1 week oude veulen bokt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Re: 1 week oude veulen bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 11:21

Huh, ik snap het niet? Twee jarige leeftijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:23

Ik snap het ook niet, maar volgens mij had je pony vorig jaar ook al een veulen, toen ze drie jaar was? Simpel rekensommetje leert me dan dat ze zou moeten zijn gedekt toen ze twee was.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 11:28

Nee, ze is gedekt op 3 jarige leeftijd! Ik ga echt niet een 2 jarige pony dekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:39

Rody01 schreef:
Vorig jaar heb ik de merrie vanaf dag 2 elke keer even bij het veulen weggehaald. Gewoon even een paar keer op en neer op het terrein, veulen bleef dan gewoon in de stal. Na een week ben ik weer gaan longeren (ze moest naar de keuring) ook dan bleef het veulen in stal. Na een maand ben ik gaan rijden maar als ik de keuring niet had gehad (ze moest ook naar de centrale keuring) had ik vanaf 2 weken na het veulenen al gaan rijden. Merrie was superbraaf gelukkig! Ik liet altijd het veulen in stal. Dat leren ze maar.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 11:46

Dat heb ik van iemand gekopieerd op dat topic dat iemand postte :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:57

Nou daarmee maak je het niet duidelijker, dan had je er even een kwoot van moeten maken, dit sticht alleen maar verwarring...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 12:04

Dat stond er ook onder.. Sorry :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:17

Valt dit dan onder de noemer: verkloot een quote? :D

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 12:19

??

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:29

beetje erg vroeg voor zo`n jong veulentje om zo al uit elkaar halen ook al voor maar 3 minuten
ik zie het nut er niet van in
laat ze lekker zo lang mogelijk bij mams staan
Rody01 schreef:
Ik heb genoeg kennissen die hele erge problemen hebben gekregen met een merrie met veulen die NIET uit mekaar konden. Hele stal werd afgebroken.
Dus het hoeft ook mar 3 minuutjes te zijn. Als de merrie maar weet dat ze wel weer bij haar veulen komt.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:59

ik zou als je ze dan toch zo nodig uit elkaar wilt halen het veulen gewoon met rust laten en niet bij hem in de box gaan zitten laat het lekker met rust en laat het naar zijn moeder kijken zodat ze ziet wat er gebeurt met haar.

Om te zeggen dat je beter wat later zou kunnen beginnen met ze uit elkaar halen heeft toch geen zin want "wij" zeggen het toch tegen dovenmans oren en "wij" weten het toch allemaal niet. Als je geen reactie's wilt dan moet je ook geen topic plaatsen lijkt mij want je weet het toch zelf beter als "wij" allemaal die een oplossing voor je willen helpen verzinnen.

Sorry maar moest het even kwijt is niet aanvallend bedoeld maar wel wat ik ervan vind.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:47

Cassidy schreef:
Een schreeuw als correctie snapt een paard niet.
Een tik of een schop snapt een paard wel, en dan ongeacht de leeftijd.
Een veulen van een week zou je idd met een trap met de binnenkant van de voet onder haar achterhand kunnen corrigeren. En dat hoeft maar 1 keer in de correcte intensiteit en ze doet het nooit meer.
Als je niets doet, of dit verkeerd aanpakt, kost je dit later misschien je knieschijven, of in het minst erge geval een kunstgebit, als je het al na kunt vertellen).

Alle subtiele aanwijzingen en NH gefluister even opzij zetten: trap naar de baas, bam, trap terug.

En nogmaals, dat hoeft maar 1 keer.

Helemaal mee eens, mijn hengst veulen van vorig jaar heeft slechts 1x naar me uitgehaald (hij was toen net 2 weken oud), ik heb hem direct een schop onder z'n kont gegeven en hij heeft het nooit meer gedaan :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:41

_10_ schreef:
Helemaal mee eens, mijn hengst veulen van vorig jaar heeft slechts 1x naar me uitgehaald (hij was toen net 2 weken oud), ik heb hem direct een schop onder z'n kont gegeven en hij heeft het nooit meer gedaan :+

Goed punt, maaruh hangt wel nogal af van waarom een veulen zich zo gedraagt.. Op deze leeftijd al uit elkaar halen vind ik echt niet ok en eigenlijk vindt ik dat het veulen groot gelijk heeft door op deze manier een noodsignaal uit te geven..

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:51

Buiten dat mijn teksten hier gebruikt worden had ik vorig jaar ook zo'n veulen..

Halve dag oud en ik had de eerste klap al te pakken. Twee dagen later nog 1! Die ramde gericht. Als ik de merrie aan het poetsen was en ze liep langs dan sloeg ze. Ik heb haar 1 keer een goede trap (met klomp) terug gegeven en ze heeft nooit meer wat gedaan. Ik loop zo bij de jaarlingen naar binnen (we hebben er 5) geen 1 die er naar me uithaalt.

En over dat scheiden, elke dag eventjes scheiden (gaat om 2 minuuten in het begin) ben ik voorstander van. Ieder zijn eigen methoden. Maar wanneer je merrie en veulen scheidt, gaat de merrie hinniken waardoor ze de baarmoeder samenknijpt. Is heel goed voor het natuurlijk opschonen van de baarmoeders. (staat ook in het boek van Paul de Vries).

En die band, die is er wel hoor! ook na die twee minuten. Als er nu een merrie was die niet zoveel om haar veulen gaf of er geen aandacht aan wilde geven zou ik het natuurlijk niet zomaar scheiden.

En dat rijden. Je hebt rijden en rijden met een net bevallen merrie. Dat rijden stelt in het begin niet zoveel voor, gewoon kwartiertje stappen onder de man, beetje rek en strek oefeningentjes. en dat langzaam uitbouwen. Wanneer ze een zware bevalling heeft gehad doe je dit natuurlijk niet zomaar. Alles hangt van de situatie af.

En dat het echt niet kan, dat vind ik onzin. Maar alles mijn mening natuurlijk. Vroeger (ja ik weet het tijden veranderen) gingen de boeren dezelfde dag als het veulen geboren was het land weer op om te werken. Die werden ook groot. Misschien is het omdat ik bij een echte paardeboer sta die zijn hele leven al veulens fokt en waar zijn vader nog met paarden op het land werkte dat ik zo denk (of opgevoed ben zeg maar). Ieder zijn ding, wij doen het al jaren zo gaat altijd goed we hebben gezonde blije paarden en grote gezonde veulens met opvoeding!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:02

troi schreef:
_10_ schreef:

Goed punt, maaruh hangt wel nogal af van waarom een veulen zich zo gedraagt.. Op deze leeftijd al uit elkaar halen vind ik echt niet ok en eigenlijk vindt ik dat het veulen groot gelijk heeft door op deze manier een noodsignaal uit te geven..

Ik heb het totaal niet over het uit elkaar halen van de merrie en het veulen, maar puur over het 'leer moment' van het veulen indien het probeert mensen te schoppen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:24

Dat schoppen van een veulen als noodsignaal interpreteren is nou weer typisch menselijk. Niet antromorfiseren, zo denkt een paard niet. Hij denkt niet "laat ik even lekker schoppen, misschien valt bij baasje dan het kwartje en dan mag ik lekker terug bij mams..."

Het veulen heeft lak aan de persoon op de grond. Hij ziet je niet als superieur, en dat kan ook niet want dat moet hij leren. En dat moet jij hem bijbrengen. Een keer bijbrengen en duidelijk bijbrengen, en zwart-wit, en niet in grijstinten. Want dat snapt geen enkel paard. Een paard wil duidelijkheid, grenzen, en als hij die niet krijgt, gaat hij ze zelf bepalen. Ook op veulenleeftijd.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:53

Mijn mening is dat een veulen van 1 week die van de merrie wordt weg gehaald voor even toch een ongelovelijke stress en angst krijgt en zich daardoor los probeert te vechten. Dit vind ik een natuurlijke reactie.
Ze gaan op die leeftijd nog niet ver bij de merrie vandaan uit zichzelf.

Bij een ouder veulen is het een heel ander verhaal, die lopen als je gaat rijden rustig naar de andere veulens toe in het land en vermaken zich zelfstandig wel en komen rustig een uur niet kijken bij mams.
Als je die op hun lazer geeft vanwege slecht gedrag vind ik oke, maar een veulen van 1 week wat zeer waarschijnlijk uit angst/stress zo reageerd als veulen van TS gaan schoppen of slaan vind ik een beetje te ver gaan.

En in heb aardig wat veulens in handen gehad dus weet hoe ze reageren op diverse leeftijden en ben er een voorstander van om ze vroeg dingen te leren, maar kijk wel een beetje vanuit de ogen/belevenis van het veulen.
Mijn veulen heeft zelf ook eens een goede schop onder zijn kont gehad toen hij iemand keihard sloeg, maar toen liep ie wel gewoon achter de merrie en was ie 4 maanden oud en was het dus zeker terecht dat ie die schop kreeg.

Het is niet erg om een veulen te straffen, maar het moet wel om een goede reden gaan.
Om een veulen te straffen in een angst/stress moment vind ik niet echt fijn, dan moet ie juist vertrouwen krijgen in de persoon die erbij is. Rust.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:12

pandabeertje schreef:
Mijn mening is dat een veulen van 1 week die van de merrie wordt weg gehaald voor even toch een ongelovelijke stress en angst krijgt en zich daardoor los probeert te vechten. Dit vind ik een natuurlijke reactie.
Ze gaan op die leeftijd nog niet ver bij de merrie vandaan uit zichzelf.

Hier wel hoor. Mijn veulen, wat dit jaar geboren is, trok zich niets aan van moeder en ging rustig van haar vandaan. Nu heb ik ook niet zo'n moeilijke merrie, dus die deed dan ook niet alle mogelijke moeite om bij haar veuen te blijven.
Maar goed, om ze buiten te zetten, moest het veulen dus binnen blijven tot ik moeder buiten had. Hij kon niet los achter mams aan, want hij bleef niet bij mams. Dus veulen bleef dan 3 minuten in de stal, moeder ging naar buiten en daarna haalde ik het veulen op. Ging prima. Moeder en kind hadden totaal geen stress hoor.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:05

Het kan natuurlijk altijd verschillen per paard-veulen, daar heb je gelijk in Diablo. Het ene veulen zal makkelijker reageren dan de ander. Daarom moet je per veulen kijken wat de beste aanpak is.
Mijn veulentje had ik aan de longeerlijn mee zodat ie in ieder geval niet het bos in kon schieten of het terrein af.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:56

uletje schreef:
Buiten dat mijn teksten hier gebruikt worden had ik vorig jaar ook zo'n veulen..

Halve dag oud en ik had de eerste klap al te pakken. Twee dagen later nog 1! Die ramde gericht. Als ik de merrie aan het poetsen was en ze liep langs dan sloeg ze. Ik heb haar 1 keer een goede trap (met klomp) terug gegeven en ze heeft nooit meer wat gedaan. Ik loop zo bij de jaarlingen naar binnen (we hebben er 5) geen 1 die er naar me uithaalt.

En over dat scheiden, elke dag eventjes scheiden (gaat om 2 minuuten in het begin) ben ik voorstander van. Ieder zijn eigen methoden. Maar wanneer je merrie en veulen scheidt, gaat de merrie hinniken waardoor ze de baarmoeder samenknijpt. Is heel goed voor het natuurlijk opschonen van de baarmoeders. (staat ook in het boek van Paul de Vries).

En die band, die is er wel hoor! ook na die twee minuten. Als er nu een merrie was die niet zoveel om haar veulen gaf of er geen aandacht aan wilde geven zou ik het natuurlijk niet zomaar scheiden.

En dat rijden. Je hebt rijden en rijden met een net bevallen merrie. Dat rijden stelt in het begin niet zoveel voor, gewoon kwartiertje stappen onder de man, beetje rek en strek oefeningentjes. en dat langzaam uitbouwen. Wanneer ze een zware bevalling heeft gehad doe je dit natuurlijk niet zomaar. Alles hangt van de situatie af.

En dat het echt niet kan, dat vind ik onzin. Maar alles mijn mening natuurlijk. Vroeger (ja ik weet het tijden veranderen) gingen de boeren dezelfde dag als het veulen geboren was het land weer op om te werken. Die werden ook groot. Misschien is het omdat ik bij een echte paardeboer sta die zijn hele leven al veulens fokt en waar zijn vader nog met paarden op het land werkte dat ik zo denk (of opgevoed ben zeg maar). Ieder zijn ding, wij doen het al jaren zo gaat altijd goed we hebben gezonde blije paarden en grote gezonde veulens met opvoeding!

ben het helemaal met je eens.

mijn veulen van vorig jaar was ook niet altijd makelijk maar gericht naar de mens slaan hoeft hij niet te doen al is hij een dag oud en dan mag je hem best een tik geven.

ik ben na een dag of 3 begonnen met even uit elkaar halen een paar minutjes was genoeg even met moeders door gangpad wandelen zodat hij moeders toch kon zien en dat heb ik langzaam uitgebouwd naar half uur per dag toen hij 2 weken oud was. en toen hij een maand was kon hij makkelijk een uur zonder mams. en zo heb ik het verder uitgebouwd tot ongeveer 2 uur per dag toen hij 4 maand was mams keek er gewoon naar uit dat ik het veulen een paar uur bij haar weghaalde ze was op het laatst ook erg vaak chagerijnig naar het veulen. Nu had ik wel een veulen dat vanaf het begin erg zelfstandig was, en in de wei ook niet bij mams stond maar bij het andere paard wat erbij stond, ook savonds als ze naar binnen gingen moest je hem altijd bij dat andere paard uit de stal halen om hem weer bij mams te gaan zetten, hij had mams nodig om af en toe wat te drinken maar na 3 maand dronk hij haast niet meer hij at zelf brok hooi en dronk water, en mams die was echt niet belangrijk voor hem, dat merkte je aan alles.

en hij is nu een jaar en doet het super goed bij z'n nieuwe baasje hij heeft er echt niks mee gelezen dat hij een tok kreeg als hij iets deed wat niet mocht of dat hij mams even moest missen zodat zij ook even tijd had aan zichzelf wat mams echt nodig had.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:52

Nou wij laten de merrie en veulen eerste week met rust en dan gaan wij ook gewoon weer verder hoor. Eerst ff kort bij elkaar weg en dan eens longeren en dan gaan we weer rijden, na twee weken rijden we al weer rustig een 20 min.
Nooit geen problemen met vuelen zoal merrie, ja af en toe hinnik maar dat is ook snel klaar. Veulens gaan meestal ff slapen bij ons en dan is de merrie weer terug en dan is de bar open.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:23

Over het algemeen denk ik dat je zelf heel duidelijk hebt aangegeven wat er fout gaat. Je haalt je veulen bij de moeder weg en hij flipt. Ik zou zelf dan denken: zou ik iets foutdoen.
In jouw omgeving wordt het vroegtijdig weghalen van het veulen bij de moeder blijkbaar goedgekeurd. Toch zijn er hier legio mensen hier met veel ervaring die je vertellen het niet te doen.
Dus je krijgt stapels redenen om het niet te doen en je veulen zegt zelf met zijn geschop eigenlijk ook dat hij iets niet wil.

Ik ben altijd een voorstander van vroeg dingen leren, maar contact met de moeder en juist in de eerste periode, zou ik niet te happig zijn om ze uit elkaar te halen. Leer je veulen bij de moeder basisdingetjes en ga over een tijdje pas beginnen met scheiden. Dan staat je veulen al een stuk zekerder in de wereld.

Ik hoop dat je wat met de gegeven tips doet, en niet alleen maar jezelf verdedigd. Misschien is het vervelend om te horen, maar misschien doe je er goed aan om naar de adviezen te luisteren.

:)
Laatst bijgewerkt door petraaken op 05-05-09 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:02

Nou, het is nu klaar :D Ze bokt niet meer! 1 keer streng geweest een het is klaar :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:52

dat zeiden we al... :S

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:00

k denk als je alleen een schijnbeweging met je arm ofzo maakt al genoeg is
als ze dat niet is gewend schrikt ze heus wel