HELP veulen loze moeder !!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: HELP veulen loze moeder !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:26

Gelukkig dat het al wat beter gaat!

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:37

gister avond was het natuurlijk foute boel tempratuur tot wel 40 g het zake sóchtens weer langsaam af met de veearts nog over legt ze moet het ook zelf doen dat pakt redelijk goed uit de tempratuur is nu 37,9
net aan dus en ze heefd lekker buiten gestaan
ben tog bang dat het vanavond weer op zal lopen
morgen gaan we denk nog een keer spoelen
er komt veel zooi uit
ze moet het vanavond zelf doen we doe morgen spoelen om weer even te helpen .
dit gaat allemaal met over leg met de veearts
en ze staan nu nog gewoon op antbioca

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 08:50

vandaag is de tempratuur 37,6 goed maar
ze eet haast niet en ze heefd het koud we kijken even aan ze gaat straks de wei op lekker in de zon

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:53

dekentje op?..Ze zal wel moeten herstellen, drinkt ze wel goed? probeer eens wat slobber bijvoorbeeld.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:16

Hallo Nooralie, wat een verhaal zeg. Ik heb ongeveer hetzelfde als jou meegemaakt! Het veulen van mijn haflinger is dood geboren. Omdat ze dood was konden ze haar er niet goed uitkrijgen.
De eerste dag na de dag van bevallen ging erg goed met haar. Wij moesten haar ook inspuiten voor de baarmoeder leeg te krijgen en iedere 2 uur spoelen. Ook kreeg ze 3x daags antibiotica. De dag erna ging het steeds slechter.
Ze had ook koorts en de da gaf aan dat er 2 mogelijkheden waren:
Buikvlies ontsteking kunnen ze via een ok nog behandelen maar met antibiotica lukt dit niet.
Heeft ze uier ontsteking dan is dit wel te behandelen met antibiotica.

Omdat ze niet reageerde op de antibiotica en haar temperatuur schommelde is ze naar de kliniek gegaan en idd ze had buikvlies ontsteking.
Wij hebben haar in laten slapen omdat ze zoveel pijn had en de kans op overleving klein was.

Ik wil je niet bang maken maar wel er even op wijzen dat als ze buikvlies ontsteking heeft dit niet vanzelf over zal gaan in de kliniek kunnen ze haar mogelijk opereren of haar pijn verminderen.

Dat dit gebeurd ligt echt niet aan voorbereiding/ verstand van maar helaas is dit de natuur.
Dat wij er zo vroeg bij zijn en gelukkig veel medische hulp kunnen bieden aan de moeder kun je haar toch helpen.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en wens je heel veel succes en ga even volgen hoe het verder gaat!

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 09:24

ze krijgt 2x daags antibiotica

ze had eergister een zoveel troep er in zitten de denken dat het daar van komt
buikvlies ontsteking dat heefd ze nog niet hoop ik dan
en de veeartsen dan

ja ik ben nu ook even bezig met een dekentje ik heb haar maat niet dus ik maak even wat

zou fleez dekentje genoeg zijn ?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:25

Als het gras nat is is dat niet genoeg denk ik, heb je geen waterdicht dekentje zonder voering?

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 09:28

nee , dus ik denk dat ik zo maar even naar een paarden winkel ga om het op te halen .

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:32

hoi Noralie,

Bij mij kon de da niet zeggen of ze wel of geen buikvlies ontsteking heeft.

Hij kon wel zeggen dat ze geen uier ontsteking heeft omdat ze niet reageerde op de antibiotica.
In de kliniek konden ze me dat wel vertellen.

Ik zou echt als ze nog een dag koorts blijft houden een kliniek raadplegen!
Stel dat ze buikvlies ontsteking heeft lijd ze onnodig veel pijn. En hoe sneller je erbij bent hoe groter de overlevingskans

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 09:33

ja dat is zo maar haar tempratuur is nu 37,6 dus ja geen korts
maar ze staat nu op antbiotc en dat kan haar tempratuur kunstmatig om laag brengen dacht ik

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:43

hallo,
mijn paard heeft ook nog altijd een ontsteking 16 maart hebben zehet veulen verwijderd en nu heeft ze nog altijd een ontsteking,
de da voeld wel dat de zwelling bijde bekken bodem zit,
hoe kom je erachter als ze buikvlies ontsteking hebben?

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:52

is het geen optie om wat pijnstillers te gaan geven?
Even kijken of ze daar wat van opknapt, ze kan natuurlijk ook nog wat krampen hebben.

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 09:54

hoe kom je erachter als ze buikvlies ontsteking hebben?

dat vraag ik me ook af
de tempratuur zakt ze zit nu 37,3 wat betekend dat het zo zakt
ze staat nog binnen op stal is het nog wat warmer
ik heb het geprobeerd om een dekentje te maken van een fjorden deken dat werkt niet ik hed nog een fleeze laken die heefd ze nu op met een deken singel en dat gaat best als me moeder zo thuis ga een deken halen voor haar dan is er iemand thuis om haar in de gaten te houden
allemaal bedankt voor de lieve en info berichen

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 09:54

pijnstillers wil de veearts even mee wachten omdat je dan niet goed kan zien hoe en wat vandaar

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:56

nooralie schreef:
nee , dus ik denk dat ik zo maar even naar een paarden winkel ga om het op te halen .

let wel op dat het waterdicht is en niet waterafstotend...wens je veel sterkte met je merrie, verwen haar maar lekker en hopelijk overleef ze het!!!(ik duim voor jullie)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:57

Mocht ze onder de 37 schieten , bel dan toch even een DA hoor..Klinkt alsof haar thermoregulatie in de war is..

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 10:05

thermoregulatie ik heb snel op internet gezocht kon het zo snel niet vinden , maar waar komt dat dan door ?

ik ga nu elk uur tempratuuren om het goed in de gaten te houden of het niet daar onder schiet .

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:10

Dat systeem zit in je hersenen en zorgt dat de temperatuur van je paard op orde blijft. Als je een ontsteking hebt zorgt dit systeem er bv voor dat je koorts krijgt zodat je lichaam het sneller "opruimt".
Koorts heeft dus een functie, bij de jouwe wordt er pus afgedreven, een heel normale reactie. dat het dan ineens naar beneden zakt, die temperatuur, vind ik raar, beetje verontrustend, maar pas als het nog verder zakt, hoor!

Drinkt je paard goed? Lust het wat slobber? Is ze verder attent?

Ik vind het gewoon bizar dat het zo schommelt. Vandaar!

Anders bel je toch ff een assistente? misschien kan zij daar vertellen of het iets is waar je zorgen om moet hebben,

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:14

Wat hoor je dit jaar toch veel slecht verlopen bevallingen. Sterkte met de merrie hopelijk komt zij erbovenop.

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 10:16

Ik heb een lijstje bij gehouden met haar tempratuur

Zondag 37,1 38,3 38,6
Maandag 38,1 37,6 37,8 veearts geweest spuit baar moeder
Dinsdag 37,9 38,3 38,8 39,8 veearts geweest sochtens om te spoelen
Woensdag 38,4 38,3 37,7
Donderdag 37,6 37,3

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 10:22

ze drinkt goed
ik heb haar net slobber en appel gegeven had ze goed op
het nadeel van deze pony dat ze niet duidlijk kan ien hoe ze zich voeld ze is een keer eerder ziek geweest zat toe tegen de 41 g koorst aan mevrouw blijf gewoon eten
en kijkt attent dat is ze tot nu toe nog altijd geweest
sons even een dipje dat ze er niet zo uit goed uit zag
deze pony is kei en kei hard voor zich zelf
ik zie wel dat ze niet de pony is zo als ze altijd is
maar veel mensen van buiten af ook niet hoor ze kijkt dan gewoon op .
van de week kwam de veearts om te spoelen en vond haar niet ziek en ik stond er op dat het gedaan werd want ze stonk en kwam veel zooi uit de veearts voelde en schrok er van hoe veel er uit kwam en zij dat de meeste paarden allang als een dood paard in de wei hadden gelegen en zijn niet van daar dat ik haar temprtuur zo in de gaten hou

haar oren zijn koud en neus en hoeven .
bij haar zusje niet die staat naar haar in de box

wij houden trouwens van elk paard wat ziek is altijd een lijstje bij met temarpatuur vaak zie je daar een lijn in dat het duidlijk af zakt of stijgt maar bij haar is er geen touw aan vast te knopen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:35

Zegt de Da niks over die schommelde temperaturen dan? Super dat ze heeft gegeten en vind het top dat je zo'n lijstje bijhoudt.
Mooi dat je zoveel voro haar doet, hoor, meis, aan je zorg zal het niet liggen! Ze klinkt verder best oké, trouwens. Misschien valt het mee..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:37

Ach jeetje wat een verhaal! Ja die shetjes zijn keihard dat is het mooie aan het ras. Ik vind het ronduit belachelijk dat er mensen zijn die het over slechte voorbereidingen hebben. Alsof je zoiets kunt zien aankomen. Dat temp lijstje ziet er redelijk netjes uit, zit een mooie dalende lijn in hopelijk blijft het zo. Ik zou idd wel een dekentje regelen, dan hoeft ze niet zoveel energie in haar tempratuur te steken. Ik weet niet hoe warm het op stal is maar daar zou je haar s'nachts een fleece dek op kunnen leggen, kun je desnoods zelf knippen. Heel veel sterkte voor/met de merrie, ik duim voor je.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:58

ik heb voor mijn shet ook zelf een deken gemaakt want ze valt presies buiten de maten de ene is veeel te groot en de ander is veeeel te klein niet te geloven. maar ik heb bij de zeeman een vliesplayd gekocht en twee punten aan elkaar vast gebonden voor bij de boeg en een dekensingel er omheen en klaar is de deken je kan het zo over het hoofd trekken om hem aan te doen.
Mijn beesten krijgen altijd alles wat ze nodig hebben maar een dek dat te groot is of te klein dat is niet prettig en zo kon ik het presies op maat maken en ze heeft het lekker warm onder haar dekentje. Misschien heb je er wat aan.
(oh ja mijn pony is ongeveer 95cm.)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:06

Idd kappiegirl zo bedoelde ik het ook. Gat voor het koppie knippen dekensingel en klaar. Ja das weer het lastige van shetjes, de maten voor dekens ed. Maar zo werkt het ook prima hoor!