[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:29

Neonlight schreef:
Mooie merrie en mooie hengst Jenni_boy!
Ben wel benieuwd, vanwaar deze combinatie? Ben nieuwsgierig omdat het niet een voor de hand liggende combi is, deze kruising zie je niet snel.

Ik heb voor Jack gekozen omdat hij hele relaxte veulens geeft, een maatje groter wilde fokken en niet een standaard veulen wil :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:39

Is hij homozygoot Jenny? Ik ben heel erg benieuwd naar hjet resultaat van deze combi

Crines Barock pinto is niet echt een ras, zijn meer kruizingen met bont, vader van Cas is ook een barock pinto. Je hebt ook verschillende fok rictingen, bv warmbloed, of met fries toevoeging
Maar IvyPower zou je veel beter uit kunnen leggen, zij is werkzaam voor dat stamboek.
(edit: Ivy is er niet meer werkzam hoor ik net ;) )

DL Ik ook, zal een foto plaatsen.

Andrea, Ik neem aan dat je mijn Cas bedoeld en niet de Kaz van Woogy hahaha
Die kleine van je heeft wel een heeeeeel schattig hoofdje hoor! Cas is al bijna uit zijn veulenhalster gegroeid.

Echt niet leuk Kelly, ben wel blij dat het voor nu goed gaat met je merrie.

Gefeliciteerd Faline met NIna

Mooie foto Cemlys!
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 03-05-17 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:45

Toch 20cm verschil dan. Eerste veulentje? Ik zit nu al voor mijn merrie veulen namelijk te bedenken wat ik er later op zou willen :P Heb nog zo'n 2 a 3 jaar de tijd maar toch leuk om over na te denken :P

Ik vandaag naar de huisarts geweest en heb voorhoofd holte ontsteking.. Amber lijkt nog geen vaart te maken met der 363 dagen.. Gisteren avond dacht ik even er zit iets niet lekker met der liggen, recht op liggen,plat opstaan en keer rondje lopen maar helaas..

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:46

Silly1972 schreef:
Is hij homozygoot Jenny? Ik ben heel erg benieuwd naar hjet resultaat van deze combi

Crines Barock pinto is niet echt een ras, zijn meer kruizingen met bont, vader van Cas is ook een barock pinto. Je hebt ook verschillende fok rictingen, bv warmbloed, of met fries toevoeging
Maar IvyPower zou je veel beter uit kunnen leggen, zij is werkzaam voor dat stamboek.

Dat kan ik je helaas niet vertellen!

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:48

Dustinlover schreef:
Toch 20cm verschil dan. Eerste veulentje? Ik zit nu al voor mijn merrie veulen namelijk te bedenken wat ik er later op zou willen :P Heb nog zo'n 2 a 3 jaar de tijd maar toch leuk om over na te denken :P

Ik vandaag naar de huisarts geweest en heb voorhoofd holte ontsteking.. Amber lijkt nog geen vaart te maken met der 363 dagen.. Gisteren avond dacht ik even er zit iets niet lekker met der liggen, recht op liggen,plat opstaan en keer rondje lopen maar helaas..

Klopt zit een goed verschil in hoogte :) en ja het is haar eerste veulentje dus extra spannend :j

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:56

Spannend hoor, ben benieuwd!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:05

Wat een mooie complimentjes allemaal! Dankjewel! <3

@Jenni, dat is ook een prachtige combinatie zeg! Zal vast iets heel moois uit rollen! :D

Altijd een fijn gevoel he Anniekslijk, die 320 dagen grens! Schiet mooi op!

Veulen zit denk ik nog lekker warm en comfy in mama's buik Manuela. Is het wachten straks vast waard als er een mooi gezond veulen komt! :D

330 Juval, komt ook in de buurt! Lastig dat je niet kan testen. Hopelijk lukt het als het begint te druppen :j

Bucks, Gipsy en Nina gaan gelijk op hihi, ben benieuwd wie eerst mag zijn. Ik vermoed stiekem dat Nina wat gaat overdragen. Haar uier is bijna hetzelfde als die van Gipsy, Bucks loopt voor daarmee :D Afwachten dus!

Vervelend Rowan, zo'n voorhoofdsholte ontsteking! Veel vitamine C helpt mij altijd.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:14

Allemaal zo'n volle uiers hier, bij sommige kan het toch echt niet meer zo lang duren. En dan kijk ik vooral naar de merries die overdragen :')

Cynthia82 - Wat voor iets is mama eigenlijk kwa ras/kleur? Haar vind ik echt prachtig.
AndreaB - Leuk zo'n uitgeteld veulen. Wat vond ze van de hond?
Faline - Nina is mooi uitgegroeid, daar komt vast een mooi veulen uit :D
Cemlys - Je kan de buik toch wel zien door de bloemen hoor hahaha. Vind het idee van een zwangerschapsshoot wel enorm leuk. Hier ook eens overwegen.
Jenni_boy - Welkom! en een knappe papa en mama. Denk dat het een mooie kruising word. <3
Wij hebben ook een zwartbonte hengst voor de onze. Alleen dan een pools warmbloed.
AnniekSlijk - Mijlpaal bereikt dan *\o/*
hinte - Nog maar even dan!
linda2008 - Ook nog maar even! Ik vraag me af welke eerder gaat. die van jou of die van hinte als ze gelijk lopen :')

Welke PH strips hebben jullie hier, Zie de keus uit eentje met hele stappen en halve. Mijn keus zelf gaat uit naar eentje met 0.5 stappen die gaat van 5.5 tot 9. Dat is ruim genoeg toch? Lager dan dat zakt het niet meen ik :')

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:18

lijkt mij ook laag zat

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:19

Ik heb strips met stappen van 0,3 en een bereik van 5 tot 8. Dat vond ik vorig jaar erg fijn werken.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:15

5.5 als laagste lijkt mij laag genoeg.

igniss, het kan mij werkelijk echt niet schelen wie er eerder gaat, of wat er geboren word, als het in hemelsnaam maar gezond ter wereld mag komen..... :o

jenniboy, inderdaad flink verschil, toch zeker voor eerste veulentje.
Mijn hengst groeide verder door dan ik had gehoopt waardoor ik nu 13cm verschil heb, en dat vind ik echt al veel te veel. Toch zeker voor de eerste keer. Ik had gewild dat ik haar eerst eens door een kleine, fijne hengst had laten dekken := :(

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:36

Silly1972 schreef:
(edit: Ivy is er niet meer werkzam hoor ik net ;) )

Ja Silly, dat weet ik. Daarom ook mijn'haakjes' bij 'ras' :j Ik zette ras erbij omdat ik wilde duidelijk maken dat ik geen probleem heb met het stamboek als organisatie (ik heb er dan ook totaal geen ervaring mee).

De reden dat ik niet echt fan ben is net dat er zoveel verschillen bestaan en dat ik het eigenlijk een verzameling vind van bonte paarden (die er in principe ook barok uit moeten zien, maar dat is niet altijd het geval merk ik).

Nuja dat brengt ons een beetje off-topic.

Neemt trouwens niet weg dat ik sommige van deze paarden erg goed gelukt vind! Zoals die Jack.
De combi's fries x bont spreken me vaak wel aan.

Maar als friezenliefhebber (heb vroeger altijd friezen gereden, mee geweest naar de keuringen, ...) vind ik het toch nog altijd een beetje zonde om een friese stamboekmerrie te laten dekken met bont spul :o

In Nederland is er iemand die nu veulens heeft PRE x Barock Pinto. Ook al zijn het schattige veulens, ik vind het nog steeds zonde :+

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:57

Ik dacht dat een barok-pinto altijd een kruising Fries x bont rijpaard was om zo een meer barok bont rijpaard te verkrijgen?

Welkom trouwens Jenni. Leuke kruising hoor. Ik vind bontjes wel leuk :)

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:02

Noisy schreef:
Ik dacht dat een barok-pinto altijd een kruising Fries x bont rijpaard was om zo een meer barok bont rijpaard te verkrijgen?

Welkom trouwens Jenni. Leuke kruising hoor. Ik vind bontjes wel leuk :)

Dank je! Ze gebruiken zowel fries als warmbloed :)

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:21

linda2008 en Faline, Handig dat ze bijna gelijk op lopen, wordt samen waken :D
Bucks heeft al wel veel meer uier...

Dustinlover, Beterschap!

Hinte kan zich wel vinden in haar date, hij is dan ook wel erg knap <3
Was nog niet hengstig dus zaterdag komt hij weer.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:29

Nou een stalgenootje heeft net de ph test voor mij gedaan :) Ze waxt wel al 5 dagen 8)7

Afbeelding

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:31

Ha, een mooi onderwerp om even in te haken.

Barock pinto is een "nieuw" ras, en zoals bij het ontstaan van alle rassen waren in het begin er nog veel verschillen binnen de populatie. Door selectief te fokken ontstaat er een paard waar het fokdoel naar staat.
Het barock pinto wil uiteindelijk (en dat duurt dus nog jaaaaaaren) naar 100% fries bloed met een bont kleur, op dit moment is het hoogste percentage fries bloed rond de 80% maar er zijn er ook bij met maar 12,5%
Juist die paarden met weinig fries maar veel warmbloed is nodig om het fokdoel te behalen.
Daarom zijn er juist zoveel verschillen, dat ligt puur in het percentage fries bloed.

Ik heb in het bestuur gezeten en blij dat ik er uit ben, de reden er achter wil ik uiteraard per PB toelichten maar dat doe ik niet zo openbaar.
In mijn ogen is het barock pinto paard een mooi initiatief, ja smaken verschillen maar elk ras is begonnen met een kruising. Maar hoe er op dit moment gefokt en geselecteerd wordt daarover verschillen de meningen. Naar mijn idee is er al veel te vroeg geselecteerd, waardoor bloedlijnen nu al erg krap worden en er zijn zelfs een aantal hengsten met een behoorlijk inteelt percentage.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:38

Jenni, zo die test is nog mooi hoog, hihi.

Hinte, gezellig :) hoewel ik er de lol echt nog even niet van in kan zien :o
Wat fijn dat ze haar date wel interessant vond, maar jammer dat ze nog niet hengstig was.

Hier is Jupi gister opnieuw gedekt := mega spannend! en nu toch wel een beetje extra ook!
Maar al vanaf dag 1 liep ze langs de hengst te sloeren. Ik dacht dat het niet kon, tot iemand vertelde wie het ook eens heeft meegemaakt. Dus maandag toch schouwen en ja hoor; hartstikke hengstig!!
Alleen maandag lukte het dekken niet (hengst is echt NIET zo makkelijk) maar gister gelukkig wel. Vanavond en/of morgen eens zien of ze nog eens gedekt kan (al heb ik het idee dat hengstigheid al minder is nu :( )

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:42

linda2008 schreef:
Jenni, zo die test is nog mooi hoog, hihi.

Hinte, gezellig :) hoewel ik er de lol echt nog even niet van in kan zien :o
Wat fijn dat ze haar date wel interessant vond, maar jammer dat ze nog niet hengstig was.

Hier is Jupi gister opnieuw gedekt := mega spannend! en nu toch wel een beetje extra ook!
Maar al vanaf dag 1 liep ze langs de hengst te sloeren. Ik dacht dat het niet kon, tot iemand vertelde wie het ook eens heeft meegemaakt. Dus maandag toch schouwen en ja hoor; hartstikke hengstig!!
Alleen maandag lukte het dekken niet (hengst is echt NIET zo makkelijk) maar gister gelukkig wel. Vanavond en/of morgen eens zien of ze nog eens gedekt kan (al heb ik het idee dat hengstigheid al minder is nu :( )

Ja, echt stom! Want omdat ze al aan het kegelen/waxen is ging ik er vanuit dat de baby vlot zou komen. Ik heb al 2 nachten tot laat gewaakt en 1 nacht op stal geslapen voor jan banketstaaf :evaw:
Gelukkig kwam ik er achter dat je de melktest kunt doen :P anders had ik weken op stal geslapen haha.

Spannend weel een nieuw veulentje in de maak!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:45

Jenni_boy schreef:
Nou een stalgenootje heeft net de ph test voor mij gedaan :) Ze waxt wel al 5 dagen 8)7

[ [url=m/jr8KCe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan is ze ook bijna kaal, of niet :D :P

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:48

Vulina schreef:
Jenni_boy schreef:

[ [url=m/jr8KCe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan is ze ook bijna kaal, of niet :D :P

Whaha _O- :')

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:58

ivy_power89 schreef:

Barock pinto is een "nieuw" ras, en zoals bij het ontstaan van alle rassen waren in het begin er nog veel verschillen binnen de populatie. Door selectief te fokken ontstaat er een paard waar het fokdoel naar staat.
Het barock pinto wil uiteindelijk (en dat duurt dus nog jaaaaaaren) naar 100% fries bloed met een bont kleur, op dit moment is het hoogste percentage fries bloed rond de 80% maar er zijn er ook bij met maar 12,5%
Juist die paarden met weinig fries maar veel warmbloed is nodig om het fokdoel te behalen.
Daarom zijn er juist zoveel verschillen, dat ligt puur in het percentage fries bloed.

Ik heb in het bestuur gezeten en blij dat ik er uit ben, de reden er achter wil ik uiteraard per PB toelichten maar dat doe ik niet zo openbaar.
In mijn ogen is het barock pinto paard een mooi initiatief, ja smaken verschillen maar elk ras is begonnen met een kruising. Maar hoe er op dit moment gefokt en geselecteerd wordt daarover verschillen de meningen. Naar mijn idee is er al veel te vroeg geselecteerd, waardoor bloedlijnen nu al erg krap worden en er zijn zelfs een aantal hengsten met een behoorlijk inteelt percentage.

Toch is het heel apart, want ook Ceasar ter linden staat als barock pinto hengst, weliswaar in het XX, maar hij heeft geen fries bloed..
wel een interssante discussie haha, maar offtopic

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:01

Silly1972 schreef:
ivy_power89 schreef:

Toch is het heel apart, want ook Ceasar ter linden staat als barock pinto hengst, weliswaar in het XX, maar hij heeft geen fries bloed..
wel een interssante discussie haha, maar offtopic

Dat komt omdat ceasar wel bloed kan toevoegen binnen het barock pinto. Dus een fries x ceasar is direct een nieuwe lijn. Dat zijn de XX hengsten, de warmbloed hengsten die voor het bloed kunnen zorgen.
De FB hengsten zoals Alejandro, zorgen voor het fries bloed, de BP hengsten zijn de hengsten die aan het fokdoel voldoen (alleen zwart bont)

En weer on topic :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:17

Gwen had gisterochtend een ph van 7.5 maar nu weer 8/9.
Uier is terug gelopen, had ik niet verwacht.

Ze slaapt wel veel, overdag altijd staand maar in de nacht zie ik haar ook liggen. En maar wisselen van been ook tijdens het staan, ze heeft wel zwaar denk.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:22

Las nog iets over veulenhalstertje. Hier heb ik er ondertussen drie, kraamcadeautjes, haha.
Alleen twee ervan zijn echt nog te groot.. ondanks allemaal veulenmaat. Eentje past wel, maar die zit niet zo mooi. Dus hoop snel dat die in de andere gegroeid is.

DL, beterschap, helaas zelf ook ervaring mee.

Jenni, welkom! Benieuwd naar je veulentje.

Linda, dat is extra spannend idd.
Hengstigheid kan sowieso snel volgens mij. Scarlet was ook binnen 6 dagen alweer hengstig..

Barock pinto kan ik niet over meepraten. Ik fok Welsh Cob en die mogen niet eens bont zijn. In Wales fokken ze wel Coloured Cobs, kruising Welsh Cobs.