[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:53

Leuk Mitxa! Wat voor merrie heb je en heb je al een hengst gevonden?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:59

Ik heb een Special D x Zeoliet Prok/stamboek merrie.

Vorig jaar zijn we met haar naar het fokadvies (Horse Event) van Cor Loeffen geweest en hij kwam o.a. met Charmeur. Zijn advies ga ik opvolgen :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:02

Oke leuk zeg.. :) wanneer ga je dekken?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:05

Ze is momenteel hengstig maar ik ik vind het nu nog net iets te vroeg, dus wacht even de volgende hengstigheid af. Ik heb er wel enorm zin in! Heeft dat gebroken been bij mijzelf toch nog iets goeds gebracht :')

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:06

Haha ja hoe zeggen ze dat toch: "Geluk bij een ongeluk" :P

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:08

Haha, juist!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:58

Nou ik word toch wel echt simpel van mijn merries.. Ofja vooral van Fewie.. Haal net draadje bij de hengst weg en hij staat er dus naast en is ze gewoon NOG hengstig!!!
Nu maar weer oplossen zoals vorig jaar en fewie staat gewoon bij de hengst en veel plezier met elkaar :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:17

Al_Zawraa schreef:
Maandag het nieuws gehad dat Aziza ook niet drachtig was, zoals verwacht, aangezien ze met die bacterie zat. Dus nu alle hoop op de volgende ronde.
Zaterdag ga ik Mausi ook wegbrengen, dus dan maar hopen dat die ook snel weer oppakt!

Al nieuws?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:35

Heb gister Mausi weggebracht (die gelukkig een stuk rustiger was op de trailer dan Aziza :) ), en de dames staan nu gezellig samen daar, wel fijn dat Aziza nu een vriendinnetje heeft, want de laatste weken stond ze alleen.
Aziza is vandaag opnieuw geïnsemineerd, maar verder heb ik nog weinig nieuws gehad. Degene bij wie ze staat, laat het contact meestal aan een vriendin van haar over, maar aangezien die nu met Frank Spönle in Las Vegas zit, is het nieuws soms iets vertraagd ;) Weet dus ook niet of ze Mausi nog gecheckt hebben, ze was in ieder geval nog niet hengstig toen ik haar wegbracht.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:42

Van welke hengst is de bedoeling voor beide dames Al_Zawraa? :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:13

Beide dames worden gedekt door GR Lahab (Al Lahab x GR Nashidah v. Classic Shadwan)

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:17

lekkere hengst :)) komen mooie schimmeltjes uit deze combinaties of niet :D ik heb altijd een enorm zwak voor Aziza, wat een mooie merrie. Maar ook Mausi is erg gaaf.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:18

Gave hengst AZ!

Hier zijn inmideels 4 merries door de 3 weken, 1 is opnieuw hengstig geworden en dat had ik wel verwacht want die had een hele rare cyclus.
Woensdag laat ik er 4 scannen en over een paar weken dan de andere 2. En het zou leuk zijn als de laatste merrie van dit jaar gaat bevallen want dan kan die ook nog gedekt worden.
Verder is het druk met gastmerries dus de hengsten hebben een leuke tijd :+

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:13

Lekker druk Marije! De hengsten zullen dat wel leuk vinden ja, al die gastmerries :D

set_elkol, het hoeven geen schimmels te worden, beide dames hebben met deze hengst 25% kans op een gekleurd veulen. En aangezien Aziza die kans graag grijpt (6 veulens, waarvan 3 bruin en 1 vos, en maar 2 schimmels (waarvan 1 niet anders kon)), dus het zou me ook niks verbazen als er een gekleurd veulen tussen zou zitten :)

Net gehoord dat Aziza vandaag geïnsemineerd is. Ze twijfelden donderdag of ze zondag of maandag moesten insemineren, DA zou vrijdagavond weer komen scannen, maar dat werd helaas niets vanwege spoedgevallen, en zaterdagochtend konden ze ook niet op tijd komen. Dus ik heb uiteindelijk vrijdagavond besloten om sperma te bestellen voor vandaag, Aziza een beetje kennende moest dat goed zijn. Gister met scannen twijfelden ze nog steeds welke dag beter was, maar vandaag met insemineren bleek het follikel al wat vervormd te zijn, dus ze hing waarschijnlijk al tegen de ovulatie aan. Ben blij dat ik haar goed ken, morgen was dus waarschijnlijk te laat geweest.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:41

Buurman bedacht gisteren dat Sientje wel in de veulenhengstigheid gedekt kon worden, vandaag DA geweest, maar ze had al geovuleerd. Worden ze gewoon alle drie op volgorde van bevallen gedekt. Rond de 20e moet Schim aan de beurt zijn. Als Sientje dan volgend jaar niet zo lang overdraagt als nu, zitten ze nog mooi dicht bij elkaar.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:23

Ik en merrie 'moeten' nog tot eind juni wachten, het is nu zo gepland dat merrie weggaat op 23 juni. Dit omdat we haar veel buiten hebben staan, dan hebben we volgens jaar liever een wat later veulen met wat minder kou (hopelijk). Gelukkig is ze altijd de hele zomer door goed hengstig, nou maar hopen dat het ook lukt. Ze wordt natuurlijk gedekt. We hebben gekozen voor een bewuste kruising tussen mijn merrie (Arabisch volbloed) en Rocky Mountain hengst Sam's Dusty Shadow). De combinatie staat in mijn profiel. :))

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:24

Bijzondere kruising! Heel benieuwd wat daar uit gaat komen!
Wat hoop je aangezien je een endurance toppertje wil fokken? (Ben niet bekend met het ras Rocky mountain en hun eigenschappen danwel wat deze hengst vererft) :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:27

Uithoudingsvermogen en werklustvanuit beide rassen, maar dat ik niet gekozen heb voor een volbloed is dat ik een iets 'koeler in de kop' paard wil fokken. Arabieren kunnen ook heel koel in de kop zijn maar reageren toch weer heel anders op dingen. Ik wil iets meer een nuchter paard fokken, Rocky's zijn heel stabiel wat dat betreft :) Rocky Mountain paarden zijn echt heel nuchter terwijl Arabieren veel gevoeliger zijn, dat weet jij vast heel goed :D En ik hoop een mooie balans te vinden daar tussen.

Ik heb daarnaast trouwens niet een heel rastypische arabier dus ik zou nooit kiezen voor een volbloed omdat ze in mijn ogen aan het ras 'niets' toevoegt, maar als rijpaard is ze bijzonder geschikt en haar karakter en uithoudingsvermogen zijn wel wat ik zoek.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:42

Klinkt als een zeer weloverwogen keuze, ben echt benieuwd naar het resultaat! Nog lang wachten, dat dan weer wel... ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:44

Ja, als alles goedgaat meer dan 13 maanden :D maar bedankt voor je leuke reactie!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:04

Hier zijn de eerste 4 merries drachtig gescand *\o/*

Voor de administratie:

28 januari 2014 - MarijeR - DT Midnight Party Girl (v. Tibbs Midnight Mardi Gras) x Fallen Ash Eagles Dark Deputy
5 februari 2014 - MarijeR - Lucky Four Rebelchase Real Snazzy (v.Lucky Four Rebels Chasin Rainbows) x DT Midnight Painted Patton
8 februari 2014 - MarijeR - KGL Zeros Isis (v.Grosshill Sub Zero) x Fallen Ash Eagles Dark Deputy
11 februari 2014 - MarijeR - Ravenwood Aristocrat Aramist (SRF Aristocrat) x Fallen Ash Eagles Dark Deputy

En dan hebben we nog een twijfelgevalletje, Cookie was te smal om te scannen maar is weer hengstig geworden dus die wordt wel gewoon verder gedekt. De DA kon niet ver genoeg voelen maar twijfelde of ze niet drachtig was.
Dat wordt van de winter dus een keer uitwendig scannen.

Dynamic wordt later een keer gescand, die zat pas op 13 dagen na de laatste dekking.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:54

Gefeliciteerd Marije! Dat is al een mooi rijtje!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:13

Proficiat, ze zijn snel achter elkaar uitgerekend :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:48

Mag ik me hier ook melden? Onze eerste merrie gaat eind april naar de hengst (naar evanto's nieuwmoed). Het wordt mijn eerste eigen fokprodukt dus extra spannend. Eerder bij mijn ouders wel meerdere veulens gefokt, maar niet "echt van mezelf" zeg maar. Misschien gaat de kwpn-merrie ook nog naar de hengst dit jaar, maar dat weet ik nog niet zeker.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:29

4 binnen 2 weken, dat zou handig zijn, als ze zich er dan ook aan houden :D

Spannend Leorah!

Hier is Elianne vandaag geinsemineerd. Zondag weer scannen.