[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:17

Ik heb hier inderdaad een stapel veulendekentjes liggen Tictac. Niet dat de veulens die altijd omhouden, maar toch :')

Hier voeren we ook merriebrok en we geven 's avonds wat slobber bij. Wij geven eigenlijk geen speciale veulenbrok verder, vaak eten de veulens de brokjes niet zo goed op en gaat het allemaal naar de moeder (nadeel van arabieren, hun neus past ook in het veulenvoerbakje :') ).

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:26

Wat jammer geen veulentjes vanacht straks weer in 1 keer een babybom weer veel te gelijk*\o/*

Hier nu halfje merriebrok van equifirst en nadien ook merriebrok meestal heeft mijn merrie genoeg aan 1 a 1,5 kg merriebrok, onbeperkt hooi en gras overdag als ze dag en nacht op het land gaan dan heeft ze vaak geen merriebrok meer nodig
Bailey krijgt nu nog geen merriebrok die staat onbeperkt op het hooi als ze bevallen is krijgt ze meestal halfje merriebrok.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:05

Nog even over de antistoffen, mijn DA (en gyn) was er vanmorgen om te enten en heb gevraagd hoe zij dat aanpakken. Ze doen áltijd antistoffen na +- 24-32 uur. Omdat de meeste 's nachts geboren worden doen ze dan 24 uur daarbij + de uren tot een normale werkdag. Dus stel veulentje is op 16 maart 01.30 geboren, komen ze op 17 maart 08.00 testen. Ze gaf aan dat het echt heel verstandig is, ook al lijkt alles wel goed te gaan. Just in case.

Zal vanmiddag even een bijlees ronde doen!

Tictak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:23

Dankjullie voor alle voer antwoorden.

Goldenarrow:
Misschien een stomme vraag maar welke maat deken moet ik hebben voor een kruising arabier veulen?

Ik hoop dat het veulen de lekker dikke wollige vacht van de hengst gaat krijgen, maar in geval van..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:29

tjakka123 schreef:
Nog even over de antistoffen, mijn DA (en gyn) was er vanmorgen om te enten en heb gevraagd hoe zij dat aanpakken. Ze doen áltijd antistoffen na +- 24-32 uur. Omdat de meeste 's nachts geboren worden doen ze dan 24 uur daarbij + de uren tot een normale werkdag. Dus stel veulentje is op 16 maart 01.30 geboren, komen ze op 17 maart 08.00 testen. Ze gaf aan dat het echt heel verstandig is, ook al lijkt alles wel goed te gaan. Just in case.

Zal vanmiddag even een bijlees ronde doen!

Eindelijk een dierenarts met goed advies! *\o/*

Inderdaad na 24 uur antistoffen testen (het kan na 12 uur). Ik doe het ook altijd, je merkt namelijk niets aan een veulen als de antistoffen te laag zijn tot dat het echt te laat is (zoals gewricht ontsteking).

Foalcheck kan ook gewoon op stal gedaan worden en heb je snel de uitslag.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:57

Muronia dat hoop ik dan maar snel te zien,haha. Veulen vindt t nog te koud buiten denk ik!

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:29

Gefeliciteerd nog Martine!

Hier krijgen ze ook probreed van Cavalor. De veulens zelf ook. Vroeger ook start & go gekocht voor de veulens, maar dat lustten ze hier niet. :')

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:49

merrie staat nu deels op pavo care4live en merriebrok. het veulen zal later pavo start krijgen. De brokjes want van zowel merriebrok als veulenbrok hebben ze nu een muesli versie al is die wel duurder dan de brok.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:56

hier krijgen ze merriebrok van havens

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:09

Afbeelding
Afbeelding
2 foto's kunnen uploaden, toen lukte het weer niet meer. Had ook nog foto's van buiten, met jasje aan.
Het weer is best aardig, zeker met jasje aan, maar de ondergrond is te nat, dus ze gaan nu 3x kort naar buiten.

Met een eerder veulen ook de antistoffen laten testen, omdat merrie in het begin slecht liet drinken. Was gelukkig nog net niet nodig. Vond dat bloed afnemen wel een dingetje, moest daarna zijn vertrouwen weer winnen.

Nog steeds geen nieuwe geboortes? merries die bezig zijn?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:24

Martine gefeliciteerd!

Hier voermeesters merriebrok gemengd met voermeesters efficiënt. Mijn enter krijgt voermeesters opfok. Heel tevreden mee.
Antistoffen heb ik nog nooit getest :o Gaat dit overigens via bloed? Kan je zoiets niet gewoon zelf doen? Of kan je het nergens bestellen dan alleen bij de dierenarts?

Tictak meeste dekens hebben standaard maat. Ik adviseer de bucas. Erg ruim verstelbaar!

Charmfaith valt mij wel op dat veel merries rond dezelfde datums bevallen in dit topic. Vaak enkele dagen/week helemaal niks. En dan in één keer stuk of 5 a 6. Wellicht heeft het met het weer of maan te maken oid?

Claudia die gekke Veronia. Maar toch wat melk gelekt. Zit er wel druk op :j Ik hoop voor je dit weekend :)

Nadia ben benieuwd of je gelijk hebt!

Lucia vaak betekend dat dat het uier dan gaat vullen met melk ipv vocht. Dus het laatste loodje!

Sparky wat een geweldige foto's. Heeft het veulen nu zulke bollingen boven de ogen? Nooit opgemerkt bij veulens... alleen oude paarden

Ik las iets met oxitocine spuiten bij melk opwekken? Hoe kan dat? Ik meende altijd dat oxitocine was om de baarmoeder te laten samentrekken. Voor bijvoorbeeld als er vocht in zit of als de nageboorte niet los laat. Hoe kan zoiets melk opwekken?
En wat is kickstart? Heb het idee dat er steeds meer nieuwe dingen op de markt komen :Y) Of mijn steen is te groot _O-

Petraaken ik ken een ruin die heet Katinka :o Maar ik had een merrie die Cisco heette, die is in de film ook een ruin haha. Dus ach :P Het is wel een mooie naam!

Desi wat een schatje <3

Ik zet ze na een maand ongeveer samen. Zilver is beschermend maar de andere merrie wil het veulen nog wel aanvallen en echt pakken. Zelfs over de draad. Dus dat durf ik niet aan. Na een maand is de rust vaak wel terug gekeerd en kan het veilig.

Zilver heeft ineens haast. Het uier groeit enorm hard. Als ze zo door gaat komt het veulen nog wel in april :P
Afbeelding

Lijstje een dag vertraging. Excuses.
Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote pony's & paarden 320 dagen
Luna2006 - Muis - 309
Knolselder - Poppy - 314
Corinadrenth - Linda - 316
Knolselder - Quinn - 317
Pomski - Dolly - 324
AM_Horses - Nigrante - 324
AM_Horses - Odilia - 326
Jennyk - Goldy - 328
Marjoleine89 - Zsa Zsa - 329
Liekeotter - Daantje - 330
Nayla - Rafa - 330
xsurfdiary - Karina - 334
Nayla - Breeze - 335
Nieky1993 - Amy - 335
Nieky1993 - Amber - 336
Pomski - Bess - 336
Chantall - Aiyana - 338
Muronia - Veronia - 339

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:31

Nou dus, hier zijn we al een tijdje over de uitgerekende datum heen maaaaar nee nog geen veulen.
Ze houdt het spul stevig op slot -O-

Nog geen feestje hier dus ... Als ze zo doorgaat bevalt haar moeder eerder dan zij :j _O-

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:19

Dank Kabayo, ik probeer geduldig af te wachten!

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:26

Ph wordt maar lager, hars komt en gaat. Ze ligt heel veel en we blijven maar geduldig wachten :')
Afbeelding
Afbeelding

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:32

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... UXMUPy4AOg

Oh lees net dit verschrikkelijke bericht. Hopelijk niemand van deze groep.

Oxytocine gebruik je ook als vrouw voor het toeschietreflex van de melk.
Bij melkgift maak je dit ook aan waardoor je na een bevalling dan nog naweeën hebt omdat de baarmoeder dan samen trekt en opschoont.
Dus dit ligt wel met elkaar in verband.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:44

Balko, degene heeft/had wel een bokt account.
Ik heb d'r op FB en echt verschrikkelijk.
Ze verkoopt nu zelfs een deel van haar paarden

Ik geef Bo nu een kilo Pavo Lac per dag en nog een half bekertje Pavo vital en wat luzerne.
Daarnaast onbeperkt hooi, maar ze viel wat terug dus had de Lac wat opghoogte
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 16-03-23 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:45

Balko schreef:
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... UXMUPy4AOg

Oh lees net dit verschrikkelijke bericht. Hopelijk niemand van deze groep.

Oxytocine gebruik je ook als vrouw voor het toeschietreflex van de melk.
Bij melkgift maak je dit ook aan waardoor je na een bevalling dan nog naweeën hebt omdat de baarmoeder dan samen trekt en opschoont.
Dus dit ligt wel met elkaar in verband.

Niet uit deze groep, ik ken haar wel als mede fokker. Het is verschrikkelijk. Ze heeft momenteel haar hengsten zelfs te koop staan omdat ze gaat stoppen met haar fokprogramma…. Zo enorm sneu.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:47

Oh nee, wat een nachtmerrie.. je veulen vermoord en opgegeten.. wolven horen niet meer in Nederland, vind ik.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:01

Wat heftig , om zo je veulen terug te vinden,sneu voor degene,de wolven horen achter een omheining.hoop dat dit niet meer gebeurt

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:05

Ik las het ook, zo gruwelijk...

Hier gaat het super goed met Lylou. Heel wijs en actief veulen. Trekt al flinke sprintjes door de bak en was tussen de balken door de paddock al uit gesprongen. Kreeg een hartverknettering...

Eerste halster gepast. Eigen shet veulen halster is veel te groot, die van het stokpaard van mijn dochtertje past wel goed!

Kan helaas ook geen foto's uploaden maar de uiers van Bess en Dolly zijn ook goed bezig en de banden van Dolly zijn net van blubber.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:46

Dankjewel voor alle feedback op de camerasystemen. Ik ga me erin verdiepen en uiteindelijk een keuze maken.

Betreft waken, ik zet meerdere malen de wekker vanaf het moment dat de merrie echt gaat kegelen. Deja is een ander geval, die floept ze er altijd ineens uit zonder voortekenen, behalve een wat voller uier. Het is al een keer gebeurd dat met voeren ‘s ochtends ineens een wijs ding naast stond te kijken wat ik kwam doen, al helemaal droog, Tot nu toe heeft het birth alarm me al een keer gered, de laatste keer was ik nog wakker en zag ik het gebeuren. Iedere merrie is anders, een stukje gevoel komt er ook bij kijken.

Over een magneet alarm. Nog nooit gebruikt, maar kan me voorstellen dat zeker bij merries die nogal eens staand bevallen het een uitkomst is. Of bij platslapers, dan hoef je niet zo vaak je bed uit. Toch trekt het me niet, heb er geen fijn gevoel bij, maar dat is persoonlijk.

Betreft datum berekenen, ik ga tellen vanaf dat de merrie ovuleert en tel dan 11 maanden. Maar Eef is standaard over tijd, dus daar hou ik gewoon rekening mee.

Waarom vroeg insemineren; ik ben dit jaar voor mijn doen laat. Vorige keer had Deja placentitis en vulde al toen ik nog op wintersport moest. Zoveel stress van gehad. Uiteindelijk heeft m’n vriendin die op de boerderij paste me zo’n beetje naar Oostenrijk geschopt, maar ik zat er niet lekker. Ik was 5 dagen thuis en toen werd Haven geboren. Dat wilde ik niet nog een keer, dus later begonnen. Toen pakte het nog niet gelijk bij iedereen dus nu heb ik er ook 2 wat later en we gaan dit jaar niet op wintersport :+ . Ik werk ook met een dekentje als het echt koud is (maar liever niet) en een paar keer per dag even naar buiten als het slecht is. We hebben een goede buitenbaan waar ze op kunnen die altijd stabiel is.

Over samen zetten, ligt er een beetje aan het leeftijdsverschil. Meestal zet ik ze als ze minimaal een week of 3 bij elkaar.

Voerbeleid; Ik voer Vente Optibreed XF70 en luzerne mix van Hartog. Alleen als het moet geef ik iets extra bij. Richting het einde van de dracht voer ik de hoeveelheid op afhankelijk van hoe de merrie erbij staat. Verder ombeperkt hooi van goede kwaliteit.

Vulina: Spannend zeg, een Rhino geval op stal. Je mag inderdaad echt van geluk spreken dat het niet naar de grote stal met 20 merries is verspreid!

petraaken: Ah, dat verklaard het. Dan zou ik dit jaar inderdaad open laten maken door de DA. Sterkte met je vader!

Chantalll: Grappige foto :') . Succes met waken!

shadow33: Daylene heeft inderdaad heel veel sport in de lijn. Leuk dat ze verwant zijn, ook al is het ver weg.

nieky1993: Wat een knapperd en wat een grote! Leuke naam ook :j . Succes met de andere merries! De namen die je hebt vindt ik erg leuk, Gandalf is m’n favoriet.

Pomski: Wat een prachtig bontje! Gefeliciteerd! Lastig dat het drinken niet zo fijn ging. Ik vind het wel echt heel apart dat de DA geen antistoffen wilde testen. Niet je laten afschepen, hoor! Op je strepen staan, want wat hij zegt klopt van geen hout.

Muronia: Fijn dat het uier bijtrekt. Ze is al aardig aan de maat! En dat filmpje :wow: , wordt vast een voetballer!

veronique56: Laatste loodjes! Ze ziet er content uit.

Mattyy: Gemist :oo , maar wel een stoer veulen!

Jildouu_97: Wat een lekker bekkie <3 . Geniet ervan en succes met nummer 2!

AM_Horses: Spannend met een stel merries veilig! En kijk Dream trots staan op z’n blok.

corinadrenth: Leuk, die foto’s in de sneeuw! Maar van mij mag het lente worden! Over de merrie die geen melk gaf, is de merrie toen oxcitocine gespoten om de melkproductie op gang te krijgen?

Iersas: Dat gaat niet lang meer duren! :):)

Greeneyez: Ik zou me er geen zorgen om maken, hoor. Sommige merries bereiden zich lang voor, de ander in korte tijd. Liever wat langer afbakken dan te vroeg uit de oven.

MDWStables: Mooie buikjes! Nog even geduld.

cp112: Die meme _O-

Quir: Als ik die buik zo zie, dan zou het zomaar kunnen! Nog een baby! Wat is de Jameson een dotje zeg! Wel heel bijzonder, die slimme camera, wat fijn dat het zo goed werkte!

suffie: Gefeliciteerd met het knappe hengstveulen! *\o/*

mirjamalvaro: De dames zien er goed uit. Hoe lang moeten ze nog?

imani_abby: Het is ook spannend. Merries die later in de dracht zitten plassen vaak kleine hoeveelheden. Sommige maken veel uier aan, de ander weer niet. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, maar als je het niet vertrouwd kun je altijd de dierenarts raadplegen.

xsurfdiary: Nare allergische reactie. Ik ben zelf ook allergisch voor eucalyptus, dus ik weet hoe het voelt :+

WatchNow: Leuke Corneeltje! Mooi veulen, hoor! En die hoeveelheid bloed in de stal zou ik ook spannend vinden. Second opinion misschien?

SparkYY_8: Lekker buiten. Wat een krachtpatsertje, zeg! Die oren <3

Happy_Hippie: Mooie buik!

Seven: Ik ben fan van de kleine vos! :j

kiki1976: Fijn dat het goed gaat met Bo.

Cioccolato: Dat zou je denken, maar ICSI wordt ook volop toegepast.

nayla: Ik zie het vaker hoor, dat ze wat wisselen in het uier. Veel succes! En 380?! Dat is lang :wow: ! Fijn dat je ze weggebracht hebt, kan me voorstellen dat dat meer rust geeft.

Xritt: Ik snap heel goed dat je je zorgen maakt, het is niet niks. Heb je al meer duidelijkheid?

Al_Zawraa: Wat een plaatjes zijn het toch :+:

moner: Wat een opluchting dat de test negatief was. Het is inderdaad heel apart dat mensen er zo onzorgvuldig mee omgaan. Spijtig om te horen dat je van veel van je shetten al afscheid hebt genomen met oog op de toekomst. Moet vast moeilijk zijn. :knuffel:

Desi_2409: Daar is ze! Gefeliciteerd! *D

Orange: Wat een leuke merrie heb je. Aparte kleur en apart getekend!

Marjolein89: Ziet er veelbelovend uit! Succes!

Kabayo: Zilver denkt; gas erop! =:)

DDDara: Apart joh, dat je merrie zo kreupel was en daarna plotseling niet meer. Misschien een tik gehad op een pijnlijke plek?
Myrthee_: Dat moet dubbel zijn, de merrie drachtig hebben zo kort na een groot verlies Y;( . Ergens ook heel mooi. Veel succes.

Tictak: 2 voor de prijs van 1! Succes met je verrassings veulen! Wel een aparte actie van de DA die de hengst toen geopereerd heeft. Heb je nog contact met hem gekregen?

MartineV1970: Wat is die met een aparte kleur geboren! En ook nog zo’n mooie naam. Gefeliciteerd! :#

Pinkroos: Welkom, Roos! Dat kan nooit lang meer duren. Succes ermee!

Kimberlyxoxo: Welkom! Nog een KWPN fokker in het topic, leuk!

CharmFaith: Wat een tonnetjes :oo

Balko: Ik was het artikel al tegen gekomen. Verschrikkelijk… :n
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 16-03-23 19:49, in het totaal 3 keer bewerkt

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:47

Jeetje, wat een naar bericht... enkel een been over?
Wolven zitten ook in de buurt waar Rafa en Breeze nu staan om te bevallen, daar gaan ze vroeger op stal nu en alles goed dicht, moet er niet aan denken...

Verder doen de dames het goed daar, voelden zich snel thuis, ruime stallen en elke dag een paar uur buiten. Breeze haar buik is fel gezakt, uier is stilaan ook aan het groeien. Rafa was gisteren wat nerveus, veel rondjes draaien in de stal maar vandaag weer rustig.

SparkYY: wat een mooie actie foto's, en je veulen lijkt ook regelmatig in de camera te kijken

Nieky: dat is al een flinke uier

Pomski: vind je veulen mooi getekend, ben wel fan van bonte paarden, in alle maten

Muriona: hopelijk snel een veulen, ik hoop mee dat de uier nu gevuld blijft en het idd voor het echt is

Tictak: wij voeren vitalbix breed and grow, daarvoor kregen ze ook al vitalbix en ik wou graag in dat gamma blijven omdat we er tevreden van zijn

Kabayo :Zilver moet nog even dacht ik? Toch al ineens redelijk wat uier.

Iersas: dat is ook al een hele uier, ook voor u hopelijk binnenkort een gezond veulentje

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:15

Petraaken Katinka is een mooie naam idd :j Ik zal eens proberen brainstormen voor een muziek naam

Pomski Fijn om te horen dat je veulen het zo goed doet. En ben benieuwd hoelang je andere merries je nog laten wachten. Wij zetten na 2 weken de merries met veulens bij mekaar.

Xsurfdiary misschien kun je idd nog gewoon wandelingetje aan de hand maken als ze daar nog zin in heeft? Rijden zou ik niet meer doen.

Knolselder leuk quin ook onder de camera. Dan begint het echt af te tellen vind ik als ze onder toezicht staan.

Tictak hier krijgen ze 2x per dag een klein schepje merrie veulenbrok. Als het veulen geboren is wordt dat opgehoogd uiteraard.

Nadia2008 Jou merrie doet het ook vlotjes dus.

Desi_2409 Wat een dotje <3

Kabayo Zilver gaat er goed aan beginnen idd. Hoeveel dagen was ze ook alweer?

Chantall nog geen tekenen dat ze iets aankomt?

Iersas Ze is gewoon nog het veulen aan het inkleuren :D

Balko vreselijk van dat veulen ;( Onze ergste schrik hier om een veulen zo aan te treffen. Moet er niet aan denken. Ze horen hier gewoon niet thuis.

Kathleen_Vw wederom respect voor je bijlees post haha _/-\o_ . Hoelang ben je daar telkens aan bezig.

Nayla Fijn dat de dames rustig zijn. En ook fijn dat je ze mee in de gaten kan houden. Maakt de stal eigenaar ook uier fotos ofzo voor je op de hoogte te houden?

Muronia en AM_horse hoe is het met jullie dames?

Ik denk dat de dames hier het goeie weer in het achterhoofd hebben want ze gaan goed vooruit.

Amy haar yier is vanachter gevuld en de ph nu 7. Als ze ong hetzelfde doet als vorig jaar verwacht ik dat de ph dit weekend daalt :D

En jessie gaat ook nog steeds vooruit. Haar spenen beginnen rustig naar buiten te staan. ze is ook niet haarzelf vandaag. Ligt veel en in haar eigen terug getrokken :(:).

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:31

Even een ego bericht

Ik krijg geen foto's geüpdate.
Maar even een korte update.
Uier lijkt te slinken. Echt verschil met vanmiddag en vanavond. Aangezien ze vorig jaar met de bevalling ook helemaal geen uier had, vindt ik dit heel verdacht :wow:

Vulva was heel slap en lang, van binnen stuk roder als normaal.
Ik ben erg benieuwd. Had graag foto's gedeeld maar lukt niet

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:32

Spannend AM, succes met waken.