Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Welke opfok bedrijven zijn aanrader's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:40

F-AM --> KS

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:01

Heb even geïnformeerd en zomer's is het weide bedrag van mei tot oktober 45 euro per maand. En per oktober tot mei 75 euro Excl brok. Dan is het puur goed kuil.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:46

Dees schreef:
[
Eifelopfok lijkt mij een hele beste (persoonlijk geen ervaring mee want haal ze swinters naar huis, ken wel enkelen die hun paarden daar brachten). Vind de prijs (110 per maand) niet duur trouwens.

In het noorden van Frankrijk heb je ook prima opfokadressen trouwens. Zolang het land maar duidelijk boven NAP ligt. In Friesland ligt het onder NAP en dat is te nat in de winter.

Over nat gesproken...
Ik heb ze vroeger in de Ardennen gehad..ligt op de zelfde hoogte als de Eifel...
Dat is allemaal mooi in de zomer...maar de winter is nat koud en lang en het najaar begint vroeg en het voorjaar laat..
Dus een flink pak haren en vaak natte ruggen..
Je hebt in het voorjaar zeer lang de dauw op het gras..de paarden begonnen dan ook vaak te grazen als de zon tegen de middag het gras had opgedroogd..
Mok kwam er ook vaak voor. Honderden paarden onder leiding van Tillaart ( Hipp. centrum Deurne ) maar ze hebben het niet kunnen redden, het bestaat al lang niet meer.
Romantiek is maar tijdelijk. :D

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:21

Stal Geertsma in Harich. Ben zeer tevreden. 60 pm in de zomer en winter 110 pm.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:58

Parouscha waar is dat is dat bij de tjonger of ergens anders want mijn hengst staan bij de tjonger en die heeft alleen de eerste winter binnen gestaan en zelfs deze heftige winter heeft hij buiten gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:14

ceasario schreef:
Dees schreef:
[
Eifelopfok lijkt mij een hele beste (persoonlijk geen ervaring mee want haal ze swinters naar huis, ken wel enkelen die hun paarden daar brachten). Vind de prijs (110 per maand) niet duur trouwens.

In het noorden van Frankrijk heb je ook prima opfokadressen trouwens. Zolang het land maar duidelijk boven NAP ligt. In Friesland ligt het onder NAP en dat is te nat in de winter.

Over nat gesproken...
Ik heb ze vroeger in de Ardennen gehad..ligt op de zelfde hoogte als de Eifel...
Dat is allemaal mooi in de zomer...maar de winter is nat koud en lang en het najaar begint vroeg en het voorjaar laat..
Dus een flink pak haren en vaak natte ruggen..
Je hebt in het voorjaar zeer lang de dauw op het gras..de paarden begonnen dan ook vaak te grazen als de zon tegen de middag het gras had opgedroogd..
Mok kwam er ook vaak voor. Honderden paarden onder leiding van Tillaart ( Hipp. centrum Deurne ) maar ze hebben het niet kunnen redden, het bestaat al lang niet meer.
Romantiek is maar tijdelijk. :D

Je zegt eigenlijk dat het altijd maar buiten willen hebben van paarden in (met name) de winter al deze factoren samenbrengt en helemaal niet zo gezond is?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:33

Mijn 'voorzichtige' conclusie ;). Maar ik ben het met je eens hoor, ik denk dat men af en toe te fanatiek is in het altijd maar buiten willen hebben van (jonge) paarden. Mijn bedenking is ook dat een grasland niet voldoende te bieden heeft in de winter om de eenvoudige reden dat gras niet groeit onder een bepaalde temperatuur en je zo dus makkelijk een grasmat uitput en zodoende het paard onbedoeld ook.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:30

Ik heb ze het liefst 24/7 buiten
Onze weides zijn mooi droog gelukkig
En een flink pak hooi en krachtvoer

In de blub staan lang en veel is natuurlijk niet goed

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:24

Lovely schreef:
Mijn 'voorzichtige' conclusie ;). Maar ik ben het met je eens hoor, ik denk dat men af en toe te fanatiek is in het altijd maar buiten willen hebben van (jonge) paarden. Mijn bedenking is ook dat een grasland niet voldoende te bieden heeft in de winter om de eenvoudige reden dat gras niet groeit onder een bepaalde temperatuur en je zo dus makkelijk een grasmat uitput en zodoende het paard onbedoeld ook.

Klopt helemaal, zo'n grasmat moet ook ''bij kunnen komen'' en daarbij als het in herfst veel/vaak regent daar worden de voeten van je paard ook niet vrolijk van!
Een stal waar ze dagelijks lekker een paar uren in een paddock cq. uitloop kunnen lopen is perfect voor de wintermaanden.
KWPN-ers zijn er niet voor ''gemaakt'' om 24/7 per jaar buiten te staan (warmbloed) want dan zouden de regendekens bijv. e.d ook wel uit de verkoop kunnen...Koudbloedige paarden kunnen meer ''hebben''.
Trouwens jij wil je veulen aanhouden dan zul je ook moeten investeren in zijn/haar toekomst toch?
Als je voor een dubbeltje op de 1e rang wil dan ga je spijt krijgen en zou je goed moeten nadenken of het fokken van paarden eigenlijk wel in je vermogen ligt qua kosten e.d. want paarden kosten geld..veel geld maar dat is wel bekend.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:46

Ik denk dat alle paarden, dus ook KWPN-ers, wel 24/7 buiten kunnen staan, maar dan wel met de juiste randvoorwaarden. Dus een ruime schuilstal, vanaf het moment dat het gras minder wordt onbeperkt hooi bijvoeren, de juiste mineralen en voor de veulens tot 1 jaar ook nog speciaal krachtvoer.

Zeker de jonge dieren hebben een goed aanpassingsvermogen. Als ze net afgespeend zijn zie je wel nog af en toe snotneuzen. Maar vanaf dat ze jaarling zijn, kunnen ze alles hebben, ze zijn bikkelhard en gezond. Door het vele bewegen, ook in de winter, ontwikkelen ook hun botten, pezen en spieren zich goed.

Ik denk juist dat een 'natuurlijke' start, met de juiste randvoorwaarden een hele goede basis vormt voor de rest van hun leven. Maar goed, dat is mijn ervaring en mening. Iedereen moet zijn paard zo opfokken zoals hij/zij het het beste vindt. Gelukkig zijn er veel verschillende opties!

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:15

[quote="claudnr9"]Ik denk dat alle paarden, dus ook KWPN-ers, wel 24/7 buiten kunnen staan, maar dan wel met de juiste randvoorwaarden. Dus een ruime schuilstal, vanaf het moment dat het gras minder wordt onbeperkt hooi bijvoeren, de juiste mineralen en voor de veulens tot 1 jaar ook nog speciaal krachtvoer. ...

Als dat zo zou zijn dan zouden de opfokbedrijven geen stallen hoeven neerzetten en klaar zouden zijn met schuilstallen op hun weilanden....
Ik woon in een landelijke omgeving en hier zie je nooit kwpn-ers s'winters op het land staan, nergens niet eigenlijk en dat verklaart een hoop.
Er was een paar jaar geleden iemand hier in de buurt die dacht dat het kon en heeft de dierenbescherming deze paarden waarvan de helft DOOD in het weiland lag opgevangen.Het vriest namelijk ook wel in Nederland dat moet je niet vergeten en zoals ik al eerder zei de weilanden worden en blijven nat en dan is een schuilstal niet goed genoeg met bijvoeren helaas, het zijn nogmaals warmbloedpaarden!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:30

Oei, wat heb ik dan het slechste met mijn toekomstige veulen. Dat wordt een warmbloedje, ruim 70% xx en die wil ik wel 3 jaar 24/7 buiten hebben met schuilstal en uiteraard bijvoeren.

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:40

gr_roos schreef:
Oei, wat heb ik dan het slechste met mijn toekomstige veulen. Dat wordt een warmbloedje, ruim 70% xx en die wil ik wel 3 jaar 24/7 buiten hebben met schuilstal en uiteraard bijvoeren.

Nee dat zou ik idd niet willen...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:18

Ik wil ze niet 20/7 op een hok hebben, maar dat is ieder zijn mening. Dan kan ik ze beter op mijn stal hebben, staan ze nog 10 uur per dag buiten. Alleen is dat op veen en bij heel slecht weer wordt dat beperkt tot 6 uur ivm bodem.

Voor mij is bot/pees en spierontwikkeling heel belangrijk en dat krijg je niet als ze bijna hele dagen op het hok staan.

Maar dat jij het niet wil, betekent toch niet automatisch dat het slecht is? Als jij met cijfers en feiten kan komen dat KWPN'ers het best en sterkst opgroeien door ze hele dagen in een hok te zetten wil ik mijn mening herzien.

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:39

gr_roos schreef:
Ik wil ze niet 20/7 op een hok hebben, maar dat is ieder zijn mening. Dan kan ik ze beter op mijn stal hebben, staan ze nog 10 uur per dag buiten. Alleen is dat op veen en bij heel slecht weer wordt dat beperkt tot 6 uur ivm bodem.

Voor mij is bot/pees en spierontwikkeling heel belangrijk en dat krijg je niet als ze bijna hele dagen op het hok staan.

Maar dat jij het niet wil, betekent toch niet automatisch dat het slecht is? Als jij met cijfers en feiten kan komen dat KWPN'ers het best en sterkst opgroeien door ze hele dagen in een hok te zetten wil ik mijn mening herzien.

Een hok met een uitloop is prima en dat is te vinden bij de betere opfokbedrijven.
Spierontwikkeling krijgen ze pas bij echte training.
Ga aankomende winter maar wat rondtouren door het land en je zal geen kwpn'ers vinden die 24/7 buiten staan,daar hoef ik geen cijfers voor te geven.
Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten maar daar zijn kwpn ers gewoon niet voor gefokt,het Friesche Ras(oude type) en de Shetlander e.d zijn koudbloeden en voor hen is het geen probleem.
Iedereen wil het allemaal zo 'natuurlijk' doen wat ik wel kan begrijpen maar de kwpn er is geen 'natuurlijk' ras dus dan houdt het op,wij als paardeneigenaars/fokkers hebben dit ras zelf gemaakt als zijnde sportpaard.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:47

Maar wie zegt dat ik hem/haar in nederland wil houden :Y)

Bij de buren van mijn vorige stal staan de paarden 24/7 buiten met schuilstal. Dat is een trakhener, een kwpn-er en en NRPS-er. Dus ik hoef daar niet het hele land voor door te toeren. Uiteraard wel een schuilstal aanwezig, maar dat wil ik ook voor mijn veulen.

Als ik niets anders had, waren wij daar ook gaan staan met 3 warmbloeden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:20

Mijn veulen heeft gestaan bij Jan Verboon in schipluiden.
http://www.verboonveulenopfok.nl/ Dit is mij super bevallen.
De prijzen weet ik niet meer.
Als er iets is trekken ze meteen aan de bel.
Mijn paard heeft daar altijd super gestaan.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:22

Heeft iemand goede ervaringen met stal Anna's hoeve in Moerkapelle?

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:36

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:25

gr_roos schreef:

Dat kan toch niet, foei! :P :D

De mijne staat bj www.zwetsloot.nl, althans daar gaat ze de opfok in +:)+
Een opfok voor 45eur pm vind ik geen omfok maar een stukkie land dat je voor dat bedrag mag gebruiken. Overigens vind je ik nog best laat met zoeken, geloof dat het bij ons al helemaal vol staat voor het winterseizoen.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:28

@Talida: is er nog een andere site van die opfok? Waar er meer info over staat vermeld?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:29

Ik wilde in mijn vakantie ook een rondje maken langs verscillende opfokbedrijven, ben alleen bang dat ik daar tijd voor te kort kom.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:31

Ja dat idee had ik ook, maar helaas zijn er al 2 van de 3 weken om. Dan maar een keertje in het weekend.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:34

Wij zetten ditjaar onze Hengst weer in zeeland.
en onze merrie van vorigjaar staat er ook
ik weet alleen niet meer hoe die stal heet...