[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:12

ik zat even te speuren. maar hoe kan je bij kwpn je stal naam registreren . ik heb er namelijk ook 1. staat ook bij kvk

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:34

Ik heb ook geen stalnaam iets, maar wel al een naam voor het aankomende veulentje :o

En besloten dat ik het veulen inschrijf bij het KWPN ipv NRPS.

Nou mijn merrie groeit langzaam verder, ze begint er echt zat van te worden, humeurige b.tch :=
Lijkt wel of der buik nu iets meer gaat hangen, en baby heeft ook een voorkeurskant.

Benieuwd ook naar alle andere veulentjes <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:56

Wij hebben als stalnaam haflingerstal ût Resihof, en achter de namen komt dan fan ût Resihof.
Resihof komt van mijn naam en partners naam. :)

Naam van de hengstenhouder erachter heb ik nog nooit van gehoord. Geen idee of dat dat vaker gebeurd.
Ikzelf zou het niet doen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:56

KWPN kan je zo ver ik weet geen stalnaam registreren, ook altijd achter de naam (tenzij toevallig dat jaar de letter juist is).

Zou ook niet de naam van de hengsten houder in de naam zetten...

Heeft er iemand misschien ervaring met een schijndrachtige merrie?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:58

Quir schreef:
KWPN kan je zo ver ik weet geen stalnaam registreren, ook altijd achter de naam (tenzij toevallig dat jaar de letter juist is).

Heeft er iemand misschien ervaring met een schijndrachtige merrie?

Volgens mij heeft Muronia zoiets met haar merrie gehad afgelopen jaar.

Michelle, ze is nu echt aan het uitdijen! Knappe merrie.

Ik heb eigenlijk nog helemaal niet stilgestaan bij een stalnaam.

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:01

Jojo wauw, mooi merrie! gezellig dat je mee komt kletsen!
Ik heb mn merrie op Cavalor probreed muesli staan, ze krijgt 2,5 kg per dag daarvan in de laatste maanden.

RivQ ja lekker naar buiten rondsjokken op haar warme rug vind ik heerlijk!
Lekker wakker die Lotus! begrijp ik goed dat je dan 2 merrie's drachtig hebt?

Fotsy mn merrie is drachtig van Smokey dun it van Carmen Noordman. Wie is de papa van jouw veulen? En wanneer verwacht je het veulen?

Anso Op naar de laatste 100 dagen!

Janine ik heb geen stalnaam, maar zit er wel over na te denken over hoe ik dit evt in de naam van het veulen kan verwerken. eerst even uitzoeken hoe dit werkt bij de quarters....

kyrkelover wat een mooie roan merrie!!!

AM wauw, ze worden al mooi vol, Wildthing lijkt haar al dikker als Sammy

Sunnylove wauw prachtig beeld zo!

Cynthia wauw wat een mooi paardje! en die dwarrel onder haar buik :D

DDDara ging hier net zo, dikke smile op mn gezicht toen ik het veulen voor t eerst voelde, nu voel ik dagelijks even <3
Wat naam van hengsthouder betreft ligt eraan wat je in de toekomst zelf zou willen. Wil je bijvoorbeeld als het een merrie velen wordt daar in de toekomst ook weer mee fokken dan kun je ook zelf een eigen naam vast bedenken en die erachter zetten.
Ik combineer namen van voorouders (gebruikerlijk bij quarters) en wil er een eigen toevoeging aan geven.

Michelle ook al mooi rond aan t worden!

Quir nee heb ik geen ervaring mee, vertel.....

is het trouwens een idee dat iedereen in zn onderschrift even zet wanneer je het veulen verwacht? We zijn met zoveel, ik kan het niet allemaal bijhouden in mn hoofd :roll:

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:24

Leuk idee van het onderschrift! hij staat erin. Heb hem op 340 dagen gezet want dat lees ik hier toch het meest.
Maar geld er nou wel of niet dat maiden merries vaak eerder bevallen?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:27

DDDara schreef:
Hoe staan jullie tegenover het veulen de stalnaam van de hengstenhouder te geven?
De hengstenhouder vroeg mij of ik de namen van het veulen wou registreren met achter de door mij gekozen naam de naam van zijn stal.
Ik heb geen eigen stal naam en vind het wel leuk als je aan de naam kan zien waar mijn veulens van afstammen maar ben wel benieuwd hoe jullie hierin staan?

Nadat ik van jullie hoorde dat jullie allemaal jullie veulen al voelen ben ik de afgelopen dagen ook maar eens aan al die buiken gaan voelen. Wel met het idee van "wat maakt het uit het is toch logies dat het vuelen beweegt niets bijzonders aan". Maar toen ik het gisteren voelde...... de kleine was denk ik aan het piafferen in de buik :+ ...... was ik meteen helemaal verliefd wat is dat leuk zeg!

Of je het uiteindelijk doet mag je helemaal zelf weten, kan leuk zijn als het een bekende stal is die als goede fokker bekend staat, en wil verkopen.

Tegelijkertijd maak je stukje gratis reclame voor de fokker
Als je liever reclame maakt voor jezelf kan je beter eigen naam gebruiken
Ligt dus helemaal aan gebruiksdoel van je veulen denk ik.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:29

Ik heb ook een stal naam. HD. Dit staat oorspronkelijk voor stal van het Hoofddiep. (de straat waar ik destijds aan woonde) Maar omdat die naam zo lang is en wij gebonden zijn aan max aantal tekens, is deze al heel snel ingekort naar HD (hoofd diep).
Nu zijn we verhuisd en wonen aan een zijstraatje van het Gedempte Hoofddiep, perceel grenst er wel nog aan. Dus de naam blijft gewoon.

Ik zou niet zomaar de naam van de hengstenhouder in een naam verwerken. Wel de naam van de hengst bijvoorbeeld.
Ik probeer vaak hengst en merrie te gebruiken, maar dat is lastig.

Mooie buikjes komen er voorbij.
Hier nog geen veulen gevoeld of zien bewegen, nu ben ik ook niet iemand die veel geduld heeft met dat soort dingen.... Maar begin er vast binnenkort wel eens aan hihihi.
Ik wil ook binnenkort voor de gijn weer pendelen. Vorig jaar had hij het mis. Maar het duurde lang voor hij liet zien wat hij liet zien.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:35

Iemand die me een goede merrie brok kan aanraden voor een nogal snel dik wordende merrie ?
Hier ook een actief veulentje de laatste dagen , ik geniet echt van die beweging in de buik. Precies of in zelf terug zwanger ben :D

Gooiske hoe spannend , hopelijk niet meer te lang wachten op dat veulentje!

Mooie buikjes verder al, zo leuk dat er al afgeteld kan worden !
Ik kijk er zoo naar uit. De komende 5 maanden mogen voorbij vliegen. Waar is die forward knop, konden we de Corona ook ineens voorbij spoelen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:47

DDDara schreef:
Leuk idee van het onderschrift! hij staat erin. Heb hem op 340 dagen gezet want dat lees ik hier toch het meest.
Maar geld er nou wel of niet dat maiden merries vaak eerder bevallen?

Mijn maiden was 2020 uitgerekend op 21 februari (340 dagen) en is de 24ste bevallen.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:52

Jouw veulens idd DDDara, tenzij jij het leuk vind dat ze zijn naam krijgen, kan ook natuurlijk!

Michelle, die van jou gaat haaaard! En wat een bollie al....

Jacky, yes klopt. Lotus nu 222 dgn en Quenza 202 dgen. Had het nooit verwacht maar nu heel leuk 2 veulentjes tegelijk

Piarens, ik voerde altijd van Pavo, heel tevreden. Havens vind ik ook super. Ik voer nu Masters omdat dat om de hoek te koop is en heel stuk goedkoper per zak.. De samenstelling is ook niet gek veel anders qua suiker zetmeel en het gaat er goed in.

DDDara, nee dat is niet correct volgens mij. Is geen pijl op te trekken denk ik

Dit is trouwens de scan van het kuilgrashooi wat de paarden heel goed eten maar waar ze dunne mest van krijgen. Ze zijn niet gevoelig voor dik worden of hoefbevangenheid en ben echt heel blij met energie en eiwitgehalte, ook ivm dracht. Heeft iemand ervaring met zoveel suiker in het hooi, kan dat nog op andere vlakken kwaad, dan alleen dunne mest? Wel oppassen met de hoeveelheid misschien. .

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:41

Oef, voer met zulk suiker gehalte is niet best voor paarden. Niet gek dat ze daarvan aan de schijt gaan.
Mengen met goed droog hooi of stro.

ManonDakotaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:53

Wat een dikke buikjes allemaal al! Super leuk om te zien! Mijn merrie hoeft nog maar 47 daagjes en het is te zien dat het veulen zich goed beweegt in de buik!

Ik vroeg mij af of er hier meiden bij zitten die een goede opfok stal weten waar het niet te grootschalig is. Omgeving noord Holland zou ik het fijnste vinden en natuurlijk kan ik niet de hoofdprijs betalen. Ik ben mij alvast een beetje aan het oriënteren aangezien ik met mijn merrie wil verplaatsten na de bevalling.

Bedankt alvast ☺️☺️

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:00

ManonDakotaZ schreef:
Wat een dikke buikjes allemaal al! Super leuk om te zien! Mijn merrie hoeft nog maar 47 daagjes en het is te zien dat het veulen zich goed beweegt in de buik!

Ik vroeg mij af of er hier meiden bij zitten die een goede opfok stal weten waar het niet te grootschalig is. Omgeving noord Holland zou ik het fijnste vinden en natuurlijk kan ik niet de hoofdprijs betalen. Ik ben mij alvast een beetje aan het oriënteren aangezien ik met mijn merrie wil verplaatsten na de bevalling.

Bedankt alvast ☺️☺️

Ik kan lelymare aanraden. Zelf nooit zorgen hoeven hebben. Prijs wel aan de hoge kant maar wel paradijsje vind ik zelf. Spannend nog maar 47 dagen!!

Riv ik zou daar ook niet zo blij mee zijn. Steeds meer onderzoeken waaruit blijkt dat suiker écht heel slecht is voor zowel dier als mens!

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:45

Ja ik heb pavo uitgebreid bericht over de scan vanochtend. Vooral de zuurtegraad is de boosdoener van de diarree volgens hun en dat geloof ik ook wel. Het zit op 748 droge stof en dat zie je voor paarden natuurlijk liever hoger. Goed mengen met droger hooi was idd het advies. Thanks!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:24

Ik heb ook een geregistreerde stalnaam, naar de naam van de boerderij waar ik woon. D eud er icks komt dan dus vóór de naam van het veulentje.

MOoie buikjes allemaal!

@Quir wie heb je schijnzwanger dan?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:39

Piarens; mijn obesitas Tinker ziet er al 2 jaar erg drachtig uit zullen we maar zeggen. Nu ze het echt is, voer ik vitalbix Breed en Grow. Ik hanteer de laagste voorgestelde dosering.
Ik heb het idee dat het erg goed gaat: ze was al dik, maar wordt zeker niet dikker/vetter/zwaarder! Ik heb het idee dat vetpercentage rustig afneemt en ingeruild wordt voor veulen. Dat is mooi! Ze ziet er verder blakend gezond uit.

Hoe krijgen jullie die buiken van onderen er eigenlijk op!? Wij krijgen het niet volledig in beeld:
Afbeelding

Verder begint de rug nu ook flink door te hangen zeg. Hebben jullie merries dat ook?

Wij zouden graag een stalnaam willen, met name voor veulen van de Friese merrie. De voor de hand liggende verwijzingen naar de achternaam of straat/regio/streek is opzich wel ok, maar in ons geval nog weinig aansprekend. Dus wij denken nog even door. Ander nadeel dat er natuurlijk ook weer extra kosten aan verbonden zit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:46

LaDonna75 schreef:
Ik heb ook een geregistreerde stalnaam, naar de naam van de boerderij waar ik woon. D eud er icks komt dan dus vóór de naam van het veulentje.

MOoie buikjes allemaal!

@Quir wie heb je schijnzwanger dan?

De 6 jarige misschien, geen idee precies, kan er heel erg weinig over terug vinden... En nog niemand tegengekomen die er ervaring mee heeft.

Laatste scan eind juli was ze niet meer drachtig (daar het uiteindelijk ook bij gelaten), maar begon na een paar weken/maanden er meer drachtig uit te zien dan de wel drachtige... Dus bloed afgenomen om te kijken of ze niet toch drachtig was, bloed uitslag kwam wat dubieus terug, maar kans op dracht was klein. Alleen nu krijgt ze wat uier (ze heeft nog nooit eerder een veulen gehad)... Vooral voor het uier is het dikker, maar uier zelf is ook wat "gevuld". Heeft ze ook nog nooit eerder gehad.

Spoiler:
Afbeelding
Beetje onduidelijke foto, ze wilde zelf dolgraag zien wat ik aan het doen was :+
Maar je ziet wel achter de bult voor het uier dat het uier zelf ook wat gevuld is, natuurlijk lang niet zoals bij een drachtige merrie uiteindelijk, maar toch...

Dierenarts had zelf nog nooit een schijndrachtige merrie mee gemaakt, maar ze ging verder informeren en navragen aan andere dierenartsen en ook in Duitsland.
Ook een bericht gestuurd naar de dierenarts die ik had in Nederland, maar hij had er ook geen ervaring mee. Wil nog informeren bij de universiteitskliniek hier in Zweden.

Maar ik kan er dus ook maar heel weinig over vinden of dan alleen na een natuurlijke dekking (dat is niet het geval). Dacht misschien vragen of iemand hier er ervaring mee heeft. :=

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:04

1 van de merries hier heb ik ook laten scannen, ook leeg, ze zou een poliep hebben, maar lijkt nu toch wel drachtig ook....
Toen ik dierenarts er sprak laatst, zei ze ja het kan natuurlijk verstopt hebben gezeten dat ik het niet gezien heb.

De merrie die nu zoveel melk al verliest komt als ik vanavond toestemming krijg, morgen de dierenarts voor.
De strips hadden volgens de dierenarts geen zin.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:17

(Hier komt spuit 12... _O- ) maar allemaal nog de beste wensen!!

Gooiske wat fijn dat jij je zo om diecpaarden bekommerd!! Hoe is t nu met de lekkende merrie?? Ohw ik lees t al, spannend nog dus...

Janine, jouw merrie is ook mooi rond!

Riv, yay!! Baby gevoeld!! En een mijlpaal!! (Ik ben zo laat met deze reactie dat je alweer bijna je volgende mijlpaal hebt _O- ) wat tof dat t zo goed ging met Lotus! Dat geeft jou ook energie hè?!

SunnyHorse wat een leuke Tink!

Fotsy ik vind jouw palo meisje zo knap <3 die appeltjes ook <3

Jacky heerlijk hè dat veule voelen schoppen?! Vind die van onderen foto’s zo leuk!

CP zo gaaf die foto zo op een rij! Wat zijn ze braaf <3 en wat een heerlijke groep :)

Mirjam jij mag ook aftellen nu *\%/* Wat staan ze er bij jou heerlijk bij zo met z’n allen in de stal!

Ual wat glimt jouw merrie zeg! Ze ziet er goed uit!

Floripori dwars lammetje :')

Quir Odie heeft een schevepalomerriebeebie die t koud heeft :') arme Libby, zou toch sneu zijn als t schijn is... geeft dr lijf alle tekenen alleen komt er niets... Ven heel benieuwd of je va nog wat info krijgt verder...

Finnea zooo die kijkt pissed }>

Welkom JoJoPonylove!

Muronia, zo lief hè, alsof ze lijken te snappen dat je met ze mee voelt <3

Haha Anso, ik dacht idd ook, zo die is scheef. Maar op andere foto valt t dan weer mee :D lekker buikje ook hoor!

Kyrke Treasure is nog best bescheiden...

AM Wild Thing gaat hard qua buik zeg! Gaat opschieten voor jou :j

Jaaa fluffie Fi! Kleine skippybal ingeslikt :D 8 maanden alweer *\o/*

Dara stalnaam van hengstenhouder vind ik vreemd, zou ik nooit doen iig... jij hebt veulen gefokt, niet hij... kan wel naam hengst in je naam verwerken...

Michelle ook lekker bolletje <3

Kate groeit gestaag door en kunnen we bijna rollen... is nu 225 dagen... we wachten (on)geduldig af :D Wij voeren niets bij omdat ze, sinds ze drachtig is, rond zat is en t nog goed doet op wat ze nu krijgt... Onze veulens kregen tot nu toe Dendi voor hun naam verwijzing naar mijn voor letter en die van m’n zus (D-enD maar Dend vonden we stom dus de eerste letter van m’n nichtje erbij gedaan zo doende dus Dendi) Maar als t een merrie is wil ik t voor mezelf aanhouden dus wellicht dat er dan een andere naam voor komt waar ik zelf mee verder ga... maar dat ga ik ook nog ff overleggen met zus :D
Laatst bijgewerkt door Balou_lover op 05-01-21 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:18

Ik heb even jullie meningen nodig,
Merrie word over een 2 weekjes geent tegen tetanus en influenca , zodat veulen ook antistoffen krijgt.

Moet ik haar ook nog ontwormen of het veulen als die geboren is? Zoja waarmee ontwormen jullie?

Ik las eens over je merrie vlak voor de geboorte te scannen om te zien hoe het veulen ligt, of het goed ligt.
Wie doet dit en heeft dit echt een zekerheid?
:? :))

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:19

Sunnyhorse: Ik heb er ook 1 die nog 4 maanden moet die onderhand ook al behoorlijk door begint te hangen...... Ziet er niet zo chique uit.... maar ja niets aan te doen

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:32

Michelle5418 schreef:
Ik heb even jullie meningen nodig,
Merrie word over een 2 weekjes geent tegen tetanus en influenca , zodat veulen ook antistoffen krijgt.

Moet ik haar ook nog ontwormen of het veulen als die geboren is? Zoja waarmee ontwormen jullie?

Ik las eens over je merrie vlak voor de geboorte te scannen om te zien hoe het veulen ligt, of het goed ligt.
Wie doet dit en heeft dit echt een zekerheid?
:? :))

Enten is volgens mij heel slim. Ontwormen wordt geadviseerd op de dag van of voor de bevalling zodat de veulenwormen die in de melk aanwezig zijn worden gedood. Maar veulen worm komt maar weinig voor.

Scannen voor de geboorte heeft volgens mij weinig zin aangezien het veulen tot de laatste seconde voor de bevalling kan draaien, alleen als die echt achterste voren licht heeft het zin.

Ik heb mijn paarden de laatste jaren alleen gevaccineerd voor influenza en niet voor tetanus is het nu voor het veulen als nog zinvol om de keer voor de bevalling te vaccineren voor zo wel influenza als tetanus?

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:36

Ddara dat bedoelde ik haha! Dat ze zien of veulen of goed op ruggetje ligt of helemaal achterste voren. Maar dat ze draaien net voor of tijdens bevalling is zeker waar