[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:47

Wat ik me nog afvroeg. Ik lees hier veel over camera's op wifi, maar zijn er ook camera's die je met een snoer naar je scherm kan verbinden? Wij slapen tzt niet zo heel ver van haar stal af, dus met een flink snoer zou de afstand te overbruggen moeten zijn.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:27

Mijne cam is met kabel naar router en snoer in stopcontact . Ik kijk op pc tel enz via app en op eigen wifi. Koste ook maar 20 euro zonder in voerrechten. Die waren nog eens 25 euro :j
Anders kan je altijd babyfoon nemen,
van cam rechtstreeks naar je pc, dat moet ook lukken toch? Zoals die webcams?

Aniekr ja jammer als je zomaar geen verlof kan nemen.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:36

Anniekslijk heerlijk dat je nog zo lekker bezig bent, jullie ook Noisy en Silly!

Kabayo mooi buikje al! je ziet het echt. En wat vervelend nog van je andere merrie :(

Carmuh dat schiet echt al op!

Faline heel gaaf inderdaad die bordjes!!

Over bij de bevalling zijn; Wij doen hier ook wat in onze macht ligt met melktesten en camerabewaking. Als ik terug kijk naar de vorige bevallingen dan zou een Birth alarm niet hebben gewerkt. Wij proberen de merries de laatste weken 24/7 in de gaten te houden. Bij Wish wil ik 2 weken vrij nemen en bij Fair ben ik al vrij omdat ik dan ben afgestudeerd en geen stage meer loop :D Gelukkig zijn wij met zijn tweeën en is er vrijwel altijd iemand aanwezig.

Hier gaat het goed met de merries, ze worden al lekker bol :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:58

Ik heb een paar weken terug een fokmerrie gekocht, waarvan de eigenaren vanochtend even kwamen kijken.
Zij adviseerden mij vrouwenmantelthee voor het insemineren, om de baarmoeder op te schonen, zij deden dat standaard. Iemand ervaring?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:59

Heerlijke buikjes al sultan15!

Nee geen ervaring mee Vulina, ook voor 't eerst dat ik het hoor.

Ik kan sinds vandaag heerlijk vlot de hooinetten vullen :D
Echt ideaal dit ding.

Afbeelding

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:37

Sultan15....Mooie buikjes.

Vulina....Nog nooit van gehoord eigenlijk.

Faline....Dat ziet er handig uit inderdaad!

W.B.T Bij de bevalling zijn proberen wij ook alles wat in ons macht ligt. Zoiezo komt er een camera boven haar stal zodat de staleigenaresse haar in de gaten kan houden. Ook gaan we een geboortealarm huren en wil ik melktesten halen. Verder gaan we tegen die tijd op stal slapen in de keet en wil ik 2 weken rondom de uitgerekende datum vrij nemen.
Kan iemand mij misschien vertellen wat ik allemaal in mijn geboorte emmer moet hebben? Wil een afsluitbare emmer halen en had al gehoord over navelklem, schone handdoeken, Betadine?

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:48

Faline: dat is zeker handig bij het hooinetten vullen!

duidelijke buikjes al sultan :D

Ik had de vorige keer is mn geboorte emmer zitten: droge handdoeken, navel klemmetje, jodium of ctc voor het ontsmetten van de navel, glijmiddel, en ik had een verband schaar voor een eventuele red bag, maar hier wordt geloof ik een pollepel aangeraden. De emmer waar alles in zat was nieuw en daar kon ik dus warm water in doen met desinfecterende zeep (wat niet gevoelig is voor de huid, ik had iets mee genomen van me werk, ik weet niet wat de rest voor zeep gebruikt.) termometer heb ik standaard liggen maar is ook wel handig om moeder (en kind) te temperaturen naar de bevalling.
Misschien ben ik nog dingen vergeten, dat mag de rest aanvullen.

Ik zat vanochtend geboortje filmpjes te kijken van paarden bevallingen, maar het viel me op dat er eigenlijk niet heel veel geholpen wordt, mijn handen zouden denk ik toch jeuken om al eerder te voelen of het neusje op de voorbenen liggen. Dus mijn vraag aan jullie is, hoe snel gaan jullie helpen, met bijvoorbeeld wat mee trekken of het vasthouden zodat het veulen niet terug zakt. (het vorige veulen vat mn merrie was er zo snel dat ik niet eens de kans kreeg om te helpen :+ )

Hier doet de camera het perfect en ik kan niet wachten tot dat ze in de beval stal staat (wordt nu gebruikt als poetsplaats) en ik lekker naar der kan gluren:D
Afbeelding

de camera is hier ook gewoon met de internet kabel verbonden aan de router en dan kan ik op wifi kijken. Waar ik ook ben. ik kan ook op de ipad kijken, ik denk dat die als her spannend wordt altijd aan staat, dat kan ik ook mooi overal mee naar toe nemen :o

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:57

AnniekSlijk schreef:
met desinfecterende zeep (wat niet gevoelig is voor de huid, ik had iets mee genomen van me werk

AnniekSlijk, nu ben ik toch benieuwd waar jij werkt en wat voor spul..... :o

mij hebben ze ook gezegd; zodra de bevalling is begonnen, heel even kijken of het een rode of witte zak is (ivm red bag) zodra het een witte is en alles ligt goed, niks doen. Filmpjes kijken ter voorbereiding is wel een hele slimme, ga ik ook weer doen :j

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:48

ik ben paraveterinair (dierenarts assistente). Hibiscrub had ik mee. daar wassen wij ook de operatie patiënten mee. Ondetussen heb ik dus een nieuwe baan en daar was we met wat anders, eigenlijk geen idee wat dat is.

maar voel je dan niet of het neusje op de voorbenen ligt als je witte zak ziet?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:56

En dat 1 been langer is, en het neusje wel halverwege de benen ligt anders kan het zijn dat hij gebogen is toch?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:12

sultan wat zien ze er goed uit en tevreden dikke buikjes, schiet al op ook he

ik zweer nog steeds bij isobethadineshampoo :D ook om mijn handen en armen mee te wassen voor ik ga voelen

goed beeld aniekslijk

alleen zet ik de camera veel lager, in een hoek, zodat ik minder bovenaanzicht krijg en meer zijaanzicht, dan wacht ik tot ik dit zie

Afbeelding

de witte pootjesblaas en pas dan ga ik eens in stal kijken en voelen.
Dan laat ik ze weer met rust. Bij Elsa ging het zo snel dat ik geen tijd kreeg om te voelen en dus al snel de beentjes en neus zag.
Bij Flo heb ik wel wat meegeholpen omdat het toch wat langer duurde. Maar trekken lukt toch niet dus heb alleen beetje geprobeerd te voorkomen dat ze steeds teruggleed.
opletten dat je niet te vroeg ingrijpt en ze ineens stoppen, dat maakt het alleen maar slechter voor je merrie.
Dus ik zou niet te vroeg gaan kijken en voelen ook niet, als er een beentje niet goed ligt, kan je dit in zo een vroeg stadium nog niet echt goedleggen, je moet dan nog te diep gaan met je armen. En ik denk niet dat je merrie dan gaat blijven stilstaan.
Als je merkt als er 1pootje uitkomt en het dus niet goed ligt, ze terug in de benen jagen, veulen zit dan al in geboortekanaal.

Toch? :o dit is meer iets voor de experts in dit topic

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:22

Klinkt wel zoals ik gelezen heb ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:51

Toch hoor ik vaak dat je beter wel zo snel mogelijk kunt kijken of je een red bag ziet (gebeurd bij mini's wel iets vaker). omdat je dan zo snel mogelijk moet handelen. Dus wachten op de witte pootjesblaas en dan pas voelen lijkt mij niet slim toch??

Dus voelen, bij witte blaas ook voelen of pootjes en hoofdje goed liggen, is dat niet een mega glibberig zooitje? :o kun je wel iets goed leggen als dat moet?? Sorry zomaar wat vragen die mijn onervarenheid met zich meebrengt :o

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:03

Als alles goed is ... moet je merrie gewoon zelf laten doen als er vooruitgang steeds is.

Erger me kapot aan mensen die zodra de zak te zien is gaan rukken en trekken, zelfs zonder weeën van de merrie !

Gewoon afblijven, das mijn mening * zolang er vooruitgang is en het goed ligt*

Mooi bolle buiken, ben zo benieuwd naar al het jonge grut hier in dit topic.

Hier zitten we tegen die tijd ook met de lammerij dus eigenlijk is alles bij de hand, behalve de violetspray nog nooit wat nodig gehad bij het afveulenen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:06

ieder zijn mening, ik maak het graag mijn merrie een beetje minder zwaar om te zorgen dat het veulen niet steeds terugschiet en als het moeilijk gaat, een beetje mee te trekken.

Edit: denk dat het bij ponies ook allemaal wat makkelijker gaat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:23

Dan moet je merrie wel eerst tijd krijgen om ruimte te maken anders doe je meer goed dan fout. Ik kan vanuit andere hoek zien of het een red bag is of heldere blaas. Dan zie je snel genoeg of voetjes goed liggen. Zodra het neusje er is kom ik in actie. Maak ik vrij en dan help ik de merrie bij een perswee.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:29

Ik voel op voordat je van de buitenkant wat ziet, dan kan je bij een red bag al eerder ingrijpen. Vaak duurt het toch al langer voordat je dan wat ziet omdat het voor een merrie veel zwaarder werken is dan als de bevalling normaal verloopt. Dat zijn kostbare minuten als het veulen al geen zuurstof meer krijgt via de moeder.
En ik wacht ook niet tot een merrie het veulen klem heeft geperst in het bekken en er geen vooruitgang meer in zit. Dan kan je veel minder corrigeren als het verkeerd ligt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:04

Lijkt me het meest aangenaam MarijeR, maar zover reikt mijn kennis helaas nog niet. Je moet ergens beginnen natuurlijk om ervaring op te doen. En in theorie lijkt het allemaal nog te doen maar in de praktijk :=
Pfff jullie maken me zenuwachtig. :P

kan ik die van mij bij jou brengen _/-\o_ :+

oh ik bel wel direct de DA om te komen kijken als ze net begonnen zijn, woont op vijf minuten afstand en toch was hij twee keer te laat. Maar als het mis loopt, hoop ik dan wat tijd te rekken met ze in de benen te jagen.
Kliniek is tien minuten rijden maar ja eer je echt weg bent enzo.

Ik zag wel dat het bij Elsa iets makkelijker ging dan bij Flo en die is toch een 40cm kleiner dus kan wel dat het bij pony's iets beter gaat.

En inderdaad red bag komt vaker voor bij mini's Linda, niet aan denken, wel wat filmpjes bekijken natuurlijk.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:07

Fotsy schreef:
Kabayo de op een na knapste palo <3 (oh de knapste staat in mijn stal :+ ) leuk buikje ook al, zo schattig

>;) >;)

Misschien morgen nog even tijd om foto's te maken, ik ga mijn best doen!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:10

Fotsy, eigenlijk is het imo het belangrijkste dat je kan zien of de bevalling goed gaat of dat er wat mis is.
Dan kan je hulp inschakelen als dat nodig is. Heb je nog niet veel ervaring, dan bel je de DA wat eerder, weet je wat er mis gaat en weet je hoe dat op te lossen dan probeer je het eerst zelf.
Ik heb dan redelijk wat ervaring maar bel bij twijfel ook de DA hoor. Al is het maar voor overleg.

Linda, misschien goed om al eens op plaatjes goed te bekijken hoe de bevalling gaat en dan je voor te stellen hoe je de voetjes bv voelt. Dus de volgorde en hoe voel je het verschil in de hoefjes als het veulen op de rug ligt bv.
Op plaatjes ziet het er namelijk heel anders uit dan als je achter de merrie zit ;)
En glibberig mag je wel op hopen, dan gaat het allemaal wat soepeler :D

Net m'n nieuwe birth alarm binnen gekregen uit Amerika, morgen maar eens installeren in de schuur en testen :)

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:14

Pfff ik word gewoon zenuwachtig van al jullie bevalligingspraat. Is voor mij de eerste keer en ben dus echt een leek. Zelf er bij zijn is voor mij ook moeilijk. Ik werk in het onderwijs dus kan geen vrij krijgen. Mijn merrie gaat dan ook voor de bevalling naar een plek waar ze bevallingsbegeleiding bieden en dus alles voor mij doen. Al ga ik natuurlijk wel proberen er zelf bij te zijn.

Ik werd vanochtend gebeld door stal dat mijn paard kreupel was. Gister nog niks aan de hand. Ik meteen naar stal en dus echt stokkreupel. Het vermoeden is een hoefzweer. Hoefsmid heeft al getracht wat weg te snijden etc. Maar echt de zweer heeft hij niet gevonden. Ze loopt nu wel iets beter. Ga er straks weer naartoe om voor de 3e x te weken in een sodabadje. Zo zielig voor haar.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:38

@ fotsy: mijn camera kan niet echt lager want dan kijk ik tegen de deur aan. Ik heb al eem stuk beter beeld dat de vorige keer met een andere camera.

Iedereen to h zn eigen manier mbt het helpen. Ik denk dat ik der ook maar zoveel mogelijk met rust laat als alles vlot verloopt, denk dat ik toch even ga voelen of het hoofdje mee komt. En als het wat lang duurt natuurlijk toch een beetje helpen. En ik bel ook liever een keer te veel de veearts, sowieso komt hij ze controleren na de geboorte ( sochtends)

Dat is minder nieuws Liaan, hopelijk gaat ze snel beter lopen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:31

Ik voel ook op voordat ik iets zie, en hou de beentjes iets op druk zodat ze niet terug schieten. Ik trek niet echt, tenzij nodig. Ik maak wel altijd het vlies kapot zodra de neus volledig vrij en niet terug kan schieten..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:47

Dus toch opvoelen, vooral bij kleintjes ivm het grotere red-bag-gevaar. Ik heb wel al wat bevallingen in real life meegemaakt (vroeger als kind al en in 2015 weer bij Jupiter) maar niks gevoeld ofzo, ik zou niet weten hoe het voelt. Natuurlijk bekijk ik zo veel mogelijk filmpjes, maar dat is toch van achter een beeldscherm :o

Marije, wat moet ik me daarbij voorstellen? Je voelt dan of je voetjes voeld, maar een red bag, voelt dat dan heel duidelijk anders? Ik bedoel; voel je dan een taaie bal ofzo? Ben je te laat als je wacht tot je de rode blaas ziet? Wil je mij eens iets meer info geven? :o

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:54

Bij een red bag kun je het veulen niet voelen en is heel taai. Het doorbreken kun je amper zelf. Hoe het voelt binnenin durf ik je niet te zeggen maar als het eruit steekt zie je het meteen. Vraag me af of je in de merrie zelf die kracht kunt zetten om te openen overigens...