[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:00

Glowy heeft al een flinke buik jolabda! En ook al beetje uier aan het aanmaken nu?

Knappe oma! Wat is ze dik zeg!

Khaleesi lekker in het zonnetje. Heerlijk was het vandaag als je bezig was.

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:39

Al een tijdje aan het mee lezen in dit topic en leuk om te zien hoe de andere drachtige merries het doen. Ik heb 2 drachtige maiden merries. Beide zijn ze de eerste week van maart al uitgerekend. Voor mij zelf ook de eerste veulens die ik fok dus extra spannend!! de babyfoon met camera staat klaar dus kan ze goed in de gaten houden! Fontana die een halve week later is uitgerekend heeft al een dik uier.. dus houd haar goed in de gaten!
Afbeelding

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:07

Oh wat een lekkere buikjes, die van glowy hangt bijna op de grond!

Heel benieuwd welke merrie hier als eersten gaat..

Oh rattengif is vreselijk gemeen spul! In Canada had 1 van de honden het gegeten, ook gelijk laten braken maar we vertrouwde het niet echt dus mee naar de da geweest en ze had toch nog een groot genoege hoeveelheid binnen die bij een kneuzing haar kon doden hoor! Dus voor 1,5 maand hebben we haar een spuit moeten geven die het tegenging en ze mocht absoluut niet los buiten lopen want ze hoefde maar een krasje of een blauwe plek te krijgen en het kon over zijn.. Echt mee oppassen hoor!

Wow Evelien die heeft echt een vol uier! Op hoeveel dagen zit ze?

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:26

salatiga1995 schreef:
Wow Evelien die heeft echt een vol uier! Op hoeveel dagen zit ze?

Ze zit op 310 dagen. Mijn andere merrie zit op 313 dagen en heeft nog helemaal niets.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:26

Idd dat is al een flink uier Evelien, maar ze zit dan al bijna safe als ze begin maart is uitgeteld. Spannend!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:28

Wauw Evelien, die heeft echt al giga uier, vooral voor een maiden. Onze merrie laat nog wel even op zich wachten denk ik. Die maakt nog geen aanstalten, behalve dat we vandaag voor het eerst zeiden dat de buik nu wel echt is gaan hangen. De banden worden dus slapper :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:30

Wij verstoppen het rattenvoer ook heel goed hoor! Op zolder en dat soort plekjes. Wij hebben 2 honden, 2 katten en 3 jonge kindjes. Moet er toch niet aan denken...

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:37

Kan ik er van uit gaan dat ze met 320 dagen zo goed als safe zit? Vind het nu wel erg spannend worden hoor! Vulina op hoeveel dagen zit de merrie van jou?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:38

Je weet het natuurlijk nooit... maar als ik die uier zo zie, zou ik niet denken dat het nog 10 dagen blijft zitten.... := lijkt al helemaal op spanning te staan, of kijk ik dan niet goed?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:41

Ik geloof op 320 vandaag. Ze moet ook nog open worden gezet, ik denk dat we dat maandag maar doen...

320 dagen zijn ze safe en zou het veulen levensvatbaar moeten zijn. Ik vind het uier van jouw merrie wel erg gevuld al zeg..

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:41

Dat doet het inderdaad, en groeit met de dag. Nog geen hars. Maar dan zou ze dus veel te vroeg zijn met 310 dagen..

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:45

We moeten het maar rustig afwachten en hopen dat het blijft zitten! _/-\o_
Dan is die van jou dus ook al een eindje Vulina! Spannend!!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:47

Goh ik ken bij bevriende fokkers wel veulens die nog enkele dagen vroeger kwamen, 312 enzo.. ik denk ook dat het van de ene merrie tot de andere kan afhangen.

Draagtijd is vrij persoonlijk. Ik had eentje die standaard over de 365 dagen ging en jade daartegen zit altijd tussen 325-330, haar draagtijd is gewoon een pak korter en ik vermoed dus ook ergens dat haar veulens dan ook al sneller 'af' zijn en ze sneller safe zou zitten.

Bij een maiden heb je natuurlijk geen voorgaande drachten om te vergelijken...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:15

Zo, wat een toeters zeg Evelien :wow:

Ceasar, het blijft me verbazen dat ze nog gewoon kan rondlopen _O-

Glowy ziet er anders ook behoorlijk zwaar uit (understatement :') )

Stien krijgt het ook zwaar. Ze is enorm voor haar doen. Ze mag nu 's nachts het stalletje in, en wil er dan 's ochtends niet uit de duts :(:)

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:25

Zo vlinke buiken
En volle uier zeg.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:30

Wat een uier zeg die blijft vast niet zo lang meer zitten maar je kunt er bedrogen uitkomen onze fjord heeft drie weken met een gigantisch vol uier gestaan vanaf het moment dat ze moest bevallen en dan nog drie weken over tijd maar goed die van jou komt nu wel dichtbij Evelien
Bah ratten wij zullen ze ook wel hebben maar vind het maar vieze beestjes wij plaatsen een soort vallen zodat de katten nietbij het gif kunnen komen want dat overleeft de kat ook niet en de honden worden er ook niet beter van ben benieuwd of ik ook zulke dingen zie als bij ons de camera erop staat.
Die Glowy daar krijg je toch haast medelijden mee wat een buik zeg hopelijk groeit ze nu niet meer zo hard
Hier is alles rustig met Canto je kunt nu echt een buikje zien en ik rij nog wel maar ga nu toch de training aanpassen misschien nog een wedstrijdje meepakken maar dan is dat klaar tot het veulen eruit is en ik weer kan rijden Ze wordt wel steeds aanhankelijker en liever weet niet of dat met de hormonen te maken heeft maar het valt me wel op ook heeft ze meer geduld en minder van die merrie streken wat dat aan betreft mag ze altijd wel dragend zijn. Zal volgende week weer eens fotos maken van haar buik

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:42

Salatiga jouw merrie ziet er nog goed uit voor zoveel dagen al zeg!

ratten ben ik hier nog niet tegengekomen gelukkig. Muizen wel genoeg. Als ze maar buiten willen blijven heb ik daar niet zoveel last van. Poeslief heeft er af en toe een snack aan en verder merk ik ze niet echt.

Fijn dat je camera hangt Evita, en ook Seven! Mijn man zou ook helpen om onze camera werkend te krijgen maar ik zie het helaas nog niet gebeuren... Ik ga dit weekend zelf nog maar eens een poging wagen.

Kabayo.. tja heel eerlijk zie ik er geen drachtige merrie in. Zou mooi zijn als het toch zo zou zijn natuurlijk.

Chantall je merrie wacht mooi tot het weer wat warmer wordt denk ik!

Caesar jee die is echt HUGE! Hoe lang moet ze nog?

Jolandje Glowy is al mooi rond! Wat is Camille daar nog bescheiden bij.

Tinniee dat uier begint er al op te lijken. Zit duidelijk beweging in.

Ahh die lieve Khaleesi, wat een droppie <3

Evelien welkom en zo dat is een binnenkomer! Dat gaat vast niet heel lang meer duren :oo

Vulina's eerste merrie wacht ook op beter weer.. Gauw weg met die winter, laat de veulentjes maar komen!

Mijn walvis is vanmiddag gestrand.. }> 270 dagen vandaag, weer een mijlpaal(tje) want als het goed is moet baby nu een vachtje hebben dus het kleurtje is bekend.

Afbeelding
Afbeelding

Maar ondanks alles loopt ze er nog dapper overAfbeelding
Afbeelding

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:53

Maar is het ook niet zo dat net als bij mensen, bij paarden ook het zo kan zijn dat de bloedgroepen niet matchen? En daarom bij een bepaalde hengst bijv niet drachtig raken of idd verwerping en rhesus? Bij mensen wordt er idd standaard op getest zoals suffie zei.

Ik had hier toch wat mee gemaakt met een muis.. Er zal er (paar maanden terug) 1 in de voerton van een stalgenootje (was blijkbaar niet goed dicht) en we wouden hem eruit halen zonder aan te raken o.i.d. en vervolgens viel er een leeg blikje in. We hadden de ton half gekanteld zodat die muis eruit kon en we dachten dat hij er al uit was dus vriendin pakt het blikje op om weg te gooien kroop die muis eruit!!!! Gillen als keukenmeiden :x

@ Linda, thanks voor de info! Altijd fijn om hier nieuwe dingen te leren :)

@ Nicole, oh leuk! Wat voor een veulen wordt dat? (ras en combi? )

@ suffie, mooi beeld heb je! Ik moet ook maar eens gaan verdiepen in mn camera's (nieuw) en hoe ik ze aan het stroom krijg (gezien het stopcontact niet al te dicht bij elke stal zit) haha. Veel plezier in Berlijn!

@ Droversrun, dat is idd niet te hopen :+ één van mijn merries weet ik door de geboortemelder (zonder slaap stand) de exacte tijden dat ze ging slapen :')

@ Draaakje, leuk zeg zo voor de sulky! Wanneer was ze ookal weer uitgerekend en tot wanneer blijf je door mennen? Ben wel benieuwd :D

@ Kabayo, Zo kan maar zo kunnen zeg. Maar hoe vaak vergissen we ons wel niet dat ze wel of niet drachtig lijken en vervolgens het toch anders zit. Met scannen zou je idd de zekerheid hebben :) Maar goed dat kun je idd achterwege laten gezien ze leeg gescand was. Was er trouwens een reden dat ze na die tijd niet meer gedekt was? (wellicht te laat in het seizoen?)

@ Femskie, ik rijd tot ik merk dat het allemaal wat moeizamer gaat.. Met rijden bedoel ik eigenlijk nu ze ook wat verder in de dracht beginnen te raken (in mei uitgerekend) stapritjes door het bos.

@ Tiinnie, wat leuk om ze zo naast elkaar te zetten en de verschillen te zien :))

@ Yfkelover, dankje! Ben er zelf ook wel tevreden over :) ben benieuwd naar as veulens!

@ Skaay, dankje :o

@ Fokfanaat, spannend! Ik hoop dat alles goed verloopt :)

@ Pretty, ieeeehh gatver!! Ik vind ratten echt zulke vieze beesten.. :r Maar gewoon ook echt op haar rug !!
@ Linda, ja bah, vieze beesten! Vond laatst een dode in de waterbak! :r

@ Saltiga, mooi in proportie is ze!!

@ Evita, wat een mooi beeld heb je zeg!! Wou dat ik zo'n handige vriend had haha!

@ Caesar, zo die is rond!! :))

@ Jolandje, lekker buikje, begint nu echt in zicht te komen hè bij Glowy :):)

@ Evelien, jeetje dat is echt een hele volle uier zeg! Zo vol heb ik ze bij die van mij nooit gezien. :oo

@ Murosch, hahaha die eerste foto! _O- _O- _O-

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:08

haha muis in blik, kan me voorstellen dat dat verschieten is

bestaat ook wel denk ik en is idd bij mensen te testen maar das toch nog iets anders dan dr pol over had dacht ik, die zei ook dat het dna van de hengst door omstandigheden in de bloedbanen van de merrie terecht komt en daardoor maakt zij antistoffen aan daartegen, net als tegen een virus dus. De eerste keer zijn de antistoffen nog niet zo hoog en vermits het veulen maar de helft van het dna van de hengst heeft, is dit nog ca va maar de tweede keer is al ander verhaal dus bij de derde dracht kan de merrie het veulen dan aanvallen met haar antistoffen vanbinnen uit en daardoor dat dat veulen dus ook geel zag, echt knalgeel.
allez zoiets was het van verhaal dacht ik, maar kan ook zijn dat als merrie het veulen niet vanbinnen uit aanvalt, ze dit dan wel doet via de melk na geboorte, geen idee eigenlijk.
Alleen goed mee oppassen en ik zou toch niet te vaak met dezelfde hengst achter elkaar gaan dekken, en of er een andere tussenlaten of jaar leeg helpt, eigenlijk misschien wel want een vaccin dient ook herhaald te worden om beschermd te blijven.

welkom evelien en wat een uier al, spannend

omaatje ziet er vooral heel rond uit :')

vulina dus nog geen aanstalten, pff wachten duurt soms lang

al vind ik het wel best snel gaan en met dit weer mogen ze nog klein beetje blijven zitten

wat heerlijk khaleesi in de zon {:}

tinniie die zijn ook goed bezig aan hun uier
en satinka is weer huge

ff hoe gaat het met je merrie nu?

wow die glowy, overduidelijk beebje aan boord

murosch gestrande walvis _O-

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:19

ja glowy is echt enorm , haar buik beweegt ook flink, ik heb goede hoop :), wel een fijn idee dat ze in de veilige zone zit, ik zal morgen het halsteralarm eens installeren :j

khaleesi ligt er lief bij, mooie voorpluk heeft ze <3

haha, maris ik zie het zó voor me, behalve gillen zal er ook een mooi dansje geweest zijn :+

wow evelien die groeit hard zeg, maar volgens mij kan die nog veel voller hoor

haha murosch zo leuk die kleine, als ze zo liggen zijn idd net gestrande walvisjes, die van ons ook :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:28

Een rhesus veulen kan niet tegen de biest van de merrie. Er is eens een DBTer geweest die dit meemaakte (en zelf had opgemerkt, knap, de veearts geloofde het eerst niet), daarbij heeft het veulen toen apart gestaan van de merrie (of was het nu een muilkorfje dat het om had) en toen ze de biest eenmaal uitgemolken hadden, mocht het wel weer bij de moeder drinken. Het ging dus idd om de antistoffen in de melk, die nemen ze na een bepaalde tijd niet meer op als de darmwand gesloten is en dan kan het blijkbaar geen kwaad meer.

Ik zal het hier ook weer eens proberen bij te houden, wel al een aantal ontzettend schattige mega buiken op korte pootjes gezien <3

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:45

Idd Nicole en knap van die persoon. Was dit manda?
Alleen is de vraag ook hoe zie je dit aan het veulen? Zag die er ook geel uit ofzo? Zoals sommige kindjes ook geel zien want de biest duurt toch niet zo lang?

Heb al eens zitten zoeken naar die aflevering van dr pol, zou interessant zijn voor het topic maar vindt ze niet, is ook al heel lang geleden.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:49

Bleke slijmvliezen en het veulen wordt traag. Kan in shock raken als het niet op tijd herkent wordt en vervolgens houdt het hartje ermee op. Geloof dat de darmwand van het veulen met 14 dagen gesloten is.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:09

Haha ja dat dansje klopt wel idd :') was echt niet te beschrijven :')

Ga me er toch wat meer in verdiepen :j vooral de symptomen e.d.

Ik wil toch even nog het tafereel net jullie delen wat ik vanmorgen vroeg aantrof. Mijn 2,5 jarige puber Lysne:
Afbeelding

:roll:

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:52

Heerlijk wat ligt ze lekker in het zonnetje, ik heb ze hier enkel nog zien rollen maar echt liggen nog niet

Jeetje dat us inderdaad echt al een gevulde uier, ben benieuwd hoe lang die nog neemt voor dat het veulen er naast staat.

Glowy is echt tonnetje rond, verbazend altijd dat die kleintjes juist zo rond worden. Zou dat puur zo lijken door de korte benen.

Wat is ze heerlijk aan het rollen je gestrande walvis muroch <3

Oeps die is stuur geweest maris, ontsnapt uit de box of juist in gebroken. Hopelijk is verder alles heel.

Eusja tv staat hier weer aan, ze ligt momenteel heerlijk te dutten <3
Afbeelding