Ervaringen met merrie spuiten/inleiden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:38

De kans was groot dat het veulen klein zou zijn, het zit er niet voor niets al zo lang in. Maar gelukkig heb je de juiste keuze gemaakt voor je merrie. Heftig zeg, hopelijk komt het veulen erdoor maar het zullen zware uurtjes worden.
Heeft het veulen al een naam?

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:38

heel sterkte de komende tijd. Het aller belangrijkste is nu dat de merrie gaat opknappen. Natuurlijk hoop ik ook dat je veulentje het ook gaat redden, maar als ik je zo hoor is het voor je merrie de juiste beslissing geweest.

Succes vannacht.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:40

Is het wel zeker dat er geen tweede achter zit? :o

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:41

Heel heftig.
Ik wens jullie veel sterkte en doorzettingsvermogen, voor man en paard.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:00

Mja, het verbaast me dus niet dat het al bij al niet zo'n positief verhaal is.

Voor de merrie is het misschien goed dat ze geen veulen moet onderhouden. Maar houd er rekening mee dat ze nu misschien nog altijd haar veulen niet kan onderhouden. Een zogende merrie drinkt makkelijk 100l per dag om die melkproductie op gang te kunnen houden. Jouw merrie moet dit al drinken om haar diarree te compenseren. Houdt er rekening mee dat ze misschien wel helemaal geen of heel weinig melk zal produceren. En als ze dan toch biest kan maken, zal die waarschijnlijk van niet al te goede kwaliteit zijn omdat ze zelf niet gezond is.
Een paard dat al zolang aan de spuitende diarree staat zou eigenlijk op z'n minst eens een minibloedonderzoekje moeten krijgen en hoogstwaarschijnlijk infuus om toch op z'n minst de ionen in verhouding te kunnen houden. Door diarree spoelen die letterlijk weg. Te weinig kalium verzwakt de spieren en kan verklaren waarom ze geen kracht heeft, met te weinig calcium kan je ook geen melk maken.

Dat het veulen zo klein is, is ook normaal. Voor het veulen is het te vroeg. Het is niet de merrie die beslist wanneer ze bevalt, maar het veulen beslist wanneer het eruit wil (kan). Ik heb nogal merries gezien die zogenaamd veel te lang overdroegen. Soms was de dekdatum bekend en tenzij de merrie ongezien een uitstapje had kunnen maken waren die dan soms 2 maanden of meer overtijd. Telkens kwamen daar veulens uit die eruitzagen alsof ze beter nog een maand binnen hadden gebleven. Heel klein, heel mager en soms ook zwak. Soms kon je aan de nageboorte zien dat het eigenlijk een tweeling geweest was, waarvan eentje dan gestorven en verdwenen en de ander als bij wonder min of meer voldragen.

Soit, ik hoop dat ze het beiden halen. Voor de merrie is het nu echt wel belangrijk dat die diarree stopt en dat ze op krachten kan komen.

Grapjasjes12

Re: Ervaringen met merrie spuiten/inleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:10

wow zeg, ik hoop dat je veulentje het ook gaat redden :(:) Ik blijf nog steeds duimen voor je (en voor de paarden).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:32

Jeetje erg heftig! Een hele goede keuze dus geweest! Anders was het nog veel zwaarder voor de merrie geworden. Ik zal duimen voor je veulen, zo zie je maar weer hoe goed het kan zijn om je gevoel te volgen

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:35

Aan de telefoon al geroepen, maar ook vanaf hier Heel veel sterkte!

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:36

Heftig! Wouw! Ik duim met iedereen mee voor de gezondheid van Amy en dochter!
Ik ben ook zeer blij met het feit dat je je intuïtie hebt gevolgd meis.
Sterkte

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:46

Heftig hoor, ik hoop dat de merrie en veulen het goed maken later.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:49

Had het al gehoord allemaal maar nogmaals veel sterkte met Amy en haar kleine meid. Ik hoop echt dat het allemaal goed komt.
Nu spannende tijden hoe ze het zal doen. Maar alle aandacht is er voor het veulen en moeder! :(:)

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:52

Wat een heftig verhaal zeg! Ik duim voor je dat de merrie en haar dochter hier allebei goed uitkomen, en dat je over een tijdje 2 gezonde paarden in de wei hebt staan! :D

Voor nu duim ik flink voor je.. Sterkte!

mariellerio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:58

heeel veel sterkte met je merrie en veulen .

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:11

jeetje heftig hoor sterkte er mee!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 00:38

Bedankt allemaal :) Wat ontzettend veel steun hier! Echt helemaal super.

De kleine meid maakt het tot nog toe goed. Ze drinkt nog steedsgoed, eerst kauwde ze op de speen maar nu heeft ze een goed zuig reflex.

mama is de nageboorte nog niet kwijt, ze heeft er nog een extra spuit voor gehad om half 12 maar dat heeft tot nu toe nog niet echt geholpen.

verder doet Amy het erg goed, ze accepteerd de situatie bijna helemaal wat inhoud dat ze haar veulen niet blijft pushen om te gaan staan, maar ze blijft wel de hele tijd over haar waken als het ware. hierdoor wordt het veulen nu niet onnodig wakker gehouden. Haar leven bestaat nu letterlijk uit drinken en slapen, zonder opstaan tussendoor. Als we zo de eerste 48 uur redden, maken we een kans :) Dus ik zit hier nu samen met 1 van de meiden van stal, zodat we om en om een beetje kunnen rusten, want er komen lange dagen aan. (hopelijk)

Iedereen nogmaals bedankt voor de steun :)

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:42

Veel sterkte, hou ons op de hoogte.
Voor alsnog gefeliciteerd.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:47

Wat een heftige situatie! Oordelen over de juiste keuze kan ik niet op afstand, kan je alleen maar heel veel succes wensen de komende dagen en aangeven dat mijn duimen draaien en blijven draaien!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:50

Nageboorte er nog niet af? Hoe lang staat ze daar al aan dan?

Wel ontzettend gefeliciteerd met de geboorte van de kleine meid.
Ik duim voor je dat ze het goed maakt en het overleefd.
Wat een verhaal zeg... :\

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:53

Kun je morgen foto's van de kleine plaatsen? Ik ben zo benieuwd! Ik blijf duimen voor jullie!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:55

Wauw ik zit dit nu allemaal even door te lezen, maar goed dat je je gevoel gevolgd hebt en het veulen hebt laten komen.

Ik hoop echt voor je dat het veulen het gaat halen. Wel goed om te horen dat de merrie zichzelf al zo snel beter voelt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:56

gefeliciteerd met het veulen!!

Opletten met de nageboorte, het kan goed gaan als het er een tijd aanzit, maar het kan ook fout gaan.
als het er vanacht nog niet afgaat, laat dan alsjeblieft de DA komen om te spoelen of te pellen.

Succes!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:56

Jeetje wat een verhaal, maar zo het lijkt de juiste keuze gemaakt. Helaas met een keizersnede zeer weinig kans.
Ik hoop dat je merrie en veulen het gaan redden, en wens je heel veel sterkte met het groot brengen van het veulen.
Het is een hele mooie opgave maar ook ontzettend zwaar. Ik hoop voor je dat je veel hulp hebt in je omgeving.
Mijn veulen moet nog 4 weken melk krijgen en ik tel op het moment echt de dagen af.

Ik ben erg benieuwd naar een foto en duim voor je 2 dames. Heel erg veel sterkte!!!!! En voor vragen m'n pb-box staat open

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:10

Zo dat is niet niks heel veel sterkte de komende tijd en ook hier wordt geduimd hopelijk blijft alles goed

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 01:55

Even vanaf de mobiel, nageboorte blijft nog hangen, da om 11 uur nog geweest, als het er om 3 uur niet af is bel ik weer even. Ben ook altijd voorzichtig met nageboortes, kunnen nare gevolgen aan zitten. De kleine meid is in een rustige slaap beland:) even energie opbouwen. Heb gelukkig wel wat hulp, al wil ik natuurlijk zelf de eerste uren doen en de nageboorte eraf hebben. Mijn afwisseling is nu aan het slapen:) beentjes van de kleine worden al sterker trouwens!! Bedankt nogmaals iedereen voor de steun!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 02:02

Ben erg benieuwd hoe het afloopt veel sterkte!
Eigenlijk wel mooi om zo te horen dat de natuur zijn werk doet het veulen was gewoon nog niet rijp genoeg om te komen met uiteindelijk alle gevolgen die het met zich mee had kunnen brengen natuurlijk dus wel een goed beslissing.