[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:18

Mooie foto weer van de champies. Bij nina zie je al echt een buikje :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:09

Juval gefeliciteerd!!

Ik lees vanavond even bij, maar ik wilde de persoon even bedanken die de tip gaf van de 25 procent bij EJ (weet niet meer wie het was..) :D
scheelt een hoop op een birth alarm dus ik heb er 1 besteld :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:13

Knappe champies Faline.

Kabayo wat staan ze daar toch heerlijk ook.

Linda ik had die tip ook gelezen en het jeukte al om een reserve birth-alarm bij te bestellen. :+
Scheelt een hoop geld zo! Welkeen heb je gekozen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:20

pretty schreef:
Linda ik had die tip ook gelezen en het jeukte al om een reserve birth-alarm bij te bestellen. :+
Scheelt een hoop geld zo! Welkeen heb je gekozen?

ja scheelt enorm! ik heb de gewone Lite genomen. Dat lijkt mij goed genoeg, ik hoor althans veel postieve verhalen dus ik ga er van uit dat het goed is :j
(en ahum :o die is al duur genoeg :o )

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:28

Mag ik vragen wat nu de meerwaarde is van Birth Alarm ?

Heb er nooit wat in gezien, maar het wordt wel veel gebruikt.
Heb 24/7 gewoon de camera op haar kont staan en eigenlijk 5 van de 6 veulens waren goed te merken dat ze er aankwamen. Heb alleen de 1ste bij Schimp gemist.

Dit is Daira haar eerste ook dus ben wel benieuwd of dit zoveel beter is als gewoon de camera ?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:55

Ik denk dat de combi van camera en Birth Alarm wel fijn is. Maar niet iedereen kan een camera op stal hebben.

Ik heb het tot nu toe altijd zonder gedaan, 1e keer dus gemist. Vorig jaar bij geweest, maar ik wist inmiddels wat bij Jazzy de signalen waren.
Dit jaar bevalt ze op een pensionstal, dus iets meer toezicht.

Jazzy zit inmiddels al op 248 dagen, dus een kleine 3 maandjes en het is zover.

Jazzy is ook bitchy hoor, maar voornamelijk naar andere paarden. Met Phoebe gaat het prima en 1 paard wat eerst aan de andere kant naast haar stond. Die staat nu 24/7 buiten, maar als ze die in de wei ziet (staan naast elkaar) dan zie ik ze wel eens kroelen bij elkaar. Maar owee als er een ander paard voorbij komt of in de lege stal naast haar wordt geplaatst, dan is ze the devil herself. Daar wil ik dan niet tussen staan, brrr

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:02

Leuk om te zien dat alle merries toch al duidelijk een buikje krijgen!

Hier de mijlpaal van 200 dagen

Afbeelding

Beetje rare foto, maar mevrouw stond er iedere keer zo rot voor haha

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:11

Lekker buikie zeg!

Is het een Arab?

EDIT: ik zie nu je onderschrift :P

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:30

Wat is ze weeral rond Annikab!

Setteli zo dat gaat ook vlug vooruit bij Jazzy!

Chantall ik vind het heel fijn in combi met een camera,zeker voor de merries die je nog niet 100% kent tijdens hun dracht (en dan nog doen ze het soms anders). Gewoon omdat je er geen weken aan een stuk 24/24 kunt naar kijken en op die manier heb je toch een extra zekerheid.
Ik heb er in elk geval nog geeneen geboorte mee gemist als ze het alarm aanhadden. Nu dankzij de camera erbij ben ik het alarm meestal zelfs voor,maar het is toch een extra.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:53

Lekkere buikjes van de champies. Paar hekken zijn niet duur hoor haha. Misschien blijft ze er ook wel staan als Lady gaat bevallen. Dan ziet ze haar eigen dochter moeder worden <3

Chantal ik heb ook geen birthmelder. Die dingen gaan tig keer voor niks af.. Ik heb wel een camera.

Lekker buikje annikab :) maar waar is dr hoofd :P

Jazzy gaat hard!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:10

Ja een alarm gaat vaak voor niks af. Maar ik vind nog altijd,liever 100x teveel dan 1x te weinig. En de gebroken nachten horen erbij. :o
Maar dat is elk zijn eigen manier van werken.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:23

Pretty, ik heb zelf ook brakke nachten maar gewoon met camera haha. Mijn man en ik houden haar om beurten in de gaten. Altijd zo gedaan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:49

Ik ga gewoon wat vaker van bed af pretty :p

Kliniek komt morgen hier om ons te interviewen. Lady haar moeder komt in de Leeuwarder courant. Een stuk over obesitas. Ze is erg dik door suikerziekte en cushing. Vind het leuk dat ze ons uit kiezen :D dus iedereen die de LC heeft kan meelezen :P

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:53

@Kabayo, de hekken niet nee haha, maar een grote stal met meer ruimte wel :))
Dan zou ik een mooie grote inloopstal neerzetten met een grote zandpaddock uitloop. Soort van hit-actief stal lijkt me wel wat. :D
Mag ook niet klagen, straks in april gaan ze naar de grote paardenboxen, die zijn 5 bij 4,5 :D En overdag mooi in ruime en droge paddocks. Gister en vandaag zelfs lekker paar uur op t land.

Ik heb eens alarm gehuurd bij EJ, ding ging om de haverklap af, niks aan de hand. Heb m voortijdig terug gebracht. Dag later veulen aan de voet, niks gemist.
Voor dit jaar wil ik ook bij beide een camera neerhangen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:56

100 procent eens met Pretty.
Als je echt letterlijk kan gaan waken en dus om en om camera staren en dat 24 uur per dag, dan is dat natuurlijk ook een mogelijkheid. Maar ik moet nou eenmaal ook gewoon werken en af en toe slapen ;) en mijn vriend wil best wel camera staren af en toe maar geen 24/7. Dus ik wil zo veel mogelijk doen om geen bevalling te missen...

Bovendien keek ik vorig jaar met iemand mee op de camera, maar ondanks alarm, melktesten en dus camera staren met twee personen, zag ik toch plotseling een klein vlekje bewegen toen ik snachts wakker schrok....

Ik blijf dus ook van mening dat je het altijd kunt missen. Maar als je alleen een camera hebt en toch af en toe moet slapen, word de kans wel groter om het te missen...

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:59

Hier ook geen birthalarm.
Eerste keer elk uur bed uit gegaan om te gaan kijken in de stal, dat was koud in april :brr:
2e keer met camera, en dus elk half uur wekker (ik was met iemand anders, dus om en om wekker) en op camera kijken.
Maar alsnog had merrie het geflikt om veulen om 7.30 sochtends eruit te gooien toen ik me net klaar wilde maken om te voeren en dus niet op de camera keek :+

Ik ben dit jaar vastbesloten om de bevalling mee te maken! :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:02

Amai die heeft al een goeie hangbuik annikab

Faline leuke kroelfoto, wel duidelijk buik bij de ene en de andere weet het nog beetje verborgen te houden

Setteli oh jazzy gaat goed zo te horen

Chantall ik zou er ook een alarm bijwillen, alleen maar voor de nachten VOOR dat het extra spannend wordt. Want heb ook camera en ook al weet je dat het nog niet zover is, toch heerst er in mij iets dat zegt dat ik dan zelf om het uur moet kijken wat zo drie weken voor de eigenlijke bevalling best zuur opbreekt aan slaap.
Al heb ik de signalen vorige jaren goed opgevangen met mijn cam en melktesten. Maar was ook echt een wrak, viel bijna op het werk in slaap dus nu met twee op komst. :')

Linda goed koopje gedaan dan en inderdaad de schrik zit er hier ook in om het te missen en dat alleen omdat ik te moe zou zijn ofzo. En ik kan ook geen dag en nacht 24/7 waken.
Natuurlijk daar heb ik denk ik ook een truc voor, mijn dames staan in een groep en ik heb de indruk dat ze in stal hun rust vinden dus hopen dat ze daardoor netjes wachten tot ik ze binnen zet. Natuurlijk als ik echt zou merken dat het overdag gaat gebeuren, neem in vakantie op het werk of moet manlief thuisblijven.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:16

Mjah het is voor ons zowiezo makkelijker, wij hebben het bedrijf en de pony's gewoon aan huis en we zitten ook middenin de lammerij dan dus slapeloze brakke dagen en nachten is ieder jaar hier hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Chantalll op 06-12-16 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:23

Op een birth alarm alleen zou ik nooit vertrouwen dus heb er ook geen. Mijn vriend werkt thuis en wij hebben ook altijd wekker dienst. Ik begin zelf vaak week van tevoren beetje gedrag te polsen waardoor ik een goed beeld heb.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:28

Ja idd Caesar, dat doe ik idd ook. Temp in de gaten houden alhoewel ik hier de garde iedere dag temp. Dus daaruit heb ik ook een redelijk berld als het eraan zit te komen. En ben echt een pietjeprecies in het observeren van het gedrag van mijn merries.
Maar goed merk dus dat de 1 er wel mee werkt en de ander niet. Was gewoon benieuwd naar de meerwaarde. Maar is dus meerwaarde als je niet om of nabij de stal woont.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:31

Ik heb ook een alarm lite en een camera. Buiten dat ik de merrie ook in de gaten houd, vind ik deze combi super. De kans is groot dat ik er gewoon bij ben, tenzij de merrie de alarm afwerkt hihi. Maar ik denk dat ik 99% bij de geboorte aanwezig ben.

Vandaag gaya haar buik eens bekeken, ze draagt momenteel hoog en mooi rond. Ze heeft nog geen hangbuikje zeg maar. Veulen voelen doe ik momenteel niet. ivm zo min mogelijk aanraken om verdere verspreiding te voorkomen. Ik zat trouwens eens zo te denken, als het droes was dan hadden mijn hengsten ook al besmet moeten zijn en die hebben nergens last van. Gelukkig.

kks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:06

Hoooi ben ik weer. Ik zat vandaag even goed na te denken en onze merrie zit al op 214 dagen. En jezus wat is dat snel gegaan. Moet ik wel zeggen dat haar buik best rustig is. Ik voel wel eens maar ik voel niets zi af en toe een bult maar daar houd het mee op. Waar kan je het beste voelen om het veulen goed te voelen

kks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:11

Hoooi ben ik weer. Ik zat vandaag even goed na te denken en onze merrie zit al op 214 dagen. En jezus wat is dat snel gegaan. Moet ik wel zeggen dat haar buik best rustig is. Ik voel wel eens maar ik voel niets zi af en toe een bult maar daar houd het mee op. Waar kan je het beste voelen om het veulen goed te voelen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:16

Die van mij Is 242 dagen, maar voel ik ook niet goed.
Ze zeggen dat je ongeveer een hand voor de uier, rond de navel moet voelen.
Ik voel vanaf daar meer naar boven zegmaar net voor de flank omdat ik onderin al helemaal niet mag voelen en hier nog enigszins wel.
Maar voel ook niet echt super veel

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:38

Aniek, wil je eens een foto van vorig jaar en dit jaar november/december naast elkaar zetten? Ik ben wel benieuwd!

Fi is absoluut niet bitchie. Is ze nooit geweest ook, maar ook nu is ze haar blije ei ik. Het enige verschil dat ik merk, is dat ze juist gemoedelijker en rustiger is geworden.

Caesar schreef:
Super je filmpje Cynthia, ze lijken lekker jolig en vrolijk dus dat is positief. Nu zelf lekker tot rust komen.

Ik heb een pony die bij elke verhuizing ontzettend invalt. Is 3x weggeweest (beleren, hengst) en valt gewoon gigantisch af. Soort heimwee denk ik. Sommige hebben er gewoon toch behoorlijk last van.

Misschien is het ook gewoon omdat ze ouder wordt. Vorig jaar was ze natuurlijk drachtig, dus dan valt het invallen door het ouder worden ook niet op. Deze zomer moest ik haar ook al bijvoeren, maar ik dacht dat dat puur kwam vanwege LaVie.
We gaan het zien, zolang ze goed vreet, zal het goed zijn. En we gaan over een weekje ook maar weer eens beginnen met wat meer rijden.

Ach, HD, wat rot. Heel veel sterkte met je beestjes. Niets zo vervelend als wanneer je beestjes ziek zijn :(:)

TiSento heeft 3 jaar geleden droes gehad, inclusief abces in zijn keel waar een hele hoop troep uitkwam (ook uit zijn neus trouwens). Fiore stond bij hem in de stal en zijn troep zat over heel Fi, maar zij heeft nooit neusuitvloeiing of een abces gehad. Wel was ze de hele winter hangerig, liep ze onregelmatig en had ze verhoging. Hoogstwaarschijnlijk ook droes. Kan bijna niet anders met Ti zo dichtbij haar. En lang niet alle paarden op stal hadden toen droes. Vijf geloof ik, waarvan één overleden.

Wat een prachtig winters plaatje, Faline!

AnikaB, mooie buik zeg!! :wow: Fi zit morgen op de 200 dagen, maar die heeft niet zo'n pens!
Maar eeh.. mag je merrie niet herkenbaar in beeld? :+

Hier ook geen birthalarm. Bij Dais één bevalling op 10 minuten na gemist en vier keer erbij geweest. Toen Fi geboren werd, met camera. Bij LaVie dit jaar was dat ook het plan, maar toen het eenmaal spannend begin te worden en ik voor de volgende dag 's avonds een afspraak had gemaakt om de camera te installeren, was het al niet meer nodig, want LaVie kwam om 15:15 uur in de middag.

Nu met Fi vind ik het een ander verhaal. Het is haar eerste, dus ik heb geen idee! Dus ik bel Floor wel weer (is inmiddels een vriendin geworden :) ).