mijn merrie drachtig of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

Re: mijn merrie drachtig of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:00

@ neonlight. Ik heb het geopend, omdat ik wil weten of er meer merries zijn die niet snel een "hangbuikje" krijgen en in de hoop op wat foto's daar dan van.
Niet of ze genoeg eten krijgt, ik heb ongeveer uitgelegd wat ze binnen krijgt, om een beter beeld te geven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:01

Ook daar heb ik antwoord op gegeven. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:04

Neonlight schreef:
Ik heb voor de 5de keer al je berichten doorgelezen, maar blijkbaar mis ik een bericht dan?
Je hebt het geopend omdat je wilde weten of je merrie drachtig was, in verband met voer onder andere (merrie is hoefbevangen geweest), en of het normaal was dat er nog geen tekenen waren.
Ik heb naar mijn weten hier vaak genoeg antwoord op gegeven. Maar ik zal het nogmaals doen, ja, het is normaal dat er nog geen tekenen zijn (sterker nog, als er nu signalen zijn moet je denken aan verwerping) en de enige manier om te weten of je merrie drachtig is zodat je ook weet wat je moet voeren is om binnen in de merrie te kijken, en dit kan door scannen en opvoelen. Of de predictor stick voor paarden, die op hormonen gebaseerd is (die ik nu voor de 3de keer aan haal maar waar je nog totaal niet op hebt gereageerd). Maar je vader is een gewoonte mens, volgens jullie beleving zitten er risico's aan scannen of opvoelen dus dat is geen optie. Het is geen geldkwestie.
Het doel is een rustiger paard, merrie wordt gehouden, hengst is voor de verkoop. Jullie geven niet om papieren maar gaan voor een rustiger karakter.
Wat heb ik in godsnaam gemist? :o?

Ik heb het een beetje gevolgd. Ik begrijp het niet helemaal. Iedereen heeft zijn zegje gezegd, zijn goede raad gegeven en het is aan de TS wat ze ermee doet. Doet ze er niets mee dan is het haar eigen keuze. Waarom nu zo een probleem maken of je gelijk persé willen halen. Een ieder heeft zo zijn eigen normen en waarden, laten we het daarop houden. :o

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:07

@ neonlight Ik heb ook niet gezegd dat je daar geen antwoord op hebt gegeven. Ik heb het niet geopend zodat jullie even in mijn merrie konden kijken of er een veulentje in zit. Ik vind het gewoon vervelend dat er aldoor op aan gedrongen wordt om op te voelen, terwijl dat toch echt alleen aan de eigenaar is (dus aan mij). Bokt is er om advies te vragen en advies te geven. En dat is dus de reden dat ik dit topic geopend heb. Dan is het niet de bedoeling dat er een kinderachtig welles nietes spelletje van wordt gemaakt.

@ piezze Dank je wel. Zo denk ik er dus ook over.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:20

Oke, dan nogmaals mijn advies, koop zo'n wee a foal (en dat is de 4de keer dat ik dat advies geef, de link heb ik de eerste keer al gegeven) als je opvoelen of scannen niet ziet zitten, dan weet je waar je aan toe bent en dan weet je ook of je je merrie niet hoefbevangen gaat voeren. Want aan de buik zie je het echt niet. Mijn merrie is slanker dan de meeste niet drachtige merries, en tot op de 10de maand, en die is drachtig van haar 6de veulen. Bij haar eerste 3 veulens bleef ze tot aan de bevalling zo slank. Zo ook de merrie van Kitzbi. Aan de buitenkant hoeft dus helemaal niets te zien zijn.
Ik heb dus ook een heel goed alternatief gegeven op scannen of opvoelen, waar je ook niet op reageert. Vind je het dan gek dat ik me serieus afvraag wat je doel voor je topic is? Ik geef je 2 alternatieven voor zekerheid die niet stressvol voor je merrie zijn, waarvan de ene verworpen wordt vanwege je vader, maar op die andere geef je alledrie de keren dat ik het aanraad geen reactie.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:44

mooi voorbeeldje hier

mijn merrie op 19 april,18 dagen voor ze haar veulen kreeg
Afbeelding

mijn merrie nu op een goede 7 maanden dracht
Afbeelding

en ze krijgt 2 kilo krachtvoer per dag en onbeperkt voordroog kuil.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:41

Nou gister zag ik toevallig de DA op stal dus had eventjes gevraagd, maar haar buik is vrij rond en niet puntig en als ze hengstig is, is dat ook goed.
Laatst was er zelfs een ruin op gesprongen :P en de DA vertelde: als ze drachtig is, accepteren ze dat eigenlijk niet.

Dus opluchting ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:43

het geeft geen garanties,ik zou er toch voorzichtig mee zijn..........
ik heb van drachtige merries gehoord die zich lieten bespringen of die zelfs anderen besprongen.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:16

Wat spannend een veulentje! Maar ik zou toch laten scannen, altyd handig en zekerheid.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:28

ooo jeetje!
toch maar opvoelen dan!