Drachtig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:33

Nou, voor de mensen die heel hard riepen dat ik mn verantwoording niet zou nemen om er niet meteen een da bij te halen....
Vandaag is de da geweest. In overleg hebben we niet gescant omdat dat weinig uit haalt en ze toch niet kunnnen vertellen wanneer het veulen komt. Ze is dus wel drachtig (zeer waarschijnlijk dan) en de dierenarts zag geen problmeen met haar leeftijd. Ze is volgroeit genoeg en in het wild krijgen ze natuurlijk op deze leeftijd ook al een veulen...
Voor nu nog even gewoon afwachten en in de gaten houden!

gohya

Re: Drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:41

Sowieso haar uier in de gaten houden en kijken of je een veulen ziet bewegen.
Al zegt dat natuurlijk ook niet dat ze zeker drachtig is.Ze zouden met een scan wel kunnen zien óf er een veulen inzit en hoe groot het al is.
Je kan idd. niets anders meer doen dan afwachten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:55

Aangezien we ook geen idee hebben wanneer en waarmee ze gedekt is heeft scannen niet heel veel nut.
Verrassing!!!
Ja wel of niet drachtig natuurlijk maar de kenmerken zijn zoooo duidelijk. Haar uier wisseld per dag en ik maak steeds foto's omdat ik anders de verschillen niet zie. En tja, wat heb ik eraan als de da mij kan vertellen dat het binnen 1 a 2 maanden komt.... We wachten af en hopen dat het allemaal goedkomt. Zodra we duidelijk veranderingen zien / merken komt ze naar huis toe. Voorlopig blijft ze lekker bij haar vrienden in de wei en als ik twijfel kan ik haar daar ook nog apart van de rest zetten!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:37

Ik heb mevrouw weer naar huis gehaald en gisteren weer wat foto's gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:46

Als ik zo naar de laatste foto's kijk zou ik persoonlijk zeggen dat daar echt wel wat in zit.. Maar waarom laat je geen uitsluitsel geven door de DA? (kan dat ik t niet gelezen heb, heb niet alle 4 de pagina's doorgelezen..)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:49

De da is geweest hoor. in overleg hebben we gekozen om niet te scannen en er zit wel wat in volgens haar. Ze heeft alle tekenen van een dracht. Die laatste foto's zijn eigenlijk meer om te laten zien dat er verandering optreed!
Door te scannen kon ze mij alleen zekerheid geven OF er een veulen inzit maar verder niks. Wanneer ik het kan verwachten kon ze mij niet vretellen, ook niet door te scannen dus hebben we het niet gedaan.
Nu is het gewoon heel erg afwachten en in de gaten houden!!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:01

Als er een veulen inzit komt het idd vanzelf.
Gewoon afwachten, scannen is voor zover ik heb gehoord ook niet zonder risico.
Heb mijn drie merries ook niet laten scannen.
Overigens was er maar 1 die kegelde, de rest helemaal niet, dus pin je daar niet op vast.
Die van mij begonnen de dag voor de bevalling ineens overdreven veel te rennen in de wei.
Hetzelfde zag ik bij een drachtig shetlandertje die vlakbij staat.
Toen dacht ik nog hee die kan morgen wel eens een veulen hebben.
En idd, het klopte.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:03

Mja ALS er een veulen inzit, kun je wel alvast voorbereidingen treffen.. Stal klaarmaken.. Birth alarm en/of camera kopen/huren..

Kan aan mij liggen, maar de gezondheid van mijn merrie zou ik voorop zetten, ik vind zoiets als dit een beetje laks als ik eerlijk mag zijn.. Dadelijk gaat er iets fout met de bevalling en dan? Dan is t tranen met tuiten omdat het niet goed is met je merrie/veulen dood/merrie dood/ beide dood..

Is wel een worst case scenario, maar t kan gebeuren.. Een bokker is zoiets dit jaar ook al gebeurd..
En dit bedoel ik niet aanvallend, ben gewoon bezorgd.. Veel geluk met je mrrie en evt. veulentje..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:04

2 jaar geleden verwachten we een veulen bij onze shetlander. De avond van tevoren zei ik tegen mn vriend dat we maar een camera op moesten hangen omdat ik het gevoel had dat het niet lang meer zou gaan duren. De volgende ochtend stond er een mooi klein zwart paardje tussen mn grote kwpn en de sht moeder in. Ze had niet gekegeld dus ik had haar lekker bij haar vriend in staan.... Hat was even schrikken maar gelukkig was het goed gegaan (die grote lompe voeten erbij in brrr)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:05

nine1987 schreef:
Mja ALS er een veulen inzit, kun je wel alvast voorbereidingen treffen.. Stal klaarmaken.. Birth alarm en/of camera kopen/huren..

Kan aan mij liggen, maar de gezondheid van mijn merrie zou ik voorop zetten, ik vind zoiets als dit een beetje laks als ik eerlijk mag zijn.. Dadelijk gaat er iets fout met de bevalling en dan? Dan is t tranen met tuiten omdat het niet goed is met je merrie/veulen dood/merrie dood/ beide dood..

Is wel een worst case scenario, maar t kan gebeuren.. Een bokker is zoiets dit jaar ook al gebeurd..
En dit bedoel ik niet aanvallend, ben gewoon bezorgd.. Veel geluk met je mrrie en evt. veulentje..

Vertel... wat kan ik doen dan?? ik heb haar naar huis gehaald samen met mn shet(de rest staat verderop in de wei)
De stal is klaar, ijk heb handdoeken, termometer en alles klaar liggen... wat is er laks aan??

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:07

IK zou even op de laatste bladzijde van haar paspoort kijken of daar getallen opgeschreven staan.
Op de markt staan vaak pony's van de bloedtapperij,en dan staat er een dekdatum in het paspoort.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:08

ow!!! ik pak hem er meteen even bij!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:11

Nee, staat niks in. Dus denk niet dat ze daarvoor gebruikt is

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:12

Het staat er dan heelklein,echt op de rand van het laatste blaadje,tegen de rode kaft aan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:13

euhm .... ja, het is een groene kaft... maar er staat een nummer inderdaad...
23/7
Die 23 /7 is de dekdatum??
Laatst bijgewerkt door petraaken op 20-06-11 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bepaald nr verwijderd.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:13

jep
dus 23 juni is ze uitgeteld

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:15

Heb het topic doorgelezen, ben eigenlijk ook wel benieuwd, maar heb geen verstand van veulens ed...

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:15

Ik weet het zeker,ze is een bloedtapper geweest,in 2010 gedekt,op 27 juli

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:22

Heb het topic even snel door gelezen.
Ik ben erg benieuwd!

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:27

wat houdt een bloedtapper in?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:39

Een bloedtapper of bloedpony is een paard, waarbij bloed afgetapt wordt voor het maken van medicijnen.
Het gaat hier normaal gesproken, maar ik vind er niets normaals aan hoor begrijp me goed, gebruik gemaakt van merries. Deze merries worden gedekt, zodat er door het lichaam een bepaald hormoon in het bloed komt, dat voor deze medicijnen gebruikt wordt.
Dat is dus een bloedpony. Paarden die niet meer drachtig willen worden, verdwijnen vaak in de slacht of gaan in de handel.
Omdat er op een onjuiste manier met het lichaam van het dier omgegaan wordt, loopt het dier vaak een groeiachterstand op.

Het zou dus best kunnen, dat deze pony al wel 4 is, want zo ziet ze er ook wel uit, maar dat er van het wisselen van de tanden, door haar achterstand, niets gekomen is.
Ze oogt me niet als een 2 jarige vandaar.

Mocht het een bloedpony betreffen, dan hoop ik dat het wisselen de enige achterstand is, die ze heeft opgelopen.
Maar goed, dat kunnen we natuurlijk niet zien, want een pony heeft het niet op haar voorhoofd staan: Ik ben bloedpony. Daarom vind ik het kopen van pony's op een markt best een risico hebben.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:57

Ik weet een helebole meer inmiddels !!! heel erg fijn om meer te weten over je paard!!

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:20

Oh joh, nou suuzepuus, ik wist niet wat een bloedtapper was, maar dit is wel heftig... Ik denk dat ze bij jou in goede handen is.. En misschien is ze idd wel 4 jaar...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:05

Mja ik weet niet oif ik dat bloetappen zo erg vind hoor. Ze zag er goed doorvoedt uit toen ze hier kwam. Misschien komt haar tanden probleem daar wel van maar ik denk dat er paarden zijn die het slechter hebben en het is maar een korte periode geweest!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:18

Het bloedtappen is erg op het moment, dat blijkt, dat je pony het niet heeft aangekund.
Haar organen enz.
Maar dat is iets wat je niet kunt voorspellen, dat zal de tijd leren.
Er zijn paarden, die er nooit bijwerkingen van krijgen.
En inderdaad ze is nog jong!