[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:42

Wauw knap paard Ynekes!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:06

Zit weer op mobiel dus iedereen specifiek reageren lukt niet.

Zag suusje voorbij komen. Blijft een favorietje bij mij.

Stalnamen blijft een heel persoonlijk iets. Ik vind naar jezelf of plaats vernoemen wel mooi. Ik fok welsh pony's en heb mijn achternaam naar het welsh vertaald. Die naam krijgen de veulens dus ook achter de naam.

Veel al op de 8 maanden. Hier ook, dikke truus was in een goede bui vandaag en ik ook want zag en voelde het veulen bewegen. Stukje op film ook maar kan het hier niet plaatsen.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:12

Dikke Truus ziet er goed uit en doet haar naam eer aan. :))

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:13

Hey Stal Melyn.. zie het nu pas. Jij hebt dat knappe hengstje van Pytron. Zij wonen vlakbij mij. Prachtig hengstje is het!

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:14

Knolselder schreef:
Wauw knap paard Ynekes!

Dank je!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:15

Oef Ynekes wat een gave merrie.

SM, das een best tonnetje :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:20

Ik heb ooit ook eens laten scannen op geslacht en het was mis :') men eigen intuïtie had het wel juist
Tis ook te zien hoe goed ze liggen denk ik.

Oh knolselder foto’s zijn toch goed gelukt nu. Maar worden hun pootjes nu steeds korter. Hun buik lijkt dichter bij de grond te komen :')
Leuke nieuwe aanwinst.

Keresa welkom terug

West Nijl geen idee

Ddara ik denk dat het persoonlijk geen zin meer heeft. Ja kan een veulen ook pas na zes maanden inenten.
In de veulenprik zit wel een kleine substantie tegen tetanus. Misschien dat dat beter is dan je merries nu nog te enten. Even vragen aan je da?

Ynekes knap paard

Je hebt wel een heel mooie stalnaam Cynthia
Ik ben wel benieuwd of ze nu eens haar crème gen gaat doorgeven

Ansodm spannend die kleur kansen hè

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:33

Hahahaha! Ik ook. Deze keer hoeft het niet per se omdat de hengst het sowieso doet. Dus wedden dat ze het nu wél doet :+

Bedankt voor de complimenten over mijn stalnaam. Ik ben er ook nog steeds verliefd op :o

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:37

Neonlight, noem haar dikke Truus nu haha. Je kan er ook niet meer omheen.

Cp, Ze is ook dikker dan normaal hoor. Komt mede door die peesblessure waardoor ze helemaal stil kwam te staan. Nu langzaam aan het oppakken want er mag best een beetje af, als ze loopt blubbert en trilt haar kont gewoon.

Ynekes, ja klopt. Die wordt nu klaargemaakt voor de keuring volgende maand. Heel spannend. Heb eens de zoveel tijd nog contact met de fokkers om even update te geven.
Komt je Fries ook bij hen vandaan? Die hebben ze ook veel gehad.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:46

Neee.. onze friezen komen van elders. Maar ze wonen vlak bij ons id buurt en hebben weleens een instructeur laten komen om les te geven bij hen thuis waar wij ook wel bij lesten, en zodoende de welshjes wel eens mogen bewonderen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:59

Even een up-date

De dierenarts is vanmorgen geweest, en natuurlijk lekte ze wel wat maar niet meer zo hevig als de afgelopen dagen, hopelijk houd dit nog even zo aan.
Gisteren waren ze huiverig voor placentitus, daarom zou vandaag een scan gemaakt worden, maar ze liet zich vandaag niet pakken, dus missie mislukt.
Het enige wat de da kon zeggen is wat ik zelf ook al had gezien, dat ze vol, rond en gezond is, en dat de banden nog niet slap zijn..

Ze gokt dat het veulen nog wel in leven is, en dat er geen sprake is van placentitus, omdat anders de merrie er niet zo goed aan toe zou zijn en denkt dat het ook nog wel een week of 2 week kan duren, maar dat het ook wel vannacht al kan komen, ook zei ze dat het maken van een scan niet zoveel zin heeft, omdat wanneer ze de scan erin zou doen ze toch alleen maar een stel benen zou kunnen zien, waarom ze het dan voorgesteld hebben om te komen scannen vraag ik me dus af, ik had alleen om advies gevraagd gisteren en toen ook al gezegd dat de merrie het verder goed doet, knuffelig en aaibaar is en zeker niet sloom of ziek oogt, kortom eigenlijk geen bal mee opgeschoten.
We wachten rustig af, meer kunnen we niet doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:15

Mijn ervaring met ontsteking is dat ze daar niet ziek van hoeven te zijn.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:18

Een merrie met placentitus voelt daar zelf helemaal niks van. Vandaar dat het ook alleen met een scanmeting te bepalen is..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:22

Mmm veel gok werk voor een dierenarts niet echt vakkundig idd gooiske

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:22

Hoe kan je nu een diagnose stellen als je de merrie niet eens hebt kunnen benaderen :=

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:38

Rare dierenarts. En als ze zoveel melk lekt en de banden echt nog niet slapper zijn, zou ik juist wél denken aan placentitis.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:53

Wat zou het anders moeten zijn...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:59

Placentitis wordt echt vaak onderschat door DA omdat ze er gewoonweg weinig ervaring mee hebben. Helaas zien we dit hier elk jaar weer voorbij komen en de enige zekerheid is een scan om de dikte van de placenta te meten.
Duimen dat de DA het gewoon goed heeft en dat er binnenkort een gezond veulen naast loopt :):)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:12

Sowieso een lastige situatie dat de merrie zich niet laat pakken. Ook straks met het veulen. Hopelijk is het niets!

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:22

Placentitus is echt heel verradelijk en gevaarlijk voor een veulen. Onze merrie had dit vorig jaar ook en was daar zelf absoluut niet ziek van. Is echt alleen vast te stellen door het meten vd dikte van de placenta door een scan. Ondanks dat wij haar meteen hebben behandeld met antibiotica liet zij de melk ook al schieten in de laatste week/weken voor de bevalling. Onze dierenarts was wel heel alert en we hebben direct haar melk getest op de aanwezigheid van voldoende antistoffen.

Wanneer dit paardje nu een veulentje gaat krijgen is de kans heeeel groot dat er niet meer genoeg afweerstoffen in de eerste melk zitten. Dit kan hele grote gevolgen hebben voor de gezondheid van het veulentje. Ik hoop oprecht dat het goed gaat en bedoel er niks mee, maar wees alert. Je kunt na de bevalling heel simpel de kwaliteit vd melk laten controleren. Een veulen heeft maar beperkt tijd om antistoffen op te nemen via de darmwand en heeft dit echt nodig..

Voel je niet vervelend, wil echt alleen maar waarschuwen. Begreep dat het niet je eigen paardjes zijn, dus dat is ook echt lastig..
Succes! Hopen op een gezond veulen!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:29

Dankjewel allemaal, ja vind het ook wel raar, omdat ze gisteren zo’n drukte er om maakten, maar afijn we zullen zien, hou haar goed in de gaten, en ze verloor vandaag minder melk als de afgelopen dagen, en anders haal ik biest op, dat gaat goed komen.
Hopen op gewoon een gezond veulentje

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:49

Bij een onbehandelde placentitis, is de kans groot dat je geen biest meer nodig hebt. Dan is de placenta aan het loslaten, en wordt het veulen te vroeg geboren.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:10

Vulina schreef:
Bij een onbehandelde placentitis, is de kans groot dat je geen biest meer nodig hebt. Dan is de placenta aan het loslaten, en wordt het veulen te vroeg geboren.

Inderdaad, dat in de eerste plaats ook nog..
Laatst bijgewerkt door ynekes op 07-01-21 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:10

Vulina schreef:

Klopt, ik had me al goed ingelezen erover, dierenarts zei dat de kans groot aanwezig is dat het veulen niet te vroeg geboren gaat worden.
Zal anders morgen nog eens bellen, had liever andere da gehad, is wel van kliniek, maar had afgelopen zomer haar ook met een andere merrie om te laten scannen, zei ze leeg, deze wordt opnieuw gescand omdat ze nu wel enorm drachtig lijkt.
Ze heeft vanmorgen de merrie gezien en zei oh dan heb ik dat over het hoofd gezien.
Dus ben geen fan

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:56

Ynekes. Wat een prachtige merrie

Stalmelyn. Wat is ze dik

Knolselder. Een bolletje wol op pootjes <3

Leuk om alle stal namen te horen die in de naam worden gebruikt. Ik gebruik sinds vorig jaar mijn letters AM achter de naam.
Mijn merrie Wild Thing V eindigd dus op de V, naam van haar fokker.

Gooiske. Wat een gedoe allemaal, je wilt alles goed proberen te doen maar niks werkt mee...
Het klinkt mij ook als placentitis. De dekdatum is niet bekend, wellicht is ze helemaal nog niet aan de teller.