[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:23

Mijn merrie hield steeds op als ik kwam, toen heb ik echt op de camera geboren moeten zien worden . Dus soms werkt het totaal averechts

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:35

Afgelopen 2 jaar brak het water toen ik laatste voer ronde deed :+
Die deed ik wel later dan normaal, rond 11 uur ofzo. Omdat ik daarna ging waken via camera binnen. Maar wij begeleiden eigenlijk altijd dus staan ook altijd wel in de stal.
Tot nu toe geen probleem.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:20

In 2020 zag ik Fi elke keer onrustig op de camera. Als ik erheen ging (ik zat buiten) werd ze rustig. Dus ik dacht: ze wil niet dat ik erbij ben. Ik weer weg, werd ze weer heel erg onrustig. Ik erheen en iets langer gebleven en na een paar minuten ging ze liggen. Dus ze werd juist rustig door mij en wilde graag dat ik bij haar was.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:34

De mijne beginnen altijd als ik op stal ben… net if ze op me aan get wachten waren. Ook altijd overdag, zo rond etenstijd, tot nu toe. Dat is wel fijn, heb nog nooit hoeven waken. (Zul je zien dat her dit jaar anders gaat :Y) )

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:21

Hier wordt de merrie een magneet ingenaaid, dus geeft alarm als ze begint. Maar aangezien ze op 3en bevalcentrum veulent hoef ik niet te waken. Vind t ergens wel spijtig dat ik het moment zelf niet meemaak, maar anderszijds maak ik dat wel goed als de kleine er eenmaal is :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:46

Hier flikken ze het om altijd te bevallen wanneer ik er niet ben.
Nou ja, op die paar keer na dat ze wel bevielen wanneer ik er was hadden ze dan ook serieus hulp nodig en die hulp werd dan ook altijd gelijk ingeschakeld.
Het waken doen de fokker van mijn pony en de eigenaar van Jenny & Zoë. Die gaan 's avonds/'s nachts altijd extra kijken. Ik slaap 's nachts gewoon thuis, maar houd ze overdag dan weer goed in de gaten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:54

Hier zijn we er eigenlijk bijna altijd bij. Soms om te ondersteunen, soms laten we het ze ook zelf doen. Een beetje afhankelijk van hoe soepel het gaat. We houden het sowieso wel in de gaten via de camera als we besluiten even te wachten nog met helpen. Als we dan de beentjes zien gaan we alsnog de stal in voor de geboorte :) Maar het scheelt ook dat ik vanuit mijn huis direct de stallen in kan lopen.

Dit was net de uier van Estonia. Tepelhof begint wel echt wat op te vullen en ik dacht ook een heel klein wit stipje op de tepel te zien, maar ik kan het mis hebben. Ze was in ieder geval qua gedrag nog niks anders.
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:11

Wij hebben het ook wel eens gemist. Moet wel zeggen dat ik toen enkel een camera had of vroeger alleen snachts kijken. Inmiddels melkstrips, camera en een alarm. Ik ga er heen als ik een vruchtblaas zie op de camera of als ze herhaaldelijk gaat liggen.
Ik heb melkstrips trouwens van aliexpress haha. Vijverstrips vind ik veel te onnauwkeurig.

Goldenarrow spannend!

Charisma lijkt mij inderdaad jammer om er niet bij te kunnen zijn. Maar een gezond veulentje is het belangrijkste!

Symke mooie waterbak. Is ook heel wat water gevallen. Hier drinken ze ook liever buiten :=

Yvk fijn dat het beter met haar gaat! Oh nee de stal! Pas op zwenkt uit :+

Amhorses en cynthia leuk dat jullie ook zo nieuwsgierig bent naar het patroon! Ik ook heel erg! Hopelijk niet te wit of te zwart :+ Ik ben hier veel te kieskeurig voor _O-

Amhorses wat zwaren ze mooi uit! Zo zou je zeggen dat Wild eerder moet haha

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:15

Strips van AlieExpress zijn zo vreselijk lang onderweg.

Vrijdagnacht dacht ik even dat mijn merrie haar veulen eruit zou gooien... Ze was heel onrustig, stond te puffen, grote neusgaten, kreunen... ging uiteindelijk liggen, languit...
We hebben haar Colosan gegeven en met haar gelopen ( in de storm.. het was niet te doen.. maja) Gelukkig daarna weer helemaal helder en fris.
In de nacht steeds bij haar gekeken, en gelukkig tot nu toe geen terugval gehad. Ze was vrijdag net 300 dagen dus dat was echt te vroeg geweest..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:18

Tinkels schreef:
Strips van AlieExpress zijn zo vreselijk lang onderweg.

Vrijdagnacht dacht ik even dat mijn merrie haar veulen eruit zou gooien... Ze was heel onrustig, stond te puffen, grote neusgaten, kreunen... ging uiteindelijk liggen, languit...
We hebben haar Colosan gegeven en met haar gelopen ( in de storm.. het was niet te doen.. maja) Gelukkig daarna weer helemaal helder en fris.
In de nacht steeds bij haar gekeken, en gelukkig tot nu toe geen terugval gehad. Ze was vrijdag net 300 dagen dus dat was echt te vroeg geweest..

Haha ja ik had het veulen inmiddels al 2 maand. En toen kreeg ik ze binnen :+ Maar heb wel toen direct heel wat besteld zodat ik eerst niet weer hoef :')

Oh nee wat eng met dat aantal dagen! Gelukkig weer opgeknapt. Hoe is haar uier?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:21

Zal morgen even een bijleespost maken. Wilde dat vanavond al doen, maar was in slaap gevallen rond 8uur en nog even weinig puf/energie over. Alle stress rondom de storm en pony's kwam even los, maaaaaaar. Uier update. Het is nog heel minimaal en niet goed te zien, maar Maria is begonnen met haar uier *\o/* .
Mooi op tijd en voor haar redelijk normaal om dat nu al te doen. Als alles goed gaat en volgens planning kunnen we dus rond half maart de kleine verwachten :j .
Ze zit nu op 290 dagen en ze staat er om bekend om ruim van te voren al te beginnen met het aanmaken van de uier. Dus dit is mooi op schema.
Wat ik vooral zie is dat de streep in het midden wat voller is en niet meer zo duidelijk te zien. We gaan aftellen nu!
Bij Jenny zijn het nog theezakjes :') _O-

14 februari

Afbeelding

Maria vandaag:

Afbeelding

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:10

Ik ga ook altijd de stal zodra de pootjes zichtbaar zijn en ze gaat liggen. Ik help ook altijd een klein beetje mee(of als het uiteraard nodig is meer) maar vind het niet nodig om de merrie helemaal te laten uitputten als het niet nodig is.

Heb wel 1 keer gehad bij mijn merrie die was al aan het persen dacht ik te zien op de camera (keek vanaf buiten voor de stal mee op me telefoon) dus loop naar binnen ze staat op en kijkt over de deur naar mij van zo we krijgen nu eten en dan gaan we naar buiten haha. := Dus weer even weg gegaan toen na 10 minuten begon ze weer.

Milka begind toch al aardig op te schieten nu morgen komt de camera op haar stal.
18 feb
Afbeelding

21 feb
Afbeelding

Ze is er wel echt klaar mee haha :')
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:05

Ik wacht niet meer tot de pootjesblas zichtbaar is. Bij een Red bag gebeurt dat niet. En dan is snel ingrijpen belangrijk. Vanaf het persen kruip ik mee in de stal zodat ik tijdig kan ingrijpen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 03:12

Symke. Met Nigrante heb ik dit geoefend zij vond het eerst ook echt niet tof. Nu kan ik het makkelijk aanraken

Gypsy. Je verstoord niet zomaar een bevalling, vaak vinden ze het wel fijn dat je erbij bent. Normaal bleef ik naar de camera kijken tot water breekt of de blaas te zien is. Tegenwoordig al wel bij de eerste weeën

Bij de laatste bevallingen gelijk als het water brak gevoeld. Deze merrie had het jaar ervoor een stuip bevalling. Wilde zeker weten dat het goed lag. Zodra de pootjes naar buiten zijn help ik rustig mee.
Mijn andere merrie had placentitis en zag 1 been en stuk plancenta. Natuurlijk ook foute boel. Ik wacht niet op de dierenarts, maar grijp gelijk in.

Charisma. Geeft ook wel rust als ze op een bevalcentrum staan. Deze mensen doen niet anders en weten in te grijpen waar nodig

Goldenarrow. Dat begint erop te lijken

Yvk. Hoe krijgt ze het voor elkaar :')

Tot nu toe niks gemist. Als ik een vermoeden heb dat het komt, dan ga ik niet meer slapen.

Kabayo. Wild Thing is natuurlijk wat ouder, meerdere veulens gehad en wat voller van formaat :+ je zou idd bijna denken dat ze eerder moet

Tinkels. Dat was even schrikken. Klinkt als flinke buikpijn.

Yaartje. Je ziet wel verschil bij maria

Charmfaith. Ze maakt er idd behoorlijk werk van. Spannend!

Knolselder. Snap ik. Zo ben ik tegenwoordig ook. Liever extra checken als dat je te laat bent

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:31

Caresse verhuisd naar een stal met camera en als het goed is kan ik dan thuis ook meekijken en dus ook waken. Ik woon 5 minuten van stal dus zodra ze begint ga ik die kant uit. Ik weet niet wat ze fijn vindt tijdens een bevalling maar ik weet wel dat als ze pijn heeft of zich niet fijn voelt dat ze altijd steun bij me zoekt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:55

Ik moet trouwens sowieso even de stal in als ze begint, want anders blijft de birthsensor bellen :)) En bevallen zonder strakke band om je buik lijkt me toch wel iets fijner.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:14

Spannend voor sommige! Benieuwd wie de volgende beeb mag verwelkomen! :D

Am-horses: idd, is ook zo! En omdat de merrie niet van ons neem wil ik niks aan het toeval overlaten.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:32

AM, ze zijn serieus gegroeid!

Symke; toch altijd leuker uit de zwemvijver haha.

Hier tot nu toe telkens erbij geweest. Zag je goed op voorhand dat ze gingen gaan. Erg onrustig en als je dan de stal in komt een stuk rustiger.

Goldenarrow: Die begint nu inderdaad toch echt wel wat te doen!

xyaartje; de dames hebben nog niet zoveel he :) maar hoeft ook nog niet met het aantal dagen dat ze zijn.

Hoeveel dagen is Milka nu Charmfaith?

Ik heb enkel de melkstrips en camera. Tot nu toe gaat dat erg goed. Wel heel duidelijke merries waar ik telkens maar 1 nachtje voor hoef te waken. 4 slapeloze nachten per jaar max, daar doe ik het wel voor haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:09

Ik wacht altijd tot ze inderdaad niet meer terug kunnen voor ik de stal in ga. Ik heb een camera en geboortemelder. Vorig jaar voor het eerst dat de geboortemelder zijn werk heeft gedaan, we lagen net te slapen toen ze begon. Met de jaren ervoor dachten we niet dat ze die nacht al zou gaan, maar ze probeerde ons mooi te foppen. :))

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:29

Dat is een verrassing luna2006
We hebben haar vorigjaar juli gekocht en vorige maand achter gekomen dat ze drachtig is :=

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:31

Jessica wat een prachtig veulen! Gefeliciteerd!

Luna jouw mannetje weet dat hij knap is.

De merries gaan hard hier,langzaam aan komen er meer veulens bij.
Ben benieuwd naar de rest.

Over het erbij zijn,pepper wacht niet speciaal op mij maar ze houd het ook niet tegen als ze eenmaal bezig is.

Britt doet het wel heel onverwacht zonder iemand erbij.

Die strips moet ik ook nog bestellen,de mijne 2 jaar geleden opgemaakt en vorig jaar niet nodig gehad.
Pepper had natuurlijk veel te vroeg een dood veulen en geen uier en britt liet zich nog niet aan het uier zitten.
Dat is nu wel beter.

Pepper is nu 277 dagen,hard op weg naar de 300.
Afbeelding

Uier doet nog niks,zal binnenkort wel komen denk ik.
Afbeelding

Britt is een maand later aan de beurt.
Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:25

Dat maakt het extra spannend charmfaith!

Die van jou gaan ook al lekker eilinora!

Sun doet rustig aan. 324 dagen vandaag

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:57

Kabayo: Zilver houd van vroeg bevallen zo te lezen!

AM_Horses: Nigrante zit al bijna op de 300 dagen! Schiet al op voor haar en jou! Voor Wild Thing is het nog even geduld hebben.
Hier is het altijd andersom geweest bij Maria. De hengsten waren altijd druk van binnen. Dit veulen is een stuk rustiger dan haar broertjes. Dus dat word hier een merrie :D . Jouw merries hebben al mooie buikjes en nog heerlijk actief bezig!
Toch wel he? Heb gisteravond echt een half uur foto's zitten vergelijken of ik het echt goed zag haha. Straks de fokker van mijn pony even op de hoogte stellen. Dan weet die er ook van.

Caresse07: Wat fijn te horen dat jullie de storm goed zijn doorgekomen! Hier vooral een heel nat weiland. We hebben ze maar een extra stuk wei gegeven want er staat door de regenval in hun eigen wei nauwelijks gras meer.

Dieyar: Ze heeft overduidelijk geen haast! Hoe staat het er nu mee voor met haar?

Yvk: Dat is fijn te horen dat het al beter met haar gaat! En ja, die ballerina's. Herkenbaar. Jenny is bijna 300 dagen, maar je wilt niet weten met wat voor snelheid ze veelal door de wei rent hoor. Vroem. Daar gaat ze dan weer! Die wilt denk ik nog niet beseffen dat er een flinke buik onder haar hangt.
En spelen met de Ram is uiteraard het aller leukst in haar ogen. Ze kan nog behoorlijk goed steigeren dan. En dat voor een hoogdrachige dame. Wilde laatst even rustig in de wei wandelen met haar. Nou, mevrouw was druk. Barst nog volop van de energie. Hoop toch dat veulen niet zo druk is als mama straks _O-

Symke: Dat is hier ook! Zodra er plassen in de wei liggen drinken ze eerder daar uit dan uit de waterbakken zelf. Geen idee waarom. Helaas geen tips voor je over het waarom. Mag hier nog net uierfoto's maken, maar er aan zitten is echt een no go. Dus dat laat ik maar.

Gypsy: Pinta houd het dus nog even spannend! Heb je inmiddels al een nieuwe indicatie van wanneer ze ong. kan bevallen of is het gewoon goed de uiers in de gaten houden nu?

goldenarrow: Ze heeft nog niet echt haast zo te zien? Blijft nog even spannend!

Tinkels: Colosan mag je dus aan drachtige merries geven? Zit erover te denken het standaard in de poetskoffer te hebben voor als Maria weer een keer koliekerig is (of een van de andere pony's), maar laten we hopen dat het niet meer nodig is dit jaar, maar dan heb ik het wel in huis.
Hoe gaat het nu met haar? Hopelijk geen terugval meer gehad?

CharmFaith: Die schiet zeker al op! Jij kan vanaf vandaag nu ook merrie gaan kijken :) ? Ach gut. Knuffel voor Milka :knuffel: . Nog even volhouden voor haar. Dan is baby er!

Luna2006: Nee, veel is het nog zeker niet (gelukkig), maar er is wel verschil te zien. Check ze nu ook nog maar 1x in de week. Vanaf 300 dagen worden de uiers elke dag gecheckt. Dan kan het ineens hard gaan. En idd. Nu hoeft het helemaal nog niet veel te zijn, maar we zitten nu dus mooi op schema met hoe ik het van haar ken :D . Geen idee wat Jenny uit gaat spoken straks met de uiers.
Sun heeft overduidelijk geen haast!

Eilinora: Wat een verschil in buik tussen Pepper en Britt. Pepper is echt huge! Wel mooi rond allebei.

Hoe doen jullie dat eigenlijk met bekappen en hoogdrachtig? Maria moet eigenlijk nog bekapt worden voor de kleine geboren word, maar gezien die binnen nu en een maand moet komen weet ik niet of het verstandiger is om haar na de bevalling pas te laten bekappen? Van de week ook nog maar even overleggen met de eigenaar.

Jenny en Zoë doen het goed! Waren gisteren wel verzopen katjes :knuffel: . Jenny zit echt niet normaal boordevol energie. Waar ze het vandaan haalt met haar buik? Ik heb echt geen idee. Zodra ze halster om heeft heb ik vooral een dribbelende en ongeduldige pony naast mij _O-
Alle pony's zijn echt helemaal klaar met de regen. Bij de kudde kunnen we zowat zwemmen in de wei dus die hebben we er een extra stuk bij gegeven zodat ze droger staan en met meer gras.
Asfaloth knapt gelukkig goed op van zijn medicatie, dus daar ben ik blij mee! Ik vraag nog niks van hem, maar hij begint uit zichzelf alweer enthousiast te draven en dat is zoals ik hem ken!

Jenny zit nu op 295 dagen. Nog 5 dagen en ze is veilig *\o/*
Zie ik het nu goed dat de uiers van Jenny nou ook voorzichtig aan bezig zijn? Nog niet veel, maar ook bij haar zie ik verschil. En van de week gedroomd dat Jenny bevallen was van een kern gezond prachtig zwart bont veulen. Dus ik vermoed qua kleur een zwart bont veulen voor Jenny.
Maria zou volgens mijn droom van een tijd terug een prachtijg zwart/grijs veulen hebben of ieder geval qua kleur in de richting zoals Asfaloth was als veulen. Dus ben benieuwd of die kleuren er ook echt uitkomen!

Gevoel qua geslacht is nu:
Jenny: hengstveulen
Maria: merrieveulen
Zoë: Twijfel nog, maar gok op merrieveulen.
Maar meestal zit ik er altijd wel naast :') Kleur zit ik altijd wel goed.

Wat zullen we zeggen? Gaat Maria eerst of Jenny :D ? Zijn beiden in dezelfde week uitgerekend.

Afbeelding

Uier op 14 februari

Afbeelding

Uier gisteren

Afbeelding

En Zoë zit nu ongeveer op 268 dagen. Ook zij gaat langzaam richting de 300 *\o/*

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:24

Ik houd in principe geen rekening met de hoefsmid en hoogdrachtige paarden. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze er last van hebben als ze hun been omhoog moeten houden terwijl ze hoogdrachtig zijn. Ik laat hem alleen liever niet komen als het veulen pas net een dag oud is ofzo, maar dat komt meer omdat de merries dan vaak erg onrustig en bezorgd zijn om hun veulen en meer moeite hebben met normaal stil staan.

Ik heb er inmiddels bijna 3 veilig en nog geen van allen lijkt haast te maken :')
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:32

Het bekappen doe ik ook liever voor ze bevallen.
Kan prima nog,vooral als ze nog een maand moeten.