Hier was het eigelijk de eerste keer, kon al bij al nog weinig vanaf. maar is dat ook weer eens gebeurd. ontworming is er laatst ook nog ingegaan. Oh dat komt snel dichtbij bij jou Marije! Jaloers (hier duurt het echt nog een tijd).
Ze lopen hier alleen op de weide dus de hoeven slijten amper. Zit er wel eens over te denken om een deel bij de schuilstallen te verharden, als de hoeven dan meer slijten heb ik de kosten er binnen een jaar uit als ze minder vaak bekapt hoeven te worden
Ik had bij mn vorige huis idd een bestraat stukje en hoefde amper een hoefsmid erbij. Mijn ene merrie heeft zowiezo al tophoeven, die wordt 2 x in een jaar gedaan, max. vroeg wel een keer aan de hoefsmid hoe lang die dacht dat het geleden was, hij gokte 8wkn, was meer als een jaar
MarijeR
Geplaatst: 13-10-15 21:32
Doe mij er ook zo een paar! Heb er hier 23 lopen die als hobby lange hoeven kweken hebben
Marije, scheelt een hoop hoor Nu Jupiter snachts op de schuilstal met verharde uitloop heeft gelopen, hoefde er plots bijna niets aan haar voeten te gebeuren bij het laatste bezoekje van de smid (en de smid was al weken later dan gebruikelijk )
Hallo allemaal! Ik heb niet alles gelezen want dat is veel te veel maar het lijkt me leuk om mee te kletsen over onze drachtige paardjes! Ik zal me kort voorstellen ik ben maud 27 jaar mama van 2 kindjes van 0 en 4 en hopelijk binnenkort weer 'oma' van een paar gezonde veulentjes! Ik verwacht het eerstvolgende veulen rond de kerst dus dat vind ik best spannend omdat het haar eerste veulen is en mijn veulentjes worden eigenlijk altijd in de lente en zomer geboren.
Ik verwacht er begin april 1 en nog 2 rond de tweede helft van mei. Ze zijn allemaal drachtig van mijn 2e premie valkhengst Cezak. Voor wie het leuk vind kan een kijkje nemen op mijn site www.deruiterranch.nl Groetjes maud!
jolandje
Geplaatst: 13-10-15 21:39
jaaaa, Maud heeft het topic gevonden, ben heel benieuwd naar je "kerstkindje "
Cemlys
Geplaatst: 13-10-15 21:42
MarijeR schreef:
Doe mij er ook zo een paar! Heb er hier 23 lopen die als hobby lange hoeven kweken hebben
De merrie waar ik mn eerste veulen uit gefokt heb had niet zo n fijne hoeve, snel plat en lang, dat veulen, een vn mn merries nu heeft precies die voeten daar moest echt een ijzertje onder want een keer over de weg en weg hoef.
Marley is nu 2 keer bekapt, 1 keer in mei en dan door tina en huub eind augustus, die gaat pas januari terug moeten. al ga ik proberen te rekken tot maart zodat ze hoogdrachtig niet bekapt gaat moeten worden. Of nog een keer extra bijvijlen.
Maylinn weet ik niet hoe snel die groeien, hopelijk ook zo makkelijk. Luna kweekt enorm snel hoeven, Dilys is ook een traaggroeier, die doe ik om de 3 maanden of 4 maanden
linda2008
Geplaatst: 13-10-15 21:47
Mijn paarden gaan sowieso elke 8-12 weken naar de smid. Al lijken de hoeven niet nodig, is er altijd iets wat even weggevijld moet worden. Te lang op verkeerd gesleten hoeven laten lopen kan ernstige blessures opleveren... Nu had ik Jupiter voor het eerst iets langer laten lopen (dacht 12 of 13 weken) en dat ging prima. Maar ze moeten toch komen voor de veulentjes dus dan liever ook gelijk de merries.
Cemlys, had Jupiter in het begin ook, maar ik merk wel echt dat ze steeds harder worden nu ze vaker snachts op de stenen loopt (Al kan ik me voorstellen dat dat niet bij ieder paard zo werkt hoor )
Ik moet trouwens dat onderschrift van mij veranderen maar hoe? Even uitzoeken hoe dat in alweer zat
jolandje
Geplaatst: 13-10-15 21:55
smid komt hier elke 6 weken, en bekijkt dan gewoon wat eraan gebeuren moet, danie hoeft bijna nooit, die heeft superhoeven haha, maar de rest gaat meestal wel wat af, hoewel ze op de grote wei een heel stuk verharding hebben en in de winter gaat het daar dan minder snel
Ik kijk gewoon regelmatig naar hoe ze erbij staan en als er een paar gedaan kunnen worden, doe ik een belletje. Als ik 1 voor 1 moet laten doen, kan ik beter een relatie beginnen met mijn smid. Dan zie ik die meer dan Tom
skaay
Geplaatst: 13-10-15 23:45
Maud, leuke paardjes heb je!
Hier ben ik ook altijd een dag zoet als de hoefsmit komt met 17 ponys
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 14-10-15 00:09
Neon wordt 3 tot 4 keer per jaar bekapt. Smid kijkt altijd even, en als hij het niet nodig vindt wordt ze niet bekapt. Toevallig is ze vorige week wel bekapt, nu in de winter groeien de hoeven niet zo hard en zal ze in maart weer opnieuw gedaan worden, en dan vlak voor de bevallig nog een keer.
Welkom Shetclub87, gezellig dat je ook mee komt kletsen.
Oh leuk CL, ben benieuwd wanneer we het bij Bo ook kunnen voelen. Maar nog even geduld hihi.
Hier komt de smid standaard iedere 4 weken op stal. Bij Bo is het maar net als het nodig is. Al lijkt het dit jaar wel alsof ze pokon krijgen haha. Normaal ging ze gemiddeld iedere 12/13 weken. Maar nu zeker iedere 8 weken. Met de winter was het eerdere jaren wisselend tot wel om de 4 maanden.
Nou Bo is weer de oude gekke ikke Maandag was ze in de los in de longeerpaddock al ff flink uit haar stekker gegaan. Hoefde eigenlijk niks te doen die dag, maar goed daar dacht ze zelf anders over. Gisteren had de jongste een zitles weer met de voltigesingel. Mede doordat het buiten lekker fris was, was Bo dat ook. Toen m'n instructrice Bo meenam naar de bak zei ik al, die is lekker druk. Dus eerst maar ff los aan de longeerlijn. Nou dat geen van 0 naar 100 in enkele seconde. Jammer dat het eigenlijk te donker was om mooie foto's te maken met mijn mobiel. Daarna is m'n dochter erop gegaan en hebben ze het samen weer super gedaan. Dan is het echt een topper want als mijn dochter onzeker word of iets scheef gaat, gaat Bo direct langzamer of stilstaan.
R.X.
Geplaatst: 14-10-15 10:31
Tijntja wat een prachtige diep rode kleur hebben ze toch.
Pretty ik ben zeer benieuwd hoe je het gaat ervaren.
Marije in mei. Maar ben nu al tijden al zooo nieuwschierig ha ha. Heb jij de veulens ook al afgespeend.
Cyntia ik had denk ik ook haar maar eerder naar de hh gedaan dit omdat het toch rustiger en denk uitendelijk goedkoper is. Succes met je beslissing. Ik had er trouwens voor gekozen om ze nog buiten te laten denk ik.
Clemayls bij jou ook voor het eerst bekapt? Bij ons is Reaven al 3 keer bekapt. Nu ben ik ook misschien wel een piepluut
Linda ja hoor geen zorgen heb je al gezegt Het gaat goed met ze alleen denk ik dat ik de zandkuur ook maar bij Qween opstart. Ze zijn nu rond en gezond Geef je kanjer nog maar een extra welkoms knuffel ha ha.
Welkom Shelclub!
Knolselder zo doe ik dat ook. Alleen komt het vaak voor dat het ook nog wel even had kunnen wachten oeps.
Kiki dat heb ik ook exact het zelfde met mijn Welsh. Als mijn buurmeisje onzeker of bang werd gingze stil staanof heel zachtjes lopen ook wanneer ze naar voren boog. Heerlijk dit zijn goudenpaardjes.
Bij wie komen de veulens naar verwaching ook in mei?
pretty
Geplaatst: 14-10-15 11:11
Oei best allemaal even zandkuurtje geven RX. Ik doe altijd de hele stal tegelijk,dan hou ik het beter bij ook. Ik doe ook nog wel mee in mei!
Marije succes met scannen vandaag! 21 pony's laten kappen pfoe. Hier is het erg wisselend qua hoeven,maar ze staan hier wel op beton 's nachts. Hmm nu zie ik jouw onderschrift,zou ook handiger zijn op deze manier hier,dan kan Clio er ook bij. En Ella als ze drachtig zou zijn. Wat ben ik toch lekker niet inventief zelf.
Cynthia zooo je bent weer aardig aan het bijlezen! Ik zou denk ik dan ook kiezen voor een dikke deken en buiten,erg veel water geven ze toch niet uit,ofwel? Haha en wel een uitdaging ja! Jij houdt van spanning hé?
Welkom shetclub! Een veulen in de winter,had je dat zo voorzien of is het per ongeluk?
Kiki fijn hoor dat ze weer helemaal de oude is,en zo braaf!
CL wat leuk voor de eerste keer gevoeld! Ik ga binnenkort ook maar aan het voelen!
Jolandje het ligt ook een beetje aan de merrie zelf denk ik. Clio hier is al heel haar leven fokmerrie en nu 18 of 19 en die zit nog erg strak in het pak wanneer ze niet drachtig is. Dat zijn goeie genen Vera daarentegen heeft ook al een veulen of 6 gehad en blijft die buik houden,maar dat is ook een beetje haar bouw.
Mijnlieverd dat schiet al op voor Bibi!
Gefeliciteerd met de 100-dagen Venthe of Vientje........
pretty
Geplaatst: 14-10-15 11:29
Marije (want ik weet dat jij Tibbs hebt laten ruinen) of iemand anders in het topic. Ik had graag ook eens wat ervaringen geweten over een al oudere hengst te ruinen. (mini wel in mijn geval),hebben jullie dat thuis laten doen? Zijn ze daar vlot van genezen? Bleven ze al hun hengstengedrag houden of beterde dat.?
Casper is op 13 jaar nog geruind. Die heeft er helemaal geen last van gehad. Qua vruchtbaarheid was hij ook meteen onvruchtbaar doordat ze hem volledig hadden gespoeld en alles er meteen uit was. heeft geen hengstengedrag, maar heeft ie nooit echt gehad.
MarijeR
Geplaatst: 14-10-15 12:21
Shetclub87, welkom en een gepland kerstveulentje?
Hier plande ik de hoefsmid altijd direct door voor de volgende keer als hij er was want die moest van ver komen en dan probeerde hij het te combineren met andere klanten in deze regio. Nieuwe hoefsmid woont heel dichtbij en gaf al aan dat hij dus makkelijk op korte termijn in kan plannen en omdat hij amper reistijd heeft vindt hij het ook niet erg om tussendoor eens voor eentje of een klein aantal te komen als het nodig is. Alles op een dag is voor niemand leuk
CubaLibre, wat leuk jillybeebje gevoeld!
Kiki wat goed om te horen dat Bo weer de oude is!
R.X., ja ik heb de veulens al gespeend. Had er een hengstveulen bij lopen die echt bij de niet-drachtige merries weg moest en toen de jongste 6 maanden was, heb ik de hele groep in 1x gespeend.
Pretty, ik heb Tibbs idd op 11 jarige leeftijd laten ruinen. Wel in de kliniek laten doen en via de lies. Dat is ook echt op de OK en met gasnarcose en ze kunnen dan hechten omdat het een steriele wond is. Hier doen ze volwassen hengsten niet aan huis ivm teveel kans op nabloedingen. Jonge dieren doen ze wel aan huis maar die breng ik toch altijd naar de kliniek. Soms wacht ik er even op, anders haal ik ze de volgende dag weer. Via de lies doe ik ook als ik een jonkie laat castreren en de ballen nog niet volledig ingedaald zijn. Sowieso vind ik dat de fijnste manier maar het is een stuk duurder dan staand castreren. Jaarlingen doen ze wel vaak staand of net een klein zetje dat ze in de recoverybox even plat gaan maar heel minimaal verdoving ivm het risico bij mini's. Herstel was super snel. Na 2 dagen dacht ik al weer opgehaald en hij kon direct weer naar buiten. Tibbs is qua karakter echt heel erg opgeknapt. Omdat hij veel in de kudde had gelopen was hij heel nerveus met merries op het erf die hij niet mocht dekken en wel andere hengsten die hij zag dekken en hij zat echt zichzelf in de weg met zijn hormonen. Altijd maar druk in de wei en mager. Nu is hij zo happy! Hij loopt lekker met de merries en heeft weer zijn eigen kudde waar hij over waakt. Heel relaxt en ik heb hem nog nooit zo gelukkig gezien. Ook eindelijk geen gedoe meer om hem op gewicht te houden.
Vanmorgen Daisy laten scannen en de DA kon geen veulen vinden Kan nog zijn dat het nog niet dicht genoeg bij de buikwand ligt, met de echo kom je natuurlijk niet zo diep. En het is haar 1e veulentje dus de boel is nog strak. Over 2 maanden komt ze weer om te enten en dan kijken we nog een keer. Volgende maand haal ik haar wel naar stal zodat ze wel bij de drachtige merries blijft maar voorlopig dus maar niet voeren dat ze drachtig is... Baal er wel van! Had graag duidelijk een veulen in beeld gezien.
Aaah wat balen Marije, die onzekerheid... Konden ze ook niet langs de buitenkant kijken? Hopelijk dat het gewoon goed verstopt zat, maar je kan er maar beter niet vanuit gaan idd
Oudere hengsten castreren geen ervaring mee... Maar heb ook gehoord at de ene het wel of niet aan huis wil doen ivm grotere kansen op complicaties.