[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:07

pretty schreef:
Ah maar ik hou ze wel gescheiden hoor (buiten eens een keer dat ze samen spelen). Maar 's avonds staan ze gewoon in hetzelfde gebouw gestald.
Dat ging met mijn vorige hengst ook niet zo goed eigenlijk,die 2 waren zo gefixeerd op elkaar dat het echt lastig was! Deze twee zijn gewoon beiden rustig en zien elkaar niet zo als concurrentie blijkbaar. Tot nu toe ;)

Hoe oud zijn ze ook alweer?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:24

Haha als we nu wat dichter bij elkaar woonden moch Bolleke nog wel eens komen daten, maar das niet handig met een veulen aan de voet enzo hè..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:30

Vesceron, ja, Daisy staat vlakbij manege Hillegersberg en Fiore staat bij het pannenkoekenhuis in het bos. In de zomer staan ze allebei op het weiland tegenover de Skiberg.

Dat wordt dus kraamvisite volgend jaar als alles goed gaat :j

Daisy is nog steeds niet hengstig, dag 24 vandaag...

Is Nikita alweer hengstig geweest, Pretty, of nog niet? ( O, ja dus :) )

Spannend, Woogy!!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:35

Tinniie schreef:
Haha als we nu wat dichter bij elkaar woonden moch Bolleke nog wel eens komen daten, maar das niet handig met een veulen aan de voet enzo hè..

Haha ja dat is ook vaak het probleem met de merrietjes die tekoop staan, allen worden ze drachtig vekocht -O- maar heb ik niet zoveel aan en bovendien zitten die allen laat in het seizoen.
Nog even zoeken, de ware kom ik wel tegen ( voor Marcelleke dan) die van mij woont hier op de boerderij ;)

R.X.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:50

Ik vind dat ook zo opvallend dat er zoveel drachtig verkocht worden.
Ik snap dat het kan komen dat je onverhoopt een ander thuis voor je dier moet zoeken maar het komt opvallend vaak voor voordat er drachtige merries te koop staan.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:45

Hopelijk komt het eraan voor keesje! Laat het mooie weer z'n werk maar doen!

RX Victor is 10 jaar en de andere hengst is er 4 intussen. Beiden al gedekt. Maar gaat goed voorlopig,al bestaat de kans nog dat cas manser gaat worden na zijn eerste "echte" dekseizoen dit jaar.

Balen Fotsy da je geen leuke date vindt voor marcelleke,ze zijn ook echt niet makkelijk te vinden,
Ik bedenk me net dat ik hier in de buurt nog een mooie grote zwartbonte merrie te koop weet staan,van een heel goed plekje,ze is 1m5 en ze is echt superbraaf en er kunnen kleine kindjes op rijden. En bovendien staat mijn Layla daar,veulentje van vorig jaar. 8-)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:55

Dit jaar gaan we weer m'n merrie laten dekken door Ryon O'Malley.
Vorig jaar ook door hem gedekt, maar helaas een tweelingdracht. En na het wegknijpen van 1 vruchtje het andere vruchtje ook verdwenen.

Ik heb er nu niet hengstig gezien van het jaar.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:41

He pretty 1 van mijn honden heeft ook Layla, je hoord die naam niet zo veel.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:18

hopelijk meer succes dit jaar Kiki!

RX ja,ik vind het een mooie naam. Voor honden hoor je hier dan meer Layka maar Layla inderdaad niet veel. Leila vind ik ook mooi trouwens. :D
(ben jij van Nederland trouwens of van Belgie?)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:10

Laten we dat inderdaad gewoon afspreken Pretty!
Geen pech meer voor ons :n
Het is altijd zuur natuurlijk, er is er nog 1 bij mij op stal die bijna gaat bevallen maar dat maakt het alleen nog maar moeilijker :( Daar huppelt straks een mooie baby naast...

Cynthia, alle 3 de locaties zijn dichtbij maar de skiberg kan ik bijna zien vanaf stal!
Lijkt me leuk op kraamvisite :j

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:15

Ja,dat kan ik me inbeelden dat dat straks nog moeilijk wordt voor je :(:) Vind het zo jammer voor je!
Volgend jaar ga jij lekker pronken met een prachtig veulentje.

Het piekt hier soms nog een beetje,vooral nu het zo een mooi weer is. Het stukje weide wat ik speciaal gespaard had voor Nikita en haar vroeg veulen,ligt hier werkloos. Zo een mooi weer,ze hadden al de hele dag lekker buiten kunnen lopen. Ach,straks loopt er natuurlijk (hopelijk!!) een ander leuk veulentje op..

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:58

pretty schreef:
hopelijk meer succes dit jaar Kiki!

RX ja,ik vind het een mooie naam. Voor honden hoor je hier dan meer Layka maar Layla inderdaad niet veel. Leila vind ik ook mooi trouwens. :D
(ben jij van Nederland trouwens of van Belgie?)

Uit het mooie achterhoek in nederland :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:59

Pretty erg naar dat het zo gelopen is.....

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:01

Dan toch geen Belg. :D
Ja jammer,en ik ben niet de enige waarbij het misloopt helaas. Wij hebben al zoveel pech gehad hier!
Maar nu op naar hopelijk nog 3 mooie gezonde veulentjes.

Oh en over die drachtige merries te koop,ik moet toegeven dat ik eerder een drachtige merrie zou kopen,of eentje met een veulen aan de voet,dan een volwassen merrie die gust is.
Toch omdat ze hier ook dienen om mee te fokken. Vaak zijn guste merries,merries met problemen om drachtig te raken (niet altijd natuurlijk). Ik zou dus de voorkeur geven aan eentje die bewijst dat ze vruchtbaar is en velen misschien met mij? Al heb je dan weer de pech dat ze door een hengst kan gedekt zijn die helemaal niet jouw keuze zou zijn.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:33

Ook waar natuurlijk :D
Dat is de reden waarom ik het niet zo erg vond van prutske, waarom doet een stoeterij een lege fokmerrie weg?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:39

Dat dus. Het heeft niet altijd die reden natuurlijk. Maar toch. Soms blijft een merrie hier ook een jaartje onbewust leeg. Sommigen gooien die dan direct al de verkoop in. Maar soms hebben ze gewoon ook eens een jaartje rust nodig,of eens een spoeling zodat de baarmoeder weer zuiver is,en is er niks meer aan de hand achteraf.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:54

en ook vandaag geen hengstige Priska. wordt alleen maar spannender nou haha :)

Ik zou ook eerder een drachtige merrie kopen voor fok doeleinden, of een maiden merrie. Enigszins afhankelijk van de prijs. Vaak heb je bij drachtige merries een mooie 2 voor de prijs van 1 deal. Als ze gedekt is door een hengst die je niet bevalt kun je het veulen ook weer verkopen waardoor de aankoopprijs van de merrie ook weer zakt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:50

Dank je wel pretty
Hopelijk dit jaar gewoon 1 vruchtje ipv 2

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:49

Hoihoi! Ik wil me ook graag melden hier! :))

In het dikke buiken topic van 2014 heb ik heel actief meegekletst, in juni 2014 is onze merrie Nikay (Ixion x Principaal) bevallen van een prachtig en superlief veulen, Juna (Firestone x Ixion) <3

Afbeelding

Afbeelding

Dit jaar laten we haar nog een laatste keer dekken en dit keer door de springhengst Grand Slam, een jonge Cardento X Heartbreaker

http://www.vdlstud.com/paard/3/0/502/sp ... am-vdl.htm

Het heeft nogal wat voeten in aarde gehad om Nikay vorige keer drachtig te krijgen, ze is in totaal 5 keer drachtig geweest, we hebben ook steeds het hartje zien kloppen, maar elke keer met drie maanden was het veulen verdwenen. Op een gegeven moment was mijn dierenarts het zat en hebben we voor een andere hengst gekozen, Firestone (Johnson x Florencio) dus. Toen was er ineens geen enkel probleem meer en heeft ze de dracht gewoon uitgedragen, met Juna als resultaat! Ik verwacht (en hoop) dan ook dat het de eerste vier keer gewoon geen goede match was.

We hebben wel bewust weer voor een jonge hengst gekozen, dan is de kwaliteit van het sperma misschien toch wat beter!

Eerst dus een dressuurhengst en nu een springhengst, de merrie is heel veelzijdig en kan beide goed hebben. Juna is echt op en top een dressuurpaard om te zien, maar de merrie heeft in 2002 een veulen van Elcaro gekregen die in het A kader eventing junioren heeft gelopen en nu met veel succes in China in de eventing loopt.

Vanmorgen heeft de dierenarts Nikay vast weer even gescand, het zag er allemaal goed uit, wel een klein beetje vocht, als ze hengstig is checken we even op een baarmoederontsteking, en daarna kan ze zonder problemen worden gedekt, ben heeeeel benieuwd!

Ik klets en lees graag met jullie mee de komende tijd, leuk!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:19

Martine welkom terug! Ik herinner me Juna nog wel,lekker ding. :)

Dat lijkt er dan toch al goed uit te zien Woogy!

Karin haar hengstigheid is zo goed als over dus we wachten nu tot de volgende cyclus.
Wel handig zo,de hengst staat al in zijn stalletje als ik de merries binnenhaal savonds en dan stoppen die die hengstig zijn sowieso voor zijn staldeur. :+

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:27

Pretty dat is de luxe van een eigen hengst

Martine gelukkig dat het de laatste keer zo voorspoedig verliep!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:28

Ja,ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet anders zou willen. Anders valt dat allemaal zo moeilijk te voorspellen allemaal. Maar het blijft natuurlijk ook wel een gedoe vaak met die hengsten!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:04

Dat is ook de rede dat ik het nu jog niet wil.
Later denk ik weer aan de voordelen.
Ook het uit logeren van je merries doen vind ik verschrikkelijk.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:30

Jeetje, ik had dit topic Nog niet eens gezien! :o
Ik ga vanavond eens even kijken welke bekenden hier al allemaal zitten (zit nu op mijn werk :o ), maar ik ben in ieder geval dit jaar ook weer van de partij :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:14

Wat fijn al die ervaringsdeskundigen :j

Mijn merrie staat alleen samen met een bijna 2 jarige shet en toont zelden hengstig. Ik heb 't 1x gezien vorig jaar juni een aantal dagen. En verder heb ik 't nooit gezien. Zou het handig zijn om af en toe bij een hengst langs te gaan? Die staan hier dicht in de buurt. Of hebben jullie een goeie andere tip? Hengstig spuiten is een laatste optie als niks verder wil lukken.