[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:26

Oehhhh Fab maakt het echt spannend! :)

Fijn dat je eigen zwangerschap ook aardig voorspoedig gaat Knolselder :)

Terug in voer/energie zetten zonder dat ze mager worden is lastig ja. Wellicht wat gaan experimenteren met ander voer, dus ipv krachtvoer een mix met vezels maar zonder veel energie? Ik ken wat dat betreft vooral maïs-spul en bietenpulp om ze dik doch rustig te houden. En dan verder vooral veel ruwvoer?

Grappig, kennisje heeft dit jaar een Dakar veulen uit een springmerrie die qua bouw wel wat van die van jou weg heeft. Wat ik begrijp is dat iig wel een leuk ding geworden :)

Iedereen denkt dat Pinda een merrie is, ik hoop het! (hoewel een hengstje ook zeker welkom is :D ). Gezien het feit dat moeders de lieve buurman vandaag alweer bijna opvrat toen hij vriendelijk kwam neuzen zou het me iig niks verbazen :7 Hormonenheks hiero.

Bellarose

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:43

Vriendin van mij had dit jaar ook met Dakar gedekt, helaas een (te laat opgemerkte) redbag. Merrie heeft het gelukkig overleefd, het veulen niet. Was wel werkelijk een bloedmooi veulen.
Dit jaar zijn haar beide merries drachtig van Dakar, spannend..!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:04

Zo, alles is hier weer ge-ent!
En ja, ineens voor Fleem bloedafname voor Cushingtest, die is hier inderdaad ook gratis tot december blijkbaar. Hopelijk is het gewoon negatief, maar de DA vond het toch ook wel het testen waard bij haar. Maar hopelijk is het gewoon een test om dat te kunnen uitsluiten :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:39

Cynthia, iedereen is enthousiast over jouw hengstenkeuze, is het gek dat ik niet weet wie het is? :o heb je een foto?

Annelies, hopelijk is het negatief maar het uitsluiten zou fijn zijn. Toch spannend!!

Rowan, die maakt het spannend, kan nooit lang meer duren. Hoe is het nu met fab?

Euhm wat las ik nog meer? Jeetje mijn geheugen is een zeef.... Sorry :o

Terug in energie en toch niet af laten vallen; tja ik heb bietenpulp en luzerne helemaal ontdekt, kan en wil nooit meer zonder!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:13

Daarom heb ik ook 2 schermen open staan zodat ik nog tot zo'n 5 pagina's terug op mensen kan reageren.
Mijn geheugen is soms ook best selectief maar zo kan ik wel op iedereen reageren.

Meusli wil soms ook wel helpen van bepaalde merken om de conditie goed te houden maar ze niet te fel te krijgen.
Geloof dat cavalor er ook iets voor heeft

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:48

Rowan, spannend met fab!

Wat grappig dat ik niet de enige ben die al over de hengstkeuze van volgend jaar aan het denken ben!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:34

Ja inowa dat is ook het makkelijkst, maar ik zit alleen op bokt met mobiel, en dat vind ik dan toch niet zo handig...

Nee hoor skaay, volgens mij is iedereen alweer hard aan het nadenken... :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:02

Hengstenkeuze van volgend jaar stond ook een beetje vast maar gaat misschien nog verandering in komen Door bepaalde omstandigheden.

Fab blijft nu ineens op 6.5 hangen dus kan goed nkg even duren...
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:51

Aah Rowan maar ik denk dat de spenen toch al wat beginnen te glimmen niet?

Hopelijk is het vals alarm knolselder!

Wat jammer van de red bag,ik heb het vorig jaar helaas ook meegemaakt met een dood veulentje tot gevolg

Tot hoe oud vinden jullie het verantwoord om te fokken met een merrie. In goeie conditie en al eerder veulens gehad. Ik heb nogal een rijkelijk aanbod gekregen zeg maar,maar ik ga het toch niet doen geloof ik.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:54

pretty, welke leeftijd? een gezonde merrie kan tot op hoge leeftijd nog veulens krijgen, de moeder van mijn ruintje danie was 25 toen ze hem kreeg en geen problemen mee gehad ( niet bij mij, we hebben hem gewoon gekocht hoor )

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:56

Ik zou ook niet bang zijn voor een wat oudere merrie rond de 20 als ze in goede conditie enzo verkeerd.

Ja Pretty het kan ineens opschieten en hoop ook dat ze dat doet want nu is het weer nog enigszins redelijk.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:21

Het gaat over mijn warmbloedmerrie Pretty. Ze is nu 23 dus 24 als ze zou geinsemineerd worden,25 als ze veulent. Ik vind dat wel al erg oud maar die me op fb heeft heeft wel al fotos van haar gezien,ze ziet er nog super uit en haar laatste veulen was ze 19. Ik vind het bod wel de moeite om eens over na te denken maar denk toch dat het neen wordt. Wou hier eens meningen horen. :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:38

Ik zou zo'n kans niet afslaan.
Als ze meer veulens heeft gehad en nu goed gezond is dan is het geen enkel probleem.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:11

Bellarose schreef:
Cynthia leuk die verschillende buiken! Je ziet idd dat ze op de een meer naar 1 kant draagt als op de andere. Leert de ervaring dat dat echt wat zegt over het geslacht van het veulen? :)

Niet het feit dat ze bij Fi meer naar de ene kant droeg dan naar de andere kant. Wat mij vooral opviel, was dat ze bij TiSento veel dikker was dan bij Fi. Bij Fi had ze echt een heel mooi bescheiden buikje. Ze werd wel heel dik op het eind, maar niet zo dik als bij Ti.

Azia heeft ook al een lekker buikje :)

Ik hoop dit keer echt op een hengstje :j
Mijn eigen gefokte merrietje die ik aan wil houden, heb ik inmiddels al :)

BianCatjee schreef:
Zijn er mensen die al meerdere veulens uit een zelfde merrie hebben gefokt en duidelijk verschil in soort dracht zagen? (Merrie/hengst)

Niet in gedrag, maar dus wel in vorm van de buik.

MarijeR schreef:
Cynthia82, op de foto's lijkt haar huidige buik toch wel op de Fi buik :D

Neeeeeeeeee!!!!!!!!! Nietes!!! :+
Ik ga je topic volgen :j

pretty schreef:
Cynthia maar een portie drama af en toe vind ik wel leuk hoor! Ik kan niet wachten tot het weer die tijd wordt om af te tellen samen! :D

Voor je het weet is het weer zo ver :D

Mooi paardje, Knolselder!

Welkom hier, Astrid! Leuke merrie heb je.

Kiki, ik ga vanaf nu ook alleen nog maar met BBP rijden hoor. Als haar zadel nu nog goed ligt, is dat over een maand toch niet meer zo, dus laat dat voorlopig maar zitten.

Woogy, fijn dat het goed gaat met Pris, maar wat een klotenieuws van Pony :(:)

Knappe prestatie van je merrie, Vulina!

Noisy schreef:
Cynthia, fijne vakantie gehad, lekkah. Nu weer de moed bij elkaar schrapen om weer aan het lopen te beginnen :)) Ik ook hoor :o Ik doe braaf iedere week m'n PoleFitness lesje maar dat was het dan ook. Zal vandaag wel een extra uitdaging zijn, aangezien ik afgelopen maandag weer verder ben gegaan met m'n tattoo. Gelijk een klein extra stukje in m'n nek laten zetten, kon het niet laten hihi.

Hou op, schei uit! Iedere week denk ik: Woensdagavond ga ik weer! En dan is het woensdag en denk ik: Ik ga dit weekend wel. En nu is het weekend... :O
En gisteren bedacht ik me: Ik begin wel weer als Dais op stal staat. Dan kan ik, als zij lekker in de bak los staat, even een stukje rennen en sla ik twee vliegen in één klap. We zullen zien :D
Ik ben uit dit topic misschien nog wel het meest benieuwd naar jouw combi, aangezien ik volgend jaar ook een valk x champie ga fokken :D

Je meiden zien er goed uit, Inowa. Lekker bol al :)

Wat een leuke reacties op Fiore x Kharamel! :D Ik hoop ook echt op een Champie, DL :j

Vientje schreef:
Leuk joh Cynthia, je eigen gefokte veulen aan een veulen! :D Kleinkind van Daisy

Ja, leuk he? :D Maar ook heel spannend! Mijn eerste veulentje met Daisy, was Daisy's vierde veulen en ik was nog jong en kende alle gevaren niet, dus daar ging ik heel chill doorheen. Maar mijn baby die haar eerste baby krijgt, vind ik wel erg spannend!

Leuke betekenis zit er achter de naam van Maquavinci, Bianca!

Venthe schreef:
Hihi cynthia moet wel lachen om jouw theorietjes! Zodra mijn merrie een duidelijke buik heeft maak ik een foto en mag jij erop los gaan met je theorieën!
Update 1: waaah cynthia wat gaaf dat je Fi volgend jaar wilt gaan laten dekken. Ik heb even gegoogeld en wat een gave hengst zeg daar moet vast wat moois uit komen uit die combinate.

Prima hoor, kom maar op met die foto's. Ga ik er wel even op los met mijn theorieën :D
Gaaf beest hè? :D

Misschien wordt Venthe haar buikje wel nog duidelijker zichtbaar als je haar geschoren hebt :)

Linda, het gaat om deze hengst:
https://www.google.nl/search?q=kharamel ... LAodMxcOgQ
Afbeelding

pretty schreef:
Tot hoe oud vinden jullie het verantwoord om te fokken met een merrie. In goeie conditie en al eerder veulens gehad. Ik heb nogal een rijkelijk aanbod gekregen zeg maar,maar ik ga het toch niet doen geloof ik.

Zoals je weet is Daisy 20 jaar. Maar heeft nu ze drachtig is wel wat meer last van haar artrose en spat. Het ligt heel erg aan de merrie, vind ik. Aan haar gezondheid en wat er nog verder met haar gedaan wordt. Is niet heel erg leeftijdsgebonden.
Desnoods laat je Pretty eerst checken door de veearts. Dan heb je in ieder geval zijn mening. Als hij zegt dat het niet meer kan, hoef je er ook niet over na te denken :)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:11

Pretty je zegt zelf dat je een rijkelijk aanbod hebt gekregen. Je merrie zit goed in conditie en heeft op haar 19e nog een veulen gehad.
Ook ik zou zo'n kans dan niet afslaan, als ze nou op 6 jarige leeftijd voor het laatst een veulen heeft gehad vind ik het iets anders..
Als je merrie zich goed voelt en ze zit goed in conditie, waarom dan niet? :)

Succes met je keuze +:)+

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:14

Cynthia82 Hoe heb je verschil in vorm gezien?

Dankjewel, omdat er zo'n betekenis achter zit heb ik haar naam ook bewust zo gelaten

Maquavinci heb ik nog niet echt met foto's vergeleken met haar vorige dracht.. moet ze nodig eens naast elkaar leggen :)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:39

Pretty,
Ik zou het ook zeker overwegen. Aangezien ze al een ervaren mamma is en in goede conditie. Gewoon aankomend seizoen even een vetcheck en bij groen licht zeg ik: Doen!

Wauw Cynthia, wat een knapperd :wow: :~
Gewoon beginnen! Jezelf in je loopkleding hijsen en naar buiten sleuren. Je zult zien dat je na de eerste keer weer zin krijgt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:28

pretty schreef:
Aah Rowan maar ik denk dat de spenen toch al wat beginnen te glimmen niet?

Hopelijk is het vals alarm knolselder!

Wat jammer van de red bag,ik heb het vorig jaar helaas ook meegemaakt met een dood veulentje tot gevolg

Mijn 21 jarige heeft een veulen aan. De voet en is ook weer drachtig, merrie doet het prima

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:34

Mijn merrie is nu 22, veulen is er net af en is weer drachtig. Doet het prima!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:12

Als ze in een goede conditie is waarom niet Pretty?
Inderdaad dierenarts kun je laten checken, en als ze niet opneemt dat weet je dat haar lijf er anders over denkt.

Is toch gaaf een leuk aanbod?!

Mooie hengst Cynth prachtig!!

DL Spannend bij Fab...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:56

Nog steeds afwachten bij DL dus. Nog nieuwe ontwikkelingen?

Cynthia, wat leuk dat je met Kharamel gaat dekken? Zijn zo ongeveer de laatste rietjes dan of niet?
Wel benieuwd wat er uit komt. Hele andere hengst als Sublime dan wel.
*edit* begrijp net dat je Fi hierdoor laat dekken, niet Daisy :o Spannend, ben wel erg nieuwsgierig!

Biancatje, jouw merrie begint ook al een licht buikje te krijgen!

Noisy, leuk filmpje! Stoere mini zo!
Ik zag gisteren een Reining freestyle op Frozen (in kostuum en al), ook erg gaaf! Leuke dingen om ook te doen met je knol ^_^

RX, Rainbow er alweer helemaal bovenop ondertussen? Altijd even schrikken.

Kiki, fijn dat Bo weer een beetje aan de slag kan nu. Gewoon rustig opbouwen inderdaad.

Venthe, dankje! Denk dat jouw merrie ook hard zal groeien nu ze niet meer gereden wordt. Met voer zou ik wel overstappen op iets dat lager in energie staat, vooral als ze ook zo stuiter is en ze moet stappen. Maar inderdaad wel voedingsstoffen om mooi op gewicht te blijven. Slobbermash heb ik goede ervaring mee om pony's mee opgewicht te krijgen/houden (kan je ook droog voeren), en worden ze niet heet van. Of zo'n soort muesli.

Over het reageren/teruglezen. Ik druk meestal direct op voorbeeld, en dan kan je onder je typveldje ook aardig wat berichten lezen (alleen mis ik nog wel eens dagen dracht, die gewoon in onderschrift blijven te staan). Maar vind ik erg handig. En als ik wat langer niet heb gereageerd, pak ik m'n telefoon erbij, waar ik nog wat oudere berichten op kan vinden, die er niet onder staan.
Maar ook vanaf de telefoon, kan je dus op voorbeeld drukken en krijg je wel alles er onder te staan (handig voor op-het-werk-berichtjes enzo)

Pretty, kreeg eerder dit jaar de moeder van Lies nog te koop aangeboden nog mensen interesse? Staat ondertussen ergens anders, maar volgens mij nog steeds te koop ;). Die is 24 jaar, veulen aan de voet en ook van de eerste dekking weer drachtig geworden dit jaar. Paar jaar terug één keer gust gebleven, verder volgens mij altijd makkelijk drachtig.
Als je merrie gewoon gezond is, zie ik het probleem niet. En als ze niet drachtig wordt, weet je ook waar je aan toe bent. Altijd het proberen waard, lijkt me.

Zit zelf ook nog wat in dubio wat betreft het voeren. Vorig jaar was Lies veels te dun en die hebben we flink moeten bijvoeren de hele winter (lopen hier 24/7 buiten met inloopstal). Roos was veels te dik en heeft het de hele winter op alleen het kuil en restjes gras gedaan, was in het voorjaar mooi slank. Nu zitten ze er precies tussen in. Lies is mooi op gewicht/vol en Roos is ook netjes en niet te dik. Moet nu dus een tussenweg vinden, de één hoeft nu niet veel dikker te worden, de ander hoeft dit keer niet slanker te worden.
Zo'n winter vergt toch wel wat, dus zit er toch aan te denken om iets met meer voedingswaarde te gaan voeren (bijvoorbeeld merriebrok), kunnen ze eerst mooi de winter op doorkomen en als er weer meer te vreten komt, is het ook bijna veulentijd.
Wat zouden jullie doen?

Ohja en Roos vandaag op 150 dagen *\o/* Lies gisteren dus op 160... Volgende melding wordt waarschijnlijk Lies haar half-way-point :):) :):)
Verder niet veel nieuws. Hele week training van nieuwe baan overleefd, maar wel slopend. Ben dit weekend weer aan het bijtanken.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:44

Freestyle reining filmpje heb ik ook gezien en heel stiekum wil ik zoiets gaan doen als ik eenmaal weer terug ben in NL ;)

Hier vandaag n wat chaggie merrie onder mn kont gehad maar ja mag ook wel want ze word dikker en dikker...
Enige jammere is dat we 2 zieke paarden op stal hebben staan (Potomac horse fever) dus ben wel n beetje voorzichtig nu... Niet overdraagbaar van paard naar paard of van mens naar paard maar toch neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Nog 5 dagen en dan zit ze alweer op 180 dagen, gaat nu best snel... Benieuwd wanneer ik beebje zie bewegen!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:55

Gaaf CL! Vooral dan ook dit liedje ^_^ (lichte Frozen-geek)
Maar leuke manier om de sport te promoten! Had het ook even aan m'n nichtje gestuurd, die is jaren geleden ook overgestapt naar Western en heeft eerder dit jaar een jonge Quarter gekocht. Uiteraard kende zij het filmpje al :o

Voor de nieuwsgierigen;
https://www.youtube.com/watch?v=JgzuyvFOLik

Wel even schrikken met twee zieke paarden op stal. Kan me ook voorstellen dat je even wat voorzichtig bent.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:33

Kwam het filmpje tegen op facebook, persoonlijk ben ik juist altijd mega fan van de "cowboy uitstraling" die western met zich meebrengt en daardoor vind ik dit dus niks... Zo'n jurk en nummer passen mijn inziens beter bij een PRE ofzo... :o

Fokken met oudere merrie die al eerder een veulen heeft gehad en goed fit is... Waarom niet?! Lijkt mij geen bezwaar toch.

Zo die kharamel ziet er knap uit zeg :~
En knappe nakomelingen ook wat ik zo gauw kon vinden :j

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:35

Idd dat liedje en dan ook in zo'n jurk ;). Denk dat veel western ruiters dit filmpje al wel meer dan eens gezien hebben (ik iig wel, frozen geek nr 2 :D)

Ik vind de jurk wel wat toevoegen maar ieder heeft zo z'n eigen smaak :)

Schrok er idd wel en n van, nu dus maar even voor de zekerheid het zekere voor het onzekere nemen... Gelukkig zijn de 2 zieke paarden aan de beterende hand maar nadat we vorige week n vrij jong paard (11) in hebben moeten laten slapen (paard dat ik enkele maanden gereden/omgeschoold heb voordat ik Jill kocht) kwam dit even hard aan...