[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riv_Q

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:23

Ach Gooiske, heel verdrietig voor de merrie en voor jou ook natuurlijk. Ik snap wel dat je er vrede mee hebt, je had er al een matig gevoel bij natuurlijk.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:49

Nogmaals dank allen, ze staat er Idd goed bij, vanmorgen was ze gelukkig rustig en staat lekker tussen de andere dames hooi te eten.

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:55

Ah wat verdrietig Gooiske......
Fijn dat het goed lijkt te gaan met de merrie!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:00

Gooiske, jammer! Gelukkig was je er bij, had nog erger kunnen aflopen. Waren de veulens beide al dood bij de geboorte? Hopelijk heeft de merrie er nu niet te veel last van...

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:22

Jammer dat het zo is gelopen Gooiske, maar wat je zegt, voor de merrie en de baas is het zo wel OK.

Knolselder schreef:
Jodium tinctuur kan je gebruiken voor de navel mee aan te stippen.
En ik.bedoelde eigenlijk geen isobetadine (want daar ben.ik allergisch voor dus kan niet :+ ) maar hac oplossing of iets dergelijks om je handen te ontsmetten.

Gebruik bij voorkeur chloorhexidine-oplossing áls je iets voor het naveltje wil gebruiken: van de site van mijn dierenarts:
Citaat:
Vroeger werd de navelstomp ontsmet met betadine maar onderzoek heeft aangetoond dat dit teveel irriterend is en te weinig ontsmettend waardoor alsnog problemen kunnen ontstaan, daarom wordt de navel nu ontsmet met 70% alcohol + chloorhexidine .

Voor handen volstaat gewoon goed wassen met water en zeep net zo goed, tenzij je van plan bent te gaan opereren. Dan moet het echt zo steriel mogelijk.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:34

Wat jammer gooiske maar jij hebt tenminste alles gedaan wat in je macht lag.
Je dierenarts daarentegen zou bij mij de vloer niet meer overkomen := maar ja ik zeg het zo vaak. De meeste zijn ook maar net goed voor een verkoudheid. Het vergt meer kennis en ervaring dan standaard om dracht begeleiding te doen voor paarden.

Glimworm muronia

Oh knolselder ik zat direct zelfde te denken. Stel dat er een handschoen achter blijft zeg :')

Ik ontsmet ook altijd men handen. Men dierenarts spuit er altijd jodiumtinctuur op de navel met spuitbus onder druk. Daarmee kan je wel heel goed ontsmetten. Ik ontsmet de navel ook altijd paar dagen later nog eens en vaak bij het afvallen can het korstje

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:42

Wat jammer Gooiske!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:49

Afbeelding

261 dagen drachtig
Inclusief hardnekkige vlekken 8-)

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:14

Afbeelding
Afbeelding
1 januari en vandaag... toch wat verandering

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:54

Jee Gooiske, wat een vervelende afloop.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:43

Oh bah wat zonde Gooiske.. Succes met de merrie!

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:58

De hele tijd alles bij gelezen maar nog weinig tijd gehad om te reageren dus bijdeze :)

Vandaag hebben we een mijlpaal nog precies 60 dagen te gaan voor de uitgerekende datum!
Zal morgen eens een foto maken.
Morgen maar eens de camera gaan installeren en kijken of het werkt.

Zie al wat hele dikke buiken dan is die van mij toch er bescheiden :=

@ynkes wat is het toch een prachtig paard ben benieuwd wat voor moois daar uitkomt!!! <3

Houd normaal niet zo van bonte paarden maar die heel voorbij komen vind ik wel heel gaaf!

@Gooiske vind het heel erg goed van je dat je zo veel voor die paarden doet ondanks ze niet van jou zijn!
Heel naar wat er gebeurt is.. Wel fijn dat je er bij was als het flink mis had gegaan kon je wel nog ingrijpen.
Misschien wat de andere ook zeiden uiteindelijk misschien beter.. succes met de andere merrie!

Mijn merrie gaat het goed staat nog steeds niet buiten omdat de mok plek nog niet helemaal weg is.
Wel heeft ze nog heel veel zin om te lopen onder het zadel! Denk wel een goed teken dat ze zich goed voelt :))
Vandaag der ijzers eraf ivm veulen..
Dit pakte helaas niet heel fijn uit loopt zeer gevoelig schrok me rot kreupel paard, iemand hier ervaring mee? En anders moeten ze er maar weer eronder of toch even doorzetten?

Ik ben ook bezig met mn koffertje klaar te maken.
Dus iso betadine in spray flesje doen handige tips!
Ook handig is bandage voor de staart!

Ben benieuwd februari hopelijk al paar gezonde veulentjes hier in het toppic! <3

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:08

Afbeelding
Afbeelding

Ons dik buikje

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:24

Wat sneu Gooiske. Ik heb het zelf bij mijn merrie 6 jaar geleden ook mee gemaakt. Ook eerst vermoeden van placentitus, maar met echo niet vastgesteld. Wel preventief antibiotica, maar helaas 1 dag later een doodgeboren tweeling. 9 maand, dus niet levensvatbaar.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:22

Tanja.. wanneer verwacht jij het veulentje?

Bedankt Sannathris! Ik hoop ook op een mooierd maar het belangrijkste is dat de merrie en het veulentje er weer gezond doorheen komen. Wij moeten nog vier weekjes en dan mag het veilig komen, dan zijn we de 320 dagen voorbij.
Wanneer je paard gewend is aan ijzers moet het echt wennen zonder. Soms zijn ze eerst heel gevoeilig maar zou het even aankijken.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 07:38

Over ijzer gesproken. Zijn er die hun ijzers aanlaten? Ik heb men merrie tijdje gelden haar ijzers afgedaan zo dat ze al kon wennen maar ze kreeg de ene hoefzweer na de andere. En dat wil ik niet opnieuw.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 08:56

Afbeelding

eindelijk merrie betrapt op slapen.

nog dikke 4 week

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:13

Ynekes geen idee zoals ik al zei kochten onze 1ste pony en 2 weken terug er dus achter gekomen... zou toch al redelijk ver zijn

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:37

Oh.. dat heb ik even gemist,sorry. Gaat soms ook zo snel met de berichten. Ze heeft idd al wel een flinke buik. Moeilijk plannen voor jullie.. goed id gaten houden dus.

Gooiske.. fijn dat het goed lijkt te gaan met de merrie!

Corine Drenth.. wij gaan ongeveer gelijk op zeker? Wanneer zit jij op 320?

Anso DM
Wij hebben de ijzers afgehaald. En als ik kijk naar hoe onze andere merrie vorig jaar soms al bokkend en springend met haar veulen rondrende en ook wel eens ongelukkig over het veulen heen stapte ben ik altijd blij geweest dat we dit toen ook hebben gedaan. Eerlijk gezegd zou ik ze er niet onder durven laten zitten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:50

Ik zou geen ijzers onder laten met een veulen erbij..
Teveel risico op perongeluk een trap of op een beentje staan. Gelijk grotere gevolgen met ijzers.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:53

ynekes schreef:
Oh.. dat heb ik even gemist,sorry. Gaat soms ook zo snel met de berichten. Ze heeft idd al wel een flinke buik. Moeilijk plannen voor jullie.. goed id gaten houden dus.

Gooiske.. fijn dat het goed lijkt te gaan met de merrie!

Corine Drenth.. wij gaan ongeveer gelijk op zeker? Wanneer zit jij op 320?

Anso DM
Wij hebben de ijzers afgehaald. En als ik kijk naar hoe onze andere merrie vorig jaar soms al bokkend en springend met haar veulen rondrende en ook wel eens ongelukkig over het veulen heen stapte ben ik altijd blij geweest dat we dit toen ook hebben gedaan. Eerlijk gezegd zou ik ze er niet onder durven laten zitten.

4 feb. zit ze op 320

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:15

Olivia is vorig jaar van de ijzers afgegaan. Maar staat nu nog 4 kant. Is ook pas juni uitgerekend.
Ariel heb ik achter de ijzers eraf gehaald maar voor nog op ijzers staan. Zij neigt nogal snel naar platvoeten dus vandaar de keuze deze er onder te laten. Olivia ben ik er nog niet over uit wat ik doe.
Afgelopen jaar is ze weer op ijzers gegaan toen Wiseguy 2 maanden was dacht ik.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:21

Corina.. wij 5 februari op 320. Zal spannend worden. Ik hoop dat ze het iets langer binnen houdt richting de 340 maar vorig jaar werd ons veulen van een andere merrie op 323 geboren *\o/*
En jouw merrie? Dit is niet haar 1e veulen toch?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:30

ynekes schreef:
Corina.. wij 5 februari op 320. Zal spannend worden. Ik hoop dat ze het iets langer binnen houdt richting de 340 maar vorig jaar werd ons veulen van een andere merrie op 323 geboren *\o/*
En jouw merrie? Dit is niet haar 1e veulen toch?

klopt. dit word haar 3e waarvan de 2e bij mij. nakomeling van 2019 heb ik ook in mijn bezit.

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:31

Mijne loopt nog op ijzers (alleen voor) , helaas eergister 1 losgegaan. Nooit eerder gehad. Volgende bekapbeurt zouden ze eraf gaan ivm het veulen, dat is begin febr.

Sunnyhorse wat een mooie foto met die dubbele regenboog erachter!

Sannatris dat schiet lekker op, ben benieuwd maar een foto van je paard!

Corina haha, leuk om haar te 'betrappen'