[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 06:37

Aniek altijd lastig dat voeren omdat er ook zoveel keuze is.
Enige wat ik kan zeggen is probeer wat en volg je gevoel.
Voor ieder paard is er weer iets anders wat werkt.

Vind het wel altijd zo zonde als die oudjes weer te koop komen.

Cubalibre ik heb ook een zomertje western gereden maar dan in de reining.
Kan spinnen en sliding stop hihi.
Eigenlijk zou ik dat wel graag weer willen oppakken.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:02

Thanks allemaal voor de suggesties omtrent voer :) Daar heb ik wat aan!
Ik denk dat ik haar gewoon terugzet op een halve biks in de ochtend en een halfje biks in de avond en dan 's middags wat ga proberen met muesli/slobber (nu krijgt ze 's middags een schep sportmix met haver enz :+ dat heeft ze nu niet meer nodig haha). Mijn vriend heeft nog een zak slobber staan wat hij aan zijn 2 jarige hengst voert om hem in conditie te krijgen voor de hengstenkeuring in december, eens kijken wat daar allemaal in zit.
Verder krijgt ze al de hele dag onbeperkt ruwvoer

Oeh ik lees nog 2 zieke paarden op stal. Wat vervelend :(:) maar goed om te weten dat het niet besmettelijk is maar ik begrijp je voorzichtigheid! Hopelijk knappen ze snel op.

Fokken met een oudere merrie die altijd gezond is geweest en nu nog in goede conditie verkeerd moet geen probleem zijn.
Mijn merrie is nu 13 en is drachtig van haar eerste veulen. En denk dat als dit allemaal goed gaat ik er nog wel weer eentje bij haar wil fokken.

Mijn merrie is weer kaal, zo stom ze kan daar echt van genieten :+
Ze glimt als een spiegeltje nu! maar helaas nog geen buik onder haar wintervacht vandaag gekomen haha. Zal vandaag even een fototje plaatsen met hoe ze er nu uit ziet.
Nu ga ik snel een jong paard rijden van mijn vriend (die heb ik maar even geclaimed nu mijn merrie geblesseerd is haha) en hardlopen! Nog even cadeautje halen in de stad en vanmmiddag naar mijn ouders voor mijn moeder die jarig is :)
Fijne zondag dames {:}

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:30

AniekR een dracht buikje? Ik dacht dat ze gewoon te dik werd van het gras :)

Inowa gefeliciteerd *\o/*

Venthe gefeliciteerd met je moeder *\o/*

Ik ga vandaag een dagje mee met de stichtse aanspanning doorn, vanaf volgend jaar hoop ik met mijn shetlander daar mee te rijden met de ritten ;) en wie weet als maquavinci voor de kar kan gaat zij mee :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:34

Venthe, zo jij bent actief op de zondag... Gefeliciteerd met je moeder.

Biancatje, gaaf! Veel plezier vandaag

Ik krijg vandaag mijn 2015 baby weer thuis na het afspenen, samen met een speelmaatje. Ik heb hem oprecht gemist en kan niet wachten tot ze hier zijn :o :)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:41

Linda dankjewel! Ben met mijn vorige paard wel mee geweest naar het strand met hun maar dat is dan toch net weer even anders.. ben heel benieuwd hoe het is met zo'n rit :)

Wat leuk! Geniet ervan dat hij weer thuis komt, show je foto's als hij er weer is?

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:36

Dankje biancatje

Linda wat leuk! Geniet ervan :)

Net even foto geschoten, Venthe geschoren en op 98 dagen. Nog steeds strak :)
Afbeelding

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:51

Knappe venthe! Die is idd nog mooi strak.

Sorry dat ik zo weinig post. Ben eeb databasa aan het maken met alle minihengsten in. Is super veel werk want veel info is niet compleet

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:14

RX is Rainbow helemaal weer in orde? Koliek is altijd schrikken.

Inowa van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Venthe ziet er inderdaad glimmend uit... wat goed geschoren!!!

Luna2006 Database maken pfft wat een werk, wel heel leuk om ook zo met de paarden bezig te zijn.

BianCatjee veel plezier vandaag

Dat filmpje van de reining had ik ook op Facebook gezien, en inderdaad was ook mijn gedachte pfft zal best knap zijn maar dit kostuum past toch helemaal niet bij westernpaarden? hihi.
Ook niet echt bij barokke paarden, daarvan zijn de klassieke kostuums ook niet zo zwierig. Wel voor een sprookjes fotoshoot of zo.

Cubalibre mmm zieke paarden, gelukkig dat ze weer aan het opknappen zijn.
En afscheid nemen is altijd verschrikkelijk.

AniekR even lekker van een zondag genieten na zo'n drukke trainingsweek. Altijd inspannend een nieuwe job. Maar is t wel leuk??

Hier waren de dames vanochtend helemaal blij.... na een nattere periode mochten ze nu met dit heerlijke weer op de grote weides... whow wat hadden ze een lol.
In de prachtige morgenzon met wat dauw op t gras en dan 9 echt rode vossen aan het springen en dansen. Ik heb genoten!!! <3 <3

Nou had ik ergens gelezen dat een van jullie afgespeend veulen terug kregen... wat gaaf
grijns. Ik was dus vanochtend even blij dat de onze nog bij mama lopen, daarom kon de hele club nog lekker samen genieten van de grote weides.
Binnenkort zullen we er toch aan moeten geloven ze uit elkaar te halen....

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:13

Leuk je veulentje weer terug, Linda.
Indi loopt nog heerlijk bij zijn mama. Zolang het kan blijft hij erbij. Of totdat ik er twee naar mijn schoonouders breng, omdat op dit stukje het gras bijna opraakt.

Het filmpje vind ik wel leuk, maar idd vind ik de westernkledij toch leuker. Dat past daar echt bij. Neemt niet weg dat ik er wel van genoten heb. :D

Oei twee zieke paarden, hopelijk zijn ze snel weer de oude.

Inowa gefeliciteerd.

Mooi geschoren Venthe. Ook leuk die v, knap hoor. Ik zie toch echt wel iets dracht in haar buik.

Luna lekker druk bezig. ben erg benieuwd hoe het resultaat wordt. Een foto van kid moet je maar even vragen hoor. mocht je er 1 willen hebben.

Biancatjee veel plezier.

Leuk he Tjinta als je paarden zo uit hun dak gaan.

Hier heel rustig op paardjes gebied.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:22

Allereerst heel erg bedankt voor jullie meningen omtrent fokken met een ouder paard. Ik moet zeggen,ik ben verrast en had veel negatievere reacties gehad. Dat stemt me toch tot nadenken. Eerst eens kijken of ze nog fit de winter doorkomt want met oudere merries kan het snel veranderen,en daarna een DA check en dan zien we het wel,ik ga alleszins nog geen beloftes maken naar de vragende partij toe. :)
Haar laatste zoon lijkt zo veelbelovend te zijn DA hij koste wat kost nog een veulen uit deze merrie wil. Ik ben wel gevleid natuurlijk.

Linda wat leuk dat Pico terug thuiskomt!

Inowa gefeliciteerd! *\o/*

Venthe wa is ze netjes geschoren en strak in het pak!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:17

Venthe wat leuk die V geschoren! Inderdaad nog een heerlijk strak buikje... Wees blij, zo charmant zijn die dikke hangbuiken niet ;) :')

Pretty, verstandig om nog geen beloftes te maken aan vragende partij. De reacties waren inderdaad positief, fijn om te horen toch... :)

Mathilda, ja zo lang het kan, is dat prima toch?! Maar pico vergde veel van jupi de laatste weekjes, ik kon haar maar nauwelijks op gewicht houden. En pico werd al zo vreselijk hengst, dat ik het slim vond om het al vrij snel te doen.
En geen spijt van... Hij heeft 6 heerlijke weken met allerlei leeftijdsgenootjes gehad, mocht mee naar horse event en is vandaag heerlijk wollig en volgevreten terug gekomen <3
Gelukkig hoeft hij zijn maatje niet te missen, die komt lekker bij ons logeren :D
Oh en vandaag is hij alweer 6 maanden... Gaat hard!!

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:58

BianCatjee schreef:
Cynthia82 Hoe heb je verschil in vorm gezien?

Een paar pagina's terug heb ik dat uitgelegd en foto's geplaatst. Hoewel het op de foto's wel minder duidelijk te zien is dan in het echt. Bij TiSento was ze veel dikker dan bij Fiore.

Noisy schreef:
Wauw Cynthia, wat een knapperd :wow: :~
Gewoon beginnen! Jezelf in je loopkleding hijsen en naar buiten sleuren. Je zult zien dat je na de eerste keer weer zin krijgt

Ik weet het, maar pfffffffffffffffff....... Ik ga binnenkort echt beginnen, ik beloof het! :D
Vlak voordat ik op vakantie ging, had ik mezelf ook in mijn loopkleding gehesen en ben ik ook gegaan en toen wilde ik een paar dagen later inderdaad weer en ben ik ook weer gegaan, dus ik weet dat het zo werkt, maar nu nog even streng zijn en gaan!

AniekR schreef:
Cynthia, wat leuk dat je met Kharamel gaat dekken? Zijn zo ongeveer de laatste rietjes dan of niet?
Wel benieuwd wat er uit komt. Hele andere hengst als Sublime dan wel.
*edit* begrijp net dat je Fi hierdoor laat dekken, niet Daisy :o Spannend, ben wel erg nieuwsgierig

Het zijn inderdaad zijn laatste rietjes. Begin van het seizoen had ik Faline al een pb gestuurd en toen was alles in principe op, dus hadden we afgesproken dat ik haar aan het eind van het seizoen nog een keer een pb zou sturen en ik had geluk! :D
Ik ben ook heel benieuwd! Straks komt er een merrie met champie- én crèmegen uit! *\o/*

Over het reageren/teruglezen: Ik heb altijd twee vensters openstaan. Op de ene lees is terug en dan reageer ik in de andere, heel makkelijk én zo zie ik ook de onderschriften, Aniek :D

linda2008 schreef:
Zo die kharamel ziet er knap uit zeg :~
En knappe nakomelingen ook wat ik zo gauw kon vinden :j

Lekker ding hè? Ik denk dat hij super matcht met Fiore. Ik ben nu al benieuwd! Maar eerst Yolooo :)

Gefeliciteerd met je verjaardag, Inowa!!

Linda, hoe was je thuiskomst van je Picobabbie?

Venthe heeft écht nog geen buikje inderdaad! Maar bij Dais ging het na dag 100 ineens hard, dus let maar op, binnenkort komt er een buikje aan bij jou :)

Tjinta schreef:
Hier waren de dames vanochtend helemaal blij.... na een nattere periode mochten ze nu met dit heerlijke weer op de grote weides... whow wat hadden ze een lol.
In de prachtige morgenzon met wat dauw op t gras en dan 9 echt rode vossen aan het springen en dansen. Ik heb genoten!!! <3 <3

Ik kan me voorstellen dat je daarvan hebt genoten! :)

pretty schreef:
Allereerst heel erg bedankt voor jullie meningen omtrent fokken met een ouder paard. Ik moet zeggen,ik ben verrast en had veel negatievere reacties gehad. Dat stemt me toch tot nadenken. Eerst eens kijken of ze nog fit de winter doorkomt want met oudere merries kan het snel veranderen,en daarna een DA check en dan zien we het wel,ik ga alleszins nog geen beloftes maken naar de vragende partij toe. :)
Haar laatste zoon lijkt zo veelbelovend te zijn DA hij koste wat kost nog een veulen uit deze merrie wil. Ik ben wel gevleid natuurlijk.

Ik zal er even voor zorgen dat je niet meer twijfelt: DAN ZITTEN WE SAMEN IN HET DBT2017 MET 'GROTE' PAARDEN!!!!!!!!! Zo, mocht de dierenarts een go geven, ben jij overtuigd :D

Ik heb vandaag heerlijk genoten met mijn pooowny's. 20 minuten op Dais gestapt, ze doet het best goed en heerlijk bij FiDraakje op de wei gelegen <3

Afbeelding

Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:14

Ga ik ooo wel weer een grote hengdt zoeken en met ook groot paard weer mee doen :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:17

En weer bij mij met pepper!
Geen grote pony maar wel een groot ego dus dat telt ook ofniet?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:19

Ik ga als alles goed gaat ook weer meedoen in het DBT2017 :D
Niet met een mega groot paard maar ach, ze is ook niet echt klein ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:20

He dju, nog geen veulentje bij Fab, het was er zulk mooi weer voor vandaag! :P

Gefeliciteerd Inowa!

Lekker is dat hè, samen in de wei liggen :z

In jouw omstandigheden zou ik het ook wel aandurven Pretty :j Hier wel merries meegemaakt die -mits in goede conditie- op hun 23/24e nog gezond veulens op de wereld zetten na een paar jaar gust. Ze worden vanzelf niet meer drachtig als het niet gaat. Ik zou alleen niet alles uit de kast trekken qua hormonen etc meer, op dat soort leeftijden heb ik zoiets van "het gaat makkelijk of het is gewoon gebeurd".

Vandaag ook genoten van mijn Mieperd, heerlijk op buitenritje geweest <3 Zeeeeer enthousiaste madame die al die wandelaars in het bos maar irritant vond- want dan mag ze niet draven/galopperen :P
Pinda ligt al een paar dagen links dus madame is ook al een paar dagen uiterst goed gemutst :D Ze is echt aanstekelijk vrolijk.

Wintervacht gaat wel ineens weer knetterhard, man wat een pak pluis is erbij gekomen deze week!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:52

CubaLibre schreef:
Idd dat liedje en dan ook in zo'n jurk ;). Denk dat veel western ruiters dit filmpje al wel meer dan eens gezien hebben (ik iig wel, frozen geek nr 2 :D)

Ik vind de jurk wel wat toevoegen maar ieder heeft zo z'n eigen smaak :)

Vind ik leuk!
Tja zal een kwestie van smaak zijn, maar kan hier echt van genieten, kippenvel en alles. Vind ik leuke dan een musical ervan (denk ik, moet ik er eerst heen als die er komt O:) ).
Maar mocht je dit in Nederland gaan doen, kom ik een keer kijken!

Inowa, wat het voeren betreft, vandaag op stal toch samen besloten om Lies en Roos vast op de merriebrok te zetten. Viel me op dat Lies nu al iets terugvalt, heeft ze gelukkig reserves dit keer, maar wil ze niet teveel terug hebben met de veulens op komst. Beginnen gewoon lekker met allebei een halve kilo per dag en kijken hoe het gaat, kunnen later altijd opvoeren. Gaan nu ook beginnen met ruwvoer bijvoeren, gras is nu toch wel zo'n beetje op :j

Venthe, mooie kale merrie hoor! Vind die V er in ook mooi en creatief gemaakt!
En net als stal_HD zegt, zie ik toch een kleine bolling hoor. Als je op de plek van de singel kijkt, zie je ook dat daar een wat bolling inzet. Die lijn zag ik twee maanden terug bij Lies ook mooi, toen ze voor de keuring mooi een beetje opgedroogd was en daar zat nog net zo'n lijn in.

Bianca'tje, ja ik weet niet hoe je merrie normaal is. Als je zegt, ze is gewoon dik, geloof ik je ook. Maar lijkt toch iets onder te hangen ;)

Tjinta, vandaag heerlijk rustig met de paardje getut. Even wat anders. Maar nieuwe job lijkt heel leuk, is nu alleen nog maar training natuurlijk, maar klinkt goed. In ieder geval leuke mensen, dat scheelt ook een hoop.
En heerlijk dat je nu nog kan genieten van moeders en kinders samen inderdaad. Toch altijd fijn om naar te kijken!

Linda, fijn dat Pico weer terug is! Als merrie het er zwaar mee heeft en veulen lijkt al goed zonder te kunnen, is dat een prima beslissing inderdaad. Fijn dat Pico nu eerst een maatje krijgt bij jullie!

Cynthia, top voor jou dat er dan toch een dekking niet door is gegaan en je een kans krijgt! Hopen dat er een mooi apart kleurtje uit komt. In ieder geval van beide kanten 50% kans op doorgeven (tenminste, champagne ook toch?)
En heerlijk zo'n dagje! Fijn dat Dais het goed doet en hier ook bij een op de wei gelegen. Altijd mooie momentjes zijn dat!

Mijn planning is ook om er bij DBT2017 weer bij te zijn! Misschien maar met één pony dan, maar dat is toch wel het minimum haha! Met een grote (dezelfde :P) pony dan weer...

Vientje, lekker zo'n enthousiaste dame buiten! Fijn dat Pinda haar ook goed op de maag ligt momenteel!
Wintervacht is hier ook heel hard gegaan. Twee weken terug die shoot met Roos nog gedaan, was ze nog glad. Vorige week onze "jubileumfoto's", waren ze iets pluiziger en dit weekend waren ze al flink teddy! :+

Hier dus ook even lekker van de paardjes genoten na zo'n drukke week!
Kwam vanochtend aan, toen lag alles nog te slapen in de wei. Onderweg er naar toe kwam Lies al in de benen, maar toch nog even kunnen knuffelen met Roos;
Afbeelding
Ze was echt super lui! :wow: Meestal komt zij wel overeind als er mensen aan kwamen, maar ze was echt niet vooruit te branden.

Afbeelding
Uiteindelijk kwam ze wel overeind, maar heeft denk nog wel een half uur voor zich uit staan staren, terwijl ik binnen aan een kopje koffie zat. Was ook heel lang wat nukkig, zat niet zo te wachten op knuffels, wat ik niet echt van haar gewend ben :o

Na wat snoeiwerk en paar koppen thee later, heb ik Roos toch nog even aan de longe gepakt. Maar toen was mevrouw wel aardig.
Afbeelding
Bitje loopt ze nu eindelijk heel makkelijk mee. Is niet meer de hele tijd aan het kauwen. Ook heb ik haar later voor het eerst een longeersingeltje omgedaan, ging ook goed. Binnenkort eens zonder halster er onder en dan eens kijken of we een bijzetje kunnen proberen, voordat het land te nat wordt.
Toen ik haar later in de middag pakte was ze wel weer super aanhalig en liet me later weer niet met rust, hou het dus toch maar op een ochtendhumeurtje O:)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:53

Cynthia oh ja klopt die foto's heb ik voorbij zien komen.. vergeten sorry :)

AniekR het is denk ik een combi van beide ;)

Vandaag met de snertrit was super leuk! Ze waren ook erg enthousiast dat ik mee wilde gaan doen. Dat word trainen op conditie en de trailer aanpassen ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:54

Jaaa als alles goed gaat ga ik ook weer meedoen in het DBT2017, met kleintjes dan haha dat wel. En dan als het allemaal goed mag gaan, voor het eerst met 2 paardjes :o nu al zin in!!

Maar eerst de 2016 veulentjes hopelijk allemaal gezond ter wereld :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:27

Zie je, Pretty! Ik zie zomaar vijf of zes redenen om het wel te doen :D

En ja, Inowa, dat telt ook :D

Vientje, is bizar hè, hoe snel die beesten vacht aanmaken nu?

Bij ons is het gras ook op, ik ging vandaag met Fi grazen. Nou, die vrat alsof haar leven er vanaf hing, zo agressief :+
Als het goed is, wordt morgen het kuil bezorgd en kunnen we beginnen met bijvoeren.

Aniek, ja, zowel crème als champie is 50% kans.
Daarover gesproken, ik wil Fi laten testen op homo- of heterozygoot agouti. De rest weet ik, dus daar hoef ik niet op te testen (Ee en Crn), waar kan ik het beste testen als het maar om één gen gaat, weet iemand dat? Daisy heb ik laten testen bij VHL, maar dat ging toen om het totale pakketje.
(Bij VHL kost het € 39,50 excl. BTW)

Gezellig dat je er in 2017 waarschijnlijk ook weer bij bent, Aniek! :D

Coole foto met Roos! Lastig hè, een selfie met een liggende pooowny? Hoewel hij bij jou beter gelukt is dan bij mij.
Lekker pensie heeft ze <3

Geeft niets, Bianca :)

En nog een vraagje over Fi.
Als ze volgend jaar gedekt wordt, is dat uiteraard haar eerste keer. Ik heb haar pas twee keer hengstig gezien. Gek genoeg op haar eerste en op haar tweede verjaardag, verder niet. En dat ben ik niet gewend, want Dais is altijd vreselijk hengstig :P

Wat raden de ervaringsdeskundigen uit dit topic me aan:
- Haar hier thuis opvolgen en zodra ze hengstig is, naar het dekstation brengen (200 km van huis)
- Haar gewoon brengen als het uitkomt en alles daar laten doen?

Mijn voorkeur gaat uit naar optie twee, omdat ik ook niet zelf een trailer heb en dus afhankelijk ben van anderen om ons te brengen, dus dat geeft wat meer rust en de twee keer dat ik haar hengstig heb gezien, was ook toen ze voor het eerst in aanraking kwam met nieuwe paarden, dus misschien helpt zo'n dekstation juist wel. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 11-10-15 20:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:28

Ohhh grijns, nu met DB 2017.... ik ben er natuurlijk bij als mijn dames drachtig willen worden.
Voor het dekken met een grote moet ik dan nog een jaartje wachten. Lina is voor een Frederiksborger echt HUGE nu al tegen de 1.60 als jaarling.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:41

@cynthia: ik heb Jill uiteraard hier in Amerika laten testen (animalgenetics.com) maar weet niet hoe snel je dan uitslag zal hebben als je dat vanuit nl doet...

Kwa hengstigheid en t niet echt zien, heb ik met Jill ook gehad... Die liet niet zien dat ze hengstig was... Dus die opgevoerd en gevolgd maar zij is gewoon thuis geinsemineerd.

Als je zelf geen trailer hebt is t mss wel n beter idee om dr daarheen te brengen en hun alles te laten doen...

Hier vandaag weer even heerlijk Engels gereden met madam, in het begin was ze wat chaggie maar na n min of 5 werd t vele malen beter en kon ik heerlijk met dr werken...

Heb de foto's van mn laatste show ook binnen gekregen vandaag :D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:51

Ja, dat eerst inderdaad, Linda. Maar dan wordt het toch wel snel tijd om naar 2017 te kijken. Hier wel wat ideetjes wat hengst betreft, maar ben er nog laaaaang niet uit...

Cynthia, volgens mij kwam ik een Engels of Amerikaanse site tegen waarvan me verteld is dat die het goedkoopste is om op één gen te testen. Zou het eigenlijk ook nog wel eens willen doen. Lies komt uit een vos moeder, dus hoef ik alleen op agouti te testen mits er komend voorjaar een zwarte uit komt natuurlijk :o.
Roos zou ik voor zekerheid op beide moeten zetten. Komt al uit generaties van bruintjes. Van haar vader heb ik volgens mij nog nooit een vos gezien, maar kan me vergissen. Haar bruine moeder heeft wel eens vossen gegeven, dus kan ze wel gekregen hebben van die kant ;)

En thanks. Ja het is zo schattig, maar zoooo moeilijk om een foto te maken dan. Had ook nog een zeker jaarlingetje die me zat te pesten ondertussen. Kreeg nog een appje van binnen of het een beetje wou lukken "met die vervelende schimmel die me op wou eten" hahaha.

Probleem met Fi ken ik. Roos het hele voorjaar (en voorgaande jaren ook) niet hengstig gezien. Nu zouden ze hier gewoon met groep van 4 merrie's naar België gaan. Dacht haar uitgerekend die week voordat ze weg zou misschien hengstig te zien, ruin zat voortdurend achter haar aan. Maar bleek er alsnog naast te zitten, aangezien ze nog geen 2 weken later geïnsemineerd is, waar ze drachtig van is.
Ze hebben haar daar in België in de stal naast de hengst gezet. Zat een heel klein raampje in en elke dag als ze binnen kwamen konden ze het zo in de gaten houden en uiteindelijk dus wel hengstig. Blijkbaar toont zij het alleen met een échte hengst erbij. Dus ja, mijn advies zou dan toch zijn om haar op de gok weg te brengen, of je moet een schouwhengstje bij de hand hebben.
Hier ook nog geen idee hoe ik het volgend jaar ga doen. Ook gezegd dat ik het met de veulens niet zo leuk vind als ze weer meerdere weken naar België gaan. Dan mis je ook zoveel van het opgroeien...

Tjinta, hoe groot zijn ze gemiddeld dan?
En jaarling zo groot zegt ook niet alles. Toen ik Lies ophaalde met bijna 1,5 was ik ook bang dat ze veels te groot zou worden. Die is sindsdien (nu 6 jaar) nog maar 5 cm gegroeid :o

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:56

CL, en wat heb je daarvoor betaald? En heb je ook één gen laten testen, of meerdere?

Aniek, ik zou het ook doodzonde vinden om mijn merrie met veulen een paar weken weg te moeten brengen..

Fi daarheen brengen, voelt voor mij ook als de beste optie. Wat ik ook spannend vind, is dat dit haar eerste keer wordt en het dan ook nog eens diepvries is, waarvan je hoort dat het niet zo makkelijk pakt als vers. Ben ik straks klauwen met geld kwijt (dekking, vervoer, stalling én opvolging daar) en heb ik nog geen veulen...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:00

CL foto's willen we uiteraard zien!

En met diepvries is lastig inderdaad, Cynthia. Met die van mij was het dan met vers gegaan en al super spannend. Maar viel alleen maar mee. Lies één keer geïnsemineerd en Roos twee keer, allebei eerste ronde drachtig. Alleen kan je nooit voorspellen hoe snel het gaat.
Aan de andere kant met diepvries is het ook makkelijk te versturen om dan dichterbij te laten insemineren op een station misschien.