[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:42

Toffee haar uier is volgens mij niet veel veranderd buiten gisteren. Haar gedrag daarentegen wel, vannacht lag ze weer veel neer en ze keek ook veel naar haar buik. Deze morgen stond ze veel met haar staart tegen de muur te schuren, dat deed ze de vorige dagen niet. Staart hangt toch ook weer wat meer omhoog nu.

Afbeelding

Afbeelding

Libera

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 17:47

Veel merries weer die op knappen staan!

Dat is inderdaad al best vol Muronia. Maar 320 is nog geen overdragen toch….

Volgens mijn dierenarts heeft iedere merrie haar eigen normale draagtijd, waar dan afhankelijk van de dracht nog weer kleine verschillen in kunnen zitten. Zo ziet hij veel dat merries die vroeg in het jaar zijn uitgerekend gemiddeld iets langer dragen en de merries later in het jaar iets korter.
Mijn merrie heeft nu 3 veulens gehad en alledrie rond de 330 dagen, 2 hengsten en een merrie. Ik denk dat het nu wel weer eens een merrie zou kunnen zijn als ik zie hoe ze staat te gillen tegen mijn ruin af en toe :')

Hier ook respect voor de enorme bijleesposten, ik red dat echt niet op mijn telefoon! Lees uiteraard wel alles mee, erg leuk ook om de al geboren veulentjes te volgen, dus spam is altijd welkom! Super schattig en wat groeien ze allemaal snel…

Hier was het gisteren ineens heerlijk weer dus lekker even de dekens af, paardjes konden het wel waarderen geloof ik! Ook gelijk even foto’s gemaakt van Idaza’s buikje

Afbeelding

Lekker kriebelen <3

Afbeelding

Genieten!

Afbeelding

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 17:57

Voelen jullie nu de veulens op het eind nog goed bewegen? Ik kan mij voorstellen dat nu er minder ruimte is dat er ook minder beweging is.. Ik heb ze in ieder geval al een tijdje niet gevoeld. Moet ik er wel bijzeggen dat ik de laatste dagen ook minder geprobeerd heb.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 17:58

Daarstraks trapte die van Poppy nog tegen mijn hand en die van Quinn liet zich ook duidelijk zien. Maar het verschilt hier echt heel vaak hoor. Bij sommige merries zie ik het veulen nooit bewegen. D t zal dan gebeuren wanneer je net niet kijkt

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 18:21

Ik ga er vanavond eens goed de tijd voor nemen!

Als dit geen kinderpony wordt....

Afbeelding
Afbeelding

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:30

Pomski schreef:
Voelen jullie nu de veulens op het eind nog goed bewegen? Ik kan mij voorstellen dat nu er minder ruimte is dat er ook minder beweging is.. Ik heb ze in ieder geval al een tijdje niet gevoeld. Moet ik er wel bijzeggen dat ik de laatste dagen ook minder geprobeerd heb.

Nee klopt, op het eind zit er nog weinig beweging in! Althans, bij mijn merries is dat ook het geval :j

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:04

Hier ook geen beweging

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:04

Zo een lief snoetje heeft ze Pomski <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:06

Echt een lieverdje pomski <3

Libera 320 niet nee, maar we zitten inmiddels al boven de 340. Ik heb ooit een merrie gehad die 368 dagen gedragen heeft. Dat duurt langggg!!!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:08

pomski: echt een kinderpony.

muronia: uier ziet er wel klaar uit!

Sjanty heeft 4 veulens gehad, 1 hengst op 345 dagen, de anderen merries tussen de 325 en 335 dagen. Allemaal geboren zo begin mei.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:17

Over het algemeen worden de hengstjes toch iets langer gedragen hoor. Ik hou statistieken van alle veulens van onze hengsten bij en de merrietjes zitten op gemiddeld 341 dagen en de hengstjes 343.
Ook diegenen die écht overgaan +365 enzo zijn raar of zelden merries. Het gebeurt wel eens, maar de uitzondering bevestigd de regel zeker ? :)
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 18-03-23 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:18

De 368 dagen dracht bij ons was ook een hengstje.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:34

Kathleen_Vw klinkt als een heel fijn dier die Billie.

Muronia Gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan. Hopelijk zet die trend door. De uier ziet er goed vol uit vanmorgen. Nog veranderingen naar de avond toe?

Kiki1976 Gelukkig gaat het nog goed met Bo *\o/* geen ervaring met regumate.

Knolselder Ze schieten mooi op. Raar is dat he als je seizoen zo vroeg eindigt. 2j geleden hadden we de laatste midden mei. Ik kreeg haast afkick verschijnselen dat er zolang geen veulens geboren werden :')

Desi_2409 hier toevallig wel bijna allemaal hengsten als de merries overdraagde. Maar 1x een merrie. Wat niet wilt zeggen dat als ze optijd zijn ze altijd merries krijgen hier haha. Maar van wat overdraagt is vaker wel een hengst hier.

Iersas Jou merrie rekt het aardig. Ik zie dat overigens wel vaker bij maidens dat ze lang van te voren onrustig worden. Amy bv is nu dichtbij een bevalling maar totaal niet onrustig. Terwijl ze vorig jaar als maiden 2 weken onrustig was en opt einde soms marathons liep in dr stal :+

Imani_abby Het lijkt alsof ze vanachter iets meer gevuld is de uier.

Libera genieten is dat he in het zonnetje *D

Pomski ik voel het bij de ene merrie zelfs de dag van te voren nog flink bewegen en bij andere bijna nooit. Gisteren bewoog die van jessie zo fel dat ik het zelfs op de camera zag :(:) wat een dotje die fotos <3

Jessie is hier heel de nacht met periodes onrustig geweest. Veel staart zwiepen, kont schuren, liggen en naar de buik kijken. Haar spenen zaten ook vol opgedroogde melk vanmorgen. Dr ph was vanmorgen nog 8 en rond 17u al gedaald naar 7 en werd het wat plakkeriger. Ik ga rond 21u nog eens controleren.
Afbeelding

En amy haar uier vult ook weer een beetje. Haar ph is nog 7.0-7.2. Zij toonde vandaag moe en ook minder eetlust.
Afbeelding

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:43

Mijn ene merrie draagt ook altijd over.
6 jaar terug heeft ze precies 4 week overgedragen. Dat was een merrie.
3 jaar terug heeft ze 3,5 week overdragen van een hengst en 2 jaar terug 3 weken overtijd van een hengst. Dus ben benieuwd wat ze er dit jaar van maakt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:44

Mijn langste dracht was 334 dagen oid, ook hengst. Maar ook 323 en 325. Ook hengst, laatste zelfde merrie. Eerste andere merrie. Ook hengst op 318 dagen van weer andere merrie. De vlieger gaat hier nog niet helemaal op qua lengte van dracht dus.
Gelukkig.
Heb niet heel veel geduld namelijk.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:53

Cio met zo’n korte draagtijden mag je idd echt niet klagen :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:55

Die zit al lekker vol bij Jessie, Nieky

Bo har eerste veulen, geen idee hoelang ze gedragen heeft. Vorige eigenaren wisten niet dat ze drachtig was. Liep een veulen bij in de weide. Maar was een hengstje.
Haar 2e veulen geboren op 344, merrie
Dus we gaan het zien dit jaar, gok dat het een hengstje is. Maar dat is puur hoe anders Bo is tav haar vorige dracht. Maar moet wel zeggen dat ze nu tijdens haar dracht leidende merrie is geworden. Daarvoor was ze de rechterhand van de leidende ruin. Maar die werd kreupel door een uitgebroken nieuw paard en Bo nam het over. Hij vond het daarna wel best, hij is ook niet meer de jongste (word 26).
Wellicht dat ze daardoor ook anders is geworden. Wat dominanter, wat meer hengstengedrag ( incl dat maaien met voorbeen)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:56

Hier geen verschil. 317 merrie, 320 hengst en 330 merrie. Ik krijg nu een hengst denk ik, dus dan geeft ze ze wel mooi om en om :P
Qua beweging zag ik hem nog bewegen vorige week, ze moet nog een maand ongeveer

Claudia ze houdt je wel voor de gek. Jij melk test niet toch? Hoe gaat het nu met je? Lang zeg, bijna 370...

Nieky1993 roze uier lijkt er klaar voor! De ander mag nog eventjes :j

Pomski wat een scheetje <3

Libera heerlijk zo zonder deken! Het is ook echt super lekker weer nu

Imaniabby uier lijkt er nog niet klaar voor. Maar dat zegt niet altijd iets natuurlijk. Klinkt spannend !

Knolselder wat een grapjas :+

Iersas spannend !! Dat jij nog geduld hebt joh :+

Vandaag is Perry goedgekeurd voor het BAPS stamboek! Ik ben nogsteeds erg blij met mijn keuze voor aankomend seizoen!
Afbeelding
Afbeelding
Vanmiddag was ik bij mijn eerste fokproduct, Laventhe. Een (bijna) 4 jarige merrie (2019) van Bartele, natuurlijk uit Zilver. Ik ben zo trots <3
Afbeelding
Afbeelding
Als kers op de taart mocht ik ook een rondje sturen met mijn "veulen" <3
Afbeelding

Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote pony's & paarden 320 dagen
Luna2006 - Muis - 311
Knolselder - Poppy - 316
Corinadrenth - Linda - 318
Knolselder - Quinn - 319
Pomski - Dolly - 326
AM_Horses - Nigrante - 326
AM_Horses - Odilia - 328
Jennyk - Goldy - 330
Marjoleine89 - Zsa Zsa - 331
Liekeotter - Daantje - 332
Nayla - Rafa - 332
xsurfdiary - Karina - 336
Nayla - Breeze - 337
Nieky1993 - Amy - 337
Nieky1993 - Amber - 338
Pomski - Bess - 338
Chantall - Aiyana - 340
Muronia - Veronia - 341

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:07

Kabayo: nee uier ziet er inderdaad nog niet klaar uit. Maar houd haar toch goed in de gaten want haar gedrag is de laatste 2 dagen enorm veel veranderd. Is ook haar eerste veulen. Ze schuurt ook veel haar staart vandaag is dit ook een voorteken? Vind hier niet echt iets over terug.

Nadia2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:08

Afbeelding

Hier ook weer beetje verandering ten opzichte van gisteren de volheid is zelfde alleen loopt het verder door naar achter.

Ze moet echt 8 dagen minimaal volhouden. Mijn voorgevoel zegt 29 maart. Die gedachten hou ik al heel lang bij mij. 1 april is verboden. Heb dan examen en niet in de buurt.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:10

Kabayo: wat gaaf! en wat een manen heeft ze. Moet wel een heel speciaal gevoel zijn _/-\o_

Pomski: wat een heerlijk snuitje heeft ze, ze lijkt totaal niet onder de indruk.

Kathleen: gaaf paard is Billy, ook flink aan de maat? of lijkt dat maar zo?
Jeetje, sommigen van jullie moeten "engelengeduld" hebben... wat duurt wachten toch lang.

Hier de laatste dagen voor de geboorte ook niets meer gevoeld, maar dan liggen ze denk ik al helemaal in de geboortehouding?

Hier nog een paar droogfoto's van ons veulen. Ik heb eindelijk een naam voor haar gevonden, was lastig met een T en ik wilde iets aparts en zonder negatieve associatie. Het is "Tintamarre" geworden naar een Frans eiland, roepnaam Tinta.

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:11

Imani goed dat je zo alert bent hoor. Het zal de eerste maiden niet zijn die met een “leeg” uier bevalt. Hier zelf ook al meegemaakt en toen was gedrag ook de enige meetstok waarmee we het hebben zien aankomen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:21

Uier van Goldy net, 330 dagen dracht
Afbeelding

Afbeelding

Veel voller kan volgens mij niet

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:31

Muronia. Lijkt mij een vol uier :j

Libera. Heerlijk met de dekens af. Ze ziet er goed uit

Pomski. Ik zie de veulens nog wel eens bewegen. Bij de ene meer als de andere. Wat een liefje <3

Kiki. Fijn dat het goed gaat met Bo

Nieky. Jessie schiet mooi op *\o/* zal vast niet lang meer duren

Cioccolato. Je mag idd niet klagen. Ik deni dat er hier meer jaloers zijn met deze draagtijden

Kabayo. Wat is perry mooi ontwikkeld. Afgelopen jaar was het echt nog een puppy. Erg benieuwd wat hij met silver gaat brengen.
Wat gaaf dat je op laventhe hebt gezeten. Toch speciaal je fokproduct.

Desi. Mooie naam bij een mooi veulen

Jennyk. Dat begint er op te lijken :j

Nigrante was afgelopen nacht redelijk rustig. Uier doet nu niet veel. Toch raar dat ze van de week echt vol uier had en ineens helemaal weg is?
Vandaag even lekker gewassen, kan ze schoon bevallen :Y)
Afbeelding
Afbeelding

Odilia doet verder ook nog niet spannend.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:51

Wat een knap paard zeg Kabayo <3

Leuke naam Desi, dat hoor je niet vaak :)

368 dagen dracht, pffft. Zo lang kan ik echt niet wachten hoor _O-

Hier zitten ze vaak wel om en nabij de 340 dagen. Ik zie daar weinig verschil in tussen hengsten en merries.