[HK][Barncam] Foalcamobessus Eyespoppingoutus 2009 #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:10

vrouwke schreef:
vond het een raar gezicht, heb ik nog nooit gezien :o

heeft dat een oorzaak?
en als ze dat hebben, gebeurt dat vaker of kan het de volgende keer goed zijn?
sorry voor de hoop vragen :o

Dan heeft de placenta al losgelaten en krijgt de baby geen zuurstof meer via de navelstreng. Ook is dit vlies te taai om uit zichzelf te breken. Als je het veulen niet snel haalt stikt het door zuurstofgebrek.
Als je dit dus ziet: vlies kapot maken en baby er zo snel mogelijk uit halen. Ik heb het mensen staand zien doen, als het er maar snel uit was

Een volgende keer kan het weer een nromale bevalling zijn
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-03-09 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauk

Re: [HK][Barncam] Foalcamobessus Eyespoppingoutus 2009 #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:10

dus trek je dat er dan uit of opzij of hoe werkt dat eigenlijk precies?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:12

Dat moet je open maken, daar gutst dan water uit en als het goed is komt dan witte blaas met pootjes

wat je ziet is dus eigenlijk de binnenkant van de nageboorte zoals die normaal gesproken na het veulenen naar buiten komt (hij wordt door het veulenen binnenstebuiten getrokken, dat is nu dan nog niet gebeurd)
In het profiel van FennekeR staat het precies beschreven, echt even lezen!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-03-09 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:13

Aha oké
Nou gelukkig heeft die kleine het tot nu toe gered..
Ik ga Kyra (en de rest natuurlijk) haar ontbijt brengen..

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:14

“Red Bag Delivery”

Het voortijdig loslaten van de placenta, ook wel bekend als Red Bag Delivery, is een ernstige complicatie waarbij directe actie noodzakelijk is. Het veulen krijgt zuurstof via de placenta, en bij voortijdig loslaten van de placenta, is deze zuurstofstroom dus afgesloten ; het veulen zal stikken.
Bij vroegtijdige ontdekking en snelle handeling, loopt het echter meestal goed af.

Normaal gesproken wordt de placenta pas zichtbaar na de geboorte. Bij een Red Bag Delivery breekt het water niet en verschijnt er een “rode zak” uit de vulva (in plaats van het gebruikelijke vlies met de voorbeentjes). Dit is de buitenkant van de placenta en dit betekent dat de placenta gedeeltelijk of volledig heeft losgelaten van de baarmoederwand, in plaats van achter te blijven en het veulen te voorzien van zuurstof.
Er is geen tijd om te wachten op de veearts, het veulen moet zo snel mogelijk ter wereld gebracht worden om te voorkomen dat het stikt.

Open de placenta onmiddellijk (meestal lukt dit met je handen, desnoods kun je een stompe schaar gebruiken) ; het vruchtwater gutst naar buiten en als het goed is volgen de voorbeentjes van het veulen. Zo niet, ga dan met je hand naar binnen, zoek de voetjes en begeleid ze naar buiten. Controleer of het hoofdje in de goede positie ligt.
Trek tijdens de weeen krachtig mee, en zodra het hoofdje eruit is, breek je het vruchtvlies, zodat het veulen kan ademen.
Zodra het veulen geboren is, check je de ademhaling van het veulen. Eventueel vocht kun je naar buiten laten lopen door het lijfje van het veulen iets op te tillen en het hoofdje te laten hangen. Maak de luchtwegen vrij door het mondje leeg te maken en met je hand van boven naar onder over het hoofd te wrijven ; hierdoor wrijf je achtergebleven vocht naar buiten. Als dit gebeurt is, breng je het veulen in zittende positie en wrijft krachtig met een handdoek, om de ademhaling te stimuleren.
Als de veearts komt, breng verslag uit van de Red Bag Delivery en laat het veulen goed nakijken.

Het komt weleens voor dat de placenta met het veulen meekomt, of direct na de bevalling afkomt. In deze gevallen moet je rekening houden met de mogelijkheid van zuurstoftekort bij het veulen, en moeten de ademhaling en longen extra goed nagekeken worden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:15

Nicole288 schreef:
vrouwke schreef:
vond het een raar gezicht, heb ik nog nooit gezien :o

heeft dat een oorzaak?
en als ze dat hebben, gebeurt dat vaker of kan het de volgende keer goed zijn?
sorry voor de hoop vragen :o

Dan heeft de placenta al losgelaten en krijgt de baby geen zuurstof meer via de navelstreng. Ook is dit vlies te taai om uit zichzelf te breken. Als je het veulen niet snel haalt stikt het door zuurstofgebrek.
Als je dit dus ziet: vlies kapot maken en baby er zo snel mogelijk uit halen. Ik heb het mensen staand zien doen, als het er maar snel uit was

Een volgende keer kan het weer een nromale bevalling zijn

dank je voor de uitleg

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:18

zie hierboven het stuk van mabon en lees ook even het profiel van Fenneke!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:20

Nicole weet jij of zo'n merrie nog andere nazorg nodig heeft?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:49

Valt me wel op dat veel merries na de bevalling een tijdje .....afwezig zijn??Veulen ligt daar dan maar.Als je het nou niet schoon zou maken en droog wrijven,vat je veulen dan geen kou?

Voor de rest blijf ik het vertederend vinden als het veulen probeert op te staan.Die lange stelten..... :(:)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:52

Is hier ook hoor, ff van de wereld.. Maar ja een bevalling gaat ook zo snel.. 3 jaar geleden was Pauk helemaal van de wereld, helemaal in trance.. Heb het veulen toen ff gelaten voor wat het was en bij Pauk gezeten want ik had geen idee wat ze toen deed.. Gelukkig kwam ze snel weer terug op aarde en ging ze naar dr veulen..
Alonna heeft dit hier ook altijd, Pauk ook nog maar niet zo erg als toen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:13

Beeb staat!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:14

Jammer, Hannah gemist en Rockin B.
Gelukkig is het goed gegaan :j

Enne, ik kan je uit ervaring vertellen dat je behoorlijk uitgeput raakt van een bevalling en dat je dan echt even bij moet komen ;)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:41

@ Kimmes:eerste keer wel...tweede keer had ik zoiets van,mag ik al naar huis :P (was in het ziekenhuis)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:46

Beide gemist. ZO te horen even spannend geweest met de redbag. Fijn dat het goed gegaan is!!!
Is er iemand die een redbag delivery op video heeft? Ken het wel van plaatjes, maar niet van een bevalling.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:15

Naja, dat bijkomen duurt ook niet echt lang, maar toch net even, dat je denkt, moet die merrie niet eens gaan kijken? ;)
En ach, dat is natuurlijk per geval anders.
Sommige merries (of mensen) lijken het fluitend te doen, terwijl de andere bijna dood gaat (lijkt te gaan).

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:58

Haha beide gemist door zo'n stomme stomme stomme brandoefening hier op school :=

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:00

Hallo! :)
Jammer, 2 gemist.
Ben ook wel benieuwd naar foto's van de Red Bag Delivery!

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:01

Hoi Allemaal,

Hier even een kleine update over Hope en haar veulen, ze zijn weer thuis en de kleine doet het erg goed!
We hebben ze vanmorgen opgehaald en het lijkt allemaal prima.
De kleine moet nog enkele dagen medicatie hebben maar verder drinkt hij super! Ben er erg blij mee dat het nu zo
goed met hem gaat!

Ik laat de cam er nog even een dag op en dan ga ik switchen met de cams, de volgende 2 merries zijn alweer bijna
uitgerekend waarvan 1 een maiden mare is... Voor mijn gevoel erg spannend.

Groetjes
Sonja

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:03

Mika schreef:
Hoi Allemaal,

Hier even een kleine update over Hope en haar veulen, ze zijn weer thuis en de kleine doet het erg goed!
We hebben ze vanmorgen opgehaald en het lijkt allemaal prima.
De kleine moet nog enkele dagen medicatie hebben maar verder drinkt hij super! Ben er erg blij mee dat het nu zo
goed met hem gaat!

Ik laat de cam er nog even een dag op en dan ga ik switchen met de cams, de volgende 2 merries zijn alweer bijna
uitgerekend waarvan 1 een maiden mare is... Voor mijn gevoel erg spannend.

Groetjes
Sonja

Dat is goed nieuws Sonja!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:04

Wat super om te horen!! Gefeliciteerd!! Fijn dat het veulen nu goed drinkt. Heb je al een naam voor de kleine eigenlijk (kan me voorstellen dat je eerst wilde weten of alles goed ging)?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:05

Super Sonja!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:09

Oei Sonja, Ik heb duidelijk wat gemist!!!!
Heb even snel bijgelezen... tjeej moet nogal heftig geweest zijn!
Heb je foto's van je babs?? ben benieuwd :D

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:24

Ik moet ernstig aan de gang met het bedenken van namen... :D

Ik ga mijn best doen, mocht ik het weten dan horen jullie het ook! Het hengstveulen van Cowgirl is ook nog naamloos.. :+

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:24

Cowboy? :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:27

Moeten we helpen :+ ?