Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:38

Ik snap wel dat je dat verband legt, echter kan het ook een virus zijn geweest en waren de dikke benen ook vertrokken als je wel pavo was blijven voeren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:40

Cambiar schreef:
NatasjavE schreef:
TS,..dan ben ik benieuwd welke dierenarts dat was. Want ik kan me echt niet voorstellen dat van een hoge glucose spiegel(echt uniek voor een veulen, de alvleesklier doet het nog super) dikke benen krijgt.

Dan zou het een DMI veulen zijn....volgens mij zijn daar geen gevallen eerder van beschreven.

Nou verrek...1 gevonden. Om aan te geven hoe zeldzaam dat is

[VN] Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren
Het diertje is insuline afhankelijk.

Hmmm.... Dikke benen zijn gestopt na het stoppen van pavo. Ik denk niet dat het zo erg is maar ze is wel heel dik voor een jaarling, nu ook nog.

Dat kan....
Kan ook er aan liggen dat het virus ook verdwenen was.
Ook zit er veel eiwit in de PAVO...door plotseling een hoge hoeveelheid kan het ook daar dikke benen van gekregen hebben.
Zonder bloedonderzoek op glucose, eiwit en een bezinking weet je niet wat het geweest is.

Minder hooi voor het jaarling. Of minder rijke wei. Nu te dik gaat voor later dus echt problemen opleveren.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-09-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:40

R12312 schreef:
Ik snap wel dat je dat verband legt, echter kan het ook een virus zijn geweest en waren de dikke benen ook vertrokken als je wel pavo was blijven voeren.

Inderdaad...dit dus.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:55

Yep. Als je zelf griep krijgt is dat toch ook niet de schuld van de aardappel die je gister gegeten hebt?

Overigens, menselijke spijsvertering en de spijsvertering van een paard zijn twee totaal verschillende dingen. Dat begint al bij een paar meter darmlengte. Wil je als mens eens goed buikpijn, ga dan vooral een middagje gras eten. Dus: hoe jij als mens op bepaalde stoffen reageert, is helemaal niet in vergelijk te zetten tot hoe een paard op bepaalde stoffen reageert.

En nogmaals voor TS: geef je veulen gewoon een keurige merriebrok. Wel zo simpel, wel zo gezond en wel zo veilig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:04

Geef je merrie merriebrok, desnoods wat slobber bij, onbeperkt goed hooi en toegang tot vers water en zij maakt gratis het beste en meest volledige veulenvoer dat je je kunt wensen: moedermelk!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:12

NatasjavE schreef:
ponyparadijs schreef:
Maar ik zeg ook niet dat je helemaal niets moet geven
Mijn veulen eet gewoon muesli met mams mee

Maar die muesli heeft niet de goede verhouding sporen elementen. Muesli levert nu vaak datgene wat je bij sobere rassen niet wil. Granen, mais en haver. Maar dan zonder de extra vezels.(ligt uiteraard aan welke muesli) Dan kan je net zo goed pavo veulenbrok geven.

Het gaat dus om een andere verhouding van de sporen elementen.

http://www.dehoefslag.nl/verzorging/kan ... komen.html
Hier staat een uitleg.

Ik heb het overigens niet of een sober ras zoals TS hoor
En zoals je zegt ligt het ook aan de muesli dat is natuurlijk ook met de verhouding sporen elementen
Je weet tenslotte niet welke muesli ik voer
Dus je kan niet zomaar zeggen dat die niet de goede verhouding sporen elementen heeft

Ik ben heel erg anti pavo en dan kunnen nog zoveel mensen (en fokkers) het voeren
Mijn paarden en veulens zouden het NOOIT krijgen
Verder hoef ik mij niet te verdedigen waarom
Ik geef het gewoon niet

R12312

Re: Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:14

Ik denk niet dat er specifiek pavo bedoelt wordt, je kunt ook Havens in die plek noemen of cavalor.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:16

.

Minder hooi voor het jaarling. Of minder rijke wei. Nu te dik gaat voor later dus echt problemen opleveren.[/quote]
Ja dat besef ik. In Tsjechië zal het gras gelukkig minder rijk zijn. Ik hoop dat ze daar vermagert.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:18

Dees schreef:
Geen enkel veulen kan in NL groot worden op hooi en gras. Vergeet die fabel svp asap. Een zomerse weide is goud waard voor een veulen, maar vanaf medio aug is gras alleen echt niet meer voldoende.

Het Metazoa verhaal geloof ik niet zo in - metazoa is speciaal gemaakt voor sobere paarden en niet voor jonge dieren in de groei. Jonge dieren in de groei hebben (oa) mineralen en (veel!) eiwitten nodig. Juist datgeen wat niet in metazoa zit. (ik zou zelf daarom ook direct dat opfokadres in heroverweging nemen - kan niet goed zijn). Wil je geen pavo? prima, maar koop dan wel gewoon veulenbrok van een ander merk!

Wowwowwow... Hoe is mijn tinker dan groot geworden? En groot is hij.. En breed ook.. En gezond ook.. Oh hey.. En geen tekorten..

Kun je dat even verklaren? Hij heeft inderdaad altijd alleen maar hooi, gras en een liksteen gehad.. Hij lreeg enkel eems een handje muesli als mijn drachtige merrie (vorig jaar) voer kreeg en hij in de buurt stond.. Maar dit was slechts sporadisch..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:24

R12312 schreef:
Ik denk niet dat er specifiek pavo bedoelt wordt, je kunt ook Havens in die plek noemen of cavalor.

Dat is juist. Ik vraag me ook af waarom mensen denken dat als je iets toedient het ook in die hoeveelheid wordt opgenomen Door het paardenlichaam.
Echter, ik ga akkoord dat een veulen het eerste jaar in de winter bijgevoerd wordt met compleet mineralenvoer. Dat gaat in de opfok in Tsjechië ook gebeuren met de jongste en de zwakste. De paarden staan daar super maar mijn idee maken meer factoren uit of een veulen goed opgroeit. Mijn idee is iets schraler al dartelend en spelend buiten de winter doorbrengen toch veel gezonder dan veulens die langs hier opgroeien in een postzegel wei'tje van amper een hectare en op 1 kilo veulenbrok per dag. Het grootste percentage aan paarden krijgt een teveel binnen waardoor op latere leeftijd problemen ontstaan. Ik wijs naar niemand. Met mijn merrieveulen van vorig jaar heb ik ook helaas die fout gemaakt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:28

nine1987 schreef:
Dees schreef:
Geen enkel veulen kan in NL groot worden op hooi en gras. Vergeet die fabel svp asap. Een zomerse weide is goud waard voor een veulen, maar vanaf medio aug is gras alleen echt niet meer voldoende.

Het Metazoa verhaal geloof ik niet zo in - metazoa is speciaal gemaakt voor sobere paarden en niet voor jonge dieren in de groei. Jonge dieren in de groei hebben (oa) mineralen en (veel!) eiwitten nodig. Juist datgeen wat niet in metazoa zit. (ik zou zelf daarom ook direct dat opfokadres in heroverweging nemen - kan niet goed zijn). Wil je geen pavo? prima, maar koop dan wel gewoon veulenbrok van een ander merk!

Wowwowwow... Hoe is mijn tinker dan groot geworden? En groot is hij.. En breed ook.. En gezond ook.. Oh hey.. En geen tekorten..

Kun je dat even verklaren? Hij heeft inderdaad altijd alleen maar hooi, gras en een liksteen gehad.. Hij lreeg enkel eems een handje muesli als mijn drachtige merrie (vorig jaar) voer kreeg en hij in de buurt stond.. Maar dit was slechts sporadisch..

Net de film gezien over ko niks in Nederland. Elk paard heeft een sobere periode nodig na het lente en zomergras om te ontgiften. Het is de kunst om in de winter genoeg maar niet teveel te gaan bijvoer en.
Als je weide te schraal is in augustus heb je geluk want dan is er terug vers hooi. Hooi is belangrijkste voer voor een paard. Ik geef ook takken en bladeren bij. Pas als je echt merkt dat het paard dof in het haar staat, lusteloos is, moet je gaan denken aan bijvoer en. Daarom dat mijn merrie nu iets extra nodig heeft. De andere absoluut niet. Het veulen misschien ook maar uiterlijk en energie mankeert hij niets. Alleen wat sipjes als hij niet mag drinken bij mammie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:32

Cambiar schreef:
. Pas als je echt merkt dat het paard dof in het haar staat, lusteloos is, moet je gaan denken aan bijvoer en. Daarom dat mijn merrie nu iets extra nodig heeft. De andere absoluut niet.

Nee, dan ben je te laat!

Dat moet je voorblijven en op tijd gaan bijvoeren!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:35

Casarell schreef:
Cambiar schreef:
Deze morgen tip gekregen van metazoa van mevrouw van de opfok en ga kijken om te bestellen. Zit kennelijk geen troep in.

Voor volwassen paarden kan je dat proberen, voor een veulen not-done.
Die heeft hele andere behoeftes omdat deze volop in de groei is.
Ik neem aan dat je straks een gezond dier wilt?

Ga eens kijken naar veulen/opfokvoeding van bv Cavalor of Havens..
Die hebben er ook geen 'troep' in, maar voldoet wel aan de voedingsbehoefte van opgroeiende veulens..

Metazoa is prima te voeren aan veulens. Alleen moet je goed kijken of het veulen meer of minder nodig heeft.
Metazoa is ook geen brok om lekker dik te maken maar een supplement als aanvulling op ruwvoer.

Ik weet van wie je de tip gekregen hebt, ik zit nu bij haar :p

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:42

EliseXJoelle schreef:
Metazoa is prima te voeren aan veulens. Alleen moet je goed kijken of het veulen meer of minder nodig heeft.
Metazoa is ook geen brok om lekker dik te maken maar een supplement als aanvulling op ruwvoer.

En hoe zie je of een veulen voldoende koper, zink, mangaan, magnesium heeft?

De verhoudingen in Metazoa zijn afgestemd op een volwassen paard. Een veulen heeft van bepaalde sporen elementen meer nodig omdat deze kraakbeen moet aanmaken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:52

Dees schreef:
Overigens, menselijke spijsvertering en de spijsvertering van een paard zijn twee totaal verschillende dingen. Dat begint al bij een paar meter darmlengte. Wil je als mens eens goed buikpijn, ga dan vooral een middagje gras eten. Dus: hoe jij als mens op bepaalde stoffen reageert, is helemaal niet in vergelijk te zetten tot hoe een paard op bepaalde stoffen reageert.

Niet totaal verschillend. Meer een beetje meer van dit of een beetje minder van dat.

Het diabetes verhaal komt echt wel overeen. Niet 100%...het is een ander dier. Maar ook paarden kunnen last hebben van overgewicht- diabetes volgens ongeveer dezelfde principes als bij ons.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:01

Cambiar schreef:
Mijn idee is iets schraler al dartelend en spelend buiten de winter doorbrengen toch veel gezonder dan veulens die langs hier opgroeien in een postzegel wei'tje van amper een hectare en op 1 kilo veulenbrok per dag. Het grootste percentage aan paarden krijgt een teveel binnen waardoor op latere leeftijd problemen ontstaan.

Helemaal mee eens!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:39

nine1987 schreef:
Kun je dat even verklaren?.....

"Even".
Tinkers zijn laag gebouwde, sobere dieren en vallen onder de koudbloeden. Daarom kunnen ze overleven op heel minimale voergift. Daarnaast worden ze gezien de lage prijzen, amper röntgenologisch gekeurd, dus hoe weet je of die helemaal gezond is? Bovendien - er zijn maar weinig tinkerhouders die werkelijk prestaties van zo'n dier vragen, dus wanneer zou je überhaupt tegen tekortkomingen in de opfokperiode aanlopen?

Ik vind tinkers écht niet te vergelijk met warmbloedsportpaarden en warmbloedsportpony's. Al zou ik een zogende tinkermerrie wel merriebrok geven en het veulen tijdens het afspenen ook zeker wel veulenbrok geven.

Er is een verschil tussen goed voeren en 'overeind staande in leven houden'. Maar goed, dat verschil merk je pas wanneer je echt wat van je dier gaat vragen.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:01

Dees schreef:
nine1987 schreef:

Er is een verschil tussen goed voeren en 'overeind staande in leven houden'. Maar goed, dat verschil merk je pas wanneer je echt wat van je dier gaat vragen.

Oh? Van dat "verschil" heb ik anders nog nooit wat gemerkt. Mijn haflinger loopt goed mee in het Z1 tussen de paarden, ook niet bijgevoerd als veulen.

Niet dat ik het niet met je eens ben wat betreft de voeding van veulens, als ik het voor het zeggen had, had ze het zeker weten wel gekregen. Maar de redenering dat geen 1 veulen in NL zonder bijvoeding kan vind IK dus niet kloppen. Ken er namelijk meer die zonder bijvoeding uitgegroeid zijn tot mooie paarden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:52

Dees schreef:
nine1987 schreef:

"Even".
Tinkers zijn laag gebouwde, sobere dieren en vallen onder de koudbloeden. Daarom kunnen ze overleven op heel minimale voergift. Daarnaast worden ze gezien de lage prijzen, amper röntgenologisch gekeurd, dus hoe weet je of die helemaal gezond is? Bovendien - er zijn maar weinig tinkerhouders die werkelijk prestaties van zo'n dier vragen, dus wanneer zou je überhaupt tegen tekortkomingen in de opfokperiode aanlopen?

Ik vind tinkers écht niet te vergelijk met warmbloedsportpaarden en warmbloedsportpony's. Al zou ik een zogende tinkermerrie wel merriebrok geven en het veulen tijdens het afspenen ook zeker wel veulenbrok geven.

Wat is mijn Tinker dan? Een kanarie?? Want in de post die ik aanhaalde zei jij: "elk veulen"..

En ja, wat ziet hij er verschrikkelijk uit.. Echt NET nog in leven.. :')

Afbeelding

Maar andere rassen kunnen t niet?
Oke.. Hier mijn bloederige welsh merrie jaarling..

Ook op hooi groot geworden..
Kan ook nog amper op dr pootjes staan..
Afbeelding

Dus nee.. Ik ga er nog steeds niet in mee..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:52

Koop een ander kaliber paard en je gaat me gelijk geven ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:05

Ik vind groot en rond ook niet een garantie op gezonde botten moet ik zeggen.
Daarvoor zal je een paard eerst moeten röntgenen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 16:07

EliseXJoelle schreef:

Haha wat een toeval :-). Doe haar vele groetjes :-). Metazoa is een super tip voor mijn andere 6 dikkerds.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 08-09-16 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 16:11

NatasjavE schreef:

De enige manier om sterke botten te krijgen is veulens ver weg houden van suiker en brokjes en kans geven om op een groot terrein te spelen en te rennen. Goed hooi en schraal houden. Dat is de enige manier om sterke botten te krijgen.
Ik ben wel akkoord dat een zogende merrie extra nodig heeft. Vooral een bloedig type zoals mijn analyseer merrie, die van nature fijn gebouwd is in vergelijk met andere van haar ras. Daarom heb ik voor haar gewoon merriebrok gekocht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:11

Jaarlingen hebben ook nog aangepast voer nodig. Of beter,...aangepaste verhoudingen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:15

Cambiar schreef:
NatasjavE schreef:

De enige manier om sterke botten te krijgen is veulens ver weg houden van suiker en brokjes en kans geven om op een groot terrein te spelen en te rennen. Goed hooi en schraal houden. Dat is de enige manier om sterke botten te krijgen.
Ik ben wel akkoord dat een zogende merrie extra nodig heeft. Vooral een bloedig type zoals mijn analyseer merrie, die van nature fijn gebouwd is in vergelijk met andere van haar ras. Daarom heb ik voor haar gewoon merriebrok gekocht.

Sorry,..echt niet waar. Ja zon en beweging zijn belangrijk. Ja goed hooi is belangrijk.

Maar de juiste verhouding in de mineralen is ook belangrijk. Voor die sterke botten.

Daar is gewoon wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Paarden die de juiste verhoudingen hebben gekregen zijn beter op de röntgen.