Abrupte einde wil ik gewoon niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:49

Even een klein bericht, ik heb het hele topic gelezen.
Ten eerste valt het mij op dat er mensen zijn die NIET lezen. TS zegt dat het veulen met 6 maanden wordt gespeend, en niet met 4.

Daarnaast ook even mijn ervaring:
Bij twee van mijn eigen merries ben ik gewoon gaan rijden.
Veulens rond de 2 weken oud, en merrie weer rustig aan het werk. Eerste twee keer het veulen erbij laten lopen, daarna een paar keer op stal, en uiteindelijk op de wei gelaten.
Ik heb het met Cashmere een paar keer mee gemaakt dat ze niet mee de wei uit wou met haar moeder. Heb toen eerst het andere paard met veulen uit de wei moeten halen, en vervolgens Cashmere en Casa, omdat die kleine echt niet meer onder de indruk was zonder mama, zolang ze maar niet alleen was.
Afspenen is wel in een keer gedaan. En na 2 maanden de hele groep weer samen. Cashmere heeft hier echt niets aan overgehouden hoor. En mijn merrie ook niet.
Ik heb de veulens wel thuis gehouden, ook met spenen en de merrie's ook. Gewoon een paar dagen op stal, dikke muur ertussen.

Ook heb ik ervaring met veulens er in een keer afhalen. Die gillen het eerste uur wel wat meer, maar daarna is het ook over. Zijn ook hele normale paarden geworden.
Heb ook een paar hengsten gehad, die bij ons geboren waren en eigenlijk alleen met leeftijdsgenoten hebben gelopen. Na de hengstenkeuring gecastreerd. Hadden ook gewoon respect voor me, zonder bang te zijn, omdat ze bijvoorbeeld te hard zouden zijn aangepakt om het respect af te dwingen.

Ik denk idd dat wat jij zegt dat door alles wat ze hebben mee gemaakt ze het er beide wat moeilijker mee hebben, maar dat slijt ook vanzelf wel.

Succes in elk geval.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:51

Yinnar schreef:
ladymagic schreef:
gottegot, spenen is iets anders dan ma een uurtje weg halen hoor.

Wie heeft het hier over een uurtje weghalen? Dit topic gaat toch over het spenen van het betreffende veulen? Ik snap je reactie niet helemaal eigenlijk. :?

ladymagic schreef:
TS, blijf lekker bij je gevoel, je doet je best en meer kan je niet doen. En als je echt heel erg twijfelt, laat ma en veulen dan nog even op rust staan, dan heb je het dilemma niet en kan je er even rustig over nadenken wat je gaat doen.

Dat is ook zeker de bedoeling dat ze dat doet maar ze wil advies in belang van haar veulen anders zet ze haar vraag niet op dit forum.

Als je inderdaad goed leest zie je dat het veuelen "pas" met 6 maanden volledig van moeders afgaat. TS wil het dier helemaal nog niet volledig afspenen op dit moment
Wat betreft het advies: ik heb al meerdere keren aangegeven hoe ik het aanpak, advies dus. TS gaf aan dat ze nu heel erg aan zich zelf begon te twijfelen door al die verschillende reacties:
Citaat:
Na vanmorgen dat ik deze topic aanmaakte voelde ik mij erg ongelukkig na een aantal antwoorden te hebben gekregen...

de vragen spookten door mijn hoofd:
- ben ik egoistisch?
- denk ik niet goed na?
- is het daadwerkelijk te vroeg?
- sommige antwoorden geven mij de indruk dat ik niet aan welzijn van mijn paarden denk, juist wel....
- sommige antwoorden hebben mij wat onzeker gemaakt omdat ik dacht dat ik echt op goede weg was...

en daarom was mijn laatste tip nu: blijf bij jezelf.
Maar goed weer ontopic

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:04

@ Saffier: inderdaad, wat wordt hier slecht gelezen....

Verder heel erg eens met ladymagic: blijf bij jezelf! Wij hebben de afgelopen jaren veel veulens opgefokt en ieder veulen, iedere merrie is verschillend. Ik heb ze wel weer gescheiden en de merrie gereden vanaf 2 weken (zonder problemen) en ik heb ze ook wel bij elkaar laten lopen tot het veulen er af kon (ook zonder problemen). Jij kent ze, dus jij zou ook op je gevoel en verstand moeten kunnen zeggen wat het beste is en wat haalbaar is.

Voor zover ik het kan bekijken is er veel gebeurd en is er bij merrie en veulen weinig vertrouwen dat het allemaal wel in orde is. Als je dan ook nog iedere keer als je ze wilt scheiden een hoop gedoe hebt, wordt het natuurlijk niet beter. Als je dus iets wilt proberen, moet je ervoor zorgen dat het ook veilig kan, zodat jezelf ook wat ontspannen en relaxed kunt blijven. Ik ben het eens met Cassidy, zou nooit een veulen zo lang vastzetten. Gevaarlijk, maar ook negatieve associatie met vastzetten. En als het niet veilig kan gewoon maar even wachten tot je veulen is gespeend. Echt, de meeste fokkers doen het zo en die hebben echt niet allemaal getraumatiseerde veulens of merries....

InekeH87

Re: Abrupte einde wil ik gewoon niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:34

ik zou als het veulen na alles wat er de afgelopen tijd is gebeurd zo veel problemen maakt tot de definitieve scheiding ze niet meer uit elkaar halen. Laat ze lekker met zijn tweeen lopen en als de kleine dan een maand of 6 is in een keer weg buiten gehorsafstand (dan natuurlijk wel in een veilige stal ruimte etc.). Ik snap dat je met de merrie weer aan het werk wilt, dat zou ik zelf ook willen. Laat ze voor nu even lekker bij elkaar. Over 8 weken kan je dan weer met de merrie aan het werk.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 19:37

Yinnar schreef:
ladymagic schreef:
gottegot, spenen is iets anders dan ma een uurtje weg halen hoor.

Wie heeft het hier over een uurtje weghalen? Dit topic gaat toch over het spenen van het betreffende veulen? Ik snap je reactie niet helemaal eigenlijk. :?

ladymagic schreef:
TS, blijf lekker bij je gevoel, je doet je best en meer kan je niet doen. En als je echt heel erg twijfelt, laat ma en veulen dan nog even op rust staan, dan heb je het dilemma niet en kan je er even rustig over nadenken wat je gaat doen.

Dat is ook zeker de bedoeling dat ze dat doet maar ze wil advies in belang van haar veulen anders zet ze haar vraag niet op dit forum.

Volgens mij begrijp je het idd niet... Totdat het veulen naar opfok gaat, bouwde ik langzaam op tot half uur per dag van moeder af... Ik speen hem niet af, hij is even een half uurtje bij haar vandaan dus staat hij nog 23 en half uur bij moeders op het land... Dat bouwde ik op... laatste week voordat hij naar opfok gaat, wordt hij afgespeend of misschien wel in één keer... Maar dit heb ik al eerder gezegd....

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 19:42

Saffier schreef:
Even een klein bericht, ik heb het hele topic gelezen.
Ten eerste valt het mij op dat er mensen zijn die NIET lezen. TS zegt dat het veulen met 6 maanden wordt gespeend, en niet met 4.

Daarnaast ook even mijn ervaring:
Bij twee van mijn eigen merries ben ik gewoon gaan rijden.
Veulens rond de 2 weken oud, en merrie weer rustig aan het werk. Eerste twee keer het veulen erbij laten lopen, daarna een paar keer op stal, en uiteindelijk op de wei gelaten.
Ik heb het met Cashmere een paar keer mee gemaakt dat ze niet mee de wei uit wou met haar moeder. Heb toen eerst het andere paard met veulen uit de wei moeten halen, en vervolgens Cashmere en Casa, omdat die kleine echt niet meer onder de indruk was zonder mama, zolang ze maar niet alleen was.
Afspenen is wel in een keer gedaan. En na 2 maanden de hele groep weer samen. Cashmere heeft hier echt niets aan overgehouden hoor. En mijn merrie ook niet.
Ik heb de veulens wel thuis gehouden, ook met spenen en de merrie's ook. Gewoon een paar dagen op stal, dikke muur ertussen.

Ook heb ik ervaring met veulens er in een keer afhalen. Die gillen het eerste uur wel wat meer, maar daarna is het ook over. Zijn ook hele normale paarden geworden.
Heb ook een paar hengsten gehad, die bij ons geboren waren en eigenlijk alleen met leeftijdsgenoten hebben gelopen. Na de hengstenkeuring gecastreerd. Hadden ook gewoon respect voor me, zonder bang te zijn, omdat ze bijvoorbeeld te hard zouden zijn aangepakt om het respect af te dwingen.

Ik denk idd dat wat jij zegt dat door alles wat ze hebben mee gemaakt ze het er beide wat moeilijker mee hebben, maar dat slijt ook vanzelf wel.

Succes in elk geval.

Dank je wel voor bijspringen... Ik heb idd duidelijk gezegd afspenen met 6 maanden als hij naar opfok gaat, maar nu is het al een probleem als ik hem een half uur eraf haal... Hij staat tot opfok gewoon nog 23 en half uur bij moeders.... Het gaat mij erom dat mijn merrie beweging nodig heeft en aandacht zonder veulen... Ze kwijnt een beetje weg omdat zij niet werkt, wat zij graag doet. Bedankt voor het delen van je ervaring

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 19:51

ladymagic, kendra en inekeh87 ook bedankt...

Ik had ze vandaag van het land gehaald om te poetsen en te wandelen... Na wandelen voldaan naar het land... Mijn merrie meteen met haar hoofd naar beneden en grazen, maar het veulen wilde weer met mij mee... Hij duwde het hek weer open en deed zijn hoofdje bij halster, haha...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:13

goed zo. op deze manier lekker opbouwen. Laat de merrie eens een keer op de weide en loop met het veulen een rondje over het terrein. Zorg dat het veulen ziet dat het zonder zijn moeder best leuk kan zijn. Borstelen aaien aanraken etc. Later kan je dan iemand anders meevragen die met het veulentje kroelt terwijl jij met moeders aan de gang gaat. Probeer stress te voorkomen op deze manier. Jouw veulen heeft zo te horen al genoeg meegemaakt. Als hij bij zijn moeder wil blijven dan laat je hem lekker en als hij mee wilt mag hij mee. Bedenk dat als een veulen ouder wordt hij steeds zelfstandiger wordt misschien kan je ze over een maandje wel een paar minuutjes uit zicht hebben. Nog 8 weekjes en dan heb je de merrie weer voor jezelf!

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:24

fijn dat het nu beter gaat en succes met de voortgang

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:48

Het klinkt misschien een beetje raar maar wat doen jullie allemaal moeilijk?

Bij mij zijn de veulens geboren in de stal, eentje zelfs geheel onverwachts, we wisten niet dat ze drachtig was (dat ze überhaupt gedekt was). Toen meteen na het controle bezoekje van de DA eten van de merrie, daarna naar de wei. Dat rustig opgebouwd in de twee weken, in die twee weken heb ik ook het veulen laten wennen aan het halster.

En toen kwam het tweede onverwachte veulen, ook een weekje mee aan de gang geweest en toen op de wei gegooid, niet naar om gekeken, iedere dag een baaltje hooi bijgegeven. Er stonden nog 3 pony's bij. Tot nu, 4,5 en 5 maanden en ze waren al geheel zelfstandig, de een stond in de ene wei en de ander in de andere wei terwijl het hek gewoon open stond. Zelf eten/drinken. Toen heb ik het hek dichtgegooid, paar dagen gewacht en nu staan ze volledig apart.

Geen gestress, niks, en nu geef ik de veulens die samen staan iedere dag een bak voer uit m'n hand, dat schept wel vertrouwen. En over twee weekjes maar een hoefsmidbezoekje. Heel simpel. :)

En nú ga ik het pas opbouwen met de merries.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 18:00

Mag er een slotje op... Laatste bericht niet zo relevant.... Ik heb veel gehad aan adviezen, ondanks dat ik door sommige verkeerd begrepen ben... of kortweg niet goed hebben gelezen.

Tjelleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:26

Ik zou ook zeker even wachten tot het veulen minimaal een maand of 6 is, voor beide dieren toch beter.
Vorig jaar heb ik ook een veulen gehad bij mijn welsh merrie, na half jaartje een paar dagen steeds een paar uurtjes gescheiden gehad en daarna eigenlijk volledig van elkaar af.
Is prima gegaan bij ons.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:36

Sorry, was niet aanvallend bedoeld hoor! Gewoon als aanvulling. :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:02

sefanja ben benieuwd hoe het nu gaat met merrie en veulen even appart van elkaar houden, heb ook veel aan jou topic gehad en tips opgeschreven voor volgend jaar

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 21:04

Ik ben blij dat ik er een ander ook mee kan helpen, ook dankzij de adviezen van bokkers... Mijn merrie en veulen kunnen niet apart van elkaar... Abano zorgt iedere keer voor problemen... Als ik Tinka longeer staat Abano buiten longeerkraal, je kan dan een klein stukje weglopen met hem, maar niet verder... Dat gaat erg goed zolang hij zijn moeder ziet en de kudde ziet... Als ik hen voer staan zij bijelkaar op stal, geprobeerd naast elkaar (zodat zij elkaar wel kunnen zien, voelen en ruiken) maar hij wordt erg gefrustreerd en probeert zijn voorbenen tussen tralies te hangen... Wij hebben geen dichte stallen... Aanstaande dinsdag 5 maanden oud... Eind september naar de opfok... Ik ben benieuwd...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:03

Mijn veulen was eigenlijk net zoiets als moeders weg ging dat was het gillen en brullen en over de box heen komen en als veulen weg ging en zag moeders niet was het in paniek raken en mij omver lopen enz dus ik had ook helaas maar 1 keus. Maar eenmaal op de opfok is het me allemaal mee gevallen gelukkig, en is ze nu lekker aan het spelen met andere veulens en toch zelfstandig en groot geworden.
Succes in september ben benieuwt hoe hij het gaat doen straks in de opfok.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:36

Yinnar schreef:
Een veulen (want daar gaat het in dit topic over) is 100% beter af bij zijn moeder en het liefst zolang mogelijk. Jij praat neem ik aan vanuit financieel oogpunt. Het veulen snel bij de moeder weg, dan kan het verkocht worden, moeder weer met jong stoppen zodat het volgende goudmijntje na 11 maanden weer zijn/haar intrede kan doen. Dat gebeurt (helaas) vaak maar dat wil niet zeggen dat dit het beste is voor zowel het veulen als de merrie.

Normaal reageer ik niet op dit forum, maar ik wordt nadat het verplaatst is hier beticht dus zal even wat rechtzetten

Een veulen, wat voor veulen gaat dit topic over??? Ik had het duidelijk over sportpaarden en niet over ponnies, die kan je wel zomer en winter buiten zetten. Een opgroeiend sportpaard heeft veel meer nodig dan water en hooi, en ook minimaal een schutstal.

Goudmijntjes fokken, waar haal je de onzin vandaan. Fokken is een liefde en passie en kost meestal meer geld dan het opbrengt, zeker in deze tijd.

En dan roep je ergens nog dat het bewezen is dat paarden die in een gemengde groep opgroeien beter zijn. Onder wat voor populatie is dat onderzoek verricht, want wederom ik denk dat weinig goed presterende gezonde sportpaarden op die manier zijn opgegroeid.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:58

Ik beticht niets en niemand. Ik geef net als jij mijn mening. Ik kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat die paarden beter zijn. Ik heb gezegd dat het beter is voor die paarden om ze in een gemengde kudde te laten opgroeien. En daar ging het in dit topic ook over. Het welzijn van een paard of in dit geval het veulen. Wat kan je het beste doen voor zo'n dier. En het is ook algemeen bekend dat het voor een veulen het beste is als het zo lang mogelijk bij de moeder blijft i.p.v het met 3 maanden wegrukken van de moeder. We kunnen hier lang en kort over l*llen maar het is nu eenmaal een feit. De beste opvoeding krijgt een dier in een gemengde kudde. Verdiep je maar eens in deze materie. Ik wist eerst ook niet beter maar ben gaan lezen en zoeken. En jij kan er dan misschien anders over denken. So be it. I couldn't care less! Ik ben ervan overtuigd een veulen wat lang bij zijn moeder heeft gelopen en in een gemengde kudde is opgegegroeid perfect kan presteren! Ik denk echter niet in de term sportpaarden...ik denk aan het paard in het algemeen. De rest is bijzaak.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:05

Yinnar schreef:
Ik denk echter niet in de term sportpaarden...ik denk aan het paard in het algemeen. De rest is bijzaak.

Dat is dan een beetje dom, want het is een gegeven dat een, zo totaal anders gefokt paard als een sportpaard totaal andere behoeftes heeft om gezond volwassen te worden.
Daar zijn al tig onderzoeken naar gedaan en het is niet voor niets dat goede opfokstallen volgens die regel (die veel duurder is) de veulens grootbrengen.

Dus om jezelf te verduidelijken zou het beter zijn over welk soort paard je het hebt. Als ik aan een koudbloed veulen of een ponyveulen zou voeren wat ik aan mijn jonge paarden geef zouden die eerste waarschijnlijk ziek worden, of te vet. Andersom als ik mijn jonge dieren de extra zorg en bijvoer zou onthouden zouden ze als 3 jarige niet door de gezondheidstest komen en rijp zijn voor de slager omdat zon dier niks opbrengt en dus geen toekomst heeft.
En daar fok ik met alle zorgvuldigheid aan keuzes etc niet voor.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:22

Zoals ik al zei..ik denk dat het voor ieder paard beter is om op te groeien in paardwaardige omstandigheden. Dus om duidelijk te zijn ik bedoel alle paarden! Voor mij zijn alle paarden gelijk en verdienen ze het beste. En daar hoort, naar mijn mening, niet bij het vroegtijdig spenen van de moeder. Erg aardig dat je mij als dom bestempeld. Alleen omdat ik je mening niet deel? Op welke onderzoeken is jouw mening gebaseerd dan? Onderbouw dat eens? Waarom zou een paard die opgroeit zoals mij het beste lijkt niet goed kunnen presteren?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:26

Ik vind het dom als je denkt dat een een IJslander, Shet, Tinker en KWPN paard hetzelfde nodig hebben om groot te worden, want dat is niet zo, zoals ik al uitleg. Dat is niet mijn mening, maar een vaststaand gegeven.
Wellicht heb ik niet alle kennis van al die rassen, maar jij hebt je duidelijk niet in de noden van een modern sportpaard verdiept.

Google maar eens op OCD onderzoeken etc

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:32

Mag ik hier even hartelijk om lachen? hahahaha

Zo en kruip nu maar weer terug onder die steen waar je net vandaan kwam en slaap lekker verder. Ik heb me zeker verdiept in het wezen paard. En wat ik zeg is ook algemeen bekend en onderzocht. Dus ga mij nou niet vertellen wat ik wel of niet heb gedaan. Wie is er hier dan dom? Ik kap met deze zinloze discussie. Doe jij je ding maar dan doe ik de mijne. Ik ben blij dat ik mijn paarden kan geven wat ze nodig hebben en verdienen. En presteren doen ze als de beste!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:38

Yinnar schreef:

En presteren doen ze als de beste!

Op wat voor niveau???

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:41

Sjonge gaat weer lekker hier zeg.
Sefanja succes als je veulentje afgespeend moet worden, zou je graag advies willen geven maar iedere merrie en ieder veulen is anders.
Meschien is het kleintje wat gestresst van de verhuizing of meschien de merrie wel, het veulen pikt haar signalen op dus wie zal het zeggen.

Toch komt het vanzelf wel goed zolang je maar naar jezelf luisterd, jij kent ze het allerbeste .
Succes meid (maar komt wel goed denk ik)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:43

sarabande schreef:
Yinnar schreef:

En presteren doen ze als de beste!

Op wat voor niveau???

Echt meiden kan dit niet ergens anders uitgevochten worden, vind het jammer dat jullie dit doen in het topic van een ander.
Ik vind het een machtig onderwerp vooral omdat ik zelf ook veulens heb en zit echt niet te wachten op jullie bekvechterij, bel elkaar op, scheld elkaar verrrot maar verziek niet het topic van een ander.