taber: een maiden merrie kan net zo goed lang overdragen als een andere merrie. Het kan zijn dat je bij de geboorte moet helpen als het veulen al groot is, maar ook dat hoeft niet het geval te zijn. Niet extra zorgen om maken dus hoor!
shamyrah: probeer ze nog 1 keer te vertellen dat eerst zelf proberen betekent dat het daarna wrs niet meer lukt bij een andere merrie als het toch tegenvalt. ik hoop dat ze het iig in overleg met een DA doen die een oogje in het zeil houdt, mss kun jij een (telefoon)gesprek regelen tussen DA en schoonouders over hoe ze het precies moeten doen?
tizzy: ik denk niet dat je je aangesproken hoeft te voelen, deze mensen wijzen andere opties blijkbaar nogal klakkeloos van de hand, dat gaat voor jullie beslist niet op
Heb net gehoord van de vorige eigenaar van Lowlands en Laura dat ze zonder problemen op de weide bevallen. Ze staan hier 5 km vandaan en ga elke dag kijken ,maar mijn bedoeling was om hen naar huis te halen van de moment ze uier beginnen maken....ik durf dat toch niet aan zo op de weide hier 5 km vandaan...wat zouden jullie doen ? Stel toch maar dat het veulen in het vlies blijft zitten of een verkeerde ligging ofzo
idd amandake, elke bevalling is anders en als er toch iets misgaat is dat heel moeilijk, dus als je toch de mogelijkheid hebt kun je ze beter naar huis halen.
@Judith: Oei, ik doe niet aan voorspellingen over wanneer merries gaan bevallen, daar zijn ze mij te onvoorspelbaar voor Maar het ziet er iig al goed uit!
Hmm, hier geen onweer, maar ik zit ook een stuk noordelijker dan Nicole...
@Amandake: Ik zou ze ook naar huis halen. Als het goed gaat is het leuk, maar stel je voor dat het niet goed gaat, dan heb je er vast spijt van dat je ze niet naar huis hebt gehaald...
@Shamyrah: He bah, dat is naar... hoop dat je er nog wat verstand kan inpraten...
@Tizzy: Zo te lezen bedoeld ze jou echt niet, maar mensen die er juist wel klakkeloos mee omgaan, jij laat juist zien dat je al het mogelijke voor het beestje doet... en logisch ook, heb je toch nog een stukje van je merrie...
Vergeet ik bijna mijn eigen nieuws... ik gooi het maar op vermoeidheid Vandaag is de hoefsmid geweest, alle paarden staan er weer netjes bij, maar we hebben Tes over geslagen. We hebben even gekeken maar ze staat nog zo goed op de hoeven, zijn echt niet te lang en het was duidelijk dat ze er moeite mee had om lang op 3 benen te staan. Dus die hebben we overgeslagen... Wel viel het me op dat ze kleine beetjes aan het plassen is. Ze heeft wel 3x geplast tijdens het bekappen van 3 andere paarden. Met diep gekreun....
Spannend Amandake! Ik zou Lowlands en Laura zeker naar huis halen ja.
Nicole: Hij bleef toch telkens afgaan als ze bleef liggen.. Het amerikaanse bedrijf gooit het erop dat dat komt omdat hij idd te weinig bereik heeft. Dus we wilden vandaag wel langere kabels gooien (dan kan hij ook weer binnen staan, wel wat veiliger met regen. ) Maar wij zijn weer een appart geval omdat we in DL wonen. De kabel moet een duitse aansluiting hebben aan 1 kant, en dat zit niet op normale kabels. Dat wordt voor ons gemaakt, maar is morgen pas klaar. Vandaag doet de BA het dus helemaal niet, want ze hadden de korte kabel nodig als voorbeeld. (Dat betekend dat we helemaal geen huistelefoon hebben vandaag, maar dat is niet zo erg) Maar als het goed is werkt het morgen allemaal! Als het voor maandag maar is, want dan gaat mijn moeder weer werken en moet ik weer alleen waken. Dat hou ik echt niet vol als ik niet op de BA kan vertrouwen! (moet gewoon om 7 uur op iedere dag)
tizzy1 : je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor. Jullie doen er toch vanalles aan om een goede oplossing te zoeken. De mensen die ik bedoel staan helemaal niet open voor de raad van een ander. het veulen is van een merrie die volgens de dierarts een herpes-virus had opgelopen ws na een dekking van een besmette hengst. De maden waren al aanwezig. ik snap zulke eigenaren niet. Redelijk duidelijk beeld dat die mensen niet naar hun beesten omkijken. En zulke mensen zijn in mijn ogen geen paard waard. Al is het een shetlander. Trouwens een prachtig bruine veulentje. Ik Kan me erg erg boos over maken en ben de hele middag al vreselijk onrustig. Ik kan het bijna niet laten om wat te doen. Ga straks mijn zus nog bellen, kijken wat ze al aan acties hebben ondernomen ( ik verwacht niets). Vreselijk dat er zulke mensen bestaan.
Nou, net de paarden binnen gezet. Wel wat vroeg, maar Tes wilde graag naar binnen, die was aan het ijsberen. Qua uier is het nog niet veel soeps, maar ik dacht dat haar banden al erg slap waren, maar nu zijn ze echt pudding. Ze heeft 2 deuken aan de zijkant van haar kling. Die staat nu zowel aan de onderkant als in het midden open. Hij zou nog wel wat langer kunnen. Verder heeft ze jeuk! En haar buik beweegt haast continue.
Weer een nacht waken dus
Ben benieuwd naar de kittens!
Laatst bijgewerkt door Myrdal op 14-05-08 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt