[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:16

hier staat Rhydaman ook op het lijstje voor Smarti, ik heb er totaal geen verstand van verder, de bloedlijnen, zijn hier welshkenners die er wat over kunnen zeggen? Smarti is van Winalda Hiem's Katrines x Thamen's Fleur's Nadia (mv Gleiniant Tsar).
Pjotr staat ook op haar lijstje, daar zouden we denk ik eerst voor gaan :)

De veearts is vanmiddag geweest en Lucy is nog helemaal drachtig, geen twijfel mogelijk, dus dat doen we maar niet meer *\o/*

Chantalll

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:30

Ik haak af, heb weinig verstand van de A's ... B's daarintegen weet ik meer vanaf.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:41

Ik vind Rhydaman en Pjotr wel echt twee totaal verschillende types, hoe komen die beiden op de lijst? De enige overeenkomst die ik zie is een leuk kleurtje en stoere uitstraling. Rhydaman is veel beknopter, echt een Mountain type (A) waar Pjotr juist heel chique is en meer richting de sectie B neigt in type.
Qua bloedlijnen kan ik je niet echt helpen, maar dit is haar afstamming toch? Wel handig voor degene die wel echt in het Welsh wereldje zitten.
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Persoonlijk zou ik eerst even de goede en zwakke punten van je merrie op een rij zetten (eventueel met behulp van een linear score formulier als je een houvast wil) en bedenken wat het gebruiksdoel van het veulen is (show, sport, kinderpony, etc). Vanuit daar kan je een eisenlijst opstellen en gericht gaan zoeken naar een hengst die daarop aansluit. Het is veel makkelijker om verliefd te worden op een knappe verschijning dan om een weloverwogen match te maken.
Uiteraard heeft iedereen zijn eigen ideeën en staat iedereen vrij om op haar eigen manier een hengst uit te zoeken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:48

pjotr omdat ik dat een heel mooie pony vind, en gek ben op appaloosa (ook al zal dat op een schimmel misschien wegvallen).
Rhydaman spreekt me qua type ook zeer aan... maar wat ik zei, ik heb er geen verstand van. Ik vind dat ik een heel mooie merrie heb, maar toch kreeg ze maar een 2e premie, dus voor het stamboek waarschijnlijk niet echt interessant. Ik zou een leuke kinderpony/menpony willen fokken. Voor eigen gebruik. Show is niets voor mij :)
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:29

Caesar schreef:
Ja even de snelweg over steken (of onder de tunneltjes door) en dan ben je al een heel eind! Zeker weten dat als de veulentjes erzijn we een beschuit met muisjes doen, is nu wel heeeeel makkelijk ;)

Ik ren wel over de snelweg, is sneller :+
De navigatie van mijn auto vindt trouwens dat mijn stal aan jouw kant van de snelweg ligt. Zo handig.. Ik kwam vandaag vanaf Vente en zette voor de zekerheid ook even Google Maps aan en ja hoor, Google Maps stuurde me goed en mijn auto wilde jouw kant op _-:(

300 dagen! :wow: Dat komt echt dichtbij, Ice!

Lekkere mestvlek heeft Lucy op haar hals :+
Ik hoop dat het scannen vandaag goed is gegaan, hopelijk lees ik zo de uitslag. Ik vind haar op deze foto's wel meer buik hebben dan op de vorige foto's die je hebt geplaatst.
edit: Fijn, ze is nog drachtig! Nu niet meer twijfelen, maar genieten :)

O, kks, ik vind Rhydaman zo'n knap ding! Zo jammer dat hij te klein is voor mijn Welsh..

Aniek, wat zijn ze toch vreselijk bol! Heerlijk!
Roos oogt op de foto's dikker dan Lies. Is dat in het echt ook zo?

Wat een coole foto's, Faline, vooral die eerste! <3

Noisy, Joan ziet er weer lekker bol uit. Ik hoop zo voor je dat ze er weer een mooie champie van maakt!

Fi zit woensdag op de 200 dagen, dan zal ik weer even mijn best doen voor een mooie standfoto :)
Mijn verzorgster heeft vandaag een filmpje gemaakt van toen ze helemaal los gingen in de bak. Lekker stel <3 Die Dais is gek geworden, joh. Ik heb haar al jaren amper een sprintje zien trekken in de bak. Ze ging helemaal los. Bokken, steigeren, in Fi happen. Je zag Fi denken: 'Ehhmm.. mam, wat doe jij?' :D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:51

kks, ik heb je een PB gedaan ;)

juval, wat fijn dat Lucy nog gewoon drachtig is!
En tja, ligt er gewoon echt aan wat je wilt fokken. En of je raszuiver wilt fokken of toch daarbuiten voor mogelijk een kleurtje (zelf zou ik inderdaad juist door het schimmel er niet voor kiezen. 50% kans dat je er helemaal niets van terug gaat zien :o ). En wat de jury ervan zegt kan erg verschillen, wat ik me kan herinneren is dat ze haar ook niet in "keuringsconditie" vonden toch? Zonder heel wat kilo'tjes extra is het inderdaad lastig bij de Welsh ;)

Cynthia, ja klopt hoor! Roos is huge!
En stiekem twijfel ik nog wel een beetje over Lies. Ze is inderdaad rond genoeg om mogelijk drachtig te zijn, maar vind haar niet zo extreem en dat was ze 2 maanden geleden nog wel, terwijl ze toen Mabon gespeend werd aan de schrale was... Wij hebben ook een niet-drachtige merrie staan die er voor door kan. Dus dat is zo lastig beoordelen :=

En leuk dat ze zo uit hun dak gingen op hun nieuwe stal! Hebben ze het een beetje naar hun zin daar?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:56

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:05

Pjotr vind ik zelf een hengst die populair wordt ingezet op zijn look zonder echt te kijken naar verbeteringen.

Rhydaman zou van beide hengsten meer mijn voorkeur hebben.

Zelf ben ik echt meer van het mountain type, veel diepte en bot, klein hoofdje en op elke hoek een been. Als je meer de sportype kant op wilt, wat jouw pony op de foto al lijkt (kss) zul je echt naar de luxe hengsten moeten kijken en niet zo zeer de echte buffels. Maar ik zou zelf niet willen toegeven op bot.

Juval, dit jaar had je de pech dat je pony wegviel in de groep en erg jeugdig toonde. De mijne was te vet wat tekort deed op haar beweging, maar hoe krom ook, ze zien dst toch vaak als ontwikkeling. Met jouw pony is namelijk niet veel mis. Zeker op de standfoto toont ze met een fijn front en voldoende lengte. Dat zijn echte pluspunten.

Mocht je bij kleur willen blijven dan kun je eens kijken bij de Eppynt hengst die Leybucht duitsland nu heeft staan. Zou wat meer lengte kunnen hebben maar gezien beide merries van zowel juval als KSS dat lijken te hebben en jullie kleur willen is dat misschien een optie?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:17

Kijk mijn idioten (wel tegen de zon in)

Aniek, Dais hinnikt veel en ze zijn wat drammerig, maar dat is logisch. Is weer een verandering natuurlijk voor ze na 4 weken.
Fi is gewoon haar blije, drukke, drammerige zelf, die lijkt het allemaal wel best te vinden. En ze vreten allebei als een bootwerker, kijken blij. Ik denk dat ze hier goed op hun plaats zijn :)

Twijfel je echt over Lies? Heb je al eens foto's van vorige jaar naast die van nu gelegd? Misschien kan je daar iets uit opmaken?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:52

Leuk filmpje Cynthia! En ja het zal even tijd nodig hebben. Lies is ook altijd een tijdje van slag na een verhuizing. Komt vast helemaal goed hier!

En heb even vergeleken met vorig jaar, maar toen waren ze allebei minder dik dan nu :+
Dit jaar:
Oktober (en hier was ze dus echt wat schraal, was de dag voordat haar veulen gespeend werd):
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
November:
Afbeelding
Afbeelding

En nu van december:
Afbeelding
Afbeelding
Met name vlak na de foto's van november vond ik haar ineens minder rond...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:04

wat een zotte bollen, die vinden het daar precies veel fijner hoor, cynthia

juval gelukkig *\o/* en nu niet meer twijfelen en genieten hoor
wat een prachtig merrietje heb je daar zeg, kan je helemaal niet helpen, ik ken niks van de welshjes maar ik pik lekker de info die je krijgt even mee, wie weet voor Elsa haar volgende date ooit

aniekr oh die twijfels zijn echt vreselijk he, maar op een bepaald moment in de dracht lijkt de buik ook even weg te zijn in de breedte en gewicht komt dan meer in de diepte

nine zal wel dat het koud was :brr: 207 dagen, schiet ook al lekker op

noisy joan ziet er goed uit en al duidelijke buik, heb je al beweging gezien of heb ik dit gemist :o ?
ook al zo een draak zeg, wat is dat nu toch met die merrie's, en volgens mij is het dan een merrie _O-

esther ook al 200 dagen, kan je niet helpen met huren
ik ga me eentje kopen, maar enkel halsteralarm en zonder gsm bellen, moet er dringend eens werk van maken en van de melkstrips ook, pfff mijn dag is veel te kort :')

veel roosjes en rosannes in het topic ;)

knappe foto's faline, geweldig met die kerstmuts
hoe is de kat trouwens?

hier ook twee bitchy dames (kattekop :? :D ) en dragen niet links noch rechts :P en maanstand moet het zoooo mis hebben :')

Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:05

Super je filmpje Cynthia, ze lijken lekker jolig en vrolijk dus dat is positief. Nu zelf lekker tot rust komen.

Ik heb een pony die bij elke verhuizing ontzettend invalt. Is 3x weggeweest (beleren, hengst) en valt gewoon gigantisch af. Soort heimwee denk ik. Sommige hebben er gewoon toch behoorlijk last van.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:11

Wat fijn Juval. Wist het wel :P

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:21

Je hebt daar een heel mooi plekje gevonden Cynthia en daar zijn je paarden het helemaal mee eens!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:40

Wat leuk, een nakomeling van Winalda Hiem's Katrines.. Die heb ik ook gezien voor parel.. Maar Galactic Power overtuigde me meer.. Zowel in beweging, bouw, als karakter.. Zo zie je hoe foto's kunnen vertekenen.. :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:58

Juval, bij de Welsh is het al snel jeugdig. Lekker merrie de tijd geven.
Zelf ben ik wel voor fokkerij van ras. Dus daar zou ik een hengst ook op uitkiezen.

Aniek, ziet er toch nog wel gevuld uit.

Parel nog lekker actief, dat frisse weer helpt ook wel, haha.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:29

Aniek : Ze ziet er toch wel behoorlijk drachtig uit hoor, maar idd als je het niet vertrouwd en je kent je merrie het beste moet je haar idd zials je zei na laten kijken.

Hier gelukkig geen twijfels, een sjacho, oren in de nek liggende dikke dreigende plofpony.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:07

Hier lees ik wel wat mee, maar even op iets minder actieve modus.. sorry.

Fijn dat de beide dames zo goed op hun plekje zijn. *D

En ik zie al mooie ronde buikjes voorbij komen. En naar mijn idee allemaal goed drachtig.

Ook al verschillende mijlpalen voorbij zien komen. Heerlijk gevoel.

Hier is enkel gaya drachtig. En zij is zoals altijd nog net even knuffelig als anders.

Momenteel doe ik niets met de paarden. Bij de dames hebben we of een flinke verkoudheidsvirus of in het ergste geval droes. Maar daar ontbreken de pus uitvloeiingen van (zelf nog nooit op stal gehad). Voor als nog denken we de verkoudheidsvirus. Ik hoop dat bij flirt de AB aanslaan, tot nu toe reageert ze er super op. Enkel vanavond nog spuiten en dan hopen dat het zware ademhalen niet weer terug komt. De meest knuffelige pony kan ik nu erg slecht pakken.. ;( Die spuiten AB zijn echt niet leuk.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:29

Pfff, niet leuk Stal_HD. Sterkte ermee :(:)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:36

Oei Stal_HD ik heb nog droes gehad op stal ooit,niet grappig,allemaal hadden ze het,na de aankoop van 2 Nederlandse mini veulentjes trouwens. Ik had ze 3 weken in quarantaine geplaatst,ze waren toen zelfs al genezen,maar het bleek toch nog te vroeg..
Niet allemaal hadden ze hier pus uitvloeiingen hoor,zeker als ze dat zware rochelende geluid maken is het soms een teken dat het rond de luchtpijp zit. Ooit een veulen moeten redden door bliksemsnel een gat te maken daar..niet grappig,maar het beterde toen wel snel. Sterkte met je ziekenboeg.. Die spuiten zijn niet leuk,maar ze vergeven je dat gelukkig wel achteraf. :(:)

Fotsy wat zien ze er beiden goed uit,knappe bescheiden buikjes nog hoor! Maar wel duidelijk drachtig.

Ik lees ook mee maar het lukt me ook niet goed om actief te reageren momenteel. :o
Met mijn drachtige dames alles nog goed in elk geval.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:52

Das minder stal_hd! Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:01

Sterkte stal_HD.

Mijn merrie is qua karakter helemaal niet veranderd in de dracht. Ze is nog steeds haar lieve zelf zoals ze was voor de dracht. Is ze alleen iets minder lief tegen ruinen.
Gisteren heb ik weer het veulentje gevoeld, ik begin nu steeds meer te geloven dat het echt het veulentje is :)

Gwen is nu 181 dagen drachtig :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:12

StalHD wat vervelend.. hoop dat het geen droes is. Niet fijn. Gelukkig valt het bij de meeste mee maar ik heb er helaas een aan verloren ;(

Ik ben jaloers op iedereen die het veulen voeld. Heb hier nog niks gevoeld , ze is vandaag 170 dagen

Cynthia fijn dat je een plekje hebt gevonden! Zo te zijn zijn ze lekker vrolijk.

Sorry , helaas geen enkele ervaring met Welshjes , of de hengsten ervan

Die van jou worden ook al mooi bol Fotsy

Faline geweldige foto's , en wat zijn ze mooi schoon!

Welkom KKS , knappe dieren zeg!

Aniek ze is wel duidelijk dik. Maar ik zie ook nu die foto's zo neerzet valt het mij ook op dat ze minder dik is.

Ik lees wel mee maar niet altijd de rijd om vele paginas bij te typen , hoop zo een beetje op iedereen te hebben gereageerd. Met Lady gaat het top. Rijden of longeren lukt nu niet ivm harde bak , hopelijk eind van de week weer wat trainen. Staat nu weer zonder haar moeder, die staat er nu naast
AfbeeldingAfbeelding

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:13

@MaritB, zo leuk he, als je het veulen kan voelen! :j
@Aniek, vind ze toch nog wel flinke buik hebben hoor :D
@Kabayo, heerlijke ruime stal. Als we hier ooit iets veranderen lijkt me het ook wel wat richting zoiets te gaan, of lekkere grote inloopstal. Maar dan moet eerst het schip met geld even langskomen. :+

Hier ook nog even een buikfoto'tje vandaag.
Nina is 25 dagen verder dan Rose, heeft ook iets meer buikje, tenminste op deze foto. Vind het allemaal nog niet zo noemenswaardig, maar dat zal nog wel komen als ze wat verder in de dracht zijn.
Nina is nu 152 dagen en Rose 127.

Hier waren ze trouwens vandaag helemaal niet bitchy, maar heel klef :+

Afbeelding

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:12

Domino is helemaal anti-kattenkop geworden... 8)7
Wij hebben shetjes en schapen bij hun lopen en waar ze vroeger al eens d'r oren in haar nek gooide, zou ze ze nou gewoon helemaal tegen zich aan willen drukken ofzo. En helemaal plakkerig naar mij toe. Ik kan niet ongemerkt buiten komen, zonder dat madamme het gezien heeft. <3 dag 195 vandaag <3