Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nessah schreef:Persoonlijk zou ik nooit een veulen kopen.. Je weet niet hoe hij/zij opdroogt.
Heb al verschillende paarden groot zien worden en sommige vind ik echt lelijk geworden. En sja, voor mij geldt toch wel een beetje dat het oog ook wat wilt.
zo kom je niet als je bijvoorbeeld een 6 jarige koopt voor verassingen te staan.. _shana_ schreef:Maar het is toch zo dat alle dieren geld kosten, je kunt wel vooraf berekenen wat de vaste lasten zijn, en daarnaast rekening houden met variabele kosten?
sefanja schreef:jullie hebben ook helemaal gelijk, maar heel veel schaffen eerst een huisdier of welk dier dan ook aan en dan pas nadenken over het geld. Ik wil met mijn voorbeeld alleen laten zien wat het kan kosten...
Tegenwoordig zie je vaak dat oudere paarden weg worden gedaan omdat het financieel niet haalbaar meer is of omdat het alleen maar geld kost.
Mensen moeten eerst goed nadenken voor aanschaf van het dier, maar ook verder denken dan de neus lang is.... Stel dat er iets gebeurd, kan jij dit financieel rond krijgen etc... Er wordt zo makkelijk gedaan. Ach wij kopen een paard.
Ik ben een alleenstaande, heb drie paarden maar ik heb het mijzelf niet makkelijk gemaakt... Ik kan alleen iets extra's voor mijzelf kopen of doen met eindejaarsuitkering of vakantiegeld.... Maar mijn paarden zijn het belangrijkste voor mij dus heb ik het daarvoor over... Dit is puur een voorbeeld van luxe probleem...
Paardenhobby is ontzettend duur, dit geldt ook voor andere sporten zekers als je wedstrijden gaat doen. Ik heb Stijldansen gedaan, ook wedstrijden... Ik denk dat ik daar ongeveer 500 euro in de maand voor kon neerleggen...
Ik kan niet in de portomonnee van een ander kijken; TS is 18 jaar oud, studeert/ werkt? thuiswonend/ alleenwonend/samenwonend? etc. Ik geef alleen advies om er eens goed over na te denken....
Getup schreef:Tsja...veulens. Ik heb die van mij zelf gefokt, maar kan me best voorstellen dat iemand een veulen koopt.
Natuurlijk zit er een risico aan, ze moeten eerst maar 3 worden, gezond blijven en je weet niet precies of ze naar verwachting uitgroeien.
Maaaaaaarrrrr: wat voor veel mensen een reden is om een veulen te kopen, is dat je voor een bepaalde som misschien een redelijk kwalitatief goed veulen kunt kopen, en voor diezelfde som geen 3 jarige met dezelfde ( verwachte) kwaliteit.
Ik had een beetje het zelfde "probleem": wilde een opvolger voor mn nu 22 jarige paard. En natuurlijk heeft mijn veulen me een berg geld gekost totdat ze 3 is..maar voor datzelfde geld had ik geen aparte 3 jarige kunnen kopen.
_shana_ schreef:Vindt het jammer dat het uiteindelijk vaak om de knikkers gaat ipv liefde en altruïsme voor dieren (ook broodfokkers en handelaren bedoel ik hiermee)
_shana_ schreef:Wij hebben thuis een voormalige manege, staan er nog 4, wij kunnen dus niet op vakantie, zowiezo al vanwege de zorg, nu doet mijn oom veel, die woont ernaast, en een collega helpt als hij kan, en dat houdt heet geheel qua centen in evenwicht, als wij bijv op een pensionstal zouden staan, waar mn collega het wel eens over heeft, dan werd het een hele dure hobby.