[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:37

Het veulen ligt veel te diep in de buik om wat te horen. Wel kan je met de echo het hartje zien bewegen.
Maar van buitenaf luisteren lukt niet.

Merrie verplaatsen naar een nieuwe omgeving zou ik tot uiterlijk een maand van te voren doen. Dan kan ze nog antistoffen voor die omgeving maken die ze via de biest aan het veulen geeft.

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:58

Butengeweun, mijn DA kan idd mini's inwendig scannen en heeftdit in het begin ook gedaan. Maar aangezien ik redelijk zeker ben dt ze nog drachtig zijn, ga ik ze niet onnodig nog eens laten scannen.

Mij is ook altijd gezegd minstens een maand voor uitgerekende datum verhuizen ivm aanmaken antistoffen. Hier komen ze ook van de wei naar huis tegen dan.

Spannend Marije, hopelijk heeft ze gewoon niet veel buik!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:06

Ik zou ook minstens een maand vooraf nemen Bellarose!

Marije dat wordt spannend dan voor jou morgen!
Ik begin ook te twijfelen bij Nikita,ze heeft vuile benen bij het binnenkomen (hengst loopt langs de omheining) maar anderzijds pieste ze vroeger ook altijd naar de hengst tot voor ze bijna veulende.
Ik denk dat ik er 2 laat scannen,of 3 misschien..

Oei Vientje hoe kunnen we dat regelen dat ie linkt blijft liggen,ducktape? :')

Linda leuk hoor,ik ben benieuwd!

Knolselder krijg jij ook een meisje dan als je een zwangere feeks bent? :')

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:15

Hier in de buurt geven ze inderdaad ook een maand aan voor de uitgerekende datum om eventueel je merrie nog te verplaatsen. Dus dat zou ik dan inderdaad aanhouden.

Wij hebben hier onze laatste (inwendige) scan gehad en ga verder ook niet meer scannen. Wellicht als de dierenarts een keer voor iets anders hier moet zijn dat ik nog even vanaf buiten zou laten checken, maar ik ga er vooralsnog niet speciaal een afspraak voor maken, tenzij ik het idee heb dat er iets niet in orde zou zijn.

Spannend voor jou morgen Marije! Veel succes!

Haha Vientje, hoe ga je die Pinda in bedwang houden dat ie links blijft liggen? Wel grappig dat je zo goed verschil merkt aan je merrie!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:20

pretty schreef:

Ik mis de "vind ik leuk" knop :)) :D

Ik leg Miep gewoon iedere ochtend maar ff op d'r linkerzij, dan blijft Pinda vast braaf links voortaan :Y) :+

Mij zit ook bij dat je een maand voor de uitgerekende datum beter niet meer kunt verhuizen :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:41

Klopt je kan idd niet via de buitenkant het hartje horen. Ik had dat bij Bo ook verkeerd begrepen toen ze griep had.
De da was goed overal aan het luisteren en zei "het hart klopt krachtig en duidelijk". Ik had dus begrepen dat ze het veulen bedoelde......
Nu ze vorige weel voor een ander paard op stal was had ik gevraagd of ze nog even wilde luisteren. Toen ze zei al 'ik dacht al dat je me vorige week al verkeerd begreep" maar ze had het zo gelaten hihi.
Maar het kan dus niet via de buitenkant.

Knolselder, fijn dat je zwangerschap goed verloopt.
Doe maar rustig aan met je bekken, is niet grappig.

Pretty, als de merrie verder goed gezond is en al meerdere veulens heeft gehad dan zou ik het wel aandurven.
Bij ons vroeger op stal ook een merrie die op 21 jarige leeftijd weer een veulen kreeg. Ze had er al meer gehad en had 2 jaar leeg gestaan. Maar ging allemaal super en was een super moeder. Vergde allemaal niet teveel van haar.

AniekR, ik vind dat ook zo'n leuk filmpje van frozen, had om een tijdje terug ook al gedeeld via fb.
Al vind ik het een beetje eng met spinnen, bang dat die erop gaat staan hihi.

CL, fijn dat het beter gaat met de zieke paarden op stal.
Leuke foto's weer.

RX, jouw paardje ook weer beter?

Venthe ziet er goed uit! Leuk die V op d'r bil.

Tjinta, altijd heerlijk de paarden weer op de wei.

Vientje, af bij jouw ook al een scheve buik te zien. Grappig om te zien.

Cynthia, ivm het diepvries sperma zou ik haar wegbrengen. Alleen is dat niet leuk dat het weer zo ver is.... Niet ff langs om te knuffelen hihi

MarijeR, joh gaat hard zeg! Je kan al echt gaan aftellen.

butengeweun, heerlijk zo'n drukke draaikont. Fijn dat de scan goed was.

Bo laten we volgend jaar sws leeg. In de toekomst laten we haar wellicht nog wel een keer dekken, maar daar heb ik me verder nog niet in verdiept.
Bo vind het gedoe met trailer, da etc niet zo leuk (heeft er ook echt stress van) en dat is ook echt goed aan haar te merken. En dan met een veulen aan de voet willen we haar die stress niet aandoen.

Pffff is goed te merken dat Bo door de griep de laatste 2 weken (nu weer rustig opbouwen) haar iets te veel goed heeft gedaan. Madam heeft gewoon vetjes nu, maar goed normaal liep ze 5/6 dgn per week.... Dus tja raar is het niet.
Merkt het ook met rijden/longeren.
Nu toch maar opzoek naar een boomlooszadel voor tijdelijk. Alleen een BBP heb ik toch mijn bedenkingen over.
Nu heeft ze ook niet de makkelijkste rug, dus is ook niet zo ff een ander zadel erbij aanschaffen voor die paar maanden.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:37

pretty schreef:

:')
Dat weten alleen wij! Zullen in maart zien of dat boerenwijsheidje ook bij mensen geldt :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:26

_O- :') ik kom even niet meer bij, dit topic is zo leuk altijd :D wat jammer van je bekken. Zwangerschapskwaaltjes ik heb er ook een aantal gehad :P lijkt me net als bij merrie's, de ene weet er niks van en de andere heeft er meer last van, al lijkt me dit in verhouding met mensen wel minder te zijn.

wat een leuk filmpje Aniek, en hier ook Frozen freek, net als de dochter, pony noemt dan ook Elsa en haar veulen van dit jaar Olaf :P had ze nu natuurlijk op een schimmel gezeten (zoals vientje haar merrie), was het nog mooier geweest ;)

Pretty zou dit misschien toch eens overwegen en bekijken, ergens als ze in prima conditie is waarom niet, anderzijds begrijp ik de twijfel wel.

spannend Marijer, succes morgen

zelfs inwendig scannen na paar maanden lukt moeilijk, veulen ligt dan te diep en is niet meer te zien, dacht ik eens gehoord te hebben

Cynthia met diepvries moeten ze echt precies op sprong insemineren, dus de kans dat je telaat bent, is heel groot, ik zou ze dan ook wegbrengen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:34

Even snel gelezen, maar moet ook weer snel door van training naar fysio.

Maar over dat verhuizen, gaat echt voor nieuwe plek neem ik aan?
Wij gaan in het voorjaar in de inloopstal twee kraamstallen maken, andere merrie en jaarling gaan dan voor bij de containerstallen lopen in de "kraamstal".
Lies en Roos blijven gewoon op hetzelfde stuk alleen veranderen het wat, maar dat zal weinig wenning zijn, gok ik, toch?

*haast zich weer verder* :o

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:52

Ja dat onderzoek..... grijns volgens mij is toch echt de genetica bij maiden merries nog altijd hetzelfde als bij ervaren fokmerries en zijn het de hengsten die het geslacht bepalen met hun Y cel of zit ik er nu helemaal naast..... _/-\o_

Verhuizen zou ik ook tot een maand voor uitgerekende datum doen.
Tja dan weet je niet of veulen nog lang blijft zitten maar voor het immuunsysteem van merrie is het toch goed om ruim voor de bevalling te verhuizen.

Marije ik duim voor je dat ze gewoon fijn prachtig drachtig is.

Cynthia is echt spannend ja met diepvries. Ik heb er geen ervaring mee maar het moet precies op de eisprong geinsemineerd worden. Dat is thuis eigenlijk niet een goede optie waarschijnlijk.
Kharamel is echter wel heel gaaf!!

AniekR In de rassen beschrijving van de Frederiksborger staat dat ze tussen de 1.57 en 1.65 schofthoogte hebben.
Maar op de hengstenkeuring kijken ze niet naar een paar centimeter meer.
De gemiddelde frederiksborger wordt grappigerwijze steeds groter, het is geen verrassing meer om uit twee ouders van bijvoorbeeld 1.61 een Fredje te fokken die 1.65 wordt.
Amia, de moeder van Lina fokt echter heeel erg groot. Al haar kinderen zijn ongeacht de vader allen groter dan 1.67 geworden. Waarbij een driejarige ruin nu al 1.69 is.
Lina was bij haar geboorte al heel groot, groter dan al Amia's veulens. Vandaar dat ik het vermoeden heb dat ze wel eens de 1e zou kunnen zijn die die 1.70 gaat halen.

MAar precies zoals jij schrijft, zekerheid heb ik zeker niet. Ik ben heel benieuwd wat ze gaat doen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:10

helemaal waar Tjinta, merrie levert ALTIJD de X en hengst bepaald of er een X bijkomt en je merrie krijgt of er een Y bijkomt en je een hengst krijgt. Is ook logisch ;) merrie's zijn altijd XX dus kunnen alleen de X doorgeven :P en hengsten zijn XY
is een exacte wetenschap :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:56

ik geloof ook niet zo in dat onderzoek.

aniek dat moet geen probleem zijn hoor.

marije zal duimen dat daisy gewoon drachtig is

Cynthia heb je nog foto,s van daisy? en gave hengst voor fiore

scannen gebeurt hier maar 1x inwendig en dan word er in principe niet meer gescand

tjinta heb jij ook foto,s van je drachtige dames?

ik ben dit weekend weer bij mijn vriend geweest en heb een geweldig gezellige verjaardag gehad en ben goed verwend.
allemaal bedankt voor de felicitaties!!

vanmorgen nog fotos gemaakt van de dames

pepper 174 dagen dracht
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ylona 169 dagen dracht
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:17

Fijn dat je goed verwend bent, Marouschka!
En dan zeg je dat die merrie's van mij bol worden... :wow: volgens mij winnen die van jou haha
Het leuk mij ook geen probleem, alleen nu net toch ten sprake kwam ;)

Tjinta, apart om te zien dat ze dan toch steeds groter worden. Maar officieel gezien kleine paardjes dus.
Nou benieuwd, waar zo'n uitschieter eindigt, maarja je weet het nooit. Sommigen groeien gewoon heel vroeg en zijn dan ook praktisch klaar.

Duik hier snel mn bedje in. Kijken of ik morgen meer tijd over houd ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:55

Venthe ha ha dat ken ik...zie ik nu al wat of verbeeld ik het me ha ha.
Tja 11 maanden kunnen lang zijn :D .

Pretty oepsie de namen door elkaar gehaald, niet mijn sterste kant namen.
Met rainbow gaat het gelukkig een stuk beterder.
De zandweg slaat aan, ze eet het alleen niet graag.
Der mest krijgt ook weer ietwat vorm.
Maar je onderschrift kloppend dat je maar liefst 4 merries drachtig hebt?
Oei oei slapeloze nachten voor pretty.

Bellaroze wat naar een redbag wil niemand en zeker niet te laat ontdekken.
Ik had/heb er zo'n schrik voor.
Hopelijk gaat het je vriendin haar merries het dit jaar beter af.

Knolserder wat een geluk dat het gratis is.
Hopelijk krijgen jullie goed nieuws.

Linda vond je het zo lekker smaken dan _/-\o_ :')

Dustinlover bij jou dus nog steeds spannend!
Goede nacht.

Pretty ik vind het een twijfelkwa leeftijd.
Aan mij heb je dus niet wat.

Cynthia ik hoop voor je dat het een hemgstje word.

Aniek en tjijntja gelukkig gaat het een stuk beterder met Rainbow, maar ppfffoe wat schrik je dan.
Begin middag komt de smid iedereen bekappen ik ga wat eten en drinken ze heeft het niet meer van de pijn.

Aniek jouw dames zijn ook al mooi op weg!

Cubalibre jouw merrie is zelfs nog verder!
11 zou nog geen leeftijd moeten zijn om afscheid te nemen.

Linda ik vind het western ook zo gaaf tevens ook zoveel meer van dat.
Dressuur kleding bijv vind ik vreselijk ha ha.
Enne de muziek is ook beter ha ha.

Biancatjee leuke dag gehad?
Ben gek op die kleintjes.

Linda krijgt ie nog een welkoms feestje?

Cyntia ik heb afgelopen jaar toen verder geteldvanaf de laatste hengstigheid en haar toen naar de he ngst gebracht samen met haar maatje die 4 dagen later hengstig zal worden en ik zat precies goed en dat zonder dat we prutsmuts ruinen of hengsten hebben ha ha.

Inowa jullie dames zijn ook duidelijk met z'n teeën ha ha.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 00:39

R.X ja het was super leuk!!

We moeten wel veel gaan trainen, zeker gezien de kleinste daar nu zo'n beetje 1.40/1.45 zijn en die van mij 85cm O:) haha maar dat moet goed komen ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:59

Ach gossie is dan wel een tempo dat de pony zich eigen kan maken biancatjee?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:01

R.X. schreef:
Ach gossie is dan wel een tempo dat de pony zich eigen kan maken biancatjee?

Ja dat moet goed komen, ze stappen heel veel en mijn shet wil heel erg graag. We gaan eerst goed opbouwen :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:02

Foto?
Ben gek op kleintjes ha ha.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:30

R.X. schreef:
Foto?
Ben gek op kleintjes ha ha.

Dit is hem voor mijn nieuwe sulky ;)
Met mijn nichtje op de sulky

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:35

ik heb gisteren ook even weer de dames op de foto gezet :D

Glowy 63 dagen drachtig

Afbeelding

en Camille 163 dagen drachtig

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:38

Camille lijkt helemaal geen buik te hebben zeg,wel al een lekker vachtje

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:52

Jolandje je zou zeggen als je de foto's ziet dat het precies andersom is haha :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:48

Vientje arme Miep die zal je niet graag zien komen 's morgens. :')

Kiki die heeft het er dus van gepakt tijdens haar ziekenverlof. Straks vetjes aftrainen.

Knolselder ik zou het niet verklappen hoor O:)

Fotsy hier geen zwangerschapskwaaltjes gehad hier. Het was pas "feest" na de bevalling. := Dat was mijn straf.

Grappig Tjinta het is net als bij mensen hé,die lijken ook altijd groter te gaan worden.

Inowa die staan precies ook een beetje té goed van pas. := :D

Fijn dat Rainbow beter gaat RX. Ik heb er hier ook een paar die het niet lusten het psyllium.
Ik heb nog niet gescand maar ik heb er wel 4 drachtig denk ik,ik denk zelfs 5 maar die kon er niet meer bij op mijn onderschrift := . En dan heeft mijn schoonpa ook nog een merrie drachtig. Eerste jaar dus dat er zoveel zouden zijn maar ik juich niet te vroeg.

Bianca wat schattig! Dat is toch een droom van mij om ooit ook te mennen met één van mijn kleintjes.

Jolandje jouw dames zien er goed uit! Glowy heeft echt al een buikje op haar eigen hihi. Camille ziet er super goed uit ook!

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:44

Bloos draait haar achterbeen iets buitenom bij bepaalde bewegingen.. DA geweest, nergens positief op (buigproeven ed)... Nu geeft hij aan om even wat metacam te geven omdat het waarschijnlijk een restirritatie van een klap is geweest toen ze nog op het land stond. Volgens de DA kon het totaal geen kwaad ivm de dracht. Jullie ervaringen?

Bloos is morgen overigens 24 weken drachtig (168 dagen), bijna op de helft

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:07

Wat grappig, Glowy heeft echt al een stevige buik voor 63 dagen en Camille is nog bijna strak op meer dan het dubbele :))

Hier geen ervaringen met Metacam tijdens dracht, maar als ze op alle testen OK is waarom wil je DA haar dan Metacam geven? Zou het dan niet juist iets zijn wat met rust weer bijtrekt (en met Metacam te gauw weer overbelast?). Vraag ik me gewoon af hoor, niet om kritiek te hebben op je DA :)

Wat een leger baby's op komst Pretty :)) Leuk, allemaal hummeltjes samen in de wei straks!

Miepje hoestte al een paar dagen met opstarten in het werk, en nu vandaag opeens ook op stal dus het wordt erger ^) Geen slijm/snot/koorts oid en blij paard, dus ik verwacht gewoon wat luchtwegirritatie en wil daar eigenlijk -nog- niet de DA voor bellen.
Was aan het denken aan een kuurtje Sputolysin te geven, maar op de bijsluiters staat "Voor zover bekend kan dit product gebruikt worden bij veulens en drachtige merries". Dat vind ik wel heel twijfelachtig gesteld :\ Iemand ervaring met Sputolysin bij dracht?

Verder: Pinda 90 dagen onderweg vandaag! *\o/* *\o/* *\o/*