Moner Hij is van Kees toch? Die is klasse 2 ‘acceptabel’ voor cornage. Zo te zien in het hengsten rapport
‘ Graad 2: er is een duidelijke asymmetrie tussen de stembanden, met meestal een afwijking aan de linker stemband. De stemband kan nog wel naar buiten worden gebracht, maar niet tijdens het gehele inademingsproces.‘
Even ego, palomino hengst voor Jona! Moest veel helpen bij de bevalling, pootjes kwamen niet dus moets eerst goedleggen en daarna helpen trekken, is een heel flink veulen en zat vast. Verder goed gegaan, nageboorte kwam snel en kleintje stond ook vrij vlot. Alleen drinken ging heel moeizaam, had eigenlijk geen interesse. Deed af en toe een kleine poging maar gaf heel snel weer op. Ook met hulp ging het niet lekker.
Uiteindelijk de DA gebeld, die is er meer dan een uur bij geweest, lukte hem ook niet om te laten drinken. Jona begon steeds meer melk te geven, dat heeeft uiteindelijk geholpen en het zodanig makkelijk gemaakt voor de kleine dat die zelfstandig ging zoeken en ook drinken. Nu nog goed in de gaten houden, hij heeft wat binnen maar niet heel veel nog. Jona is een top moeder en laat alles toe, heel fijn.
Kleine is goed wakker, heeft gepoept en huppelt al. Flink willetje, met 1 uur oud al vol protest naar de DA
Moner mijn 4 jarige had de eerste maand na de geboorte een knorrende ademhaling, vooral ook als hij zijn hoofd omlaag deed. Maar dst is helemaal weg gegaan.
Gefeliciteerd allemaal met de veulens! Ik kan niet op iedereen reageren zelf 2 merries nu uitgerekend en een kind van 9 maanden. Kom tijd tekort.
Gisteren deed Paola hele dag flemen niet willen eten en maar lopen. In overleg met dierenarts metacam gegeven. Temperatuur was 38.6 gister. Later op de avond 37.9 nu 37.1 en harsjes aan de spenen. Merrie eet weer en veulen springt door de buik. Na een rotnacht met weinig slaap is alles nog rustig haha behalve mijn maag.
Moner, ik zou dan toch even verder kijken wat het is bij je veulentje.
qua halsteren wacht ik altijd tot ze uit hun "bange" fase zijn. Remy is nu bijna een maand oud en begint weer uit zichzelf naar me toe te komen en te knuffelen/kroelen. Als hij dus in volle vertrouwen af blijft komen en hij vind alles leuk dan gaat het halstertje om. als ze dan een kleine set back hebben kan je er in ieder geval nog aan als het nodig is.
Valuna
Geplaatst: 04-05-25 10:55
Nala is ineens ook weer bezig ze heeft al eerder wat groter uier gehad en dan weer terug gelopen. Gister niet en uier is ook nog niet zo groot geweest als nu.
Bovenstaande is van vanochtend gister liep het dus niet terug benieuwd hoe het vanavond is
Knolselder
Geplaatst: 04-05-25 11:01
Ik vind dat halster nu toch ook moeilijk met een groot veulen. Die kleintjes kan je makkelijk tegenhouden om het aan te doen. Maar hoe doen jullie dat met een groot veulen? Toch met dwang? Wordt het veulen daarna bang van jullie? Toch minder eenvoudig vind ik. Ik wou ermee starten maar ik weet niet goed hoe
Moner is het niet bij Friezen dat een afgeplatte luchtpijp vaker voorkomt? Of is dat enkel bij shetten.
Ik heb Pirou laten kleurtesten. En het resultaat was verrassend! Ze is grullo (dus geen agouti) en homozygoot voor dun verder dus splash en heterozygoot voor tobiano. Heel mooi resultaat. Alleen 1 dilemma. Ik ging haar samen met haar moeder verkopen. Die kans zit er nog steeds in, maar met deze genetica begin ik toch flink te twijfelen…
Verder frustreer ik me in Merel en Queen. Merel omdat ze vandaag 349 dagen is en nog steeds niets. Queen omdat ze al 2 weken met meer uier dan vorig jaar rondloopt waardoor ik al 2 weken op waakstand sta.
Anomien
Geplaatst: 04-05-25 11:20
DDDara schreef:
Binnen hoeveel dagen moet je je veulen eigenlijk inschrijven bij de kwpn?
Moner vervelend, maar ik zou idd ook wel verder kijken.
Knolselder ik snap dat de keuze nu wel lastig gaat worden!
Kwa halster omdoen, ik heb dat na 1 a 2 weken gedaan, eerste keer in de stal klem gezet tussen muur en mijn lichaam, dit was 2x nodig en daarna alleen voor tegen houden met mijn arm als ze weg wou lopen (ze vond het vooral heel spannend als je het gespje dicht wou maken. Nu is het routine dat ze allemaal halster om krijgen als ze naar de wei gaan. Ofterwijl iedere dag halster om en daarna weer af zat er heel snel in.
Gefeliciteerd met de veulens die deze week zijn geboren.
Hier gaat het goed met het veulen. Ze is nu 1 week oud. Overdag staat ze in de wei en 's avonds gaan ze nog op stal. Elke ochtend doen we het halstertje om en 's avonds gaat het weer af. We hebben gisteren voor het eerst de merrie uit de stal gehaald en t veulen op stal. Daarna gelijk de merrie weer terug gezet. Ik wil dit langzaam steeds iets meer uitbreiden. Zodat we over 6 weken de merrie weer langzaam aan t werk kunnen zetten. Hoe doen jullie dit? En wat doen jullie om t veulen zo mak mogelijk te maken?
De pas geboren paarden veulens pak ik gewoon en dan gaat het halster gewoon om. Als het veulen niet extreem bang is. Paar keer en dan is het gewoon en gaat het makkelijker Als ze groter worden kan je ze een stuk moeilijker vast houden, tegen houden etc. Vaak is het kontje in de hoek en opgooien. Ik hou van het woord gewoon. Allemaal fijn te halsteren paarden, ook de paarden die 24 7 op het land gaan en daarna weer binnen komen zijn dan nog te halsteren. Ik doe daarna wel altijd even kriebelen en stem beloning etc.
Hier na kliniek bezoek wel later begonnen en dat heeft zich ook prima opgelost. Veulen vond mensen niet leuk dus dan doe ik dat niet, gaat averechts werken.