[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:53

Ik ontsmet de navel met een flesje die we er gewoon overheen gieten zegmaar.
Goh wat ben ik geweldig in uitleggen.
Ik zou zeker niet gaan deppen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:56

Gooiske

Ach nee wat rot toch zo dat moest eindigen ...

Ik doe ook met flesje erover heen “spuiten”

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:11

[quote="SunnyHorse"]Knapperd Ynekes, vader veulen van Jehannes? Of heb ik dat verkeerd onthouden. Waarom hebben jullie voor deze gekozen?

Wij hebben voor Jehannes 484 gekozen bij onze merrie omdat we zo haar positieve exterieur kenmerken hopelijk nog meer kunnen verankeren. Positief bij onze merrie zijn al haar front, haar correcte bouw en beenstand en kwaliteit van stap en draf.
Jehannes zijn eerste jaargangen nakomelingen spraken ons op de keuringen erg aan. We hopen op iets meer luxe, een iets langer rechter voorbeen en enige verbetering van de rug en lendenen. En Jehannes zijn fokwaarden qua draflengte, bewegingsuitdrukking, balans en souplesse zijn heel hoog.
Maar ja.. fokken blijft ook gokken

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:14

Ach Gooitske.. wat verdrietig om mee te maken. Heel veel sterkte!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:31

Latex handschoen? Nog nooit klaargelegd. Wel ontsmetting voor de handen. Maar ik zou nooit met een gewoon latex handschoentje in de merrie gaan. Tenzij zo een lang plastic exemplaar zoals de DA. Jet is al krap, miet er niet aan denken dat die handschoen afrolt in de merrie :=

Hier 2 schone handdoeken, betadine, schaar leg ik al klaar op een balk kn de stal dat die zéker in de buurt is, zaklamp, jodium, glijmiddel (al heb ik daar de tijd nog niet ingestoken toen elke seconde telde) en uiteraard telefoon.

Tanja dat is inderdaad een grote verrassing! Kan me voorstellen dat het aanpassen is wanneer je daar helemaal geen rekening mee hield. Hoe ben je achterdochtig geworden naar dracht? En wat voir pony is het?

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:35

Gooitske, wat sneu. Veel sterkte!

Verder lees ik rustig mee met alle tips.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:39

Ach, Gooiske wat sneu dat het zo moest aflopen. Hopelijk komt de merrie er goed doorheen, ik zou haar zeker de komende dagen 2x daags temperaturen i.v.m. een mogelijke baarmoederontsteking.
Ze lekte dus niet zomaar melk |( Wel fijn dat je erbij kon zijn, zo weet je ook zeker dat je er alles aan gedaan hebt.
Duimen dat de andere merrie een gezond veulen krijgt!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:58

Wat rot Gooiske.:( Wel fijn dat je er in ieder geval bij was. En inderdaad de merrie even goed in de gaten houden de komende dagen.

Knolselder ik heb me door de dierenarts laten vertellen dat die handschoenen handig zijn. Maar je hebt wel een punt, moet er niet aan denken om ze 'onderweg' te verliezen. _O-

Als dummie ben ik maar liever iets té voorbereid. Ik benijd de nuchterheid van de ervaren fokkers. :')

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 01:05

Had dierenarts nog gesproken die zei ook al 2x daags temperaturen, nu laat ze dat niet toe, helaas, en ik ben daar eigenlijk altijd alleen.
Maar houd haar wel goed in de gaten, vorig jaar was er daar ook 1 met hoge koorts door een ongeval, en daarbij voelde ik dat ze koorts had, dus hoop dat dat bij deze merrie ook het geval zal zijn, toen hulp troepen ingeschakeld om toch te temperaturen en had ze Idd hoge koorts. Die helaas toen uur later in moeten laten slapen.

Dank voor de sterkte wensen, het is Idd niet leuk, maar heb er geen last van, heel raar, komt denk ik ook omdat ik weer voelde dat het niet goed zat of zo....
Vind het vooral raar dat merrie ging bevallen toen ik binnen kwam, ik was iets later met voeren dan gewoonlijk.
De merries bevallen daar nooit s avonds alleen snachts....ook zo apart.
Misschien heb ik toch meer lijntjes met dieren dan ik zelf in de gaten heb. :?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 01:32

Gooiske. :(:)
Wat naar hoe het gelopen is. Het voelde natuurlijk allemaal al niet goed aan. Hopelijk lijdt de merrie er niet te veel onder en krijgt ze geen ontsteking.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 01:39

SunnyHorse schreef:
Knapperd Ynekes, vader veulen van Jehannes? Of heb ik dat verkeerd onthouden. Waarom hebben jullie voor deze gekozen?

Tanja: jeeeeeeetje, dat is dan een verassing, een hoop te verwerken qua idee en informatie. Wat voor pony hebben jullie en enig idee wie de hengst is? Staat de pony thuis? En wat lastig als je ook niet weet hoelang het mogelijk duurt. Welkom in ieder geval en vraag gerust, er is hier een bak kennis en ervaring.

Muronia: wat een glans {:} dun velletje ook, maakt ze weinig wintervacht?

RivQ, mooie bescheiden buikjes. Staan ze bij elkaar, en zijn ze nog lief voor elkaar?

Mooie checklist. Voor ons het eerst veulen, dus al die extra voorbereidingen geeft een goed gevoel.

[ [url=m/SObRCk.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hopen op een mooie bonte, met veel zwart, op de foto zie je wel waarom :+

Dit is trouwens de vader van het veulen, knappe Forrest (met veel zwart *D ):

[ [url=m/SBgw0K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooh gouwe ouwe Forrest <3 blijf hem leuk vinden

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 01:40

Gooiske schreef:
Hier geen goed nieuws, ik kwam een dik uur geleden op stal, de merrie lag in het stro, en ik zag meteen dat ze begon.
Dus man en dochter gebeld, die waren er binnen 5 minuten, maar het was al klaar toen ze binnen kwamen.
Ze had een tweeling, het ging echt heel snel, plop plop binnen een minuut, de eerste zag ik toen dacht ik die is veel en veel te klein, maar toch vlies open gemaakt, terwijl ik dat deed zag ik nummer 2 eruit komen, zag het heel even bewegen, dus ook snel los gemaakt, tegen beter weten in, wel wat groter, maar nog veel te klein.
Arme merrie helemaal over stuur.
Maar gezien de situatie heb ik er vrede mee.
Wel heel bijzonder zo.

Dus het spijt me dat ik als laatste in dit topic binnen ben komen vallen, en meteen zo’n slechte start van het veulen seizoen moet maken.

Er is nog 1 merrie die moet bevallen, hoop dat dat wel een goede afloop heeft, die moet nog ongeveer week of 3 a 4 schatte de dierenarts gisteren.

Ik blijf jullie wel volgen en wil jullie heel erg bedanken voor alle tips en medeleven. Dat is top!

Ik zal jullie als jullie het leuk vinden een berichtje doen als de andere merrie zover is.

Poe heftig... Maar aan de ene kant, hoe sneu ook voor de merrie, gezien de situatie (eigenaren niet meer in staat zorg te dragen) wellicht beter zo.
Hopelijk gaat de andere wel goed.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 01:46

CP112: zo denk ik zelf ook over

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 07:51

Gooiske wat sneu zeg. Zo wil je het seizoen niet beginnen. Hopelijk heeft de merrie nergens last van! Ik vind je wel een topper dat je de zorg op je draagt. Zo te lezen heb je toestemming , dus dan lijkt mij dat er geen taboe is op foto's delen?

Welkom Tanja. Lees vooral gezellig mee!

Sunnyhorse wat een knappe papa <3

Wat super leuk zeg ansodm! :)

Mooie buikjes RivQ :D

Claudia veroon glimt echt zo mooi he <3 Ze ziet er mooi uit!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 08:23

Gooiske :(:)
Wat jammer. Sterkte!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 08:33

Gooiske, fijn dat je er voor de merrie was en nog hebt kunnen helpen. Hopelijk knapt ze zelf goed op.

Ynekes, ik vind het ook een mooie hengst, hij kan zeker dat extra’s meegeven!

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 08:38

Ohh sterkte gooiske!

Ze staat op vol pension en ga er dagelijks (soms wel meer) naar toe.

Iemand zei ons dat ze wel eens drachtig kon zijn en lachte het 1st weg. Toen wat bloed op haar deken(achteraan)en dan toch maar DA laten komen. Die d8 eerst de zoveelste die DENKT dat haar merrie drachtig is... maar ze verschoot blijkbaar zelf dat er toch al een fameus veulen op zat.

De enige info dat we krijgen is hou de uier in de gaten.op de vraag wat we moeten voorzien is het antwoord niets... een geboortemelder zou ik van de DA kunnen huren. Verder weet ik het dus niet.

Zara is een vosse D-pony, de hengst is vermoedelijk een schimmel D-pony.
Voor zara is het voor zover wij weten de 3de verhuis in haar dracht... ze is dus ondertussen een beetje mensenschuw aan het worden... ik kan er wel bij maar kan er ook niet alles mee. Arm beestje

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 08:41

Gooiske jammer dat het zo moest lopen. Ik hoop dat de merrie er goed doorheen komt.

Ik zie in je lijstje betadine en jodium knolselder. Wat gebruik je precies waarvoor?

Een navelklem las ik ook ergens. Waar haal je die? En hoe dichtbij de buik plaats je die mocht het nodig zijn?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 08:57

Jammer Gooiske; maar je maakte je dus terecht zorgen... sterkte!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 08:58

Oh Gooiske, ik had helemaal over je bericht gelezen... wat jammer dat het zo is moeten aflopen...

Jodium tinctuur kan je gebruiken voor de navel mee aan te stippen.
En ik.bedoelde eigenlijk geen isobetadine (want daar ben.ik allergisch voor dus kan niet :+ ) maar hac oplossing of iets dergelijks om je handen te ontsmetten.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:05

Jammer gooiske , hopelijk ziet de merrie niet te hard meer af. Je hebt dat in elk geval super gedaan.

Navelklem, jodium, e.d. Bestelde ik bij agradi.
Alleen een flesje moet ik nog ergens gaan bestellen, en eventueel biest ..

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:29

Gooiske, een hele ervaring en wat een pech. Hopelijk gaat de andere goed.

Hier niet veel te melden.
Geniet van de foto's en lees braaf mee.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:53

Gooiske wat ontzettend jammer dat het zo moest lopen. Sterkte. Hopelijk komt de merrie er goed doorheen.

Hier verder ook weinig te melden. Merrie gaat goed en ik lees braaf alles mee en kan niet wachten tot er meerdere veulentjes straks geboren worden.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:53

Gooiske, wat sneu.. Sterkte voor je merrie!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:11

Wat sneu Gooiske! Hopelijk is de merrie er snel goed aan toe.