een veulen kost alleen maar geld.!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fenna_s

Re: een veulen kost alleen maar geld.!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:11

Ik heb een 2 jarige gekocht, die ik al ken sinds ze een klein veulentje was. Ze was al een beetje aan me gewend en nu nog veel meer, waardoor je toch een band opbouwt en later ook vertrouwen in elkaar hebt met rijden omdat je weet wat het karakter is. Een paard waar al knopjes op zitten is ook lang zo uitdagend niet als een paard dat nog niks kan. En je leert er zelf ook van.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:33

Nessah schreef:
Persoonlijk zou ik nooit een veulen kopen.. Je weet niet hoe hij/zij opdroogt.

Heb al verschillende paarden groot zien worden en sommige vind ik echt lelijk geworden. En sja, voor mij geldt toch wel een beetje dat het oog ook wat wilt.

Als veulen van 3 dagen, 3 weken en 3 maanden kun je al zien hoe de bouw eruit gaat zien als ze later groot worden. Bovendien denk ik dat ieder die zijn paardje van veulen af aan heeft, alleen maar de schoonheid van het dier kan zien.
Al zou die er als een draak uit gaan zien blijf je ook toch wel van hem houden ;)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:38

ik heb voor een veulen gekozen omdat zij dan na mijn opleiding 2,5 jaar is en ik haar mak kan maken voor vanalles.. (alhoewel ze nu al veel kan, voetjes geven, meelopen etc..)
Ik vind het gewoon erg leuk, lekker spelen met zo'n kleintje en je weet wat ze altijd meegemaakt heeft!! :) zo kom je niet als je bijvoorbeeld een 6 jarige koopt voor verassingen te staan..

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:05

In principe kost het veulen alleen maar een hoop geld, althans voor mensen die geen eigen stalletje heeft maar je krijgt er uiteraard een hoop voor terug...

Ik noem even een voorbeeldsom
veulen met of zonder papieren, vaste prijs 1000.
Stalling veulen/ opfok 125 euro per maand, dat is 1500 per jaar.

vanuitgaand dat jij het veulen pas op 3 jarig leeftijd gaat inrijden, ben jij al 5500 euro kwijt zonder iets met het paard te kunnen doen. Meestal krijg jij dat niet eens terug voor het veulen, in dat opzichte kost het onderhouden van het veulen alleen maar geld. En dan praat ik nog nog niet eens over hoefsmid, tandarts, entingen, wormenkuren, verzekering, voer, strooisel en eventuele bijkomende letsels....

Uiteraard kan jij er een hele hoop voor terug krijgen, Ik heb ook mijn veulen met drie maanden gekocht. De eerste drie maanden zoveel mogelijk inprenting gedaan maar met een half jaar naar de opfok... Ik heb het geluk gehad dat mijn merrie niets is overkomen gedurende opfok.... Na opfok tijdens dracht 5 dagen koliek gehad, dus nog veeartskosten. Ik heb haar laten inrijden, kost ook geld. Mijn merrie heeft geen stamboom maar kan ontzettend goed lopen, ik krijg het geld wat ik erin heb gestoken nooit terug. Dit boeit mij eigenlijk ook niet.... Ik heb in ieder geval een geweldige merrie onder mij lopen.

Mijn merrie heb ik bijna twee jaar geleden laten dekken. Prijs dekking en controle rond 1200 euro (afhankelijk welke hengst en houderij) maar net zo duur als jij een veulen koopt (ook afhankelijk van de papieren). Met dat veulen, voordat hij in opfok is gegaan, een hele hoop meegemaakt.

Op huidige stal hoefde ik niets voor het veulen te betalen omdat ik al voor de merrie betaalde. Bij mijn vorige stal vroegen zij voor mijn veulen nog eens 150 euro naast stalling van mijn merrie terwijl zij hetzelfde box deelden maar volpension (meer tijd nodig voor merrie met veulen buiten zetten etc) en begeleiding dracht 200 euro... Het veulen heeft een stamboom, merries kant onbekend vader Willem van Nassau. Het veulen is flink ziek geweest, tegen longonstekingen (veel antibioticum), gebroken kaak gehad en speciale bekapping wegens bokhoef.

Het veulen
1200 euro inseminatie
200 euro begeleiding dracht
300 euro stalling voor twee maanden, daarna verhuist naar huidige stal.
Hoefsmid 180 euro tot opfok 1 oktober
entingen basisentingen volgens mij totaal 100 euro.
wormenkuren 24 euro
veeartskosten (antibioticum en operaties) 1000 euro
opfok 150 euro per maand zonder wormenkuren, entingen, tandarts en hoefsmid

nu zit ik al op ruim 3900 euro wat ik voor mijn veulen heb betaald, op 25 maart wordt hij 1 jaar.... Er was iemand geinteresseerd in hem en wilde 5000 euro betalen...

Misschien wijze les, maar denk er eerst heel goed over na als jij een veulen wilt kopen...

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:01

Maar het is toch zo dat alle dieren geld kosten, je kunt wel vooraf berekenen wat de vaste lasten zijn, en daarnaast rekening houden met variabele kosten?

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:06

_shana_ schreef:
Maar het is toch zo dat alle dieren geld kosten, je kunt wel vooraf berekenen wat de vaste lasten zijn, en daarnaast rekening houden met variabele kosten?

ja maakt niet uit wat voor dier je hebt ze brengen allen kosten met zich mee, dan moet je gewoon niet aan dieren beginnen, en hoe groter het dier hoe duurder de kosten.

ik fok mijn eigen paarden/pony's en als ik ze aankoop zijn ze niet ouder dan 3 a 4 jaar dit omdat ze weinig levenservaring hebben en je ze naar eigenhand kunt zetten....
veulen kopen/fokken is geweldig!!!! een dikke aanrader het kost geld inderdaad maar een hobby mag geld kosten toch??!!

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:18

Citaat:
maar een hobby mag geld kosten toch??!!
En je kunt het zo duur maken als de portemonnee toelaat, tenminste ook zorgen voor een reserve, de vee arts leeft niet op de pof...

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:53

_shana_ schreef:
Citaat:
maar een hobby mag geld kosten toch??!!
En je kunt het zo duur maken als de portemonnee toelaat, tenminste ook zorgen voor een reserve, de vee arts leeft niet op de pof...

klopt helemaal en tja die man/vrouw moet je niet te vaak over de vloer laten :D

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:06

jullie hebben ook helemaal gelijk, maar heel veel schaffen eerst een huisdier of welk dier dan ook aan en dan pas nadenken over het geld. Ik wil met mijn voorbeeld alleen laten zien wat het kan kosten...

Tegenwoordig zie je vaak dat oudere paarden weg worden gedaan omdat het financieel niet haalbaar meer is of omdat het alleen maar geld kost.

Mensen moeten eerst goed nadenken voor aanschaf van het dier, maar ook verder denken dan de neus lang is.... Stel dat er iets gebeurd, kan jij dit financieel rond krijgen etc... Er wordt zo makkelijk gedaan. Ach wij kopen een paard.

Ik ben een alleenstaande, heb drie paarden maar ik heb het mijzelf niet makkelijk gemaakt... Ik kan alleen iets extra's voor mijzelf kopen of doen met eindejaarsuitkering of vakantiegeld.... Maar mijn paarden zijn het belangrijkste voor mij dus heb ik het daarvoor over... Dit is puur een voorbeeld van luxe probleem...

Paardenhobby is ontzettend duur, dit geldt ook voor andere sporten zekers als je wedstrijden gaat doen. Ik heb Stijldansen gedaan, ook wedstrijden... Ik denk dat ik daar ongeveer 500 euro in de maand voor kon neerleggen...

Ik kan niet in de portomonnee van een ander kijken; TS is 18 jaar oud, studeert/ werkt? thuiswonend/ alleenwonend/samenwonend? etc. Ik geef alleen advies om er eens goed over na te denken....

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:11

Het is en blijft wat je ervoor over hebt, en wat je wilt. Als je een smalle beurs hebt zul je concessies moeten maken, of 1 of meer paarden en niet op vakantie, of geen paarden en elk jaar aan het strand.

Tuurlijk zijn er de happy few voor wie dat alles is weggelegd, maar bezint eer ge begint, een paard (trouwens elk dier) is niet alleen voor kerstmis....

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:56

sefanja schreef:
jullie hebben ook helemaal gelijk, maar heel veel schaffen eerst een huisdier of welk dier dan ook aan en dan pas nadenken over het geld. Ik wil met mijn voorbeeld alleen laten zien wat het kan kosten...

Tegenwoordig zie je vaak dat oudere paarden weg worden gedaan omdat het financieel niet haalbaar meer is of omdat het alleen maar geld kost.

Mensen moeten eerst goed nadenken voor aanschaf van het dier, maar ook verder denken dan de neus lang is.... Stel dat er iets gebeurd, kan jij dit financieel rond krijgen etc... Er wordt zo makkelijk gedaan. Ach wij kopen een paard.

Ik ben een alleenstaande, heb drie paarden maar ik heb het mijzelf niet makkelijk gemaakt... Ik kan alleen iets extra's voor mijzelf kopen of doen met eindejaarsuitkering of vakantiegeld.... Maar mijn paarden zijn het belangrijkste voor mij dus heb ik het daarvoor over... Dit is puur een voorbeeld van luxe probleem...

Paardenhobby is ontzettend duur, dit geldt ook voor andere sporten zekers als je wedstrijden gaat doen. Ik heb Stijldansen gedaan, ook wedstrijden... Ik denk dat ik daar ongeveer 500 euro in de maand voor kon neerleggen...

Ik kan niet in de portomonnee van een ander kijken; TS is 18 jaar oud, studeert/ werkt? thuiswonend/ alleenwonend/samenwonend? etc. Ik geef alleen advies om er eens goed over na te denken....

ja tuurlijk snap je helemaal dat je dat onze ts duidelijk wilt maken mensen denken tegenwoordig te makkelijk en weten niet wat de verantwoording is

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:01

Ik krijg anders al 2,5 jaar ontzettend veel terug van mijn 2,5 jarige :D :D.

Dat heeft me inderdaad een klap geld gekost, maar ach, ieder zijn passie :+.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:03

Tsja...veulens. Ik heb die van mij zelf gefokt, maar kan me best voorstellen dat iemand een veulen koopt.
Natuurlijk zit er een risico aan, ze moeten eerst maar 3 worden, gezond blijven en je weet niet precies of ze naar verwachting uitgroeien.
Maaaaaaarrrrr: wat voor veel mensen een reden is om een veulen te kopen, is dat je voor een bepaalde som misschien een redelijk kwalitatief goed veulen kunt kopen, en voor diezelfde som geen 3 jarige met dezelfde ( verwachte) kwaliteit.
Ik had een beetje het zelfde "probleem": wilde een opvolger voor mn nu 22 jarige paard. En natuurlijk heeft mijn veulen me een berg geld gekost totdat ze 3 is..maar voor datzelfde geld had ik geen aparte 3 jarige kunnen kopen.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:03

Vindt het jammer dat het uiteindelijk vaak om de knikkers gaat ipv liefde en altruïsme voor dieren (ook broodfokkers en handelaren bedoel ik hiermee)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:10

Getup schreef:
Tsja...veulens. Ik heb die van mij zelf gefokt, maar kan me best voorstellen dat iemand een veulen koopt.
Natuurlijk zit er een risico aan, ze moeten eerst maar 3 worden, gezond blijven en je weet niet precies of ze naar verwachting uitgroeien.
Maaaaaaarrrrr: wat voor veel mensen een reden is om een veulen te kopen, is dat je voor een bepaalde som misschien een redelijk kwalitatief goed veulen kunt kopen, en voor diezelfde som geen 3 jarige met dezelfde ( verwachte) kwaliteit.
Ik had een beetje het zelfde "probleem": wilde een opvolger voor mn nu 22 jarige paard. En natuurlijk heeft mijn veulen me een berg geld gekost totdat ze 3 is..maar voor datzelfde geld had ik geen aparte 3 jarige kunnen kopen.

Ik bedoel het niet aanvallend, ik hoop dat jij dat ook niet zo opvat....

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:11

_shana_ schreef:
Vindt het jammer dat het uiteindelijk vaak om de knikkers gaat ipv liefde en altruïsme voor dieren (ook broodfokkers en handelaren bedoel ik hiermee)

Dat bedoel ik... Een vriendin heeft een oude sul van 23 jaar oud, zij kan het niet over de hart krijgen om hem weg te doen... Zij heeft naast hem nog vier paarden, nu wordt hij gebruikt voor kinderen en staat veel op het land.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:17

Sefanja: nee, ik niet hoor! En het zal ook vaak verkeerd gaan: dat er idd een veulen gekocht wordt, omdat het niet zo duur is en men totaal geen idee heeft wat het is om een paard / veulen te hebben. En dat ze lekker in de wei moeten lopen ipv in een hokje staan en lief te moeten zijn..

Ik heb idd ook mn oudje nog, die blijft gewoon. Ik zou een ander paard mogen kopen, maar ik mag er "maar" 2...en dus wacht ik geduldig tot mn jonkie lekker 3 wordt.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:39

even offtopic; Getup, jij kan zeker wel heel goed rijden... Ik heb je profiel even bespiekt, leuke foto's....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:43

offtopic: kon,haha. Rijd nu heel af en toe eens een keer. Volgend jaar weer, dan wordt veulie 3 ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:15

interessant topic.

zit een beetje met hetzelfde momenteel.
ik werk 85 km van mijn huisje af en heb echt geen tijd elke dag naar stal te gaan.
zit over de aanschaf van een 2 jarige te denken,die ik in kuddeverband wil neerzetten.
af en toe erheen,om wat grondwerk te doen,wat te wandelen enzovoorts.
en dan als hij/zij rond de 3 is,en ik verhuisd ben naar dichterbij mijn werk,het jonkie daarheen te halen.
Ik betaal dan dus wel een jaar voor "niks",maar in mijn ogen krijg je er veel voor terug!!
Rijden vind ik niet belangrijk meer, een band opbouwen wel..

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:30

Wij hebben thuis een voormalige manege, staan er nog 4, wij kunnen dus niet op vakantie, zowiezo al vanwege de zorg, nu doet mijn oom veel, die woont ernaast, en een collega helpt als hij kan, en dat houdt heet geheel qua centen in evenwicht, als wij bijv op een pensionstal zouden staan, waar mn collega het wel eens over heeft, dan werd het een hele dure hobby.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:32

dat is een keuze die jij maakt, in principe kan je
met een twee jarige al iets doen... Waarom wacht je niet gewoon met een aanschaf van een paard als jouw situatie het toelaat (verhuising)...

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:35

_shana_ schreef:
Wij hebben thuis een voormalige manege, staan er nog 4, wij kunnen dus niet op vakantie, zowiezo al vanwege de zorg, nu doet mijn oom veel, die woont ernaast, en een collega helpt als hij kan, en dat houdt heet geheel qua centen in evenwicht, als wij bijv op een pensionstal zouden staan, waar mn collega het wel eens over heeft, dan werd het een hele dure hobby.

Maar dat is ook niet niks, je hebt dan te maken met:
* energielevering
* waterlevering
* mestafvoer
* onderhouden van de manege etc...

Dat kost ook heel veel geld, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:37

sefanja,heb je het tegen mij?
Ik kan zeker wel iets doen met een 2 jarige,dat is ook wel de bedoeling.Maar niet dagelijks,zie daar ook het nut niet van in.
Mijn situatie laat het verder prima toe hoor,heb een fijne goede baan alleen nu de tijd niet om elke dag naar stal te gaan.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:40

Ik wil met mijn reactie niet jou aanvallen... Ik ben een denker en zat er even over na te denken