[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:38

Kijk dat worden al echte buikjes!

Stal HD, ik denk dat het een beetje van alles is, het thuis zitten het zien van de foto's, maar ook gewoon het missen van het rijden.

Ik rij nu hooguit eens per week, maar meer dan een stapritje is het niet, die singel zit echt niet lekker meer.
Denk dat het rijdenwel een beetje klaar is nu.
Ze gaat wel elke ochtend in de stapmolen, en 's avonds , wandelen, longeren dat soort dingen, dus ze blijft wel in conditie gehouden.

Gisteren voor het eerst het veulen ook echt zien bewegen, ging even naar haar uier kijken en pakweg 15 cm voor de uier zag ik zeer duidelijke bewegingen, was niet te missen :D.
Ik mag nu wel sommige momenten voelen, maar echt fijn vind ze het niet dus doe ik het ook maar niet.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:24

Webster, ik vind haar ook echt wel drachtig tonen!

Ivy power, kabayo en evelien, ook al hele mooie buikjes en de ander buikjes die voorbij kwamen natuurlijk ook (vergeet alle namen zo snel :o) ik vind het echt leuk om te zien hoe verschillend iedereen draagt.

Wintermodus, wel herkenbaar, maar probeer toch het rijden zolang mogelijk te doen, vaak savonds in de kou :brr:. Als ik nu stop bouw ik t nooit meer op voor de bevalling en vind t nog wat vroeg om te stoppen, ze doet nog goed der best en der conditie mankeert nog niks aan. Wel doe ik soms gewoon een relax rondje en stoppen we wat eerder, ben minder streng voor d'r.
Afbeelding

Buikje.... Tja... Die is duidelijk aanwezig
Afbeelding

En vele mijlpalen, sommige schieten echt al een end op! De spannende tijden breken weer bijna aan, ik heb er zin in! :D Zot zit nu ook over de helft, 174 om precies te zijn :p

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:50

Lekkere buikjes komen er voorbij. Je ziet echt verschil, sommige zie je vanaf de zijkant weinig en van voren juist weer duidelijk.

Volgens mij is de eerste al redelijk dicht bij de uitgerekende datum toch?

Wij zitten inmiddels op 231 dagen en vind het echt wel spannend, hij is echt duidelijk te voelen. Mag inmiddels wel weer voelen en ook het uier aanraken laat ze toe met wat zwiepen van de staart. Zie we dat ze echt veel ligt, ze is elke dag lekker smerig haha

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:07

Mooi buikje al AniekSlijk!

@Cynthia De naambordjes komen van http://anitaspaintings.webklik.nl/page/homepage (anita@bulbie.com)
Zij doet nog veel meer qua naambordjes ed. Het idee met de 'cartoon' paardjes komt van gumiponi.

Hier vandaag op dag 154 en 129, nog even te gaan dus.

Met beide doe ik nog wel lekker grondwerk. Qua rijden doe ik zelf op dit moment niet zoveel, maar voor Rose een leuke bijrijder gevonden, die haar 3 keer per week rijdt. :j
Vind het wel belangrijk om ze een beetje fit te houden. En Nina wordt na het afspenen van het veulen beleerd, dus met grondwerk ed kan ik haar alvast zo ver mogelijk voorbereiden. Hopelijk is het beleren dan zomaar klaar.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:57

Ik heb rondom de uitgerekende datum 3 weken vakantie en de weken daarvoor en daarna dagdiensten aangevraagd, zodat ik makkelijker van de lijst geschrapt kan worden indien nodig. We kunnen tzt op stal slapen en tot nu toe was het plan om een birth alarm te huren en een camera te installeren. De stal tegenover die van Tiana staat nog steeds leeg, dus mocht dat tzt nog steeds zo zijn kunnen we daar misschien ons kamp opslaan.

Bij ons nog niets gevoeld, maar we gaan het nu wel duidelijk zien. Op de foto valt het best mee, maar in het echt kan je er niet meer omheen. Van de week was ze met longeren een beetje aan het kreunen, alleen linksom, dus ik overwoog even om de training af te gaan bouwen. Vanmorgen echter les gehad en ze liep hartstikke fijn. Ze zit nu op 187 dagen.

Afbeelding

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:57

Vandaag eens een foto vanaf de voorkant gemaakt. De buik is duidelijk veel groter aan de linkerkant.
De dierenarts was er vandaag toevallig om de inentingen te doen. Ze was erg tevreden over haar buik, ik was bang dat ze toch te zwaar zou zijn.

Afbeelding

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:29

Hier ook even wat foto's gemaakt, nu dus op 231 dagen....Best mooi buikje toch?!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:53

Vulina, navelbloeding?? Wil je me daar meer over vertellen? (Ik ben liever maar goed voorbereid :) )

Cynth, gefeliciteerd met de mooie mijlpaal!! :D

Marsu, mooie buik zeg!

Faline, super gave, vrolijke naambordjes!

Neon, :') heeeeel herkenbaar hoor die winterstand!!

Kabayo, knappe merrie! Wat krijgt ze een mooi buikje! Je ziet haar echt heel bescheiden, maar toch heel duidelijk groeien vind ik :j

Silly, wat fijn dat je het zo duidelijk hebt zien bewegen!

Anniekslijk, wow wat zit jouw merrie goed in haar vel zeg! Mooie glans er op, super!

Carmuh, zo dat is al een eind op weg!! Dan ben je vast 1 van de eerste met Marije en Ice dacht ik...

Verder las ik iets over vakantie nemen rondom de bevalling. Dat zou ik ook graag doen maarja als ik zowel in april als in juni 2 weken moet nemen, gaan mijn dagen wel erg hard :') ik neem wel wat dagen op, maar geen hele vakantie...

Noisy, Faline, en wie waren het allemaal nog meer die geen wifi op stal hadden?
Ik heb ook geen wifi op stal en heb een 3g/4g cam gekocht. Inderdaad wel een investering, maar wat een uitvinding zeg!!!
Ik test de cam nu dagelijks 10 minuutjes en je mb's gaan inderdaad erg hard! Ik heb nu dus maar een abonnementje afgesloten voor 20 euro per maand (3gb) en daarmee kan ik zo goed als onbeperkt kijken.

Toch vind ik het wel "je plicht" om je merrie goed in de gaten te kunnen houden. Sorry dat ik het nog even aan ga halen maar mensen die eens per uur een keer op de cam kijken? :n ik vind het not done!
Je kunt een bevalling altijd missen, ondanks alle voorbereidingen. Maar als je zelf niet de middelen hebt om je merrie zo goed mogelijk in de gaten te houden dan vind ik dat je hulp in moet schakelen. Ik had al die dingen vorig jaar ook nog niet, (ik kan me ook voorstellen dat je het niet allemaal gaat aanschaffen voor eenmalig een veulen fokken), plus ik woonde niet zo dicht bij de wei enzo, en toen heb ik dus besloten om mijn merrie elders te laten bevallen waar ze wél alle middelen hadden om haar goed in de gaten te houden. Natuurlijk is dat iets minder leuk, je wilt het graag zelf doen! Maar ik ben er direct heen gereden toen zij mij belde dat het zo ver was, en ik heb nauwelijks iets gemist (behalve de bevalling zelf).
Nu heb ik melktesten, een birth alarm, een camera en woon ik binnen 1 minuut van stal af, dus dit jaar ga ik het wel zelf doen. Spannend maar ook extra leuk!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:58

Wow Linda wat een bijleespost, respect. Ik stelde de vraag want zat er beetje mee van hoe en wat. Maar heb inmiddels vakantie kunnen regelen en mijn ouders desnoods ook. Ik wil als jet bijna zo ver is om en om met mijn ouders er snachts uit. En als ik evt nog werk op de cam kijken , maar dan is er wel iemand thuis.

Mooie buikjes carmuh anniek en marsu

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:24

Flinke bijleespost Linda! :D

Wij hebben sinds vorig jaar een wifi ontvanger en versterker op stal hangen, daarmee hebben we wifi van het netwerk uit huis. :j
In april zet ik hier de camera's erop, dan verhuizen ze ook naar de grote stallen waarin ze kunnen bevallen.
Ben het zeker met je eens hoor dat goed in de gaten houden nodig Is. 99 keer gaat het goed en dan die ene keer... Nee dan Is zo'n camera maar een kleine investering. Ik zit maar 10 meter van stal verwijderd, dus ben er ook zo, maar vind een camera zeker niet onnodig ook al woon ik ernaast.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:51

Afbeelding
Afbeelding

Mijn lieverd is vandaag 7 maanden.
Weet nu ong een maand dat ze toch drachtig is... erg benieuwd wat er straks voor moois uitkomt

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:17

Leuk paardje! Weet je wel van welke hengt ze drachtig is ?

Wat betreft camera; Het liefst hou ik hem ook dag en nacht in de gaten.
Wij hebben alleen geen camera's in de paddocks. Hoever voor de uitgerekende datum laten jullie je merrie binnen staan?
Ik vind dat erg lastig.. maar ik heb al een aantal keer meegemaakt dat het overdag is gekomen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:21

Icecrystal schreef:

Wij hebben alleen geen camera's in de paddocks. Hoever voor de uitgerekende datum laten jullie je merrie binnen staan?
Ik vind dat erg lastig.. maar ik heb al een aantal keer meegemaakt dat het overdag is gekomen.

Niet. Lekker naar buiten elke dag. Of bedoel je s'nachts? Snachts heb ik ze wel altijd binnen. En als ze buiten geboren worden is dat erg?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:42

Nee maar aangezien de kans dan groot is dat ik het mis omdat we daar geen camera hebben.. Heb ik liever dat het binnen geboren wordt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:21

Dat vind ik wel een goede vraag Ice, is ook iets wat mij bezig houdt :? Misschien kijken of ik de camera verplaatsbaar kan maken.....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:28

Hier gaan ze met alarm om naar buiten op het eind.
Heb hier regelmatig veulens die overdag geboren worden.
En er staat een camera op de paddock of ik zet een stukje gras op het erf af en daar kan ook de camera op. Wel even goed kijken of overal bereik is met het alarm :)
Mijn merries willen wel graag naar binnen voor de bevalling, dat laten ze duidelijk merken.
Met mooi weer mogen ze van mij best buiten bevallen op het gras maar ze zijn dan zo aan het drammen dat ze naar binnen willen dat ik ze dan maar binnen zet. Soms binnen een paar minuten een veulen als ze binnen gezet zijn :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:30

Ik ben een voorstander van bevalling buiten in de wei, veel schoner. Wel gaan ze 's avonds op stal, mocht het eraan gaan komen zetten we ze weer in de wei (gelukkig ook altijd droog weer gehad). We maken speciaal een stuk wei hiervoor af, zodat ze niet naar achteren kunnen en we een bouwlamp kunnen gebruiken.

Lovelife2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:44

Icecrystal schreef:

Ja heb haar zelf laten dekken 1 keer op goed geluk en was niet drachtig gescand. Ze is drachtig van sirel is een arabier

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:49

In het weiland is voor mij geen optie aangezien ik een januari veulen krijg. Het kan wel in de paddock, maar als het dan de eerste paar uur in de kou en evt regen ligt, zou ik dat wel erg sneu vinden :o

Leuk silvana, ik ben benieuwd!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:55

In de paddock veulenen vind ik sowieso niet ideaal, heb een merrie meegemaakt die er stiekem eentje uit had gegooid in de paddock. Veulen zat onder het zand en dat kwam weer in de merrie terecht door het schoonlikken, geen ideale combi dus.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:12

Een druk topic precies hier. Hoeveel veulentjes komen volgend jaar enkel van dit topic?

Wat een mooie buiken komen er voorbij. Ik ben een beetje jaloers!

Ik lees hierboven, niet drachtig gescand. En toch vol? Wat kan er mis gegaan zijn?

Frummel wordt hier mijn eerste veulen ooit, dus ik lees even mee over camera's etc...

Wel nog een vraagje, ze is panisch van vuurwerk. Ze staat elke nacht op stal naast twee andere paarden die ook zenuwachtig zijn. Kan ik ze een oornetje aan doen met watjes in haar oren? Of lichtjes verdoven?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:19

Geen watten in oren doen hoor :oo

Wij hebben hier geen vuurwerk. En anders zou ik gewoon de radio heel luid zetten :')

Linda, ja, 2 navel bloedingen gehad dit jaar. De navelstreng brak te dicht op het veulen af, dan spuit het bloed er echt uit. Wij hebben het gelukkig zelf kunnen stelpen, zo niet dan moet je het dicht houden en de veearts bellen om te hechten. Ze zijn echt binnen 3 minuten dood, ze bloeden leeg.

Hier vandaag 5 gescand. 2 die drachtig waren zijn het nu nog. Andere 3 waren gust, en nu nog. Dus geen veranderingen, maar fijn om even zeker te weten. Nog 3 anderen worden al echt dik, dus dat zit vast wel goed :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:34

Icecrystal, ik zou haar gewoon goed in de gaten houden. Als ze wel die kant op gaan gewoon in de paddock zetten onder toezicht. Non-stop binnen lijkt me ook niet echt gezond.

Dag voordat Lies beviel afgelopen jaar, waren we nog naar een bijeenkomst geweest, maar hadden al wel wat in de smiezen. Ph was ook wat gezakt die ochtend. Dus toen in het kleine stukje wei naast het huis gezet, zodat Mariska haar vriend er zicht op had vanuit huis. Daarnaast ook de buurvrouw (ook met paarden/fokmerrie's) gevraagd af een toe een oogje in het zijl te houden.
Die nacht beviel ze dus ergens om half 4, waarvoor we ook om de beurt wakker zijn gebleven.
Roos was iets subtieler, die liet de hele dag in de wei niets merken, bij het binnen zetten nog niets. Maar toen verraadde de Ph waardes haar en was ze in no time aan het bevallen 's avonds, terwijl ik nog onderweg naar stal was, maar Mariska was er gelukkig bij.

Linda, als er veel verschil tussen je merrie's zit, gaat het inderdaad hard met je vakantie dagen. Vooral omdat je ook nooit precies weet wanneer ze gaan.
Heb het geluk dat ze dit jaar nog veel dichter op elkaar zitten (zelfde dag ^_^). Vorig jaar echt puur op de gok gedaan, had ook met te vroeg en te laat geboren allebei buiten die vakantie kunnen vallen. Gelukkig weken ze afgelopen jaar maar een paar dagen van de uitgerekende datum af. Hopelijk houden ze zich er weer redelijk aan. Maar zeker weet je het nooit.
Helaas zijn ze bij mij op werk niet heel flexibel met op het laatste moment iets moeten regelen. Dus deze maand gaat de verlofaanvraag voor april er weer uit.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:36

Jullie gaan hard vandaag met de dikke buiken :P

Anniekslijk je merrie wordt nog goed gereden, wat leuk

Ook noisy zit op een pepertje, hot hot

Silly die is ook nog goed asn het werk dan en wat fijn gevoel he die kleine aan het schoppen

En de jouwe in wintermodus neon, hier zijn ze altijd in die modus al mis ik het rijden ook wel af en toe

Kabayo de op een na knapste palo <3 (oh de knapste staat in mijn stal :+ ) leuk buikje ook al, zo schattig

Carmuh het aftellen kan al beginnen

Marsu buikje is duidelijk aanwezig

Faline mooi met de bordjes, echt tof gevonden

Andreab dat voelen komt nog wel, buikje groeit das het voornaamste

Ivy je merrie blijft een knappe bont plaatje

Ik vind het ook zo belangrijk dat je alles doet wat in je macht ligt om erbij te zijn.
Inderdaad overdag, das altijd de vraag. Camera staat hier in de stal en niet op de weiden. Dus melktesten , opvolgen en alarm erop deze keer. En hier wilden ze beiden ook echt in de stal om te veulen. De groep is ook net iets te groot en vol jong geweld denk ik. Je ziet nu al dat de merries zich vaak afzonderen van de rest.
Camera zou ik niet meer willen missen. Ik vind het zo leuk ook om het gedrag van je merrie te bestuderen. Zo weet je bijna perfect wanneer hun slaapuren zijn, hoelang ze wel niet kunnen platliggen pffff uren zelfs, hun eetgedrag en mestpatroon ;) heb ik veel aan gehad om te herkennen dat ze anders dan anders waren.

Het voordeel aan veulen in de stal is dan weer dat je licht hebt, koud water, box met spullen bij de hand, warmer en uit de wind, geen nieuwsgierige paarden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:38

Aniek, oei dat lijkt me lastig zeg! Bij mij op werk gaat dat gelukkig wel heel flexibel... (zo lang het niet midden in vakantieperiodes als juli/augustus is) en kan ik thuis gaan werken als het spannend word (dan zou ik overdag alarm om kunnen doen en gaan kijken als die af gaat want ik heb ook geen camera op de wei gericht) en zodra het écht spannend word of zodra het geboren is kan ik wat dagen vrij nemen :D dus dat is wel luxe :j

Van Jupi verwacht ik eigenlijk echt niet dat ze in de wei zal gaan bevallen, zij is nooit 100procent relaxt omdat ze de paardentaal niet heel goed spreekt en dus nog wel eens overhoop ligt met de kuddeleider... maar je weet het natuurlijk nooit...