[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:04

Versturen wordt lastig, want het moet in een stikstofvat. Ik zou niet weten hoe ik dat moet regelen :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:10

Bij animalgenetics.eu kun je per gen laten testen. Kost 20 pond per test.
Als je het complete plaatje wil laten testen is het via het nmprs in nederland het goedkoopst. Alleen testen zij niet op appaloosa en splash. Dus als je dat ook wil testen zou ik animalgenetics.us kiezen (die is goedkoper in de complete test dan de .eu dacht ik)
Toevallig heb ik dit allemaal uit zitten pluizen omdat ik Star wil laten testen, ik vermoed dat er splash ofzo achter zit gezien haar ene fel blauwe oog, en ik wil pico (2015-veulen) laten testen op bont...

Leuk hoor om alweer naar DBT2017 uit te kijken :D en leuk om te lezen dat iedereen alweer druk aan het plannen is. Ik ben wel aan het brainstormen maar ben er nog niet helemaal uit :n

Cynthia, hier ook geen eigen trailer dus ik doe het zoals jouw tweede optie. De merries gaan als het zo uit komt en ik vraag de hengstenhouder(s) om alles verder te regelen.
Nou gaan mijn merries sowieso naar hengstenhouder(s) waar ik mee bevriend ben, dus dan is het ook makkelijk zo af te spreken. :)

Jupiter zag ik ook nooit hengstig, alleen soms merkte ik op dat haar staart viezer was, maarja dan was de hengstigheid vaak al voorbij. Pas toen haar veulen erg hengst werd, begon ik het te zien. Dus pas met een hengst IN de wei liet ze iets zien. De ene merrie is de andere niet. Ik ben juist blij dat ze niet zo'n pismerrie is :o :D

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:17

Linda leuk dat je veulentje nu weer thuis is!

Cynthia, ja als ze in 1 x drachtig word is het leuk.
Dat had ik vorig jaar met mijn toen 18 jarige merrie.
Mijn vriendin heeft het nou 2 jaar geprobeerd met haar merrie, en nog niet drachtig en een hoop kosten gemaakt.
Deze merries waren ook bijde door kharamel gedekt.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:31

Heb niet op 1 gen laten testen maar ook geen pakket.... Meen dat ik €25 per gen test kwijt was maar zoals ik al zei is dat via de Amerikaanse site die ik hier net gepost heb gegaan. Ik had vrij snel al de uitslag via de mail terug.

Compleet set kost hier iig $95

Zal straks eens kijken of ik kwa bedrag goed zat...want is alweer n tijdje geleden...

Foto van de allerlaatste show van 2015
Afbeelding

Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:04

Zulk soort prijzen kwam ik toen inderdaad ook op uit, CL. Alleen wist ik niet zo goed hoe dat met verzenden erheen en tijd erna zou gaan inderdaad. Zag geloof ik ook een op vosgen + agouti, eigenlijk ook het enige wat ik bij Roos zou hoeven testen.
Marije doet wel veel met Amerika, misschien heeft zij ervaring met hun, of een andere ;)

Leuke foto's weer hoor. Buikje zie je ook nog amper, ze ziet er goed uit!

Cynthia, stikstofvat heb ik ook geen ervaring mee, maar er gaan toch genoeg rietjes het land door/de wereld over. Misschien iemand hier die wel met diepvries heeft gewerkt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:32

Ik heb laatst bij van haeringen laten testen, een pakketje, geloof 10 kleuren.

Wegbrengen met veulens zou ik ook niet fijn vinden, hoop gewoon komende jaren steeds wat te kunnen huren.

Wat gaan jullie snel... amper bij te benen. Ik lees wel snel bij maar vergeet ook weer veel. En ook hele weekend aan het werk geweest. Voor een keer blij dat het maandag is... eindelijk weer de paarden zien

Cynthia oh gave combi met karamel!

Mooi buikje heeft roos al aniek!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:18

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:46

Had dat ook gelezen Cynthia, maar de eerste reactie slaat de spijker op zijn kop denk ik..

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:55

Wat zou jij smullen bij dat onderzoek, Cynthia ;)
Maar zeker interessant! Hier twee maidens, dus we gaan het zien.
Denk wel dat tijd van dekken, milieu in de merrie etc. een invloed heeft. En blijft een steekproef. Natuurlijk zijn er nog altijd maidens en oudere merries die hengsten geven. Maar over een groot aantal gezien.

Fijn dat je ook even weekend hebt, Ines! Hier alweer onderweg naar leeuwarden voor een nieuwe week.
Roos wordt bol inderdaad, maar Lies net zo goed :o

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:01

Loopt goed CL!

Hier in 2017 misschien ook 2 veulens. Hangt er vanaf wat de winter brengt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:01

Jeetje, een paar dagen wat minder tijd en heel wat pagina's bij te lezen :=

Een hoop groeiende buikjes gezien op de foto's.

DL, Fab maakt het spannend! Uier lijkt wel serieus te worden.

Over dekken op oudere leeftijd, ik heb zelf dit jaar Isis met pensioen gestuurd met 18 jaar.
Scheelt het dat ik op het moment toch meer fokmerries heb dan dat ik ieder jaar veulens wil hebben dus dan is zo'n beslissing makkelijker.
Waar ik vooral naar zou kijken is niet zozeer de dracht maar vooral of ze makkelijk genoeg in conditie te houden is om te zogen.
En puur voor een ander dekken zou mij het risico niet snel waard zijn...

Cynthia, knappe hengst voor Fi!

Linda, Pico weer terug. En wat leuk dat je een speelmaatje erbij hebt.
En veel fokplannen. Je hebt de smaak te pakken :D

Cynthia, dat geeft hoop :P

Voor Snazzy begint het aftellen nu echt, nog 100 dagen tot de uitgerekende datum. En zolang heeft ze tot nu toe nog nooit gewacht.
Haar buik is ook niet meer te missen :')

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:27

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:38

Mijn maiden dit jaar kreeg een hengstveulen, haar moeder als maiden ook en mn andere merrie haar eerste veulen was wel een merrie.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:43

haha Marije ssssttt, ik zei dat ik niet gevoelig zou zijn voor dat "minipaarden virus" en dat ik het bij 1 of maximaal 2 zou houden.
In april zit ik al op 4, en plannen om volgend jaar 2 merries te laten dekken en om er een tweespanmaatje bij te zoeken.... dus euhm.... :o het is maar goed dat ik geen enorme hectares land bezit, nu heb ik nog een soort "grens" :')

Ik geloof eerlijk gezegd nooit in dat soort "onderzoeken".
De natuur bepaald dat mijn inziens echt zelf.
Mijn maiden heeft gewoon een prachtig hengstveulen gekregen op 331 dagen, dus ook geen echt lange dracht ofzo.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:47

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:02

Nu al denken over dekkingen voor volgend jaar. Hier zijn van de stamboeken de keuringen nog niet geweest dus bij de tinkers gaan de meeste pas rond februari/maart kijken (Maart is de laatste hk van 1 van de 3 stamboeken)

Linda, minipaarden virus 8-) Hier voordeel kost veel geld weide minipaard proef te maken <3 dus hou het bij de grote jongens

Dat onderzoek er zal best iets statistisch zijn maar toch echt de man beslis nog altijd het geslacht.

Dekken op oudere leeftijd, als het voor een ander is zou ik een 24 jarige merrie die 5 jaar geleden een veulen heeft gehad niet doen. Voor mijzelf zou ik kijken hoe de merrie er bij staat en niet gaan sleutelen. Pakt het dan pakt het pakt het niet dan is het over.

Cubalibre, Schitterende fotos van een mooie dame

Aniek r, een gestrande dame in de wei :+

Hier vrijdag de gust scan (110 dagen) gehad, nou er zat een hyper veulen in wat niet stil wou liggen voor een mooie foto/echo. Maar heb de navelstreng (vaak), hoofd en iets van kont en benen voorbij zien zwemmen. Hartje niet gevonden meneer/mevrouw wilde niet meewerken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:11

Oh Linda wat leuk dat Pico zijn maatje gewoon meegekomen is!
Ik wil meer foto's! :D Hij ziet er goed gegroeid uit!

Cynthia dat is wel van geluk gesproken,die laatste rietjes. :D
Ik zou het doen zoals je zelf ook al zegt,ze naar het station brengen en ze daar de rest laten regelen. Meer kans dat zij net op het goeie moment gaan insemineren en Fi beter haar hengstigheid toont.
Pretty toont het ook bijna nooit. Daar bleef je maar scannen. De laatste keer ging ze meteen naar het station en die kregen ze meteen drachtig ook.
Ik kan je geen garanties geven dat ik weer meedoe met een groot paard maar ik vergezel je sowiezo hoor in DBT2017 :P

Iedereen op zoek naar een groot paard ineens om weer mee te doen :')

Vientje wat leuk op wandel,dat is echt genieten! En dan zeker als haar humeur ook zo meeslaat!
En verder geef ik je natuurlijk ook gelijk.

AniekR leuk dat je er volgend jaar ook weer zou bijzijn! Fijn dat ze het bitje nu beter aanvaardt.
Bijvoeren vanaf nu is denk ik ook geen luxe meer,het gras verliest nu toch echt aan voedingswaarde.

CL wederom prachtige fotos en wat is ze nog netjes in shape!

Fokfanaat nou mijn grote merrie heeft ook alleen maar hengstveulens gegeven dus ik krijg het wat als ik ze nu opnieuw zou laten dekken voor derden en ze krijgt een merrieveulen. :+ (en volgens mij wilt die liefst weer een hengst)

Marije het aftellen begint al met Snazzy! Ik weet zeker dat we tijdens het zogen goed zouden moeten bijvoeren inderdaad,maar dat vind ik op zich geen probleem. Ze is zeker niet gevoelig om mager te staan maar tijdens het zogen boet ze wel in inderdaad.
Maar ik zeg ook niet dat ik het ga doen hoor,ik neig eerder naar neen,maar ik wil alles eens overwegen zeg maar. Ik ben al helemaal uit de grote paarden ook inmiddels dat het weer wennen zou zijn.

Fijn Butengewoon dat het er nog veilig en wel inzit!
En ik apprecieer zeker je mening omtrend fokken met een ouder paard.

Hier nog blije ronde buikjes pony's. Misschien dat ik volgende maand al ga uitwendig scannen,de meesten zitten dan toch al aan of over die 5 maanden dus het zou eigenlijk al kunnen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:59

Hier bij de maidens 3x een hengst en 1x een merrie, tussen 324 en 335 dagen dracht. Bye bye onderzoek :P
Dit jaar geen maidens drachtig.

Zo Pretty, veel denkwerk! Ik kan je geen mening geven, want ik heb er ook geen ervaring mee. Maar ik zou me ook erg gevleid voelen!

Cynthia, phoe, geluk met die laatste rietjes! Is de hengst overleden of verkocht of geruind? Nu hopen dat ze vlot drachtig wordt? Of hoe gaat dat anders als ze op zijn? Nuja, we duimen gewoon voor een vlotte dracht :P

Butengewoon, wat leuk zo een echo met een hyper veulen :D
Stiekem wil ik ook nog eens in die buiken kijken. Maar ik zal maar geduld hebben zeker?

Charlie begint dominanter en dominanter te worden. Dat zijn we niet van haar gewoon. Ik kan me niet meteen inbeelden of het meer is dan vorig jaar.

Fre is gewoon irritant.
Maar als zij de zwangere feeks tegen mij uithangt, kan ze een zwangere feeks terugkrijgen :P :P :P

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:05

Geen idee knolselder, ik heb een grote merrie en ze is makkelijk met scannen staat gewoon op de poetsplaats. Dus eigenlijk altijd als de da er is steekt hij even zijn arm erin :o,

Heb ook wel eens een echo van buitenaf gedaan, was bij mijn toen nieuwe merrie en we wisten niet hoe zij zou reageren. Maar toen was het tijdens de aankoopkeuring. Bij dracht hoefde ik haar niet en bij import merries weet je het maar nooit. Scannen dan vlak bij de uiers was ook mooi om de baarmoeder en alles te zien liggen. (was niet drachtig)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:09

Ja buitenaf laten scannen heb ik ook al eens gedaan.
Inwendig liever niet meer te vaak, bij die mini's het al wat krapper, dus ik laat het maar zo. Alles wijst erop dat ze nog vol zitten :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:14

Dan zou ik als je toch bevestiging wil je da gewoon als hij komt voor enten of iets komt vragen om even de scan erbij te houden en te kijken of je wat ziet.
Die kleintjes zijn al zo klein en als ik dan de arm van mijn da zie die zie ik daar nog niet ingaan. Of misschien heb jij wel een tenger vrouwtje als da met kleine/smalle armen die er wel in zou passen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:28

butengewoon, hihi wat leuk dat het veulen zich zo levendig toonde. Arme mama :') hihi. Wel jammer van je shot dan maar goh, wel duidelijk dat er leven in zit.

Annelies, hahaha dat bedoel ik dus. Dat soort onderzoeken zijn voor mij nog nooit duidelijk bewezen. Jij toont het tegendeel haha!
En bitchfight met Fre }:) zwangere vrouwen.... #)

Ik scan ook niet meer inwendig. Ze is duidelijk drachtig, dus ik ga niet onnodig scannen. Uitwendig scannen wilde ik graag wel, maar mijn DA doet het niet, dus jammer dan..... rustig afwachten.

Pretty, inderdaad onwijs fijn dat hij weer thuis is :)
Hij is lekker wollig en met een volgegeten buikje terug gekomen :) zo fijn.
Zijn vriendje is een maat groter, dus Pico toont nu heel klein haha!
Ik zal vanavond eens kijken of ik nog wat foto's kan maken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:54

Hier komt morgen de DA een aantal enten en dan neemt ze ook het scanapparaat mee. Wil voor de zekerheid Daisy even uitwendig laten scannen.
Ze is te klein voor inwendig scannen en nu over de 200 dagen nog geen buikje te zien. Voor ik haar straks voor niets ga bijvoeren...
Al zegt het ook niet alles, vorig jaar Snazzy op 3 oktober (bijna 8 maand drachtig) nog laten scannen en was ze nog drachtig en in januari toen ze uitgerekend was, zat er niets meer in.
Ze was al vet en kreeg niet veel extra maar ze heeft toch de hele zomer op dieet gestaan en last van het overgewicht gehad (schuren en ze had zulke prachtige manen ;( ).

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:04

Spannend Marije, hopelijk bij Daisy toch geweest een goed verstopte baby :j

Hahaha zwangere vrouwens tegen elkaar }:) :D

Oh wat leuk zo'n hyperdepieper veulentje in buik :)

Pinda had zich vandaag duidelijk wat verplaatst, buikje nu weer symmetrisch bol ipv alleen links een dikke bult. Miep met bijbehorend humeur, die vrat me nog nèt niet op met aansingelen := Blijkbaar ligt Pinda links toch echt het prettigst... Dat belooft wat voor als die binnenkort een wat serieuzere maat aan heeft genomen :=

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:24

Idd spannend Marije! Is het niet mogelijk dat de DA even naar het hartje luistert van het veulen? Of zeg ik nu iets heel stoms?

Dat onderzoek slaat imo kant noch wal. Kans op een X of een Y van de vader blijft volgens mij altijd 50%.

Nog een vraagje aan jullie. Mijn merrie staat momenteel in pension, zelf woon ik letterlijk aan de andere kant van het water, en wij hebben ook stallen aan huis. Echter houd ik haar het liefst 'zo lang mogelijk' in pension aan de andere kant. Hoe lang van te voren zouden jullie je merrie uiterlijk nog verplaatsen? :)