7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling! * Foto pag 3 *

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:20

Blij dat je kat weer thuis is.
Of je paard een tweeling krijgt kan ik niet zeggen wat ik wel kan zeggen is dat ik het bij mijn merries vaker gezien heb een dikke uier al ver voor de bevalling, bij mijn friese merrie zelfs al in de 2e maand.
Ja zeker ze is dik maar ook dat heb ik vaker gezien dus geen reden voor bezordheid, zie het als bij mensen de ene komt niet een grammetje aan de andere 30 kilo.
Houdt haar gewoon goed in de gaten als je gevoel niet helemal lekker zit, jij kent haar het beste en als je er onderbuik gevoelens bij hebt houdt haar dan extra in de gaten.

Wat invoelen betreft, zoiets kan zeker wel de weeen opwekken, doe dat ook alleen als hetn iet anders kan, daarom wordt zoiets ook liever gedaan in het begin van de zwangerschap.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:20

Renskeeee schreef:
Heeft je DA het ook gehad over hydrallantois? (Veel teveel vruchtwater). Weet niet zeker of daar ook een sterke toename van het melkklierweefsel bij optreedt...

En ik heb ook altijd geleerd dat ze van placentitis niet ziek worden, het is wel erg nadelig voor het veulen!

Verder dacht ik dat je gewoon rectaal onderzoek kan doen bij dracht hoor, tenminste ons is nooit verteld dat je daardoor weeen opwekt, dit gaat via hormonen en die komen bij RE volgens mij helemaal niet vrij :?

Ja te veel vruchtwater is ook een optie maar ook daar is weinig aan te doen.
Het enige wat we nu kunnen doen is afwachten en haar goed in de gaten houden, zodra ze verandert,koorts krijgt,niet meer eet etc etc etc dan komt de da gelijk.
Ook rectaal opvoelen kan weeën veroorzaken, heb dit ook regelmatig zien gebeuren en werd ook gezegt in de kliniek waar ik ooit eens geweest ben voor een andere drachtige merrie met een veulen in stuitligging die de da niet recht kreeg.
Zolang het goed gaat zo en de merrie zo rustig blijft geen opvoelerij.
De angst voor een dood veulen ben ik gelukkig een beetje kwijt aangezien ze dan al lang had moeten afdrijven(of tekenen daartoe), ik denk dat ze net als Friesje van Kimmie gewoon een combinatie is van ouder+vele veulens+raar paard :D

kuzznathalie

Re: Paniek, 7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:25

Met Balou gaat het goed hoor, je moet haar maar een keer checken, ze is nu op haar mooist..

Maarre dat zijn beste uiers anders! Wanneer heb je weer contact met de DA?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:30

kuzznathalie schreef:
Met Balou gaat het goed hoor, je moet haar maar een keer checken, ze is nu op haar mooist..

Maarre dat zijn beste uiers anders! Wanneer heb je weer contact met de DA?

als alles dit weekend goed blijft gaan maandag weer, zal vragen of ze nu Jasper kunnen sturen :o :o :D

jennyk

Re: Paniek, 7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:32

wat een enorm uier en dikke buik zeg! Je zou bijna denken dat ze al veel verder dan 7 maanden is.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:33

Hahahahaha! Jasper is hier vaak genoeg :P Maar hij weet nog niet alles heel goed hoor... Dus ik denk dat in dit geval Gerhard toch beter is :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:34

jennyk schreef:
wat een enorm uier en dikke buik zeg! Je zou bijna denken dat ze al veel verder dan 7 maanden is.

Vandaar de mogelijke tweelingdracht maargoed, ik heb haar in 2008 ook gezien hoogdrachtig en toen kwam er een gemiddeld haflingerveulen uit, Fay leek echter wel drachtig van een olifant :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:34

kuzznathalie schreef:
Hahahahaha! Jasper is hier vaak genoeg :P Maar hij weet nog niet alles heel goed hoor... Dus ik denk dat in dit geval Gerhard toch beter is :P

Klopt
maar hij is zoooooooo leuk hihi, bel je de volgende keer ff als hij bij jullie is, kom ik ff naar balou kijken :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:55

mwa zou je niet zo druk maken als ik de buik zo zie, die van ons was nog wel iets dikker op 7m
moet overigens nu nog meer 6 weken en ontploft gewoon,

temp is prima die mag tussen de 36 en 38 zitten bij paarden.

houd uier goed in de gaten,,

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:21

:j ik denk ook dat het zucht is...

enne zal je vertellen,friesje was echt zoooooooo dik,echt ongelooflijk,leek wel een olifant,en er kwam echt een ienieminie dun veulentje uit....

klopte echt totaal niet :D

ik heb overigens vanmiddag wat foto's van friesje gemaakt en die is niet drachtig maar heeft net zo'n uier als jou merrie,als merries meerdere veulens gehad hebben,dan houden/hebben ze heel snel een "uier"...

Afbeelding

:+ en dat voor een niet drachtige merrie...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:50

de foto's doen me een beetje aan folie denken, een merrie die voor haar buik "stuk" ging ook altijd veel uier had/heeft en in de dracht een megapens. Ook Igora had vorig jaar een heel groot uier ook al vrij snel, daar is uiteindelijk een redelijk groot merrieveulen uit gekomen die aan melk geen gebrek had :D

Wildgirl

Re: 7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling! * Foto pag 3 *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 19:17

Vandaag wederom 37,7 dus goed, uier lijkt ietsiepietsie te slinken......
We hebben een schuilstal gecreerd in een lege zeecontainer, dan kan ze iig een beetje beschut eten en staan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:14

OK de uier zijn wat groter dan misschien normaal is maar aangezien de tepels niet 'gevuld' zijn en nog ingekuild liggen lijkt het mij dat er nog geen aanleiding is om te denken dat zijn wegens tweeling dracht misschien vroegtijdig zal veulenen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:17

Ik zie ook nog niet echt een aanleiding tot een tweelingdracht. Ze heeft wel een aardige buik, maar niet zorgwekkend. Ben heel benieuwd.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:23

Hmmm mijn merrie is met 5 maanden ook behoorlijk dik, misschien wel
vergelijkbaar met jouw merrie, alleen het verschil is dat bij jouw merrie het uier
een stuk gevulder is. Ik zou me zelf niet direct zorgen maken :)
Ben wel heel benieuwd hoor.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:35

Pfffff net wezen voeren en ze had nu twee witte druppels aan de spenen hangen.
Nog steeds geen onrust oid en geen afwijkende temp.
Telefonisch overleg gehad met de da en die geeft ook aan af te moeten wachten.
Een verwerping van een dood veulen kan ik nu iig uitsluiten dus dat is één zorg minder.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:40

Spannend! Veel succes!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:43

Jeetje spannend zeg
ik duim voor je

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:46

en ze is echt 7 maanden drachtig??niet per ongeluk een "niet gelukte" dekking geweest 4 maanden daarvoor??

melkdruppels aan spenen zou ik wel verontrustend vinden...met 7 maanden zou een levend veulen ook geen kans hebben...

laten we hopen dat ze een merie gaat zijn die vanaf 7 maanden alle tekens geeft maar het dan 4 maanden nog binnen houdt.

mocht dat zo zijn,en ze verliest de komende 4 maanden wel veel melk,zorg dan dat je biest in huis hebt...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:50

.
Een verwerping van een dood veulen kan ik nu iig uitsluiten dus dat is één zorg minder.[/quote]

huh die snap ik niet helemaal ?????

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:03

sassefras schreef:
.
Een verwerping van een dood veulen kan ik nu iig uitsluiten dus dat is één zorg minder.

huh die snap ik niet helemaal ?????[/quote]
Een afgestorven veulen wordt binnen max 4 dagen afgedreven tenzij er wat mis is en dan merk je dat o.a door de temperatuur die stijgt(koorts).
We zijn nu al een week verder, vandaar.

@Kimmie, dit heb ik ook al aan de DA vertelt en die zorgt voor een zakje biest eind maart( 1 maand voor bevallingsdatum).
Ik hoop idd ook heel erg dat het veulen blijft zitten, mocht ze nu gaan bevallen dan overleeft het veulen het uiteraard niet met 245 dagen.
Wat ik wel hoopgevend vind is dat ze langwerpige uiers blijft houden en geen ronde kegels krijgt.
Misschien is ze aan het proefdraaien :D

edit: een mislukte dekking kan volgens de vorige eigenaresse niet en daarnaast, dan zou mijn DA een 4 maand oud veulen over het hoofd hebben moeten zien tijdens het scannen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:09

ja,dat is niet over het hoofd te zien,het had gekunt als ze niet gescant zou zijn geweest...

dan nu maar heel hard gaan duimen,dat het heel erg vals alarm is,en dat ze nog 4 maandjes broedt op haar veulentje... :j

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:27

huh die snap ik niet helemaal ?????[/quote]
Een afgestorven veulen wordt binnen max 4 dagen afgedreven tenzij er wat mis is en dan merk je dat o.a door de temperatuur die stijgt(koorts).
We zijn nu al een week verder, vandaar.

ik zou er niet gerust op zijn, niet dat je er nog wat aan veranderen kan, maar de kans dat jou merrie vier maanden te vroeg gaat veulenen lijkt mij waarschijnlijk.

maar goed daar was je zelf ook al uit neem ik aan, hou paard maar goed in de gaten

succes ermee

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:36

Wat raar spannend, maarre normaal zijn de eerste druppeltjes harsachtig en niet wit/melk.
Daarbij is ook het uier nog lang niet vol, maar idd dat kan van de een op de andere dag verandered.
maar 7 maanden en dan nu deze groote, hmm
Misschien dat je even telefonisch contact opneemt met een paardenkliniek, vooor een theoretische second opinion

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:49

kan zoveel zijn, denk dat afwachten, je merrie in de gaten houden en contact met de dierenarts het beste is.

Ken ook een merrie die bijna 5 weken overgedragen heeft, mega dik was (zag eruit alsof er een knots van een veulen uit moest komen of een tweeling) en er kwam echt een mager dun klein veulentje uit, echt piepklein.