[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gooiske

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 02:26

AM_Horses Je slaat de spijker op z'n kop!

Ik heb me er bij neer gelegd, baal er enorm van, maar kan niks anders doen als afwachten, ga zelf van het slechtste scenario uit, dan kan het alleen maar mee vallen, als alles wel goed verloopt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 07:51

Gooiske klinkt allemaal wel zorgelijk. Hopelijk komt het allemaal goed.. zijn dit nou je verzorgpaarden of gewoon wat paarden in de buurt waar je langskomt?

Ynekes wat een prachtige fries! Ze is al behoorlijk dik :D

Cynthia dat wist ik niet van katten! Van honden wel. Hmm nou dan weet ik het niet :+ ziet er niet uit of ze het vervelend vind

Stalmelyn kan je haar al rollen? :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:47

Gooiske jeetje wat een rotsituatie. Je doet je best, meer kun jij ook niet. Ik hoop op een goede afloop.

Het lukt me niet om op iedereen te reageren, maar ik zie dat het topic haar naam weer eer aandoet. Wat een mooie dikke buiken hebben veel merries al! En ook al een aantal die aan de laatste loodjes (of lootjes.?) Zijn begonnen. Ik ben erg benieuwd wanneer het eerste veulen zich gaat laten zien.

Veronia heeft vandaag 250 dagen op de teller. Langzaam maar zeker komen we ook dichter in de buurt.

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:18

Wat een hoop berichten!
Ben momenteel niet fit, dus reageer niet op alles....

Fotsy wauw die hengst is leuk, komt vast een heel nooi veulen van!

Gooiske ik blijf meeduimen dat alles goed gaat verlopen!

Lees lekker mee voorlopig, succes voor alle merries!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:12

Kabayo schreef:
Gooiske klinkt allemaal wel zorgelijk. Hopelijk komt het allemaal goed.. zijn dit nou je verzorgpaarden of gewoon wat paarden in de buurt waar je langskomt?

Lastig precies uit te leggen, ik voorzie ze van hooi en zorg, omdat de eigenaren daar zelf niet toe in staat zijn en probeer ondertussen de kudde uit te dunnen, gisteren zijn er 2 paarden weggegaan, waaronder de hengst, dus voortplanting is nu niet meer mogelijk *\o/*
Er zijn nu nog 4 merries, waarvan 2 drachtig zijn, en 2 shets waarvan de merrie drachtig is.

De veulens die dit jaar geboren worden ga ik een plekje voor zoeken als de tijd daar is.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:30

Wat goed van jou Gooiske. Zo onbaatzuchtig helpen, ik vind je heel goed bezig :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:31

Nou inderdaad, jij verdient wel een pluim hoor!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:05

Ik vind het niet meer dan normaal om oude mensen die alleen op de wereld te helpen die nergens hulp van krijgen, en doe het vooral voor de dieren zelf.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:09

Goed bezig goeiske en inderdaad fijn dat jij ze wil helpen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:42

Muronia schreef:
Nou inderdaad, jij verdient wel een pluim hoor!

Nou absoluut! Er zouden zat mensen zijn die of alleen de dierenbescherming constant bellen of gewoon weg kijken.
Super wat je doet! +:)+

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:41

Buikjes, ook eindelijk van Lotus

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:14

Mooie buikjes Riv_Q!

Ik heb ook even een paar gemaakt vandaag. 250 dagen. Ik heb het veulen ook duidelijk zien bewegen <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:59

Al vaker gezegd Muronia, maar wat glanst ze mooi. En zo leuk veulies voelen en zien <3

Fabke97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:44

Hallo allemaal! Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen. Ik hoop dat ik hier een paar vragen mag stellen. Mijn merrie is begin maart uitgerekend. De merrie ontworm ik 1 week voor de uitgerekende datum. Ik wil het ontworm schema van vulina gebruiken. Maar voor hoeveel kilo moet ik ontwormen? Het gaat om een kwpn veulen.
En hoe ontsmetten jullie de navel na de geboorte en met wat? Persoonlijk denk ik dat dippen beter is dan sprayen. Want ik kan me voorstellen dat je met sprayen de bacteriën juist in de navel spuit.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:59

Janinevv schreef:
Vraagje van mij,

Wie heeft er een stal naam? Zodat je veulen die naam kan geven? Hoe zijn jullie tot een bepaalde keuze gekomen ?

Onze veulens noemen allemaal ... Laurentii
Dat is mijn achternaam in het Latijns :D
Mijn vader doet stamboom onderzoek en ik heb het eigenlijk daarnaar vernoemd.

even wat moeten bijlezen :')

DDDara, ik zou nooit de naam van de hengstenhouder gebruiken. Dan lijkt het alsof zij het veulen gefokt hebben en gaan zij een beetje met de "eer" lopen :')

SunnyHorse, ik heb echt moeten lachen met de foto van de buik haha :P Dat je die er niet helemaal op kreeg :')
Ik heb hier soms wel biest liggen, ik had vroeger een merrie die abnormaal veel melk had. Dan bewaarde ik altijd wat. Maar dit jaar heb ik niets meer liggen.

ManonDakotaZ, de mijne nu nog 48 dagen, maar die is bijna dubbel zo dik :') Wat ziet je merrie er nog goed uit!

fokfanaat, interessant van die echo's over het geslacht! Ik heb dit tot nu toe nooit laten doen.

Fabke97, ik ontworm altijd ergens in de laatste maand.
Ontsmetting gewoon met isobetadine of even met isobetadinezeep.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:20

Fotsy: jaa zeker als je weet dat de familie van Mira beetje een kleurboek is. Papa is bruinbont halfbroer vosbont en zus schimmel bont.

Vandaag was ik weer op stal en was aan het babbelen met paar mensen die eens wilde voelen. Zagen we plots heel haar buik bewegen. Dat was echt gaaf eerst keer dat het zo duidelijk was.

Ook ik heb nog vraagje. Ik zou graag mij ehbo kistje opnieuw wat aanvullen. Maar vroeg me af wat jullie er allemaal hebben inzitten.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:33

Wow AnsoDM ik wilde echt precies hetzelfde vragen. Alleen dan een soort kraamkistje. Heb nu dit lijstje:

Navelklem
Betadine/jodium
Thermometer
Latex handschoenen
Ontsmetmiddel
Vetramil
Glijmiddel
Lege fles (speen)
Schone handdoek
Pleisters
Zaklamp
Steriele schaar

Mijn vader is huisarts dus kon gelukkig al aan heel veel komen. Sommige dingen zijn altijd wel handig en had ik ook al.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:37

Zie de OP.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:41

Cynthia82 schreef:
Zie de OP.

Die had ik nog nieteens gezien, stom. Maar er kunnen eigenlijk best wel meer dingen bij!

Sommige dierenartsen/klinieken verkopen ook veulenpakketten. Sowieso Wolvega en Hollands Kroon. Misschien een tip voor anderen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:56

ual_95 schreef:
Wow AnsoDM ik wilde echt precies hetzelfde vragen. Alleen dan een soort kraamkistje. Heb nu dit lijstje:

Navelklem
Betadine/jodium
Thermometer
Latex handschoenen
Ontsmetmiddel
Vetramil
Glijmiddel
Lege fles (speen)
Schone handdoek
Pleisters
Zaklamp
Steriele schaar

Mijn vader is huisarts dus kon gelukkig al aan heel veel komen. Sommige dingen zijn altijd wel handig en had ik ook al.

Wat ook heel handig is; een pak keukenzout zonder jodium. Ik heb twee keer gehad dat een merrie 's nachts gespoeld moest worden en de DA had geen zout bij zich. Sindsdien heb ik altijd een pak keukenzout in huis.

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:57

Hallo, ben helemaal nieuw. Zowel hier(ben geen forums gewoon) als in de paardenwereld. Wij kochten eind november onze 1ste pony. Nu weten wij een 2-tal weken dat ze dus drachtig is (DA heeft het bevestigd) en zou al een fameus veulen opzitten. Maar hoe ver ze dus juist is weten we niet. Sommige zeggen ons dat het al voor eind februari zou kunnen zijn. Het is ineens wel veel voor ons wat op ons af komt...

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:06

Ik ga ook maar mijn kraamkistje in orde maken! Gaat zo snel nu.

Spannend Tanja grote verassing dus wanneer het komen gaat!

Muronia leuk he de baby voelen! <3

Dakotaz wil jou milford baby ook graag zien hoor, super benieuwd wat de merries ervan bakken :o

Ik weet niet of ik het zie, maar zie ik nou tietjes verandering bij mn merrie? <3

En hij/zij is zo actief aan het schoppen, zie het echt alleen voor de uier. Zo lief.

Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:18

Knapperd Ynekes, vader veulen van Jehannes? Of heb ik dat verkeerd onthouden. Waarom hebben jullie voor deze gekozen?

Tanja: jeeeeeeetje, dat is dan een verassing, een hoop te verwerken qua idee en informatie. Wat voor pony hebben jullie en enig idee wie de hengst is? Staat de pony thuis? En wat lastig als je ook niet weet hoelang het mogelijk duurt. Welkom in ieder geval en vraag gerust, er is hier een bak kennis en ervaring.

Muronia: wat een glans {:} dun velletje ook, maakt ze weinig wintervacht?

RivQ, mooie bescheiden buikjes. Staan ze bij elkaar, en zijn ze nog lief voor elkaar?

Mooie checklist. Voor ons het eerst veulen, dus al die extra voorbereidingen geeft een goed gevoel.

Afbeelding

We hopen op een mooie bonte, met veel zwart, op de foto zie je wel waarom :+

Dit is trouwens de vader van het veulen, knappe Forrest (met veel zwart *D ):

Afbeelding

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:41

Sunnyhorse, de zwarte komt volgende week naar huis. Haar dochter en de schimmel staan al thuis. Ben heeel benieuwd hoe dat gaat. Ze gaan goed samen maar de schimmel is echt de baas.

Mooie bonte hengst! Ben benieuwd wat daar uit komt

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:52

Hier geen goed nieuws, ik kwam een dik uur geleden op stal, de merrie lag in het stro, en ik zag meteen dat ze begon.
Dus man en dochter gebeld, die waren er binnen 5 minuten, maar het was al klaar toen ze binnen kwamen.
Ze had een tweeling, het ging echt heel snel, plop plop binnen een minuut, de eerste zag ik toen dacht ik die is veel en veel te klein, maar toch vlies open gemaakt, terwijl ik dat deed zag ik nummer 2 eruit komen, zag het heel even bewegen, dus ook snel los gemaakt, tegen beter weten in, wel wat groter, maar nog veel te klein.
Arme merrie helemaal over stuur.
Maar gezien de situatie heb ik er vrede mee.
Wel heel bijzonder zo.

Dus het spijt me dat ik als laatste in dit topic binnen ben komen vallen, en meteen zo’n slechte start van het veulen seizoen moet maken.

Er is nog 1 merrie die moet bevallen, hoop dat dat wel een goede afloop heeft, die moet nog ongeveer week of 3 a 4 schatte de dierenarts gisteren.

Ik blijf jullie wel volgen en wil jullie heel erg bedanken voor alle tips en medeleven. Dat is top!

Ik zal jullie als jullie het leuk vinden een berichtje doen als de andere merrie zover is.