Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JaneJansen schreef:En voor het veulen wat de stal uit wil springen, mss een houten plaat er tijdelijk voor? Het moet natuurlijk wel veilig. Of je laat het veulen erbij lopen in de bak?
potverdikkie schreef:SunnyRainbow schreef:Even een vraagje:
Hoe doen jullie dat met het veulen als je weer met de merrie gaat trainen en het veulen blijft achter in de stal?
Ik heb een stal met weefrek.
De afgelopen 6 keer dat ik de merrie even bij het veulen weghaalde om te oefenen ging dat goed.. veulen hinnikte en liep wat heen en weer en dat was het.
Ik zet dan eerst de merrie voor aan de box zodat er nog iets contact is en later loop ik met haar weg.
Maar gisteren begon veulenlief ineens tegen de voorwand te steigeren.. eerst bij de drinkbak in de buurt, waar dus tralies zitten, maar later ook bij het weefrek/staldeur.
Nu is het weefrek op zijn laagst 1.20 en mijn veulen op dit moment ongeveer 90 cm, hij kan er nog niet overheen kijken met zijn hoofd, maar ik ben bang dat hij straks eroverheen wil komen. Hij komt nu met steigeren met zijn voorknietjes net boven het houten gedeelte van de deur uit, het laagste punt van de tralies is ongeveer 10 cm hoger.
Nu hebben we op stal wel een inzetstuk voor het weefrek zodat de voorwand helemaal tralies is, maar ik wilde dat eigenlijk liever niet, ik ben bang dat de merrie dan helemaal gaat wegkwijnen omdat het al niet zo'n stalpaardje is. En ik wil dat het veulen leert dat hij ook in een niet potdichte stal alleen kan staan.
We hebben op het moment een jaarling die altijd achter een volledige traliewand heeft gestaan, laatst geprobeerd haar in een stal met weefrek te zetten, en toen wilde ze er uitspringen, dus dat ging niet door.
Alleen het rek voor het weefrek doen wanneer ik ga trainen is geen optie, dat ding is loodzwaar en moet met strotouw worden vastgezet.
Hebben jullie hier oplossingen voor?
Help!!
Zorgen dat er een afbakening voorkomt!! Hetzij van planken aan de buitenkant!!
Het risico dat het veulen met zijn hoefje door de tailies komt is best groot, en dan heb je straks geen veulen meer.
Wij hebben een soort schot gemaakt die je aan de bovenkant op kunt hangen. Het veulen ziet dan helemaal niets meer, maar kan zich ook niet verwonden!!
Nicole288 schreef:SunnyR: Als het veulen alleen op stal moet blijven gaat de stal helemaal dicht, ze zijn erg volharderd, als ze echt achter hun moeder aan willen komen ze er uit of beschadigen zichzelf door het te blijven proberen. Ik zou dus beslist het weefrek ervoor doen (of iets anders, want als het met touwjes vastgebonden moet worden klinkt het ook niet heel stevig?) Je kunt wel zeggen ik wil dat hij het leert, maar als hij toch eruit probeert te klimmen ben je verder van huis.
potverdikkie schreef:INdd TR@ Alleen zodra het veulen alleen achterblijft hoef je de boel af te sluiten!!
En straks bij het afspenen natuurlijk, zodra de rust is wedergekeerd zullen ze niet meer proberen uit te breken!