Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:[
Eifelopfok lijkt mij een hele beste (persoonlijk geen ervaring mee want haal ze swinters naar huis, ken wel enkelen die hun paarden daar brachten). Vind de prijs (110 per maand) niet duur trouwens.
In het noorden van Frankrijk heb je ook prima opfokadressen trouwens. Zolang het land maar duidelijk boven NAP ligt. In Friesland ligt het onder NAP en dat is te nat in de winter.
ceasario schreef:Dees schreef:[
Eifelopfok lijkt mij een hele beste (persoonlijk geen ervaring mee want haal ze swinters naar huis, ken wel enkelen die hun paarden daar brachten). Vind de prijs (110 per maand) niet duur trouwens.
In het noorden van Frankrijk heb je ook prima opfokadressen trouwens. Zolang het land maar duidelijk boven NAP ligt. In Friesland ligt het onder NAP en dat is te nat in de winter.
Over nat gesproken...
Ik heb ze vroeger in de Ardennen gehad..ligt op de zelfde hoogte als de Eifel...
Dat is allemaal mooi in de zomer...maar de winter is nat koud en lang en het najaar begint vroeg en het voorjaar laat..
Dus een flink pak haren en vaak natte ruggen..
Je hebt in het voorjaar zeer lang de dauw op het gras..de paarden begonnen dan ook vaak te grazen als de zon tegen de middag het gras had opgedroogd..
Mok kwam er ook vaak voor. Honderden paarden onder leiding van Tillaart ( Hipp. centrum Deurne ) maar ze hebben het niet kunnen redden, het bestaat al lang niet meer.
Romantiek is maar tijdelijk.
Lovely schreef:Mijn 'voorzichtige' conclusie. Maar ik ben het met je eens hoor, ik denk dat men af en toe te fanatiek is in het altijd maar buiten willen hebben van (jonge) paarden. Mijn bedenking is ook dat een grasland niet voldoende te bieden heeft in de winter om de eenvoudige reden dat gras niet groeit onder een bepaalde temperatuur en je zo dus makkelijk een grasmat uitput en zodoende het paard onbedoeld ook.
gr_roos schreef:Ik wil ze niet 20/7 op een hok hebben, maar dat is ieder zijn mening. Dan kan ik ze beter op mijn stal hebben, staan ze nog 10 uur per dag buiten. Alleen is dat op veen en bij heel slecht weer wordt dat beperkt tot 6 uur ivm bodem.
Voor mij is bot/pees en spierontwikkeling heel belangrijk en dat krijg je niet als ze bijna hele dagen op het hok staan.
Maar dat jij het niet wil, betekent toch niet automatisch dat het slecht is? Als jij met cijfers en feiten kan komen dat KWPN'ers het best en sterkst opgroeien door ze hele dagen in een hok te zetten wil ik mijn mening herzien.
gr_roos schreef:Oei, wat heb ik dan het slechste met mijn toekomstige veulen. Dat wordt een warmbloedje, ruim 70% xx en die wil ik wel 3 jaar 24/7 buiten hebben met schuilstal en uiteraard bijvoeren.