[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadia2008

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:01

Gefeliciteerd iersas!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:01

Iersas gefeliciteerd. Daar is ze dan eindelijk.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:07

Proficiat Iersas!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:07

Ik zie net dat Lylou (morgen 1 week) al brokjes mee eet met moeders.. Ik lees dat dat vaker voorkomt op internet, mag ik dit laten gaan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:10

Iersas gefeliciteerd!!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:18

Gefeliciteerd Iersas!

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:51

Gefeliciteerd Iersas!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:04

gefeliciteerd iersas.

Als ik merk dat het veulen in moeders voederbak begint te zitten hou ik een emmertje met wat veulenbrokjes voor zijn of haar neus. Het veulen van in 2020 vond mams slobber erg lekker dus daarmee begonnen met wat brokjes doorheen. Beetje veulen afhankelijk.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:04

Gefeliciteerd Iersas!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:09

Nieky: we zullen zien of ze het nog een week volhoud, ik ben nu op het werk en dan morgennacht. Op het werk kan ik ook kijken op de camera in de stal van Goldy dus kan ik haar in de gaten houden. Vannacht was ze heel onrustig geweest volgens mijn dochter die haar vannacht in de gaten hield. Veel rondjes lopen en liggen.

Iersas:gefeliciteerd!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:50

Gefeliciteerd iersas!

Kabayo: Ze is echt wel heel mooi geworden, die is goed gelukt!

Pomski: Ik zou niet meer het een heel gerust hard de deur uit gaat, maar met geboorte alarm en als het niet al te ver weg is zou ik het nog wel doen mits er iemand thuis is die het tot die tijd even kan helpen tot jij er bent.

Leuk om al die verhalen te horen over de draagtijd, maar me gevoel er over is na al jullie verhalen wel dat je nergens van uit moet gaan en dat je toch geregeld weer verrast kan worden als je denkt iets van een richtlijn te hebben gevonden.

Mijn merrie is 22 april uitgerekend dat vind ik aan de ene kant een heerlijke datum want dan begint de mei vakantie. Dan hoef ik niet iedere dag op en neer naar school heb ik de rust dat er geen vriendjes en vriendinnetje van school mee genomen worden. Maar aan de andere kant voel ik me wel schuldig (tot nu toe heeft me paard steeds een week overdagen) want tot het veulen er is durf ik waarschijnlijk niet echt iets leuks te doen als naar de dierentuin met de kinderen of naar een speel paradijs, ik verpest zo dus wel hun meivakantie. Zijn er hier nog meer moeders van jonge kinderen en hoe doen jullie dat?

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:59

Zooo, dit topic is haast niet meer bij te houden zo snel gaat het. Mijn merrie is vanaf vandaag ook veilig! *\o/* *\o/* *\o/*

Schrok me zonet rot, zag haar vanuit de verte echt languit op de track liggen. Mijn andere merrie stond te waken. Ik er heen lopen, hoor ik een hoop gekreun en gedoe. Lag madam te zonnebaden _O- _O-

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:04

Gefeliciteerd Iersas, toch nog bij iemand vandaag een veulentje geboren. Het lijkt een fijn poppetje.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:10

Gefeliciteerd iersas, prachtig veulentje

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:15

.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 04-04-24 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:18

Gefeliciteerd Iersas!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:19

.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 04-04-24 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tictak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:42

Gefeliciteerd iersas, leuk veulen!

Nobel01 wat een verschil zeg

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:53

Ietwat korte bijlees post (jullie gaan als een razende roeland :D )

Muronia - zo te zien is je merrie er bijna klaar voor! Hoe gaat het met jou?
Libera - wat woon je toch ook in een mooie omgeving! Hoe is de temp nu daar? Kunnen ze al wat vaker ook zonder deken? En OMG 380+ dagen drachtig, holy cow! Ik denk dat ik het niet meer zou houden haha!
Pomski - geweldig dat de merrie (en veulen) dit toelaten zeg, heel mooi om te zien. Vooral die foto in stal, zo lief! - tweede update; ik weet niet hoe ver je bent. Is er eventueel nog iemand op stal? Merrie ziet er al mooi 'zacht' uit.
Over hengsten-merries dragen heb ik geen idee van, we gaan het meemaken. Wel misschien leuk om aan het einde vd rit even de balans op te maken in dit topic?
nieky1993 - lijken ook al mooi te glimmen of niet (eerste uier foto)? Tweede fotos: wat is ze mooi rond!
Kabayo - wow wat is Perry mooi! Is het een Spaans paard? En een perlino? Wat heeft Laventhe een prachtige uitstraling, ontzettend vriendelijk oog. Lijkt mij heel bijzonder ook om op je eigen fokproduct te stappen!
imani_abby - er lijkt op de foto ook al wel wat puntjes aan te zitten qua melk? Hopelijk nog eventjes binnenboord!
Desi_2409 - heel knap veulentje en SUPER leuke naam! Ik ben toevallig in December nog op Tintamarre geweest haha! Echt heel leuk! Had ik niet bedacht.
CharmFaith - mooie uier ook al, goed dat je al een beetje weet hoe en wat de merrie normaal doet. Scheelt denk ik ook wel wat stress?
Iersas - gefeliciteerd!!! Hoe gaat het met ze?
DDDara - ik kan daar vanuit 'moederlijk perspectief' niet op antwoorden maar misschien kan hun vader/jouw partner (sorry voor de aannames) een dagje wat leuks doen?
Nobel01 - ze ziet er goed uit zeg! Helemaal nog niet zo hoog drachtig qua looks!

Hier gaat alles zwaar en moeizaam. Merrie heeft heel erg last van dikke benen, na 40 min stappen in de bak op het zachte neemt het iets af maar heb het zo met haar te doen. Ze zit nu op 308 dagen vandaag. Ze is nog wel vrolijk, donderdag is ze geeent en dat heeft ook wel tegengewerkt (niet zo fit, nog dikkere benen, lichte verhoging). Nu is ze mooi constant van temperatuur weer dus heb daar geen zorgen van.
Zag alleen vandaag wel een propje slijm in haar staart/vulva dus meteen de DA geappt incl foto's. Die gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk de slijmprop is of viezigheid omdat het veulen draait (?).
We vonden het wel wat vroeg, maar als het af is houd je het toch niet meer langer binnen. Dus vanaf vanavond de camera aan en vanaf nu ook maar de deken dus af. DA gaf aan +- 15 dagen nog, een vriendinnetje gaf aan dat het nog rustig 4 weken kan duren met deze 'symptomen'.

Hebben jullie hier ervaring mee? Misschien was het ook gewoon een beetje viezigheid van binnen en helemaal geen slijmprop. I guess we will never know zeg maar. Juist omdat ze er ZO klaar mee is, hoop ik voor haar dat het niet nog tot uitgerekende datum is, al wil je natuurlijk helemaal geen (te) vroeg veulen. Ook hiervoor; hebben jullie ervaring met een veulen wat eerder is geboren en hoe 'af' deze zijn?
Kan eventueel de foto's via PB doorsturen, maar die zet ik niet in het topic haha.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 18:54

Kabayo ook leuk dat je nog zo een contact hebt met de eigenaren van Laventhe. Hebben zij ook ooit fokplannen?

Pomski de dag is al om dus wss heb je niet veel meer aan mijn antwoord. Maar als de merries veilig zijn ga ik nooit meer als 15-20min van stal af en ik pak mijn gsm of tablet mee voor camera te kijken. Zo ben ik vlug terug op stal indien de merrie onrustig wordt.
Brokjes kun je gewoon laten mee eten met mama. Das geen probleem.

JennyK ooh wel fijn dat je ze in de gaten kunt houden op het werk.

Greeneyez Dat is idd schrikken haha. Hoe doet jou merrie het nog?

Nobel01 jeetje wat een verschil :wow: ze ziet er top uit zeg :):)

Tjakka123 die eerste foto is idd met glimmende spenen maar denk dat dat met liggen gebeurd is. Door de druk komt er dan wat melk uit. Vanmorgen had ze ook weer wat hars eraan. Ik heb geen ervaring met het slijm. Maar ik vind,na alle verhalen hier over placentitis, dat wel spannend klinken.

Hier blijft jessie stabiel kwa uier en ph vandaag. Wel enorm veel staart schuren. Nu ook staat ze te eten, draait een rondje, schuurt en eet weer verder :+
Afbeelding

Amy is vandaag iets minder gevuld lijkt het. Ze ligt wel enorm veel vandaag. Dr veulen was ook enorm actief vandaag
Afbeelding

Amber gaat ook cva vooruit. Die gaat sowieso overdragen :')
Afbeelding

En nina gaat ook goed vooruit :D
Afbeelding

En nog even 2 fotos van de veulens die al geboren zijn. De eigenaren hebben besloten om River idd te houden. Djazz zal ook wel blijven maar dat moeten ze nog beseffen :+ Eigenares krijgt het al spaans benauwd bij het idee van verkoop.
Afbeelding
Afbeelding

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:16

Daar zijn toch al serieuze uiers bij, Nieky :)

Glory vandaag 328 dagen, so far so good.
Nog steeds bloedverlies wel.. haar buik is echt een puntbuik geworden nu, en banden zijn heel slap. Maar nog geen uier genoeg.

Ik vraag me af of Dunja wel melk genoeg heeft. Corneeltje is nu 14dagen en ik vind hem echt te mager :(
Morgen dierenarts toch maar eens laten kijken wat hij denkt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:35

Merrie wel genoeg reserve? En genoeg voer voor melk productie?

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:51

Merrie ziet er uit alsof er nog een veulen in zit :D
Ze krijgt nu 2,5kg merriebrok per dag. Zou dat te weinig zijn? Altijd hooi beschikbaar.
De kleine eet ook al wel veel merriebrok mee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:54

Je kan altijd proberen iig meer brok aa te bieden. Over meerdere voerbeurten. Ik zat op 4 of 5 in 4 of 5 beurten en bouw pas af als t goed aanpakt.

Edit. Da id nooit verkeerd. Maar brok kun je gelijk doen

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:01

Gefeliciteerd iersas
Eindelijk een veulen hier amai kijk ik paar dagen niet en zo weinig veulens met zoveel merries die op springen staan. Succes wakers

Pomski wat een dotje zeg dat wordt zeker en vast een kinderpony

Kabayo mag je terecht trots zijn hoor op je eigen fok

Over het uitknijpen van melk, ik doe dat ook niet echt maar als ze veilig zijn probeer ik wel eens iets uit te krijgen. En gelukkig want had eens een merrie op 330 dagen uier maar niks spectaculair. Ik knijp en drup zegt 5.5 euh raar dus toch maar niet gaan slapen en Jahoor 2 uur later veulen. Die had ik zo niet zien aankomen anders.
Je moet beetje je gevoel ook laten spreken.

En over antistoffen ik heb eens veulen gehad met clostridium. Veulen was 7 dagen en eerste wat ze in kliniek deden is antistoffen testen dus het kan zelfs nog veel later. Die waren toen gelukkig allemaal zeer goed en die antistoffentest hebben ze bijna iedere dag herhaald om te zien wat die deden omdat ze eerst wel zwakker werd. Die antistoffen zijn steeds zeer hoog gebleven ondanks een lapjesveulen op gegeven moment van de diarree dus. Is allemaal wel goed gekomen.
Oh ja en misschien ook zeer interessant om weten dat kunnen ze dus krijgen van water te drinken de eerste dagen. Dat is dus zeer zeer slecht voor een veulen. Vanaf nu gaan de drinkbakken de eerste weken omhoog. Moet er wel bij vertellen dat het toen zeker 35 graden was misschien was dat de reden waarom dat veulen water dronk want ik had nog nooit eentje gehad die dat deed.

Beterschap muronia