veulen opvoeden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:07

helemaal mee eens kriebel! ik ben de eerste 2x samen met een andere, wat oudere pony gegaan, de hele spannende dingen voor een veulen worden door een oudere vaak genegeerd en zijn dan eigenlijk helemaal niet eng meer voor t veulen :)

die van mij sjokt eigenlijk meestal (heeft net als t baasje nooit haast hihi) maar heeft de eerste keer alleen flink lopen stuiteren, heb m toen idd ook steeds even stilgezet. deed met een jonge arabier vaak even stilstaan en zodra ze dan rustig was kreeg ze een snoepje... beloning voor rust zeg maar... verder alles laten zien wat maar eng zou kunnen zijn en ongeveer 400 stappen vooruit denken, dan kom je een heel eind :P

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:53

ik blijf ook staan als ie wil kijken, maar hij loopt dan niet echt door maar dribbelt/rent door..

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 17:01

jaa indd ozzyke

mijn veulen vind niet zo snel iets eng. maar als er iets ombekends staat gaat hij op de plaats draven met zijn staartje in de lucht en zijn oortjes strak naar voren.
maar hij gaat niet trekken dus ik weet ook niet of ik hem moet straffen... hij doet immers niks verkeerd behalve dat hij naast je draaft i.p.v stapt.. zoals ik al zei : hij gaat dan NIET trekken. iemand daar nog een opmerking over..?

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:15

Straffen wil ik m daar niet voor, want hij is alleen iets nerveus, en dan heeft straffen toch echt geen doel..
Ik wil alleen een manier weten waarop hij rustig met je mee loopt, en niet steeds zo gehaast.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:04

die van mij had dat dus ook die ene eerste keer alleen buiten, heb m ook alleen gecorrigeerd als hij harder ging dan ik.. had ie snel door overigens, ging toen inderdaad ook ''op de plaats draven'' zeg maar :P

zolang hij netjes naast je blijft inderdaad niks mee doen, wij mensen lopen ook wel eens wat dribbelig :) zolang het maar geen gewoonte wordt...

vroeg me btw ook af, die van mij wil met naar buiten gaan nog wel eens ineens stil staan. en dan is er ook echt zowat geen beweging in te krijgen (anders is het meestal even zachte druk en dan loopt hij weer). weet ook niet zo goed wat ik daarmee aan moet, een tik geven oid heeft natuurlijk in dit geval niet zo veel nut aangezien hij die 2 niet snel zal koppelen.. maar viel me op dat hij na een paar keer stilstaan na een paar minuten dan moet poepen, daarna looptie ook gewoon lekker door.. kan het zijn dat hij dan dénkt dattie moet, maar er gewoon even wat langer over doet?

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:27

Die van mij poept ook zowat om de minuut :o Zal iets te maken hebben met stress schat ik zo

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:44

volgens mij weet biscuit niet eens wat stress ís :P maar hij poept ook maar 1x op zo'n wandeling, maar krijg het idee dat hij dan zo koppig stilstaat omdat hij denkt dat hij moet.. vals alarm zeg maar :P

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:34

Tapioka draafde in het begin ook wel eens naast me. Zoalgn ze naast me bleef, geen probleem. Ging ze trekken, kon ze een rondje om me heen lopen. Trouwens ook als ze ergens bang voor is en denkt dat ze er wel even snel voorbij kan... Meestal als ik zie dat één van m'n paarden ergens bang voor is, loop ik er heen en laat ik ze stilstaan en kijken. Er zomaar snel voorbij pakt niet. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:40

MeAndRein schreef:
okeee..... maar worden ze dan niet kopschuw.. het lijkt mij dat veulentjes sneller kopschuw worden dan als grote paarden...

Je slaat hem ook niet door de stal heen, gewoon een tikje zodat hij denkt van hey dat mag dus niet. Dat deed ik bij Hans ook en als je onmiddelijk afstraft dan hebben ze wel door dat bijten niet mag en dan zal het kopschuw worden meestal wel meevallen. En natuurlijk een stemhulp. Daarna hoefde ik alleen maar uhuh te zeggen en dan had ie meteen door dat hij niet goed bezig was.

Hans wilde soms ook hard rennen met wandelen. Ik zet hem dan stil en een paar passen achteruit. Dan weer weglopen en dit consequent volhouden. Als het goed gaat dan belonen.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 15:48

ozzyke schreef:
Straffen wil ik m daar niet voor, want hij is alleen iets nerveus, en dan heeft straffen toch echt geen doel..
Ik wil alleen een manier weten waarop hij rustig met je mee loopt, en niet steeds zo gehaast.

nee hij draaft niet gehaast. hij draaft, alleen dan staat hij dus ong 2 sec op 2 benen en dan de volgende ''drafpas'' hij blijft wel netjes naast me en gaat ook niet trekken dus ik heb besloten hem er niet voor te straffen. :D