[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:00

Nieky1993

Ja je hoort wel eens dat sommige er echt aan trekken, dat vind ik niet oké. :')
Noa haar banden zijn slap, staart kan bijna plat op de rug. Ze schuurt heeeeel veel met haar billen, om gek van te worden.

Bij jou ziet het er ook goed uit op de foto’s *D

veronique56

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:24

Kinderen op bed, partner avondje weg en ik heb de tijd om rustig een bijleespost te maken.

WatchNow, Hoe gaat het nu met je merrie? Heeft ze minder last van haar spronggewrichten met de medicatie? Hopelijk geen bloedsporen meer gevonden in haar stal.

Ik denk dat koudbloeden en shetlanders over het algemeen wel met meer haar geboren worden als paarden met meer bloed.

Imani, mijn shetlander had ook pas de laatste dag ineens een vol uier. Ik vond PH meten heel waardevol.

Tictak, welkom in het topic. Ik zou ook de dierenarts aanschrijven die je semi-ruin heeft gecastreerd. Volgens mij moet hij toch het één en ander vergoeden of hij moet op papier hebben staan dat hij de operatie niet goed heeft kunnen uitvoeren om bepaalde redenen.
Je hebt wel een leuke stoere merrie!

Nieky, jij zal toch zeker wel een veulen erbij krijgen dit weekend met zoveel merries die er klaar voor zijn.

Martine, nog gefeliciteerd met je veulentje. Ziet eruit als een schatje.

Goldenarrow, Estonia ziet er prachtig uit.

Ik heb het kickstarterpakket niet besteld. Klemmetje heb ik in huis en mocht ik het gevoel hebben dat er iets niet goed gaat bel ik gelijk de dierenarts.

Pinkroos, welkom, leuke merrie heb je. Kan me voorstellen dat jij ook bij het clubje zit wat iedere nacht zit te wachten tot er iets naast staat.

Kimberly, welkom hier. Heb je ook een foto van je merrie?

Nadia, hopen dat ze toch nog even wacht tot ze veilig is.

Petraaken, dat is ook al een redelijke serieuze uier.

Muronia, hoe is het met je huis? Alle isolatie inmiddels klaar? Kan me voorstellen dat zoiets ook extra stress met zich meebrengt naast je eigen gezondheid en je paard wat ieder moment kan bevallen.
Hopelijk kun je snel wat spanningen loslaten en zelf ook even goed je rust pakken. Hopelijk hoef je deze keer niet het ziekenhuis in.

Charmfaith, ze zijn rond en gezond zullen we maar zeggen. Heerlijk buiten in het zonnetje, ze zien er tevreden uit.

AM, Ik gun jou dit weekend ook wel een veulen hoor. Ik snap dat gekreun van Nigrante wel. Ik lag zelf ook niet comfortabel meer toen ik 9 maanden zwanger was.

Sparky, echt prachtige foto`s van je veulen. Lekker spammen hoor.

Pomski, dat halster staat haar echt te schattig. Hopelijk heeft de dierenarts gelijk en krijgt ze snel een speelkameraatje. Al snap ik dat het nu nog moeilijker is om deze dierenarts te vertrouwen.

Desi, fijn dat ze lekker een paar keer per dag naar buiten kunnen. Komende dagen wordt het heerlijk weer voor ze.

Kabayo, volgens mij heb jij nog nooit iets te klagen gehad over Zilver haar draagtijd en gezien haar uier heeft ze nu ook geen zin om de 340 aan te tikken. Geniet nog lekker van je vakantie. Voor je het weet heb je weer slapeloze nachten.

Chantall, een duo bevalling met haar moeder. Hopelijk deze week toch een veulen voor je met dit lekkere lenteweer.

Iersas, ik ben benieuwd wanneer je merrie gaat. Ik moet wel zeggen dat ik haar uier nog niet super vol vindt tonen op de foto.

Verschrikkelijk bericht over de wolf gelezen. Het zal je kudde en veulen maar wezen. Ergens vind ik het wel mooi dat de natuur terugkomt in NL, maar ze moeten wel van de tamme dieren afblijven. Jammer dat de oplossing niet zo simpel is om de dieren vredig naast elkaar te laten leven.

Nayla, fijn dat je paarden zich thuis voelen op hun nieuwe stal.

Kathleen, ik vond het vandaag ook heerlijk buiten. Is Billie een merrie of een ruin? Ga je met hem/haar fokken of wordt dit je nieuwe sportpaard?

Ik laat ook niet standaard op anti-stoffen testen. Maar mijn veulen dronk vorige keer ook zoveel melk de eerste uren dat ik daar niet aan twijfelde. Mijn merrie geeft ook veel melk heb ik wel gemerkt. Hopelijk gaat het deze keer weer zo volgens het boekje.

Knolselder, knappe merries heb je toch. Duimen op gezonde veulentjes.

Luna, Jij rekent op 300 dagen denk ik he. Ik heb het gevoel dat veel kleine paardjes toch eerder tussen de 320 en 340 dagen bevallen als tussen de 300 en de 320. Maar misschien zit ik ernaast door mijn eigen (weinige) ervaring die ook over de 340 ging.

Charm, Faith lijkt er ook wel echt klaar voor.

Happy, ik zou me nog niet al teveel zorgen maken. Vocht voor het uier kan geen kwaad. Heeft mijn shetlander ook.

Lady, jou merrie ziet er ook gezond uit. Lekker wat grasjes meepikken in de zon.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:49

Veronique, Billie is een merrie. Ze heet Ocean, maar m'n schoonvader heeft haar omgedoopt tot Billie (Billie Ocean, snap je 'm?). We hebben haar onbeleerd aangekocht voor de verkoop. Ik knutsel nu lekker met haar door en dan gaan we een nieuwe eigenaar voor haar zoeken :) .

Vandaag was ze ook weer zo braaf. De buurman was hout aan het zagen met de kettingzaag, m'n schoonmoeder onkruid aan het wieden op haar knieën naast de baan, de kat deed een rondje over stoeprand van de bak terwijl ik aan het rijden was. En ze kijkt gewoon niet. Heerlijk ongecompliceerd dier <3
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 17-03-23 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:57

Nieky1993: Ja, 9 zijn er best veel! Ik ben ook echt gek op Eefje's kleur. Ze is nu nog een beetje een mengelmoes omdat ze aan het verharen is, maar ze wordt in de zomer vaak heel donker. Ik ga haar dit jaar dekken met Ferguson, wat een hele aparte donkere vos. Ik fok eigenlijk niet op kleur, maar hoop stiekem wel dat er een prachtige vos uitkomt!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:23

Succes wakers vannacht

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:42

Noggeen veulens?
Juist zo mooi weer er voor.

Muronia voel je je al wat beter?

Tiktac wat een verhaal, bijzonder dat het door de vorige eigenaar niet gemerkt is. De natuur wilde dat dit hengstje toch een nakomeling kreeg, hopelijk wordt het een prachtig gezond veulen.

Pomski wat een leuk halstertje op dat geweldige koppie.

Ik heb bewondering voor de enorme bijleesposten, ik heb al zo’n tijd bezig met lezen.

Ik laat standaard niet testen op antistoffen, alleen bij twijfel.

Ik geef mijn drachtige merries Vente optibreed en de veulens ook tot 3 jaar. Vanwege de hoge mineralen en koper, zou voor betere gewrichten zorgen.

Ik hoef nog geen tietjes foto’s te maken, het eerste veulen verwacht ik half mei.
Princess is goed herstelt en eet gelukkig ook weer haar brok, ze is al erg mager.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:56

Bijlezen krijg ik helaas bijna niet rond.

Wel zie ik enorm veel volle uiers! Tis nog zo'n mooi weer nu!

@veronique: de meeste van mijn merries zitten rond die 320 dagen dn maken op 300 dus al flink uier aan :D helaas is muis hier 1 vd 2 merries die lang dragen en gaat ze liever richting de 350 :+

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:58

Weer geen veulens vannacht... merries kom op beetje door zetten hoor !! Wij willen veulentjes zien <3

Pff die bijleesposten, knap hoor respect doe het jullie niet na. ik zit ook altijd via me telefoon dus dan is het helemaal lastig vind ik >;) maar ben heel blij met jullie posten !

Ik test ook nooit antistoffen tenzij ze een moeilijke start hebben gehad

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:59

Ik ben weer thuis gelukkig en het lijkt de goede kant op te gaan.

Nog steeds geen hars en ik zie ook geen tjoepkes -O- . Ze was vannacht heel erg rustig en heeft niet gelegen terwijl ze normaal meerdere keren per nacht ligt.
Afbeelding
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:09

Kathleen_vW wat zijn ze grijs he die bruine, hier ook zo erg.
Klinkt als een heerlijk nuchter dier die Billie
Leuke foto's. Was echt lekker weer ervoor.

Muronia denk je wel om jezelf! Fijn dat je weer thuis bent.
Veroontje heeft nog steeds geen zin om haar veulentje te laten zien -O-
Uier glimt al wel mooi

nieky1993 de dames maken er werk van, hopelijk snel weer veulentjes

AM_Horses overleef je het nog een beetje of val je al aardig om?

Pomski bij Bo haar vorige veulen niet gedaan. Maar was ook geen enkele aanleiding toe.
Of we het nu doen hangt ervan af.
Echt schattig dat kleine halstertje <3
De andere dames zijn ook goed eraan begonnen.

imani_abby het begin is er hoor! Hopelijk houd ze je niet al te lang in spanning meer

Marjoleine89 gaat ook opschieten. Uier ook al redelijk vol?

petraaken dan denk je op dat moment toch wel weer even, zou ze... Helaas

Knolselder wat een heerlijk span heb jij toch <3
Quin gaat al lekker opschieten, poppy ook begonnen.

Luna2006 straks alle 3 de vaart erachter en dan denk je, nee niet alle 3 tegelijk haha

CharmFaith idd best veel zucht.

Nadia2008 ze heeft de vaart erachter, spannend

xsurfdiary lekker bewegen is goed, zolang ze zelf aangeven wat ze aankunnen. Doen we hier ook lekker, en Bo geniet ervan.

Happy_Hippie uier vult al mooi. Dat is soms zo lastig met die maidens.
Verstandig om dan een apart stukje te maken.

Lady124 flinke buik en al mooi begonnen aan dr uier

Iersas ze houd het spannend.

Kabayo geniet lekker van je vakantie

veronique56 lekker genoten van je avondje rust? Genieten he!

moner fijn dat Princess helemaal is hersteld. Hopelijk komt ze qua gewicht weer wat bij.

Hier weinig te melden. Bo heeft nog steeds theezakjes :D
Geen uitvloeiing meer gezien.
Vandaag 295 dagen, met 325/330 dagen mogen we de Regumate gaan afbouwen.
Enkel vraag ik me af wat verstandiger is. De ene da zei afbouwen in 7 dagen en de andere da zei in 3/4 dagen. Wat is wijsheid?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:22

Quinn 319 dagen
Afbeelding
Poppy 316 dagen

Afbeelding

Begint hier nu ook echt te kriebelen. Wel heel vreemd. Normaal zijn ze zo verspreid dat ik wel tot mei/juni in veulenspanning zit, en nu gaat het waarschijnlijk na half april niets meer zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:29

Kiki fijn dat ze het rustig aan doet en geen gekkigheid.

Dat afbouwen zou ik denk ik langzaam doen, dus ik zou voor de 7 dagen kiezen denk ik.

Knolselder ik snap je, als het in de buurt komt dan wordt je toch wel benieuwd he. Ik had helemaal geen moeite met de eerste 320 dagen maar overdragen is wel vreselijk vervelend aan het worden hoor -O-

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:42

Als Winnie haar veulen niet verloren had, moest ik de regumate doorgeven gewoon tot het moment dat ze zou bevallen. Maar ik heb buiten dit jaar geen ervaring met regumate op die manier.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:59

Heb eerder een veulen gefokt, toen droeg de merrie 2 weken over pff, was een hengst.. maar wat een gedoe, bleef al die tijd waken, dus was wel beetje op toen.

Het zijn over het algemeen toch hengsten die overdragen?

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:26

@desi. Nee niet waar hoor :) mijn merrie in 2021 een hengstenveulen gehand en die was 2 weken te vroeg. en sommige dat ik ken ook hengstjes en ook vroeger :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:28

Niet altijd Desi. Mijn merrie die nu moet bevallen ging de eerste keer 3 weken over en dat was een merrie. In 2020 10 dagen over en dat was een hengst. Bij haar grootmoeder de laatste keer ook ruim over tijd en dat was een merrie. De vorige keren dat die over tijd ging waren het wel hengsten.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:38

Wat jammer geen veulentjes vannacht!

Noa was ontzettend onrustig vannacht en heeft amper gegeten. Veel diarree.
Ze heeft mega jeuk, en loopt alleen maar met haar staart omhoog. Ze is heel aanhankelijk en haar Ph kan volgens mij nu nauwelijks meer lichter, uier zou alleen zeker nog voller kunnen.. :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:02

Die platte mest is hier vaak vlak voor tot een dag of 2 de bevalling. Ziet er veelbelovend uit!

Hier is er helemaal niets over te zeggen over hengsten die langer blijven zitten. Ik denk dat dat voornamelijk een fabel is, berust op toeval.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:13

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een echt verschil tussen de draagtijd van een merrie en een hengst veulen?
Mijn merrie heeft 2 merrie veulens gehad, beide keren week overdragen. Daar ga ik voor nu dus weer vanuit (uiteraard niet zonder haar goed in de gaten te houden) of zou het bij een hengstje heel anders kunnen zijn?

Qua voer geef ik haar nu (305 dagen) 600 gram vitalbix breed en grow (volgens de verpakking zou dat nu 1.5 a 2kg moeten zijn) ik vind dat heel erg veel, normaal krijgt ze amper iets want ze wordt makkelijk dik. Zou ik de laatste maand nu toch meer moeten gaan voeren voor de vitamine en minerale voor het veulen?
Uiteraard is er wel onbeperkt ruwe voer.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:20

Oke dus overdragen is niet geslacht bepalend, weer wat geleerd :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:32

Ik heb hier wel verschillende syntponen van geslacht gehad.
Of het is toeval _O-
2x merrie was in 1 dag naar hars lekkende melk en veulen met laatste voerbeurt rond 11u.
2x hengst was dagen melk lekken en geboorte midden in de nacht

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:04

Onze ene merrie heeft 2 hengstveulens en 2 merrieveulens gehad. Draagtijd en voortekenen waren bij alle veulens ongeveer hetzelfde, rond de 340 dagen ergens. Maand van geboorte ook ongeveer hetzelfde (april/mei).

Onze andere merrie een hengstveulen en een merrieveulen. Hengst kwam op 324 dagen (was in Juni uitgerekend), merrie op 333 dagen (huidige veulen, 3 maart geboren, vroeg dus). Of het toeval is of misschien de maand nog invloed heeft gehad op de drachtduur?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:22

Dit is toch vol of ben ik gek?
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:52

Dddara ik was er ooit van overtuigd dat 1 merrie de merrieveulens standaard langer droeg dan de hengsten. 2x een merrie rond de 335 dagen en 2x een hengst rond 320 dagen.

En wat gebeurde het jaar erop? Een merrieveulen op 315 dagen :+

corinadrenthJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:52

Muronia schreef:
Dit is toch vol of ben ik gek?
[ [url=m/gZoYv2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pvRFLM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achterin kan die nog iets voller uit de plooi zegmaar