Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Yinnar schreef:ladymagic schreef:gottegot, spenen is iets anders dan ma een uurtje weg halen hoor.
Wie heeft het hier over een uurtje weghalen? Dit topic gaat toch over het spenen van het betreffende veulen? Ik snap je reactie niet helemaal eigenlijk.
ladymagic schreef:TS, blijf lekker bij je gevoel, je doet je best en meer kan je niet doen. En als je echt heel erg twijfelt, laat ma en veulen dan nog even op rust staan, dan heb je het dilemma niet en kan je er even rustig over nadenken wat je gaat doen.
Dat is ook zeker de bedoeling dat ze dat doet maar ze wil advies in belang van haar veulen anders zet ze haar vraag niet op dit forum.
Citaat:Na vanmorgen dat ik deze topic aanmaakte voelde ik mij erg ongelukkig na een aantal antwoorden te hebben gekregen...
de vragen spookten door mijn hoofd:
- ben ik egoistisch?
- denk ik niet goed na?
- is het daadwerkelijk te vroeg?
- sommige antwoorden geven mij de indruk dat ik niet aan welzijn van mijn paarden denk, juist wel....
- sommige antwoorden hebben mij wat onzeker gemaakt omdat ik dacht dat ik echt op goede weg was...
Yinnar schreef:ladymagic schreef:gottegot, spenen is iets anders dan ma een uurtje weg halen hoor.
Wie heeft het hier over een uurtje weghalen? Dit topic gaat toch over het spenen van het betreffende veulen? Ik snap je reactie niet helemaal eigenlijk.
ladymagic schreef:TS, blijf lekker bij je gevoel, je doet je best en meer kan je niet doen. En als je echt heel erg twijfelt, laat ma en veulen dan nog even op rust staan, dan heb je het dilemma niet en kan je er even rustig over nadenken wat je gaat doen.
Dat is ook zeker de bedoeling dat ze dat doet maar ze wil advies in belang van haar veulen anders zet ze haar vraag niet op dit forum.
Saffier schreef:Even een klein bericht, ik heb het hele topic gelezen.
Ten eerste valt het mij op dat er mensen zijn die NIET lezen. TS zegt dat het veulen met 6 maanden wordt gespeend, en niet met 4.
Daarnaast ook even mijn ervaring:
Bij twee van mijn eigen merries ben ik gewoon gaan rijden.
Veulens rond de 2 weken oud, en merrie weer rustig aan het werk. Eerste twee keer het veulen erbij laten lopen, daarna een paar keer op stal, en uiteindelijk op de wei gelaten.
Ik heb het met Cashmere een paar keer mee gemaakt dat ze niet mee de wei uit wou met haar moeder. Heb toen eerst het andere paard met veulen uit de wei moeten halen, en vervolgens Cashmere en Casa, omdat die kleine echt niet meer onder de indruk was zonder mama, zolang ze maar niet alleen was.
Afspenen is wel in een keer gedaan. En na 2 maanden de hele groep weer samen. Cashmere heeft hier echt niets aan overgehouden hoor. En mijn merrie ook niet.
Ik heb de veulens wel thuis gehouden, ook met spenen en de merrie's ook. Gewoon een paar dagen op stal, dikke muur ertussen.
Ook heb ik ervaring met veulens er in een keer afhalen. Die gillen het eerste uur wel wat meer, maar daarna is het ook over. Zijn ook hele normale paarden geworden.
Heb ook een paar hengsten gehad, die bij ons geboren waren en eigenlijk alleen met leeftijdsgenoten hebben gelopen. Na de hengstenkeuring gecastreerd. Hadden ook gewoon respect voor me, zonder bang te zijn, omdat ze bijvoorbeeld te hard zouden zijn aangepakt om het respect af te dwingen.
Ik denk idd dat wat jij zegt dat door alles wat ze hebben mee gemaakt ze het er beide wat moeilijker mee hebben, maar dat slijt ook vanzelf wel.
Succes in elk geval.

Yinnar schreef:Een veulen (want daar gaat het in dit topic over) is 100% beter af bij zijn moeder en het liefst zolang mogelijk. Jij praat neem ik aan vanuit financieel oogpunt. Het veulen snel bij de moeder weg, dan kan het verkocht worden, moeder weer met jong stoppen zodat het volgende goudmijntje na 11 maanden weer zijn/haar intrede kan doen. Dat gebeurt (helaas) vaak maar dat wil niet zeggen dat dit het beste is voor zowel het veulen als de merrie.
Yinnar schreef:Ik denk echter niet in de term sportpaarden...ik denk aan het paard in het algemeen. De rest is bijzaak.
sarabande schreef:Yinnar schreef:Mag ik hier even hartelijk om lachen? hahahaha
En presteren doen ze als de beste!
Op wat voor niveau???