[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:24

Je kan inderdaad maar doen wat in he macht ligt en proberen er bij te zijn.

Das dus ook waarom ik een alarm wil gblover, van werken komt anders niet veel meer van in huis na zovele nachten camlive kijken.

Ik werk op vijf minuten van mijn deur en neem gewoon vrij als het nodig is en manlief is zelfstandig en krijgt huisarrest en verplicht thuiswerk als het spannend wordt :P

Ik ben ook heel tevreden van de melktesten, voor mijn merrie's waren het goede indicators. Je zag de phwaarde zo dalen per dag dus dan weet je toch ongeveer wanneer het komt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:28

MaritB schreef:
Ik hoef geen vrij te nemen omdat ik dan met verlof ben! Pony lief moet wel op tijd bevallen anders ben ik zelf eerst aan de beurt :P

Haha wat leuk, jij ook al! Gefeliciteerd!!
Ik zit in hetzelfde schuitje alleen ik ben uitgerekend tegelijk met 2 van de 4 merries. Ook niet heeeel handig :+

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:56

Esther28 schreef:
Hier op de pensionstal wordt het wat lastig gezien er geen wifi is en een camera dan lastig wordt. Ik heb gekeken voor een 3- en 4g camera maar mennn wat een prijzen. Gezien ik eenmalig fok ga ik geen honderden euro's aan een camera uitgeven. Heb nu een birth alarm gehuurd (de gsm versie). Ik ben in die periode niet vrij van mn werk, maar zodra ik een bericht van het alarm krijg ben ik weg van mn werk. Dat weten ze ook al. Mocht iemand nog een goed bruikbare camera hebben liggen die via 3g of 4g werkt en er niet de hoofdprijs voor vragen...graag een pb...

Ik heb ook geen wifi op stal, maar ik las laatst iets over een camera app. Die installeer je op je telefoon en ook op een andere smart Phone. De ene stel je in als viewer en de andere als camera.
Op het moment dat je wil kijken beginnen de mb's pas te lopen. Die telefoon kun je dus overal neerzetten. Ik heb hem nu alleen op mijn eigen telefoon, maar tegen de bevallingsdatum aan zorg ik dat ik een andere smart Phone als camera op stal heb staan.

app heet trouwens Alfred.
Ik heb hem zelf dus nog niet uitgeprobeerd, maar heb er wel goede verhalen over gelezen

Edit: Noisy in dit topic heeft hem in gebruik!

Faline

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:02

Ik wilde het net zeggen, idd die app met 2 telefoons. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een oude telefoon liggen, kost je dan dus niks extra. Evt goedkoop bundeltje mb's bijkopen.

Vorig jaar Is hier wifi naar de stal aangelegd, ik moet alleen nog even 2 camera's op de kop tikken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:08

Maar dat betekend dus dat je eigenlijk de hele nacht naar de telefoon moet gaan zitten staren? Dan loopt je databundel snel leeg. En hoe is het beeld?
Die melktesten, hoe werkt dat?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:12

Als je de app aan zet lopen de mb's, maar je hoeft m niet 24/7 aan te laten, je kan om het uur of half uur even een paar minuutjes kijken en dan weer uit doen als alles goed lijkt.
Melk testen kun je met van die ph strips doen, hoe lager de ph hoe dichterbij de geboorte Is.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:17

Faline, dat vind ik dus echt niet genoeg :o
Ze kunnen ineens gaan draaien, liggen en binnen 7 minuten heb je een veulen. Als je dan na een (half) uur kijkt, is het er al, hopelijk levend. Ik heb zo ook 1. Die geeft niks aan, ook geen verandering in het uier. Ik kijk de hele nacht (wij wisselen af) en checken ze ook nog 2 maal irl. Deze merrie wacht op ons, wij lopen weg, we kijken op de camera, ze ligt en de beentjes steken al uit. Dit jaar kreeg het veulen van haar een navelbloeding. Dus gelukkig waren we erbij.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:17

juval schreef:
@ Marit, wat leuk! en spannend. zijn jullie tegelijk uitgerekend?

Hier is altijd iemand thuis, en waarschijnlijk hoef ik tegen die tijd ook niet meer te werken. Als het allemaal lukt komt het ook voor dochter qua schoolvakantie goed uit. We gaan een camera ophangen, en ik moet me eens verdiepen in zo'n birthalarm.

Bijna! Gwen 13 mei en ik 2 juni.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:24

Caesar schreef:
MaritB schreef:
Ik hoef geen vrij te nemen omdat ik dan met verlof ben! Pony lief moet wel op tijd bevallen anders ben ik zelf eerst aan de beurt :P

Haha wat leuk, jij ook al! Gefeliciteerd!!
Ik zit in hetzelfde schuitje alleen ik ben uitgerekend tegelijk met 2 van de 4 merries. Ook niet heeeel handig :+

Haha gefeliciteerd!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:25

Spannend Marit! En Caesar ook :j Wel een mooie tijd om een kindje te krijgen :)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:34

Marsu schreef:
Ik kom hier ook even kijken. Mijn ijslandermerrie Bjalla is nu 180 dagen drachtig.

Jaaa nog een IJslander ! *\o/* Van welke hengst ? Welke afstamming heeft ze ? (niet nieuwsgierig ofzo hoor :o )

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:47

Faline schreef:
Als je de app aan zet lopen de mb's, maar je hoeft m niet 24/7 aan te laten, je kan om het uur of half uur even een paar minuutjes kijken en dan weer uit doen als alles goed lijkt.
Melk testen kun je met van die ph strips doen, hoe lager de ph hoe dichterbij de geboorte Is.

Dan moet je dus zelf de merrie "melken"? Gaat dat niet ten koste van de biest?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:51

Het is echt maar een heel klein drupje wat je nodig hebt.

Je kan toch bijna overal op wifi? Dan hoef je je eigen MB's nauwelijks te gebruiken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:05

Ik reageer later op de dag uitgebreider, maar eehh...
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Afbeelding

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:43

Vulina schreef:

Het was ook ff om voorbeeld aan te geven met die telefoon als camera. Het zal uiteraard per merrie verschillen. Mijn oude merrie was makkelijk, die gaf het altijd super aan als het zover was. Maar er zullen idd ook zijn waarbij dat niet zo is, dan heb je wel pech met telefoon en dataverbruik.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:44

@daisyjazz

De hengst is Ari vom Saringhof.

Mijn merrie is zelf van Yngri Dreki fra Skogurhagi, haar moeder een halfzus van Mist van de Waaldijk.

Het is haar 5e veulen, maar het eerste veulen voor mij.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:59

Faline schreef:
Vulina schreef:

Het was ook ff om voorbeeld aan te geven met die telefoon als camera. Het zal uiteraard per merrie verschillen. Mijn oude merrie was makkelijk, die gaf het altijd super aan als het zover was. Maar er zullen idd ook zijn waarbij dat niet zo is, dan heb je wel pech met telefoon en dataverbruik.

Ik denk dat het beter is dan helemaal niets. Als ik het idee heb dat ze gaat bevallen, blijf ik er bij slapen. En als ze overdag in de wei staat is er wel de hele tijd toezicht, maar dan kan ik die camera telefoon bij de wei zetten (waterdicht zakje er om heen en klaar).

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:08

ik heb ze ook liever constant op het scherm maar inderdaad misschien beter dat dan niks

mijn merrie's gaven al uren van tevoren aan dat ze gingen bevallen, Elsa begon om 9uur al heel raar te doen en was extreem onrustig, haar veulen is geboren rond 11uur. Flo net hetzelfde al heb ik de twee uur ervoor fase toen gemist omdat manlief aan het kijken was.

ik ken ook iemand die zo een merrie had Vulina, tot drie keer toe heeft hij het gemist, hij sliep er zelfs bij en nog wachtte ze die paar minuten af tot hij moest plassen. Natuurlijk toen bestonden die technieken van camera en birth alarm nog niet.

kan heus geen kwaad om wat melk uit de uier te halen om te testen en soms moet je zelfs niet veel moeite doen hoor, spuit er zo uit. De biest komt pas op gang tijdens het veulen, en dat merk je ook. De melk gaat van smaak geleidelijk van zout naar zoeter, soms op paar uur.

mijlpaal voor Fi *\o/* gefeli

welkom nieuweling met ijslander

maritb en ceasar, wat leuk, dus een race met de pony's, wie gaat er eerst :P :P

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:22

Vulina schreef:
ivy_power89 schreef:
@vulina, mazzel of niet, maar alle 3 de veulens zijn op deze manier geboren afgelopen jaar. Zoon van stal eigenaar woont op stal, en is meerdere keren uit N bed gebeld. 1 van de merries was ook 3 weken te vroeg.
Dit veulen gaan we het dus mooi even anders doen :D

Ik heb dit jaar een merrie aangekocht, zij had het veulen in het vlies afgelopen jaar bij de vorige eigenaar.. Zo zonde...

Same here..

Dit jaar ga ik er ook vrij bij nemen, ik denk twee weken. Én ik ga waken op stal. De caravan is klaar dus ik denk dat ik die er naartoe sleur. Toch net ff iets comfortabeler dan in de stal :7

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:45

Mocht je die mogelijkheid hebben, bijvoorbeeld een caravan op stal en je hebt geen wifi, dan kun je ook altijd een babyfoon met beeld overwegen. Heb je alleen stroom nodig :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:43

Denk aub niet dat je als je merrie het elke x netje aangegeven heeft ze dit steeds zal doen.

Ik heb hierdoor afgelopen jaar voor de allereerste x een bevalling gemist, gelukkig alles goed gegaan. Maar dit zal me niet weer gebeuren,

Deze merrie liep altijd flink over, deed een dag de melk laten lopen, had al 14 veulens gehad. En toch ging het de 15e heel anders

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:41

Bedankt, Fotsy :D

Bolle Fi vandaag op 200 dagen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:03

Oh naar onder toe is ze nog mooi bescheiden maar vooraanzicht heb je zen dwarsligger :')

Das ook de reden waarom ik naast de melktesten en de camera, dit jaar ook een alarm wil fokfanaat. Niets zegt dat ze het opnieuw zo gaan doen ook al was het vorige jaren heel duidelijk. Elsa was trouwens maar 320 dagen max(natuurlijk gedekt).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:37

Welkom met de IJslander!

Cynthia wow wat een bolle! :D

Ik heb vakantie 2 weken rond uitrekendatum, als ze dan niet bevalt neemt mijn moeder vrij. En anders ook nog mijn vader. Heb thuis even overlegd.

Ik ben zo happy! Heb net voor het eerst veulentje gevoeld!!

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:23

Kabayo schreef:
Ik ben zo happy! Heb net voor het eerst veulentje gevoeld!!

Jeeej gefeliciteerd !!! *\o/* *\o/* (Ik vestig maar gewoon even aandacht op je subtiel gebrachte super moment :') ) hihi Echt een heel gaaf/bijzonder gevoel he?