sporadisch..
Casarell schreef:Cambiar schreef:Deze morgen tip gekregen van metazoa van mevrouw van de opfok en ga kijken om te bestellen. Zit kennelijk geen troep in.
Voor volwassen paarden kan je dat proberen, voor een veulen not-done.
Die heeft hele andere behoeftes omdat deze volop in de groei is.
Ik neem aan dat je straks een gezond dier wilt?
Ga eens kijken naar veulen/opfokvoeding van bv Cavalor of Havens..
Die hebben er ook geen 'troep' in, maar voldoet wel aan de voedingsbehoefte van opgroeiende veulens..
EliseXJoelle schreef:Metazoa is prima te voeren aan veulens. Alleen moet je goed kijken of het veulen meer of minder nodig heeft.
Metazoa is ook geen brok om lekker dik te maken maar een supplement als aanvulling op ruwvoer.
Ik weet van wie je de tip gekregen hebt, ik zit nu bij haar :p
Dees schreef:Overigens, menselijke spijsvertering en de spijsvertering van een paard zijn twee totaal verschillende dingen. Dat begint al bij een paar meter darmlengte. Wil je als mens eens goed buikpijn, ga dan vooral een middagje gras eten. Dus: hoe jij als mens op bepaalde stoffen reageert, is helemaal niet in vergelijk te zetten tot hoe een paard op bepaalde stoffen reageert.
Cambiar schreef:Mijn idee is iets schraler al dartelend en spelend buiten de winter doorbrengen toch veel gezonder dan veulens die langs hier opgroeien in een postzegel wei'tje van amper een hectare en op 1 kilo veulenbrok per dag. Het grootste percentage aan paarden krijgt een teveel binnen waardoor op latere leeftijd problemen ontstaan.
nine1987 schreef:Kun je dat even verklaren?.....
Dees schreef:nine1987 schreef:Kun je dat even verklaren?.....
Er is een verschil tussen goed voeren en 'overeind staande in leven houden'. Maar goed, dat verschil merk je pas wanneer je echt wat van je dier gaat vragen.
Dees schreef:nine1987 schreef:Kun je dat even verklaren?.....
"Even".
Tinkers zijn laag gebouwde, sobere dieren en vallen onder de koudbloeden. Daarom kunnen ze overleven op heel minimale voergift. Daarnaast worden ze gezien de lage prijzen, amper röntgenologisch gekeurd, dus hoe weet je of die helemaal gezond is? Bovendien - er zijn maar weinig tinkerhouders die werkelijk prestaties van zo'n dier vragen, dus wanneer zou je überhaupt tegen tekortkomingen in de opfokperiode aanlopen?
Ik vind tinkers écht niet te vergelijk met warmbloedsportpaarden en warmbloedsportpony's. Al zou ik een zogende tinkermerrie wel merriebrok geven en het veulen tijdens het afspenen ook zeker wel veulenbrok geven.
Er is een verschil tussen goed voeren en 'overeind staande in leven houden'. Maar goed, dat verschil merk je pas wanneer je echt wat van je dier gaat vragen.

EliseXJoelle schreef:Metazoa is prima te voeren aan veulens. Alleen moet je goed kijken of het veulen meer of minder nodig heeft.
Metazoa is ook geen brok om lekker dik te maken maar een supplement als aanvulling op ruwvoer.
Ik weet van wie je de tip gekregen hebt, ik zit nu bij haar :p
. Doe haar vele groetjes
. Metazoa is een super tip voor mijn andere 6 dikkerds. NatasjavE schreef:Ik vind groot en rond ook niet een garantie op gezonde botten moet ik zeggen.
Daarvoor zal je een paard eerst moeten röntgenen.
Cambiar schreef:NatasjavE schreef:Ik vind groot en rond ook niet een garantie op gezonde botten moet ik zeggen.
Daarvoor zal je een paard eerst moeten röntgenen.
De enige manier om sterke botten te krijgen is veulens ver weg houden van suiker en brokjes en kans geven om op een groot terrein te spelen en te rennen. Goed hooi en schraal houden. Dat is de enige manier om sterke botten te krijgen.
Ik ben wel akkoord dat een zogende merrie extra nodig heeft. Vooral een bloedig type zoals mijn analyseer merrie, die van nature fijn gebouwd is in vergelijk met andere van haar ras. Daarom heb ik voor haar gewoon merriebrok gekocht.