[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Claire

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:01

Ja precies, even laten bezinken. Misschien gewoon weer ervoor gaan Roos!
Enige nadeel is nog een jaar de crossen mislopen, maar hopelijk krijg je er wat moois voor terug.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:45

_Noor: bij equimatch.nl
Had het hier op twee dagen dus is super snel gegaan ook. Vind et een heel mooi dekentje (hoewel dat niet zo belangrijk is, zolang het veulen maar lekker warm heeft als het buiten gaat spelen ;) )

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:05

Steffi, ik denk wel dat het dekentje vrij snel te klein zal zijn.
Wij verkopen ook veulendekentjes, en hebben de verstelbare veulendeken (niet waterdicht) die we ook voor onze eigen veulens gebruiken. Deze gaat van 76cm-91cm, de eerste week is dat aan de grote kant, de week erna past het al goed en binnen een maand zijn ze te klein. Dus 75cm niet verstelbaar zal waarschijnlijk niet heel lang passen.

Rahnanah 1 dag oud.
Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:21

Steffi_H schreef:
KMD: omdat ik Tarinka's veulen in januari of februari al verwacht. Ik wil het in huis hebben voor het geval het heel erg vriest of sneeuwt.

Dan kan ik het me voorstellen :j

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 03:21

Oh wat balen Roos!! Sterkte.. :(:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:10

Zilvermoon schreef:
He bah roos! Sterkte!!

K zag iedereen foto's dumpen van hun dikbuik merrie's en daar wil ik die van mij graag aan toevoegen. Deze foto's zijn gemaakt bij 200 dagen dracht.

Afbeelding

Afbeelding

Heel veel betere foto's heb ik niet van dr buik.. Maar je kunt bijna met de dag zien dat ze groeit..

O, dat is een aansprekende merrie? Heel benieuwd hoe jouw Alexandro zal zijn

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:11

gr_roos schreef:
Ook denken de meeste aan rhino,terwijl ze wel daarvoor is ge-ent. Sorry voor het ontbreken van leestekens,zit nu op mijn telefoon.

Rhino-enting is heel leuk, maar helpt niet tegen de abortus-versie. ;) De enting is tegen de verkoudheidsversie.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:16

Daarom enten wij ook niet. Ik vind er nog te veel onduidelijkheden aan kleven...

Bij ons zijn de merries allemaal goed te pas! Komende weken even een voorraadje merriebrok inslaan... Ik denk dat we vanaf begin januari over gaan op de merriebrok.

Deken is voor een veulen IMO niet nodig. Dit zou alleen het geval zijn als er gure wind met regen staat, maar dan zou ik een veulen niet naar buiten doen. Veulens die vroeg (of juist heel laat) geboren worden, hebben van nature al een extra vachtje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:20

Als je een veulen zo vroeg in het jaar hebt zou ik ook een veulendeken aanschaffen, just in case.
Overigens heb ik wel veulendekens, maar die zijn weer voor op latere leeftijd, en worden alleen gebruikt voor de keuring.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:35

Sterkte Roos! Hoop dat je een stukje duidelijkheid krijgt over waarom, maar soms gebeurt het. Helaas.

Ik heb vorig jaar bij AZ veulen dekentje bestelt. Waarom weet ik niet want ik zou de laatste zijn die er 1 heeft (Om het zo maar even te omschrijven) Voorgevoel o.i.d. Had hem mooi op tijd voor Imara binnen. En die was hem dus wel nodig.
Afbeelding
Ik zal hem niet snel opgooien bij een normaal gezond veulen, moet wel er wel een goede reden zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:48

Neonlight schreef:
gr_roos schreef:
Ook denken de meeste aan rhino,terwijl ze wel daarvoor is ge-ent. Sorry voor het ontbreken van leestekens,zit nu op mijn telefoon.

Rhino-enting is heel leuk, maar helpt niet tegen de abortus-versie. ;) De enting is tegen de verkoudheidsversie.

Als je de kuur neemt heb je wat minder kans op de abortus versie. Dan moet je op 5, 7 en 9 maanden op Rhino enten. De hele stal moet tegelijk enten. En nee...het is alles behalve waterdicht.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:51

Neonlight schreef:
gr_roos schreef:

Nee klopt! En die abortus variant komt vaker voor dan je denkt...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:54

Joto schreef:
Sterkte Roos! Hoop dat je een stukje duidelijkheid krijgt over waarom, maar soms gebeurt het. Helaas.

Ik heb vorig jaar bij AZ veulen dekentje bestelt. Waarom weet ik niet want ik zou de laatste zijn die er 1 heeft (Om het zo maar even te omschrijven) Voorgevoel o.i.d. Had hem mooi op tijd voor Imara binnen. En die was hem dus wel nodig.
Afbeelding
Ik zal hem niet snel opgooien bij een normaal gezond veulen, moet wel er wel een goede reden zijn.

Ik had voor Donatello een grote hondendeken :+ paste precies! Hij werd midden in de zomer in de weide geboren, maar precies toen hij kwam, werd het weer 2 dagen heel slecht, dus toen heb ik hem een jas aangedaan!

Ventje blij! Want die kon gewoon naar buiten!

Deken kostte ik meen 24 euro bij Divozo :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:43

Ik veronderstel geen dekentje nodig te hebben gezien het veulen pas mei komt. Pasch heb ik wel even onder deken gezet, waterdichte heel licht dekentje (150 gr), vind haar dit jaar niet zo'n dikke vacht hebben ivm de andere pony's. die andere kan ik gerust overnacht buiten laten, maar met haar dunne vacht beetje tricky vind ik, en is gewoon ook een koukleum :). Kan ze haar energie mooi in het veulen stoppen :).

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:54

Stille meelezer wenst Roos heel veel sterkte!!!

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:09

Hier ook geen dekentje..
Mel staat wel onder een gewone winter deken van ± 360 gram, maar heeft zelf ook geen dikke vacht.

Meiden ik ben zooo benieuwd naar alle veulentjes!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:11

Bella staat ook onder een dikke deken...die wou anders niet meer naar buiten.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:43

NatasjavE schreef:
Bella staat ook onder een dikke deken...die wou anders niet meer naar buiten.

Whahahahaa, een paard naar mijn hart (ik ga zelf met de kou ook niet graag naar buiten hoor!) :+

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:26

Roos, sterkte met dit rotgebeuren. :(:)
Gelukkig heb je nog even om de keuze te maken of je gelijk weer wilt dekken of niet.

Jeetje KMD, das al een flinke buik!

Jorina zit vandaag op 238 dagen. Heeft ook al een flinke buik, hoewel ze slanker is dan andere jaren.
Meer bewegen (nu binnenbak tot beschikking) en geen kuil, maar hooi. Dat scheelt toch flink bij haar.
Gisterenavond was de mini-Alexandro tamelijk druk. Jammer genoeg had ik de camara niet bij me :(

Ook ik gebruik wel een birthalarm. Liefst een halsteralarm. Jorina is aan het eind van haar dracht behoorlijk zwaar en dan vindt ze die singel toch niet prettig. Maar goed, als ik geen halsteralarm kan vinden voor een redelijke prijs, dan een singelalarm.

Twee jaar terug heeft Jorina het alarm vrij lang om gehad, omdat ze ons een beetje voor de gek aan het houden was, maar we hebben maar 1 keer vals alarm gehad. Mijn ervaring is dat merries aan het einde van hun dracht vaak (bijna) niet meer helemaal plat gaan liggen, totdat ze bevallen. Die buik zit dan toch te veel in de weg.

Zo'n camara als hier ergens in de link naar Marktplaats staat, zou ik ook wel wat vinden. Maar ik woon te ver weg van de stal. Dan zou ik daar al een PC moeten regelen en het via internet naar mij thuis door laten zetten.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:36

Iorrr schreef:
Deken is voor een veulen IMO niet nodig. Dit zou alleen het geval zijn als er gure wind met regen staat, maar dan zou ik een veulen niet naar buiten doen. Veulens die vroeg (of juist heel laat) geboren worden, hebben van nature al een extra vachtje.

Dat een vroeg veulen van nature met een extra vachtje geboren wordt, is niet altijd waar. Rahnanah (op de foto hierboven) had echt maar een dun vachtje toen zij geboren werd, wel ontwikkelde zij snel een dikkere vacht, maar voor de eerste paar weken was een dekentje toch echt onmisbaar. Helemaal hier in Nederland waar het vrijwel altijd waait (en aangezien wij ook nog op een eiland wonen, hier vaak nog erger). Liever buiten met dekentje, dan binnen zonder deken. :)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:15

Of ze gaan tegen de muur aanliggen :Z, alarm is handig, maar staan hier 2 die anti-alarm zijn haha en halster doe ik niet om in stal.

Ben blij dat ik de mogelijkheid met cam heb.. Nou moet ik zeggen dat ik het of goed kan inschatten of gewoon ontzettend mazzel heb gehad, maar als ik denk ja die gaat vannacht, blijf ik wakker in de racehouding. 8 x op rij en ging perfect.
Juist bij de fokmerrie's was het "moeilijker" de maidens reageren anders op de 1ste echte wee. Alsof ze koud water op de kont krijgen en dan in elkaar krimpen.

Van Greta wisten we nooit precies wat haar tekenen waren, die laat ook geen melk lopen, geen kaarsjes, die wordt alleen op de dag zelf ontzettend pissed als je aan haar buik zit. En nu ik haar kon begluren weet ik hoe ze doet en reageert, best heel handig.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:37

Kitzbi zit op 196 dagen ik twijfel elke keer nog of ze nog wel drachtig is wat vinden jullie....
Ze is 2 x gescant en drachtig bevonden...
Ik laat der niet nog een keer scannen wacht het gewoon af.....

Afbeelding
Kitzbi vandaag....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou kan kitzbi ons altijd goed in de maling nemen :)
Wat denken jullie

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:47

Kitzbi heeft ook al een lekker buikje hoor! :j

trouwens, zoals sommige van jullie misschien wel weten heb ik de afgelopen maanden samen met een vriendin aan ons profielwerkstuk gewerkt. Ons onderwerp was Stalondeugden/stereotype gedrag bij paarden. We hebben oa interview gehad met Adelinde Cornelissen en nog een paar anderen.
Er waren in andere topics mensen die het verslag graag wilde hebben om te lezen, zijn er hier ook mensen die het willen hebben?

PB me dan even je mailadres, dan krijg je het volgende week via de mail! :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:58

O leuk Marlinde!

En Kitzbi is een fopmerrie, zo te zien draagt ze gewoon opzij en ze is altijd al slank. Die is gewoon drachtig, kan niet anders.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:59

Mee eens :j