ivy_power89 schreef:Ha, een mooi onderwerp om even in te haken.
Barock pinto is een "nieuw" ras, en zoals bij het ontstaan van alle rassen waren in het begin er nog veel verschillen binnen de populatie. Door selectief te fokken ontstaat er een paard waar het fokdoel naar staat.
Het barock pinto wil uiteindelijk (en dat duurt dus nog jaaaaaaren) naar 100% fries bloed met een bont kleur, op dit moment is het hoogste percentage fries bloed rond de 80% maar er zijn er ook bij met maar 12,5%
Juist die paarden met weinig fries maar veel warmbloed is nodig om het fokdoel te behalen.
Daarom zijn er juist zoveel verschillen, dat ligt puur in het percentage fries bloed.
Ik heb in het bestuur gezeten en blij dat ik er uit ben, de reden er achter wil ik uiteraard per PB toelichten maar dat doe ik niet zo openbaar.
In mijn ogen is het barock pinto paard een mooi initiatief, ja smaken verschillen maar elk ras is begonnen met een kruising. Maar hoe er op dit moment gefokt en geselecteerd wordt daarover verschillen de meningen. Naar mijn idee is er al veel te vroeg geselecteerd, waardoor bloedlijnen nu al erg krap worden en er zijn zelfs een aantal hengsten met een behoorlijk inteelt percentage.
Toch is het heel apart, want ook Ceasar ter linden staat als barock pinto hengst, weliswaar in het XX, maar hij heeft geen fries bloed..
wel een interssante discussie haha, maar offtopic