Veulen fokken; kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:41

Ik verzeker niet. Ik heb meerdere paarden en fok vaak ook meerdere veulens per jaar. Dan zou verzekeren veel te duur zijn en ben ik goedkoper uit als ik de ziektekosten van een ziek veulen zelf betaal.
Maar die mogelijkheid heb ik ook.
Als je één veulen fokt en geen spaarpotje hebt, en ook niet snel aan dergelijke bedragen zou kunnen komen mocht er wat gebeuren zoals een kliniekopname van merrie en/of veulen dan zou ik wel verzekeren.

InekeH87

Re: Veulen fokken; kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:08

Ik heb mijn merrie wel extra verzekerd tijdens de dracht en vanaf het moment dat het veulen er is, is deze ook meeverzekerd. Ik heb nu een vruchtverzekering erbij dat vergoed een deel van het dekgeld bij arboteren. Het veulen is vanaf dag 1 op een speciale veulenverzekering dat is al geregeld met de verzekeraar. Dus als hij ziek geboren wordt dan is hij al wel meteen voor die ziekte verzekerd.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:15

Citaat:
Ik heb het niet over 'alleen de merriebrok' en met het dikgedrukte ben ik het ook niet eens. Bij een KWPN paard zit je qua dekgeld al tussen de 600 en de 2000 euro, dan moet je scannen (kost geld) i.p.v. schouwen bij het shetje van de buren (gratis). Dekgeld van een pony is rond de 200 euro.
Bovendien, als er wat is heb je een DA nodig (en dat is bij een KWPN'er of een Fries weet ik uit eigen ervaringen toch veel vaker het geval dan bij een NF pony); ongeacht of je het leuk vindt of niet, dus de uitspraak 'Je kan het zo duur en goedkoop maken als je wilt' raakt kant noch wal. ;)

Ik heb zelf ook een new forest pony en 200 euro dekgeld zijn wel de goedkoopste hengsten je zit eerder rond de 300 euro en naar mijn weten worden de meetse new forest pony's ook gewoon 2 keer gescand na het dekken. En veel NF hengsten dekken tegenwoordig via ki Zijn er nog wel die natuurlijk dekken, maar ook als je natuurlijk dekt laat je scannen naar mijn menig (oke misschien niet bij de kleine rassen) Ik was vorige keer met mijn NF merrie denk ik rond de 1000 euro kwijt tot het veulen naar de opfok ging. En een NF pony naar de opfok is het zelfd als een paardveulen. Misschien iets goedkoper. Dit jaar is mijn merrie natuurlijk gedekt, maar als nog gescand of het ei weg is. Wand de HH dacht dat die al weg was, maar ze liet zig nog dekken.
En ik voer wel merrie brok, wand ook een NF heefd dit nodig.

Denk de de kosten waar je rekening mee moet houden bij elk ras (paard of pony) hetzelfde zijn, maar dat de bedragen erg verschillen ook afhankelijk van waar je woont. Wand DA kosten verschillen per regio, dekgeld per ras en per hengst. Stamboek kosten per stamboek. chippen en paspoort afhankelijk denk ik ook per stamboek. Bij het NF gaat dit via het stamboek en komt er geen DA bij.
Kosten die ik vorige keer heb gehad:
Stalling bij hengstenstation
Dekking
scannen (2 keer 18 dagen en 40 dagen)
Merrie brok laatse maanden tot afspenen. (ze kreeg gewoon basis brok en ik voerde extra merrie brok bij)
Veulen kreeg gewoon merrie brok.
Extra vlas (1 baal extra per week)
Chippen en paspoort
Extra enting en ontwormen merrie
veulenprik
Veulen keuring (niet noodzakelijk)
veulen halster
veulen voerbak
vervoerskosten naar de hengst en weer naar huis
Ik had geluk dat ik geen extra stallingskosten had toen het veulen er was.
Het kost idd ook veel tijd. Ik sta op een stal waar over de hele dag door regelmatig mensen op stal komen en ik zelf 4 nachten op stal heb geslapen toen het spannend werd dus geen geboorte melder heb genomen.

Lante

Re: Veulen fokken; kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:51

Ik scan mijn NF 1 keer om te zien of er geen twee in zitten, verder niet, maar goed; ieder zijn eigen manier. :) Opfok hoef ik niet, want ik kan ze gelukkig 'thuis' houden. Ik voer dus wel brok, maar geen merriebrok, want dan lijkt het al snel alsof er drie uitkomen... :D Omdat wij vaker fokken hoeven we geen halsters voor het veulen te rekenen e.d. Er zijn inderdaad ook wel KI NF hengsten, maar lang niet allemaal en 300 euro, dat zal inderdaad wel, heb mijn dekking vorig jaar gekregen in ruil voor het beleren van een pony... Maar 1000 euro heeft het veulen me zeker niet gekost, al kon de verkoop sowieso niet uit.