[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:30

Wat een mooie winterse dikke buiken komen er voorbij. Baal soms best wel dat ik al met donker weg ben naar mijn werk en dat het ook donker is wanneer ik thuis kom. Lastig foto's maken :+ Op stal wordt niets, dan zie je alleen maar buik op de foto :7 Lara doet het nog steeds prima, net als de niet drachtige paarden. Ze lopen nog elke dag op het land en als het meezit heb ik vanaf volgende week weer 4 ha volop gras ter beschikking. De 1e 4 ha hebben ze in krap 2 maanden leeg gepeuzeld en daar stond nog een beste snede in:Y)

Zelf beschik ik alleen over een camera en het geluk dat de paarden in huis staan. Birth alarm gaat bij Lara niet werken, want die slaapt altijd helemaal vlak en dat voor lange tijd achter elkaar. Wel gebruik ik de melkstrips om de PH te bepalen tegen de tijd dat het uier vol schiet. In combinatie met het gedrag heb ik altijd goed kunnen inschatten wanneer de merries hier begonnen en heb ze mooi kunnen volgend via de camera.

Kabayo

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:33

Hoe doen jullie het trouwens qua werk ? Of is er altijd iemand thuis bij jullie?

Ik twijfel om een week vrij te nemen rond de uitgerekende datum

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:30

Kabayo schreef:
Hoe doen jullie het trouwens qua werk ? Of is er altijd iemand thuis bij jullie?

Ik twijfel om een week vrij te nemen rond de uitgerekende datum

Bij ons is er idd die hele tijd iemand thuis om alles in de gaten te houden. Vind ik toch altijd een veilig idee :j

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:00

Hier staan ze om te bevallen bij mijn moeder aan huis, welke bijna altijd thuis is aangezien ze zelfstandige is.

Birthalarm + camera werkt hier ook prima!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:03

Hier is idd ook altijd wel iemand aanwezig, grotendeels ik zelf ook wel :j (werk vanuit huis)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:20

Ik hou de camera vanuit werk in de gaten en mocht het gebeuren dan ben ik zo thuis!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:31

AnnikaB, mooie buik hoor. Maar zo te zien schaamt ze zich er een beetje voor ;)

Die foto's moet ik dan weer even bij elkaar zoeken, Cynthia.

Stal_HD, sterkte met jouw beestjes :(:)
En Roos is als jaarling ook erg ziek geweest door de droes. Toen dit net aan de beterende hand was kreeg ze ook nog met een volgende infectie te maken, dus dat heeft niet veel gescheeld.
Maar zij was ook de enige uit de groep 1- en 2-jarigen die ze er echt uit hebben gehaald en die we op stal hebben moeten behandelen. In de groep wel een snotneus hier en daar, maar niets ernstig ziek. Lies liep er als 2-jarige ook bij, maar nergens last van gehad bijvoorbeeld.

En hier twee camera's. Toen ik die kortingscode zag, wel even gekeken. Maar ja, wij hebben drie merrie's uitgerekend binnen 2 dagen. Dus alle drie zo'n alarm wordt wel heel gek.
Net als vorig jaar wordt het gewoon de merrie's erg goed in de gaten houden. Melktesten is ook goed bevallen dit jaar.

Oh en ik heb vorig jaar 3 weken vakantie opgenomen rond de uitgerekende datum. Zat toen 11 dagen verschil tussen mijn merrie's, dus was erg spannend. Omdat Roos bijna geen voortekenen gaf dacht ik echt dat ze het niet in die vakantie ging redden. Maar het is goed gegaan.
Dit keer Lies en Roos op dezelfde dag uitgerekend. Maar zit er aan te denken om gewoon weer lekker drie weken vakantie op te nemen O:)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 07:57

Ik ga wel wat vakantie opnemen in die tijd. Maar hoe of wat precies weet ik nog niet.
Er is hier wel vrijwel altijd iemand aanwezig, dat is toch wel een vereiste vind ik.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:38

Hier is er ook altijd iemand aanwezig. Als mijn vriend even geen tijd heeft dan appt hij mij om de camera in de gaten te houden of ik vraag anderen even om in te loggen.
Het kan zo snel gaan, dat je van werk > stal vaak al te laat bent.

Hier ging de merrie liggen en binnen een minuut was het er al. Als het dan in het vlies zit kun je wel binnen 10 minuten thuis staan maar sta je wel te kijken. Dan zou ik eerder vakantie nemen, al zegt dat ook niks. Mijn veulen kwam vorig jaar 3 weken te vroeg.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:47

Ik gebruik een birth alarm en online camera's. Dat werkt voor mij het best.
Heb ook merries van januari t/m mei uitgerekend dus dat is ook niet te doen met alleen een camera.
En altijd iemand op het erf als merries op het eind lopen.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:09

Hier is ook altijd wel iemand thuis, mijn moeder heeft het werk op onze pensionstal. Ik kan merrie in de gaten houden via een camera en overweeg om melkstrips aan te schaffen. Ben dan zelf bezig met een onderzoek en als het goed is veel thuis! :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:25

Ik ben gelukkig aardig vrij wat betreft vrije dagen opnemen. Er is niemand rond die tijd dan met vakantie bij mij op kantoor dus ik kan vanaf huis ook last minute een mailtje sturen dat ik niet kom. Als het zover is wil ik merrie niet zonder toezicht laten.
Het is haar eerste veulen bij mij, ze heeft bij een van de vorige eigenaren een veulen gehad maar is of bij de geboorte gestorven of in de eerste week, dat werd niet duidelijk. Maar er is in ieder geval iets niet goed gegaan, dus ik ben wel een beetje zenuwachtig daarvoor :=

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:42

Je moet gewoon alles doen wat binnen je macht ligt. Ik vind dat dus birth alarm en dit jaar ook camera. Ik moet helaas ook gewoon werken overdag, maar als ik alarm krijg en ik kan op mijn camera zien dat het serieus is dan kan meestal gewoon gaan behalve de zaterdag nacht dan word het moeilijker. Normaal gezien als ik het zie aankomen dan zorg ik gewoon dat ik op het weiland slaap. Gelukkig gaan mijn 6 merries allemaal in eind maart en de eerste 3 weken van april bevallen. Als ik geen verre over tijd gaanders heb ben ik er dus wel in 1x vanaf :P Behalve dikke noussie dat word een verassing in mei/juni/.

kks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:56

Mijn merrie staat op een pension stal. Heeft iemand tips hoe ik het kan doen want ik heb er nog niet eens nagedacht over dat

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:58

Omdat bij mijn andere merrie ondanks de birth alarm er smorgens een veulen naast lag en niemand erbij was, kies ik dit jaar voor een camera met hartslagmeter.
Ik sta op een pensionstal dus mijn mogelijkheden zijn wat beperkter.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:06

Ik hoef geen vrij te nemen omdat ik dan met verlof ben! Pony lief moet wel op tijd bevallen anders ben ik zelf eerst aan de beurt :P

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:07

Ik noem dat mazzel hebben, Ivy_Power ;) Voor hetzelfde geld, had je het in het vlies gevonden, of nog half in de merrie.

KKS, er moet gewoon simpelweg de hele dag en nacht een oogje op de merrie worden gehouden, vanaf minimaal 2 week voor de uitgerekende datum. Hetzij in het echt, of via een camera.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:11

@vulina, mazzel of niet, maar alle 3 de veulens zijn op deze manier geboren afgelopen jaar. Zoon van stal eigenaar woont op stal, en is meerdere keren uit N bed gebeld. 1 van de merries was ook 3 weken te vroeg.
Dit veulen gaan we het dus mooi even anders doen :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:13

Ik ga voor EN camera EN alarm EN vakantie.
Als je de hele nachtnaar de camera zit te loeren ben ik niet op mijn best op het werk.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:18

Overdag terwijl ik weg ben houdt mijn stalbaas een oogje erop, dan loopt ze in de wei dus dan is een camera lastig. Vanuit het huis is er zicht op deel van het weiland, dus dan zetten we dat deel gewoon af voor haar als het zover is. 's Nachts en in het weekend waak ik zelf (met behulp van camera in stal), mijn stalbaas is gelukkig zo vriendelijk dat ik daar kan logeren.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:21

ivy_power89 schreef:
@vulina, mazzel of niet, maar alle 3 de veulens zijn op deze manier geboren afgelopen jaar. Zoon van stal eigenaar woont op stal, en is meerdere keren uit N bed gebeld. 1 van de merries was ook 3 weken te vroeg.
Dit veulen gaan we het dus mooi even anders doen :D

Ik heb dit jaar een merrie aangekocht, zij had het veulen in het vlies afgelopen jaar bij de vorige eigenaar.. Zo zonde...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:45

@ Marit, wat leuk! en spannend. zijn jullie tegelijk uitgerekend?

Hier is altijd iemand thuis, en waarschijnlijk hoef ik tegen die tijd ook niet meer te werken. Als het allemaal lukt komt het ook voor dochter qua schoolvakantie goed uit. We gaan een camera ophangen, en ik moet me eens verdiepen in zo'n birthalarm.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:50

Ik kom hier ook even kijken. Mijn ijslandermerrie Bjalla is nu 180 dagen drachtig.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:02

Ik sta ook op een pensionstal. Hier hebben ze camera en alarm en ga melktesten halen em misschien nog wel een 2e alarm.
De stal eigenaren gaan ook op stal slapen rond de tijd dat het zich aan moet dienen.
Ik zou niet weten wat k met kan doen.
Ik werk over dag en woon half uur van stal vandaan

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:14

Hier op de pensionstal wordt het wat lastig gezien er geen wifi is en een camera dan lastig wordt. Ik heb gekeken voor een 3- en 4g camera maar mennn wat een prijzen. Gezien ik eenmalig fok ga ik geen honderden euro's aan een camera uitgeven. Heb nu een birth alarm gehuurd (de gsm versie). Ik ben in die periode niet vrij van mn werk, maar zodra ik een bericht van het alarm krijg ben ik weg van mn werk. Dat weten ze ook al. Mocht iemand nog een goed bruikbare camera hebben liggen die via 3g of 4g werkt en er niet de hoofdprijs voor vragen...graag een pb...