[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:34

Buancatjee ikheb al zoooo vaak gedacht zou ik met Rain gaan mennen en mogelijk ook met Smooth...
Ze zijn zo leuk.
Leuk paardje hoor en ze passen o zo handig overal door en en in ha ha.

Jolandje bij camille is. Echt nog niets ze zien.
Als je die twee van ons ziet.
Je zou haast gaan twijfelen.

Nou pretty jij kan de rollen beschuit wel vast in gaan kopen ha ha.

Iedereen van harte waar het nog goed bij gaat. *\o/*

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:15

Snap ik vientje! Probleem is dat het een restirritatie is die dus niet met rust alleen is weggetrokken. Toen ze die klap kreeg heeft ze natuurlijk niet in het werk gestaan. Om haar dus te helpen kreeg ze die metacam. Als ze richting het einde van de dracht zat zou ik haar vroeger af gaan bouwen zodat ze dus rust kreeg, maar nu ben ik daar wat huiverig voor. Het is geen paard om stil te zetten en ik wil haar graag in conditie houden (ze is ook niet onregelmatig, doet het een pasje tussendoor). Natuurlijk hou ik de training simpel en ben ik geen series aan het springen oid. Ik voel alleen dat er iets dwars zit.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:21

Ah zo ja, ik had rest-irritatie niet goed gelezen (klemtoon verkeerd gelegd :') ) dus dacht dat het een aandoening was _O- Blond! (je zou niet zeggen dat ik bijna promoveer aan de uni, af en toe heb ik echt het IQ van een koffiemok :+ :') ).

Maar dan snap ik het beter wat je DA wil bereiken :j Snap ook dat je voor een vaag iets je paard niet meteen een jaar op rust gaat zetten tot na het veulen, dat is ook niet altijd goed voor het lijf. Om precies die reden tokkel ik met Miep ook op therapeutische basis nu wat rond (onder DA begeleiding). Maar geen idee dus wat Metacam wel/niet kwaad zou kunnen bij dracht, ik zou in jouw geval op de DA zijn advies varen :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:23

Grappig is dat toch, bij de een ver in de dracht met nauwelijks buik, andere aan het begin met dikke buik.

Mennen met de mini's vind ik er zo gaaf uit zien. Prachtig met een sulki.

Pretty fijn lijstje met drachtige dames. Ik ben heel benieuwd.

Sputolysin is niet voldoende getest bij drachtige merries daarom staat dat op de verpakking.

Metacam weet ik ook niet eerlijk gezegd. Ik zou zelf alleen in echte noodzaak medicijnen inzetten, maar goed ik ben dan ook natuurgeneeskundige en dan is die afweging logisch.

Afbeelding

Engkildegards Amia.

Honestas Annisse.
Annisse en Amia lijken op afstand erg veel op elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

en

Moravita's Cantate

Afbeelding

Cantate is ons ukkie. Ze is zelf niet groter dan 1.57 maar al haar nakomelingen halen of zijn al 1.60

Enne uhmmm :') het zijn barokke paarden, rondgeribt... en worden tonnetjerond vlak voor de bevalling.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:26

Geen ervaring met metacam en dracht,ik kan er niks van zeggen.

Tjinta yeah!!! Eindelijk weer foto's van je meiden,wat zijn ze toch mooi. <3

RX scheelt dat we hier in Belgie niet aan beschuit met muisjes doen haha. :D
Is voor het eerst hoor zoveel dames drachtig. Wie weet ook voor het laatst als het niet bevalt. ;)

Jammer Vientje van de hoest. Misschien toch maar opletten met die sputolysin maar ik ken het niet.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:27

Metacam kun je zonder problemen bij drachtige merries gebruiken. Wat een prachtige merries Tjinta <3

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:27

Ik heb hier ook best veel over opgezocht op internet.
Er staat idd in de bijsluiter dat metacam niet mag tijdens de dracht, maar Bo heeft het van de da dus ook gekregen toen ze ziek was.
De da legde uit dat het middel daarvoor niet getest is (vaak puur een kostenplaatje), maar dat hun in de paarden kliniek nog nooit negatieve ervaringen hebben gehad tijdens de dracht daarmee.

Ook op internet vrij veel verhalen gelezen van paarden die metacam kregen tijdens de dracht en is allemaal prima gegaan.
Toen durfde ik het wel aan om te geven.
Maar in Bo d'r geval was het een extra ondersteuning om de koorts omlaag te krijgen.

Psyllium eten ze hier ook maar zo zo. Ik maak het nu met slobber gewoon in haar voerbak binnen. En ze laat het soms staan als ze net binnen is, maar uiteindelijk gaat het wel allemaal op.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:30

Voor diegene die pulp voeren. Mag dat ook met lauw water zodat de pulp niet koud is? Zoek anders een goed alternatief wat wel lauw gevoerd mag worden.

Ga straks bijlezen zit op school

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:33

Cantate heeft ook al een mooie buik! :j Knappe dames zijn het.

Hmmm, dat zal de verklaring dan zijn, klinkt wel logisch bij hoe ze het verwoorden. Misschien toch eerst maar "gewoon" fenegriek gaan voeren, en mocht dat niet afdoende werken de DA erbij voordat ik met andere zut ga experimenteren :\ Ze heeft een paar jaar terug al Sputolysin gehad bij een voorhoofdsholte ontsteking dus moeders kan het hebben, maar ik wil geen extra risico voor Pinda. *edit: zucht, ondanks dat ik al jaren fenegriek ken bij dracht staat er ook daar bij dat je bij dracht beter niet kunt geven. Morgenvroeg telefonisch spreekuur DA maar doen dus }:0

Psyllium gaat hier door de muesli, wordt netjes weggekaand :) Ken er ook wel die het niks vinden maar daar gaat Zandweg (psyllium met vanillesmaak :P ) er wel netjes in.

Hier wordt pulp altijd met warm water aangemaakt en lauw gevoerd :)
Laatst bijgewerkt door Vientje op 13-10-15 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:44

Jolandje, Camille is nog steeds strak zeg! Denk dat de mijne camille ook na gaat doen mbt hun buikjes

Chrissy, wat vervelend zeg dat ze niet helemaal lekker loopt. Metacam bij drachtige merries is geen enkel probleem hoor. mijn merrie heeft het ook een paar dagen gehad en ik weet dat Daisy van Cynthia er ook een tijdje op heeft gestaan.

Vientje, jeeeh gefeliciteerd 90 dagen oude pinda! Wel vervelend dat ze zo hoest maar als ze verder geen snot heeft zou ik me er niet teveel zorgen om maken het is ook wel opeens heel koud nu he dus die beesten moeten ook weer even wennen. Zorgen dat ze niet op de tocht staat en goed in de gaten houden. Wij geven wel eens Ventipulmin, werkt als een tierelier maar weet eigenlijk niet of dit kan bij drachtige merries.

Venthe zit vandaag dan ein-de-lijk op 100 dagen *\o/* Wat gaat dat langzaam haha

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:55

even uitleggen ;)
glowy is 10 jaar en drachtig voor de zesde keer, dit is het tweede veulen wat bij mij geboren word, de rest bij vorige eigenaar, ze is dus al wat uitgezakt en daarbij , ze is heel snel schraal , dus heb haar lekker op het gras staan, camille is drie jaar en drachtig van haar eerste veulen, heeft heel weinig gras gezien als showpaardje, veel op stal gestaan, en ze zit natuurlijk wel wat strakker in haar vel, ze heeft echt een enorme vacht en is héél zacht, zo zacht heb ik er nog geen een gehad of gevoeld <3 ik ga haar nog even van buitenaf laten scannen binnenkort, even kijken of er iets beweegt daarbinnen :)

venthe op 100 dagen, toch alweer een mooie mijlpaal :j

psyllium voer ik ook wel eens door de muesli, maar maak ook wel eens een pannetje lijnzaad klaar, vinden ze hier heerlijk en dat werkt ook fijn voor de darmen

tjinta knappe merries zijn het en idd al flinke buikjes

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:37

Ik voer pulp koud. Voornamelijk omdat ik het vrij lang laat weken, geen risico wil lopen daarmee.
Slobber geef ik wel warm, het is ook de bedoeling om dat warm te voeren.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:42

Je kan pulp met lauw water weken, dan is het ook sneller klaar. Wel altijd voelen of er geen harde stukjes meer inzitten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:57

Inowa, de merries groeien goed. Bij Pepper kan je nu toch echt duidelijk een buik zien in vergelijking met vorig jaar toen ze leeg bleek.

R.X. wanneer zijn jouw merries uitgerekend?

BianCatjee wat een leukerd voor de sulky!

Jolanda, Camille ziet er mooi in conditie uit :j
En na veel veulens achter elkaar trekt die buik ook niet meer zo snel weg. Zeker als er niet met ze gewerkt wordt.

Pretty, dat zijn er ook aardig wat drachtig bij elkaar.

Metacam gebruik ik eigenlijk nooit tijdens de dracht. Wel quadrisol, dat heeft in de bijsluiter dat het veilig is tijdens de dracht.
Heb dat altijd op voorraad thuis. En na de bevalling krijgen de mini's daar wat van omdat die vaak pijnlijker op de naweeën reageren.

Tjinta, daar zijn de vosse dames weer op de foto!

Bietenpulp kan prima met warm water. Met goed heet water is het ook een heel stuk sneller klaar.
In de winter krijgen ze het hier ook altijd warm en in de zomer maak ik het meestal met warm water en gooi dan wat koud water bij als het voldoende water heeft opgenomen. Wil het dan niet te lang laten staan ivm verzuren.

Vientje, je zou ook nog eens gewone hoestsiroop voor kinderen kunnen proberen. Werkt hier wel als ze iets van irritatie/kriebelhoest hebben.

Vanmiddag zijn de veulens van dit jaar weer eens bekapt en ze zouden ook geënt worden maar de DA had het heel erg druk dus nu komt ze morgenochtend. Dan wordt Daisy dus ook gescand.
Veulentjes mogen dus een nachtje binnen logeren in de loopstal.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:57

@BianCatjee: mooie sulky en knappe pony.

Hahaha lijkt inderdaad andersom jolanda!

Chrisssy; denk niet dat het kwaad kan zoals de DA zegt, heb er verder zelf geen persoonlijke ervaring mee.

Vientje: bijna de mijlpaal van 100 dagen *\o/*

Knappe merries Tjinta! zou ze zelf wel niet uit elkaar kunnen houden :P

Bedankt voor de tips! Ik ga dan eens met warm water proberen of ze dat ook lusten vanavond.
Luna heeft weer winterkwaaltjes... Hele zomer echt zo top gegaan en dan nu gaat ze weer in sneltempo naar haar jaarlijkse dipje. Ga haar ook eens testen op cushing, maak mij toch elke keer weer zorgen ondanks dat ze niets geks vinden... -O-

ook is marley de grens van 80 dagen voorbij.

Afbeelding

Afbeelding

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:06

Inowa mooie buikjes!

Metacam werd mij vorig afgeraden tijdens de dracht inverband verwerpen, en mijn kwpn merrie moest toen nog maar 2 weken.

Marijer succes morgen met scannen!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:19

Ik was gisteren bij mijn vriend en zat op mijn gemakje weer een hele reactie te tikken, toen de internetverbinding wegviel en die kregen we ook niet meer terug, dus ik begin nu fijn opnieuw (ik hoop dat ik klaar ben voordat het donker wordt :+)

Over dat artikel; Natuurlijk is het zo dat de merrie altijd de X levert en de hengst X of Y, maar kan het niet zo zijn dat het 'milieu' in de baarmoeder van een maiden of een oudere merrie zuurder (of juist minder zuur) is, waardoor de merriezaadjes beter overleven dan de hengstzaadjes?

Ik smul zeker bij zo'n artikel, Aniek! Ware het niet dat ik wel echt een hengst wil, dus of ik van de uitkomst van het artikel nou zo blij word :D
Jij wil toch twee merries? Wat zal jij smullen bij dit artikel! :D

Als Dais haar eigen schema aanhoudt, zal ik wel weer een merrie krijgen, want zij heeft op rij merrie, merrie, hengst, merrie, merrie, hengst, merrie..... gekregen :o

Pretty, Fi gaat inderdaad naar het dekstation. Is een stuk makkelijker voor mij dan de rietjes in een stikstofvat vervoeren en dan aan een dierenarts hier vragen of hij haar iedere dag wil komen scannen. Op zo'n hengstenstation weten ze precies wat ze moeten doen, dus dat is een stuk beter!

pretty schreef:
Fokfanaat nou mijn grote merrie heeft ook alleen maar hengstveulens gegeven dus ik krijg het wat als ik ze nu opnieuw zou laten dekken voor derden en ze krijgt een merrieveulen. :+ (en volgens mij wilt die liefst weer een hengst)

Volgens een recent wetenschappelijk onderzoek, krijgt Pretty gegarandeerd een merrie :')

Knolselder schreef:
Cynthia, phoe, geluk met die laatste rietjes! Is de hengst overleden of verkocht of geruind? Nu hopen dat ze vlot drachtig wordt? Of hoe gaat dat anders als ze op zijn? Nuja, we duimen gewoon voor een vlotte dracht :P

Hij is verkocht naar China. Als de rietjes op zijn, heb ik pech.. Voor het dekgeld dat ik betaal, krijg ik drie rietjes, dus drie pogingen. Op=op zeg maar :+
Dus extra spannend volgend jaar! Mijn eigen gefokte merrie voor het eerst laten 'dekken' en dan ook nog eens met de laatste rietjes.. Ik hou van uitdagingen :+ Over uitdagingen gesproken: Ik vind Classic Champagne errug mooi! Mijn grootste kans hierop is als zowel Kharamel als Fiore heterozygoot zijn voor agouti, dan is de kans op een Classic Champagne 4,69% (anders kleiner of gewoon nul) Ik hou van uitdagingen! :D

Knolselder schreef:
Fre is gewoon irritant.
Maar als zij de zwangere feeks tegen mij uithangt, kan ze een zwangere feeks terugkrijgen :P :P :P

Gezellige boel bij jou :P

MarijeR schreef:
Hier komt morgen de DA een aantal enten en dan neemt ze ook het scanapparaat mee. Wil voor de zekerheid Daisy even uitwendig laten scannen.
Ze is te klein voor inwendig scannen en nu over de 200 dagen nog geen buikje te zien. Voor ik haar straks voor niets ga bijvoeren...
Al zegt het ook niet alles, vorig jaar Snazzy op 3 oktober (bijna 8 maand drachtig) nog laten scannen en was ze nog drachtig en in januari toen ze uitgerekend was, zat er niets meer in.
Ze was al vet en kreeg niet veel extra maar ze heeft toch de hele zomer op dieet gestaan en last van het overgewicht gehad (schuren en ze had zulke prachtige manen ;( ).

Vind je dan niets terug als ze het na meer dan 8 maanden verliezen?? :oo

Vientje schreef:
pretty schreef:
Knolselder krijg jij ook een meisje dan als je een zwangere feeks bent? :')

Ik mis de "vind ik leuk" knop :)) :D

Ik leg Miep gewoon iedere ochtend maar ff op d'r linkerzij, dan blijft Pinda vast braaf links voortaan :Y) :+

Nu mis ik de 'vind ik leuk' knop :')

Inmiddels is het te donker en zie ik mijn toetsenbord niet meer, dus even een lampje aanzetten :)
Zo... lampje aan, kopje thee, chocola, onder een dekentje, Bokt én de TV :D

Waarom heb je je bedenkingen bij een BBP, Kiki?

Inowa, dit is de laatste foto van Daisy (4 oktober, 4 maanden)

Afbeelding

Afbeelding
Fijn dat je lekker verwend bent! Dat moet ook op je verjaardag!
Jouw merries zijn ook al zo dik! Worden die beesten nou zo snel dik dit jaar, of zijn we gewoon al verder dan mijn hoofd? ;)

RX, ik kan bij Fi niet verder tellen vanaf de laatste hengstigheid, want ik zie haar nooit hengstig. Misschien dat ik haar één keer thuis laat scannen om te kijken waar ze ongeveer zit in haar cyclus en op basis daarvan breng ik haar weg. of, beter nog: Ik breng haar gewoon weg als het uitkomt. Eén keer scannen kost me ook € 90,-. Voor dat geld staat ze denk ik ook wel een weekje of twee op het station :)

Chrisssy, Metacam kan echt geen kwaad. Daisy heeft dit jaar al twee keer een Metacamkuur gehad en tijdens de dracht van Fi heeft ze het ook gehad.
Maar of ik het snel zou geven als ze alleen haar achterbeen wat naar buiten draait, vind ik weer een ander verhaal.. Maar dat kunnen je da en jij zelf het beste bepalen :)

Vientje, op de bijsluiter van Metacam staat "Niet gebruiken bij drachtige merries." Maar dat staat er omdat het nooit officieel getest is, dus om zich in te dekken. Maar ook dat kan je dus gewoon gebruiken. Ik zou me dus ook geen zorgen maken om dat spul van jou.
Van Fenegriek heb ik echter wel altijd geleerd dat je dat beter niet kan geven tijdens de dracht.

Venthe, gefeliciteerd met je 100 dagen! *\o/* EINDELIJK!!!

Daisy is nu drachtig van haar 8e veulen, maar als zij niet drachtig is, zie je echt niet aan haar dat ze al aardig wat veulens heeft gehad. Altijd een mooi, strak buikje terwijl ze echt niet hard hoeft te werken bij mij (of ze moet 3 keer in de week een bosritje hard werken vinden ;) )

Amia heeft een lekker pensie, Peet!

Ik heb ook weer een dilemma: Ik wil Dais zo lang mogelijk op het land houden, omdat ze met haar stijve, oude lijfje beter op de wei kan staan, in plaats van in stal en alleen uit stal komen als er iemand voor haar is (max 1 a 2 uur per dag). 31 oktober zou ze naar binnengaan, dat vind ik ook wel max voor haar en zij ook. Maar het is nu wel errug koud! En er is ook regen voorspelt.
Wat lijkt jullie beter: Eerder naar stal en warm onder een dekentje staan, maar wel 22 a 23 uur per dag in haar box staan of nog even buiten in de kou, maar wel kunnen lopen.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:05

Cynthia waarom zet je daisy niet alleen snachts op stal en overdag lekker de heledag buiten?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:16

Omdat dat niet gaat. Mijn wei is 45 minuten lopen van stal af.
Op stal heb ik ook wel een wei tot mijn beschikking (samen met twee andere merries), maar de staleigenaresse wil niet dat ze daar de wei op gaan als de wei nat is, omdat ze dan de boel vertrappen (en aangezien we op veengrond leven, is dat nogal snel het geval..)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:23

En daisy met een lekkere waterdichte deken op buiten?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:24

Wat een mooie combinaties skaay!!!! Ben heel benieuwd!

Bibi vandaag 181 dagen drachtig en Parnasse 128 dagen *\o/*.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:26

Cynthia, dat van de wei snap ik, maar een padoc is tog ook prima :P

Mijnlieverd bibi schiet ook al op!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:37

Chrisssy schreef:
Bloos draait haar achterbeen iets buitenom bij bepaalde bewegingen.. DA geweest, nergens positief op (buigproeven ed)... Nu geeft hij aan om even wat metacam te geven omdat het waarschijnlijk een restirritatie van een klap is geweest toen ze nog op het land stond. Volgens de DA kon het totaal geen kwaad ivm de dracht. Jullie ervaringen?

Bloos is morgen overigens 24 weken drachtig (168 dagen), bijna op de helft

De bijsluiter geeft aan het niet te gebruiken bij drachtige of melkgevende merries, echter betekent dat niet altijd dat het niet veilig is, het kan net zo goed met de registratie te maken hebben. Het kan bv wel weer gegeven worden bij vee en varkens tijdens dracht. Ik zou het niet onnodig gaan geven.

Vientje schreef:
Miepje hoestte al een paar dagen met opstarten in het werk, en nu vandaag opeens ook op stal dus het wordt erger ^) Geen slijm/snot/koorts oid en blij paard, dus ik verwacht gewoon wat luchtwegirritatie en wil daar eigenlijk -nog- niet de DA voor bellen.
Was aan het denken aan een kuurtje Sputolysin te geven, maar op de bijsluiters staat "Voor zover bekend kan dit product gebruikt worden bij veulens en drachtige merries". Dat vind ik wel heel twijfelachtig gesteld :\ Iemand ervaring met Sputolysin bij dracht?

alleen bij opstarten van werk? sputolysin is een slijmoplosser, dus of ze daar baat bij heeft? Als ze vaker hoest heeft ze meer baat bij mss ventipulmin (clenbuterol). Maar dat zou ik overleggen met de dierenarts.

Tjinta schreef:
[ [url=m/eeIE4z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Engkildegards Amia.

Honestas Annisse.
Annisse en Amia lijken op afstand erg veel op elkaar.

[ [url=m/l7DoVH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NJSuFZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

en

Moravita's Cantate

[ [url=m/4J67uv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Cantate is ons ukkie. Ze is zelf niet groter dan 1.57 maar al haar nakomelingen halen of zijn al 1.60

Enne uhmmm :') het zijn barokke paarden, rondgeribt... en worden tonnetjerond vlak voor de bevalling.

Beste buikjes al!

Luna2006 schreef:
Voor diegene die pulp voeren. Mag dat ook met lauw water zodat de pulp niet koud is? Zoek anders een goed alternatief wat wel lauw gevoerd mag worden.

Ga straks bijlezen zit op school

Ik maak altijd pulp aan met warm (heet) water, die van pavo is dan sneller klaar, maar die is zowiezo al snel.

Vientje schreef:
Hmmm, dat zal de verklaring dan zijn, klinkt wel logisch bij hoe ze het verwoorden. Misschien toch eerst maar "gewoon" fenegriek gaan voeren, en mocht dat niet afdoende werken de DA erbij voordat ik met andere zut ga experimenteren :\ Ze heeft een paar jaar terug al Sputolysin gehad bij een voorhoofdsholte ontsteking dus moeders kan het hebben, maar ik wil geen extra risico voor Pinda. *edit: zucht, ondanks dat ik al jaren fenegriek ken bij dracht staat er ook daar bij dat je bij dracht beter niet kunt geven. Morgenvroeg telefonisch spreekuur DA maar doen dus }:0

mag foenegriek wel bij dracht? Vaker gehoord dat je dat beter niet kunt geven...
Bronchofort hoestsiroop mag wel!

Venthe schreef:
Venthe zit vandaag dan ein-de-lijk op 100 dagen *\o/* Wat gaat dat langzaam haha

bijna op een derde! Ik hou ze eerlijk gezegd nog niet bij, is allemaal nog te ver af. Maar wel een mooie mijlpaal, hoewel 300 nog mooier is :')

MarijeR schreef:
Vanmiddag zijn de veulens van dit jaar weer eens bekapt en ze zouden ook geënt worden maar de DA had het heel erg druk dus nu komt ze morgenochtend. Dan wordt Daisy dus ook gescand.
Veulentjes mogen dus een nachtje binnen logeren in de loopstal.

Hier is veulentje ook voor het eerst bekapt! spannend van Daisy! Hopelijk goed nieuws.
Wanneer moet je eerste merrie weer Marije?

Cynthia82 schreef:
Over dat artikel; Natuurlijk is het zo dat de merrie altijd de X levert en de hengst X of Y, maar kan het niet zo zijn dat het 'milieu' in de baarmoeder van een maiden of een oudere merrie zuurder (of juist minder zuur) is, waardoor de merriezaadjes beter overleven dan de hengstzaadjes?

Als Dais haar eigen schema aanhoudt, zal ik wel weer een merrie krijgen, want zij heeft op rij merrie, merrie, hengst, merrie, merrie, hengst, merrie..... gekregen :o

Pretty, Fi gaat inderdaad naar het dekstation. Is een stuk makkelijker voor mij dan de rietjes in een stikstofvat vervoeren en dan aan een dierenarts hier vragen of hij haar iedere dag wil komen scannen. Op zo'n hengstenstation weten ze precies wat ze moeten doen, dus dat is een stuk beter!

Knolselder schreef:
Cynthia, phoe, geluk met die laatste rietjes! Is de hengst overleden of verkocht of geruind? Nu hopen dat ze vlot drachtig wordt? Of hoe gaat dat anders als ze op zijn? Nuja, we duimen gewoon voor een vlotte dracht :P

Hij is verkocht naar China. Als de rietjes op zijn, heb ik pech.. Voor het dekgeld dat ik betaal, krijg ik drie rietjes, dus drie pogingen. Op=op zeg maar :+
Dus extra spannend volgend jaar! Mijn eigen gefokte merrie voor het eerst laten 'dekken' en dan ook nog eens met de laatste rietjes.. Ik hou van uitdagingen :+ Over uitdagingen gesproken: Ik vind Classic Champagne errug mooi! Mijn grootste kans hierop is als zowel Kharamel als Fiore heterozygoot zijn voor agouti, dan is de kans op een Classic Champagne 4,69% (anders kleiner of gewoon nul) Ik hou van uitdagingen! :D

Ik heb ook weer een dilemma: Ik wil Dais zo lang mogelijk op het land houden, omdat ze met haar stijve, oude lijfje beter op de wei kan staan, in plaats van in stal en alleen uit stal komen als er iemand voor haar is (max 1 a 2 uur per dag). 31 oktober zou ze naar binnengaan, dat vind ik ook wel max voor haar en zij ook. Maar het is nu wel errug koud! En er is ook regen voorspelt.
Wat lijkt jullie beter: Eerder naar stal en warm onder een dekentje staan, maar wel 22 a 23 uur per dag in haar box staan of nog even buiten in de kou, maar wel kunnen lopen.

Zo werkt het idd wat dat artikel betreft denk ik (al gaat bij mij meestal niks op, ook niet de pendel :') )

Oh wat een geluk heb jij met kharamel, ik ben zooooo benieuwd hiernaar.

Kun je daisy niet buiten zetten onder een warm regendekentje? Mijne laat ik ook nog even lopen thuis, per november komen de jonge weer terug en dan moet hij wel op stal, maar voor nu heeft hij een waterdichte 100gr aan overdag.

Ik heb toch een blz bijgelezen en gereageerd (heerlijk als je dienst een keer rustig is) :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:50

Oh jeetje ik kan het niet bijhouden :=

Wel een hoop mooie dikke (en minder dikke) buiken voorbij zien komen :D
Iedereen leeft nu een beetje toe naar de helft van de dracht hihi!
Als we straks op de helft zijn meiden dan kunnen we echt gaan aftellen ;) :P

RX, welkom terug (dat had ik toch al wel gezegd hoop ik? :o )
Hoe is het met je dames? Hoe ver zijn ze nu eigenlijk?
Pico heeft geen welkomstfeestje gekregen hoor, alhoewel hij die zelf wel maakt haha! En hij heeft het al feestelijk genoeg gehad, kleine dikkie haha :')

sara, ik zet mijn pulp sochtends klaar voor de avond, ik week in koud water (maar het staat dan wel 10-12 uur) maar soms giet ik er een beetje lauw water over voordat ik het geef, soort warm feestmaaltje word het dan haha.
Pulp vind ik echt geweldig!! Ze komen goed aan, zonder dat het hangbuiken veroorzaakt, het is goedkoop en ze mogen er veel van hebben dus zijn lekker lang bezig, echt perfect!
Meeste paardjes eten het niet gelijk, maar ik meng het met lucerne en dan zijn ze er ineens dol op! :j

En ik las nog iets over een 100 dagen mijlpaal... Vientje? Of venthe? Oh jee wie was het? Gefeliciteerd in ieder geval :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:03

Cynthia82 schreef:
MarijeR schreef:
Hier komt morgen de DA een aantal enten en dan neemt ze ook het scanapparaat mee. Wil voor de zekerheid Daisy even uitwendig laten scannen.
Ze is te klein voor inwendig scannen en nu over de 200 dagen nog geen buikje te zien. Voor ik haar straks voor niets ga bijvoeren...
Al zegt het ook niet alles, vorig jaar Snazzy op 3 oktober (bijna 8 maand drachtig) nog laten scannen en was ze nog drachtig en in januari toen ze uitgerekend was, zat er niets meer in.
Ze was al vet en kreeg niet veel extra maar ze heeft toch de hele zomer op dieet gestaan en last van het overgewicht gehad (schuren en ze had zulke prachtige manen ;( ).

Vind je dan niets terug als ze het na meer dan 8 maanden verliezen?? :oo

Nooit iets aan Snazzy kunnen merken en ook nooit wat in de wei gevonden.
Moet ik er wel bij zeggen dat ze tot half november 24/7 op een weide van een paar ha heeft gelopen en met vossen e.d. is zo'n veulen ook snel weg natuurlijk.

Cemlys, hier worden de veulens iedere 6 tot 8 weken bekapt. Vaak al voor ze een maand oud zijn de eerste keer. Vaak is het niet meer dat even vijlen om de stand in de gaten te houden maar vandaag kwam er echt een hoop af. Waren ze in augustus nog gedaan. Ook weer even ontwormd, dan is morgen na het enten de grote beurt weer klaar.

Cynthia, ik zou ook kiezen voor wat langer buiten houden en dan eventueel een regendeken op als ze last heeft van het weer.

Vandaag bij Snazzy haar buik echt heen en weer zien schuiven tijdens het bekappen :D
Ze moet nog een maand of 3.
99 dagen tot de uitgerekende datum, 83 dagen als ze haar kortste dracht herhaalt, 79 dagen tot het veilig kan komen. Niet dat ik de dagen aftel hoor :')
Over 4 weken komen de drachtige dames op stal (dan kom ik terug van vakantie) en daar kijk ik wel naar uit. Lekker 's avonds nog ff buikjes voelen <3