[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:27

jeeh tizzy dat is echt vreselijk! Lijkt me moeilijk om de keus te maken maar het is denk ik wel slopend om zelf het veulen met de fles groot te brengen.

Stoere gefeli met de mijlpaal! Als je naar de merrie's van amandake kijkt lijkt het tenminste wel aantekelijk om te bevallen als er eenmaal één is voor gegaan

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:35

Tizzy, heel veel sterkte, verschrikkelijk om zo je merrie te verliezen ...

Cindy, we staan niet meer onderaan de lijst !!! Go jij! Go jij! Haha!

Enne .... Kyara heeft héle kleine harsdopjes ... nog doorzichtig, dat wel, maar het begin is er toch !!! Hyper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:02

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:05

Tizzy wat vreselijk zeg
Ik zou toch proberen een pleegmoeder tevinden,maar ik snap dat de keuze die je moet maken heel erg moeilijk is
Heel veel sterkte meid
SA gefeliciteerd met de mijlpaal
Stoere ook gefeliciteerd met de mijlpaal
Anastasia moeilijk hé die namen
Keeva en Cindybijl wie van jullie zou het eerste zijn Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:09

Tizzy, gecondoleerd meid!
Voor het veulen is het indd het beste om te kijken of je hem bij een andere merrie kan plaatsen! Ik denk dat je dan niet moet kijken naar de afstand, maar naar wat het beste voor je veulen is, en of het wel mensen zijn die verstand hebben van hoe je een veulen bij een andere merrie koppelt. Dit valt namelijk nog niet mee.
Het is echt niet zo, we zetten hem erbij en klaar is kees......
Dat de eigenaren van de merrie verstand van zaken hebben is dus zeer maar dan ook zeer belangrijk!!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:11

Tizzy ook van mij heel veel sterkte! Ik ben er zeker van dat je de juiste keuze zult maken voor je veulen!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:14

tizzy: heel veel sterkte gewenst. Was het plotseling of had de merrie al wel eerder last van koliek? Wat naar ook en dan net nu ze een kleine aan de voet heeft.
Ik denk wel dat ik ervoor zou kiezen om het veulen bij een andere merrie onder te brengen. Het is erg slopend om iedere 2 uur het veulen de fles te geven, en vaak worden ze er nog vervelend van ook. Misschien dat de eigenaar van de merrie deze ook wel bij jou wil stallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:16

Tizzy: veel sterkte, wat sneu wat je overkomen is.
Ik zou zeker de optie proberen om het veulen bij een andere merrie te brengen. Of het lukt is een tweede, omdat het veulen al wat ouder is, maar het ligt aan het karakter van de pleegmoeder. Ook als je het met de fles opvoed, dan het veulen wel bij een merrie indoen en voedden onder de buik, zodat het later toch een leuk 'paard' wordt en geen mens.
Op http://www.pavo.nl kun je een handleiding downloaden voor moederloze veulens. Succes met de kleine! Hopelijk kan die het leed een beetje verzachten.

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:16

Tizzy wat een nachtmerrie!! heel veel sterkte, ik hoop dat je een passende oplossing vind!

JaneJansen schreef:
En voor het veulen wat de stal uit wil springen, mss een houten plaat er tijdelijk voor? Het moet natuurlijk wel veilig. Of je laat het veulen erbij lopen in de bak?

Het moet absoluut veilig, maar als je hout voor de tralies maakt, leert zo'n veulen dan wel dat het later wel met weefrek kan staan?

Erbij laten lopen is geen optie.. ik rijd met mijn IJslandermerrie niet in de bak, en daarbij vind ik dat zowel merrie als veulen ook op zichzelf moeten kunnen zijn.

potverdikkie schreef:
SunnyRainbow schreef:
Even een vraagje:
Hoe doen jullie dat met het veulen als je weer met de merrie gaat trainen en het veulen blijft achter in de stal?

Ik heb een stal met weefrek.
De afgelopen 6 keer dat ik de merrie even bij het veulen weghaalde om te oefenen ging dat goed.. veulen hinnikte en liep wat heen en weer en dat was het.
Ik zet dan eerst de merrie voor aan de box zodat er nog iets contact is en later loop ik met haar weg.

Maar gisteren begon veulenlief ineens tegen de voorwand te steigeren.. eerst bij de drinkbak in de buurt, waar dus tralies zitten, maar later ook bij het weefrek/staldeur.
Nu is het weefrek op zijn laagst 1.20 en mijn veulen op dit moment ongeveer 90 cm, hij kan er nog niet overheen kijken met zijn hoofd, maar ik ben bang dat hij straks eroverheen wil komen. Hij komt nu met steigeren met zijn voorknietjes net boven het houten gedeelte van de deur uit, het laagste punt van de tralies is ongeveer 10 cm hoger.

Nu hebben we op stal wel een inzetstuk voor het weefrek zodat de voorwand helemaal tralies is, maar ik wilde dat eigenlijk liever niet, ik ben bang dat de merrie dan helemaal gaat wegkwijnen omdat het al niet zo'n stalpaardje is. En ik wil dat het veulen leert dat hij ook in een niet potdichte stal alleen kan staan.
We hebben op het moment een jaarling die altijd achter een volledige traliewand heeft gestaan, laatst geprobeerd haar in een stal met weefrek te zetten, en toen wilde ze er uitspringen, dus dat ging niet door.

Alleen het rek voor het weefrek doen wanneer ik ga trainen is geen optie, dat ding is loodzwaar en moet met strotouw worden vastgezet.

Hebben jullie hier oplossingen voor?

Help!!

Zorgen dat er een afbakening voorkomt!! Hetzij van planken aan de buitenkant!!
Het risico dat het veulen met zijn hoefje door de tailies komt is best groot, en dan heb je straks geen veulen meer.
Wij hebben een soort schot gemaakt die je aan de bovenkant op kunt hangen. Het veulen ziet dan helemaal niets meer, maar kan zich ook niet verwonden!!

De tralies zijn bij ons vrij breed.. en het is een ijslanderveulen dus hij heeft niet echt brede hoefjes/beentjes of zo, toch ben ik mij bewust van het risico, en dat wil ik absoluut niet.
Onder het weefrek is de ruimte van de tralies krapper en daar zou hij wel vast kunnen komen zitten..

Maar hoe leer je het veulen dan dat ie straks wel in een 'open' stal kan staan? Aangezien de jaarling op stal er probeert uit te springen..

En als je het helemaal afschermt met hout dan wordt de stal wel erg donker voor het veulen of niet? en dat is voor mijn merrie ook erg deprimerend, ze is daar nogal gevoelig op..

Zo zien onze stallen eruit.. (had alleen voorbeeldfoto's met mijn Friesje erop)

Afbeelding
Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:19

SunnyR: Als het veulen alleen op stal moet blijven gaat de stal helemaal dicht, ze zijn erg volharderd, als ze echt achter hun moeder aan willen komen ze er uit of beschadigen zichzelf door het te blijven proberen. Ik zou dus beslist het weefrek ervoor doen (of iets anders, want als het met touwjes vastgebonden moet worden klinkt het ook niet heel stevig?) Je kunt wel zeggen ik wil dat hij het leert, maar als hij toch eruit probeert te klimmen ben je verder van huis.

Lucy: Jee, wat een knap kind! Wauw! Gefeliciteerd!

SA: gefeliciteerd met de 320 dagen

Gem: Van welke hengst is ze drachtig, dat komt er dan ook bij te staan

Annastasia: Hoe bedoel je was het binnen lekkerder dan buiten? Wij hadden gisteren nog erg lekker weer gelukkig!
Ik vind Ryan het leukst (ik ken een meisje dat rowan heet, dus dat zou ik zelf niet doen voor een hengst)

Tizzy: Oh nee, wat erg! Dat wil je echt niet meemaken, arme merrie en arm veulen nu zo alleen. Ik vind het heel moeilijk om hierin te raden, als het wil lukken met een pleegmoeder is dat het allerfijnste, maar het gaat ook vaak niet zomaar goed. Meestal gaat het veulen naar de merrie, als die ook nog eens in een vreemde omgeving en bij vreemde mensen staat went het nog moeilijker.

Zel zal hem ook niet laten drinken? Dat zal hij wel willen gaan proberen als je hem daarbij zet.
Jullie verwachten zelf nu ook nog binnenkort een veulen? Is het evt te proberen om hem daar bij te zetten als die merrie net geveulend heeft?

Stoere: Leuk dat je erbij bent geweest! Hm, volgens mij gaat de kettingreactie niet altijd op hoor, zimieka stond er met haar neus bovenop bij upona en dat is nu alweer 8 dagen geleden (zimi was ook nog eens 10 dgn eerder uitgerekend)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:21

INdd TR@ Alleen zodra het veulen alleen achterblijft hoef je de boel af te sluiten!!

En straks bij het afspenen natuurlijk, zodra de rust is wedergekeerd zullen ze niet meer proberen uit te breken!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:27

Tizzy1: wat verschrikkelijk dat je paardje is overleden. Heel veel sterkte met de kleine.

Stoere: het is inderdaad niet altijd zo dat het zien en ruiken van veulenen aanzet tot veulenen. Mijn merries waren 5 jaar geleden precies tegelijk gedekt door dezelfde hengst, bij de ene merrie kwam het veulen iets te vroeg (paar dagen) en de andere merrie heeft 15 dagen overgedragen.
Deze laatste merrie is vandaag 352 dagen drachtig.
Ze heeft nu aan beide spenen kleine kegeltjes, dus ik ga meedoen in de race met Cindybijl en Keeva en ik hoop op vanacht.

Nu ga ik even proberen een uurtje te slapen, want het is geweldig leuk maar het is wel enorm slopend.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:35

Wat een slecht nieuws Tizzy Scheve mond Het zou voor het veulen wel fijn zijn als je een pleegmoeder kon vinden. Sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:36

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:39

uh Nicole@ op de vraag van de uren..... nog niemand... haha

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:43

Tizzy.. heel veel sterkte!

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:45

phoe tizzy.heel veel sterkte.vreselijk!

hiboune...mag ik ook in de lijst.?

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:46

Nicole288 schreef:
SunnyR: Als het veulen alleen op stal moet blijven gaat de stal helemaal dicht, ze zijn erg volharderd, als ze echt achter hun moeder aan willen komen ze er uit of beschadigen zichzelf door het te blijven proberen. Ik zou dus beslist het weefrek ervoor doen (of iets anders, want als het met touwjes vastgebonden moet worden klinkt het ook niet heel stevig?) Je kunt wel zeggen ik wil dat hij het leert, maar als hij toch eruit probeert te klimmen ben je verder van huis.

Ja dat begrijp ik, en dat wil ik ook absoluut niet!

potverdikkie schreef:
INdd TR@ Alleen zodra het veulen alleen achterblijft hoef je de boel af te sluiten!!

En straks bij het afspenen natuurlijk, zodra de rust is wedergekeerd zullen ze niet meer proberen uit te breken!

Ik zal maar eens gaan bedenken hoe ik e.a. kan afsluiten en weer eraf kan halen als moeders terugkomt...

Veulentjes zijn inderdaad erg volhardend en ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat hij door nalatigheid van mij gewond raakt of erger...

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:46

@judith :ik gok op vannacht Knipoog

Er kleven allemaal kleine haartjes op Romi der spenen!!!!!!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:50

Afbeelding

Kyara's kegeltje Clown

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:56

@Tizzy, verschrikkelijk zeg, heel veel sterkte Ach gut zou idd ook een veulenloze merrie proberen, lukt dit niet, er is ook een bedrijf die moederloze veulens op vangt, ze staan dan in een groep (net zoals opfok) en krijgen melk met een emmer, heeft een artikel vorig jaar IDS gestaan, is ergens in het noorden van het land, heb nog gegoogled maar helaas niet gevonden, misschien weten degene die in het noorden wonen je meer info te geven.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:57

Keeva, dat ziet er goed uit!! Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:02

Amandake: een merrie met borsthaar Haha!

Keeva: mooi drupje hoor! Lachen

(zimi had zulke drupjes al voordat upona begon, maar nu zijn ze al weer dagen weg)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:03

Stel me er ook nog niet al te veel bij voor hoor, ze zit pas op dag 324 dus verwacht het veulen nog niet binnen een paar dagen ... maar er zit wel duidelijk vooruitgang in Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:06

zimi zit op dag 345 en ik houd mezelf nog maar precies hetzelfde voor Ja Haha!