[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:43

Gefeliciteerd Jessica, ben heel benieuwd naar meer foto’s! :j

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:07

Gefeliciteerd :):)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:17

Gefeliciteerd :D :D Knap veulen zeg!
Voorderest heb ik alles meegelezen maar even geen tijd om een uitgebreide bijleespost te maken.
Hier gaat alles zijn gangetje, nog 41 dagen te gaan...

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:37

Gefeliciteerd!!! *\o/*

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:56

Tussen alle vreugde door iets minder nieuws. Maria lijkt weer koliekerig.
Toen ik aan kwam vond ik ze al wat uit haar doen. Wel gewoon aan het grazen, maar het voelde niet zoals ze normaal is.
Even met haar buiten gaan wandelen, daar knapte ze al van op en in de wei inderdaad hele lichte koliek verschijnselen.
Weer in de hoek staan. Schrapen. Naar haar buik kijken, maar niet rollen.
Eigenaar gelijk op de hoogte gesteld natuurlijk.

Ga zo weer nog even met haar wandelen en dan morgenochtend ben ik er ook weer. En dan start ik gelijk de zandkuur ook. Zou dat over een week doen (werd toen aangeraden er drie weken tussen te laten. Zit nu twee weken tussen), maar neem even geen risico.

Ik vermoed dat de kleine soms wat dwars ligt waardoor het op koliek lijkt. Want toen het gerommel gestopt was en de buik weer rustig ging ze hooi eten en zag ze er alweer wat vrolijker uit.
En dan ben ik blij dat ik ze door en door ken zeg.
Mijn ouders vonden dat ik over 2 weken prima naar hun toe kon. Want ze bevallen wanneer ik er niet bij ben. Klopt, maar ik laat ze geen seconde uit het oog nu en wil direct op kunnen draven wanneer ik gebeld word om te moeten komen helpen.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:05

Luna2006: Haar uier was minder dan de helft van wat je op de foto is, helaas is het nu alweer voller.

xYaartje: Wat een wollies. Leuk dat je het veulen hebt zien bewegen. Heerlijke foto trouwens, dat alles ligt te slapen. Hopelijk helpt het nieuwe dieet van Asfaloth. Wat balen dat Maria weer koliekerig is. Sterkte ermee! Eefje is ook wel eens koliekerig en ongemakkelijk in een later stadium van de dracht. Het komt vaker voor.

Jessicazz: *\o/* Gefeliciteerd! Een merrie én bont! 

goldenarrow: Heel veel succes!

mirjamalvaro: De merries zien er tevreden uit.

MukiwaCobs: Jammer dat je de hengsten verkoopt, wel fijn dat je een nieuwe stal hebt.

AM_Horses: Ik weet jouw verhaal van Wild Thing nog goed, ja. Bedankt voor je input, ik ga het in m’n achterhoofd houden. Jouw merries zien er goed uit trouwens! Lekker aan het groeien. Vind je het spannend, dat Nigrante al iets uier heeft?

_Natasja: Ben benieuwd of er een schimpje uitkomt!

Tinniie: Dat zijn mooie vorderingen. Leuke foto’s ook!

lovejouuuuIB Wat een plaatje van een merrie heb je. Ben benieuwd wat eruit komt in combinatie met Next Level.

suffie: Wat een leuke dieren.

kyrkelover: Heerlijk dat je drachtige pony nog zo heerlijk fanatiek is. Knap hoor, dubbel nul!

Knolselder: Wat een heerlijke bolletjes zeg. Super schattig. Toch spannend, die verrassing veulens.

Charisma: Dat buikje komt straks vast wel.

Moosss: Mijlpaal van 300 vandaag! Succes!

moner: Oei! Dat is een lelijke jaap! Ik moest wel lachen om de BH foto.

Dieyar: Mooi dat de merrie veilig is. Succes!

Cynthia82 Merrie wil met zwangerschapsverlof, haha.

Kabayo: Bijna veilig. Spannend hoor.

Yvk: Ai, baleb dat de merrie kreupel is op blote voeten. Hopelijk is het snel beter.

petravdmeerx: Gelukkig alles nog rustig, ze heeft nog even te gaan.

Caresse07: Geen last van zucht hier, wel van andere dingen. Je merrie is nog lekker fit zo te horen.

baudyh: Fijn dat de merrie veilig is. Toch spannend, als een merrie voor het eerst bij je bevalt!

CharmFaith: Lijkt me heel spannend, wanneer je de dekdatum niet weet. Succes in ieder geval!

Hier gaat het ook niet zoals ik wil. Uier loopt gestaag vol, terwijl we pas op dag 287 zitten. Merrie is opgevoeld en de arts heeft geen abnormaliteiten gezien of gevoeld, veulen was ook enorm levendig en hartje klopt super. Omdat ze wat last leek te hebben van haar been staat ze nu ook op de metacam, daarnaast krijgt ze regumate en kubarmix sinds maandag. Er is toch wat aan de hand in het lijf. De medicatie lijkt nog weinig te doen, want het uier is vol, schijven erop, en na wat beweging in de paddock wordt het sinds vandaag ook niet minder. Camera staat op de stal inmiddels, dat heeft vriendlief gisteravond laat nog gedaan. Birthalarm gaat om, en met tegenzin heb ik alles klaar liggen voor een vroege geboorte.

Ik heb er totaal geen fijn gevoel bij, helaas. Het ziet er niet naar uit dat het veulen de 320 dagen gaat redden. Nadat ik de vorige 3 jaar terug verloor, had ik tegen mezelf gezegd dat ik nooit meer maar één veulen per jaar fok, want dan is die wei zo leeg als het mis gaat. Nu loopt het zo dat toch alleen Deja drachtig is, en dan gaat het nu mogelijk weer mis. Ik kan m’n gedachten maar moeilijk verzetten. Wat zo kl*te is, is dat ik er vroeg bij ben, alles doe wat kan, en meer kan ik niet doen. Het voelt behoorlijk machteloos. :(

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:25

Jessica: gefeliciteerd!

yaartje: hopelijk alleen buikpijn door een druk veulen

Goldy 300 dagen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uier is een stukje meer dan vorige week

Pica 200 dagen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jennyk op 16-02-22 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:30

Gefeliciteerd Jessicazz! *\o/* Ze heeft vaart gemaakt. En een mooi bont dametje!

AM Havanna heeft sinds gisteren Glue Shoes. Aluminium ijzers met rubber erom heen. Ze bleef slecht lopen en haar pezen aan haar rechter voorbeen zijn vol gelopen. Die Glue Shoes kunnen ook met het veulen blijven zitten, omdat het rubber erom heen zit. Ze is nu niet kreupel meer, maar loopt nog wel kort met haar rechterbeen. Dus hoop dat het snel betert.
Op die foto van Nigrante zie je echt dat ze flink aan het uitzetten is! :wow:

Goldenarrow spannend 2 merries zo dicht op elkaar. Ze zullen idd wel gek gekeken hebben als je ineens binnenkomt.

Yaartje wat vervelend dat ze zich weer niet fit voelt. Hopelijk gaat het wat beter nu. :(:)

Kathleen wat een rot bericht van Deja. -O- Ik hoop dat het allemaal goed komt, je doet er in ieder geval alles aan. Wat zegt de DA er van?

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:48

Nouuu hier een update van mijn knappe stel!!

Gisteravond keek ik voor het slapen gaan zoals altijd nog even op de camera. Toen zag ik dat ze ging liggen, en mijn paard ligt eigenlijk nooit! Staleigenaar gebeld om het te laten checken en jahooor mevrouw was begonnen. Snel in de auto richting stal, op stal aangekomen nog geen veulen gelukkig. Ik ben bij haar gaan zitten, heb tegen haar gepraat, ze keek me aan en begon met persen en binnen 3 minuten was het veulen er al. <3 <3

Eerst moesten ze beide even bijkomen maar al snel kwamen het moedergevoel naar boven en ging ze het veulen schoonmaken. We hebben nog wel even stress gehad met het drinken want het zuig reflex werkt niet heel goed. Gelukkig na 1uur wachten had ze door wat ze moest doen en droop het melk over haar hele hoofd en mond := :=

Het was een hele snelle bevalling voor haar eerste veulen, binnen 20 minuten was ze er.

Ze heeft de naam “So important Luna” gekregen wat perfect bij haar past. Het was namelijk gisteravond volle maan en ze heeft prachtige maanoogjes <3

Ik ben helemaal verliefd en zit op een roze wolk haha.
Ik heb echt de jackpot: merrie bont en helemaal gezond, en als extra prachtige ogen en wimpers <3

Okeee genoeg gepraat, hierbij de foto’s om verliefd op te worden *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:52

Wat een schatje zeg <3

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:55

Zal vanavond even een bijleespost maken en uitgebreider reageren maar ze heeft gemest *\o/* !!! Hoe blij kun je zijn dan met mest. In ieder geval geen verstopping gelukkig.
Ze staat nu echt even bij te komen.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:59

Ze heeft haar mooi gemaakt Jessicazz! En een hele mooie naam. <3

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:54

Wat een schatje Jessica <3
Wat leuk dat je het niet gemist hebt. Je ziet he, die jeuk _O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:06

Wat een gaaf veulen zeg Jessicaz <3 Ik zie alleen wel twee hele mooie bruine kijkers :D Maakt haar niet minder mooi <3 Super dat het zo goed ging

Kathleen zenuwslopend... duim dat het goedkomt!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:19

Nou. Net thuis. Even bijkomen. Man man. Vond Maria gister al een beetje uit haar hum, maar okay. Hoogdrachtig. Kan gebeuren dat ze zich wat afzondert. Dat gedrag herken ik van haar dat ze daar al ruim van te voren mee begint dus nog niet gelijk iets om ons zorgen over te maken. Ook niet echt veel interesse in haar kruiden, maar dat is normaal heb ik inmiddels geleerd dat ze er ene dag meer zin in hebben dan de andere dag.

Vandaag kom ik de wei in. Zie eigenlijk nog geen gekke dingen. Ga wat met Arwen doen. Beetje rond lopen, spelen, knuffelen en toen ik met Arwen bij het opvanghok was kwam Maria aangelopen. Ze ging eigenlijk vrijwel direct in de hoek staan. Okay, vreemd.
Dat doet ze alleen als ze zich niet lekker voelt. Voer gepakt. Daar had ze absoluut geen interesse in. Ook haar achterbeen zat onder de poep, terwijl we dat de laatste weken juist weer onder controle hadden na haar vorige koliek. Ja, toen gingen de alarmbellen rinkelen natuurlijk. Ook omdat ze toch wat uit haar hum bleek te zijn.

Maria toch maar even mee naar buiten genomen. Ze vind buiten wandelen heerlijk en ze leek er inderdaad ook met momenten echt vrolijker van te worden. Terug in de wei weinig zin in gras (terwijl ik haar daarvoor echt wel had zien eten) en liep vanzelf richting de hoek waar ze in staat wanneer ze zich niet lekker voelt.
Toen toch maar gelijk naar de eigenaar gegaan (die net thuis was gekomen), alles uitgelegd en op de hoogte gesteld en die vroeg of ik al had gewandeld, wat ik al had gedaan en waar die al erg blij mee was dat ik dat had gedaan en dat ik zo nog een keer ging wandelen.
Eerst hooi gegeven en ze kwam gelukkig wel naar voren lopen. At wat sprietjes hooi en toen ik de kruiwagen had weggebracht en de wei weer in kwam was ze gestopt met hooi eten.
Weer gaan wandelen met haar en opgegeven moment stopte Maria. De staart ging omhoog en stond ik er echt bij van om haar aan te moedigen: "Ja, kom op. Je kan het! Je kan mesten!". En ja hoor, daar kwam de mest *\o/* *\o/* *\o/* ! Hele opluchting.
Mest was ook niet zo waterig als de vorige keer.

Draven en galopperen wilde ze gelukkig ook nog wel dus dat ook zeker even gevraagd aan haar. Beweging is beweging uiteindelijk.
Opgegeven moment kwamen wel de momenten dat ze wilde rollen, maar niet toegestaan (altijd geleerd om dan door te blijven lopen). Ze had wel met momenten dat ze even wilde rusten en dat heb ik wel toegestaan en toen we achterin de wei een rust moment hadden heb ik ze echt even goed geknuffeld.
Toen ik weg ging had ik ze vooraan gezet en daar bleef ze ook staan zonder neiging te hebben om te rollen.
Verwacht dat ze vannacht best nog wel een keer zal gaan rollen, maar hopelijk zijn we er op tijd bij en staat ze mij morgen weer vrolijk te begroeten. Laat ze het liefst niet alleen nu, maar ik kan daar niet blijven slapen en 's nachts in de wei staan/zitten zie ik ook niet zo zitten.
Eigenaar is op de hoogte en houd haar in de gaten. Ik vermoed inderdaad dat baby wat druk is gaan doen/is gaan draaien o.i.d.
Morgen wel gelijk beginnen met de zandkuur. Dan maar even een week eerder dan gepland starten.
Heb Maria wel even gevraagd of ze mij niet meer zo wilt laten schrikken.

Asfaloth heeft zijn medicijn voor de maagzweer ook binnen gekregen en merkte eigenlijk haast gelijk wel verschil. Hij kreeg weer praatjes, energie voelde al gelijk wat beter aan en toen ik hem even mee had om Maria tijdens het wandelen gezelschap te houden stond die echt te trappen van ongeduld naast mij (hij vind de rest altijd te sloom lopen :') _O- ). Dat heeft die de afgelopen weken echt niet meer gedaan zo ongeduldig meelopen.
Heel benieuwd hoe hij er morgen bij staat!

Mijn 20 jarige 'ik' (ben nu 30) kan trots zijn. Ik was 10 jaar geleden altijd bang dat ik dit soort dingen nooit op tijd zou zien etc, maar de tijd leert en dat heeft Maria vandaag ook weer bewezen dat mijn kennis de afgelopen jaren toch wel flink gegroeid is waardoor dit soort dingen toch eerder opvallen. Ik de pony's door en door ken en daardoor toch ook sneller het een en ander opvalt.

Afbeelding

Kathleen_vW: Dank je wel <3 . Dat vermoeden is er nu ook dat het door de baby/dracht komt. En in eerdere drachten heeft ze ook wel eens koliek gehad, maar dan bleef het echt bij 1x en niet 2x in een maand tijd. Gelukkig dus redelijk 'normaal' dat ze vaak wat koliekerig zijn op einde dracht.
Een hele grote knuffel voor jou Kathleen :knuffel: Wat een stress zul je hebben nu! Hopelijk komt het toch nog goed en heb je ondanks alles straks een gezond veulen en gezonde merrie. Je moet maar zo denken: "Elke dag dat het er nu in zit is er weer een dag bij met betere overlevingskansen.". Mijn duimen draaien hard voor jou, je merrie en het veulen!
En je doet je best! Meer dan dat kan je niet doen :knuffel:

jennyk: Dat hoop ik ook! Heb ze wel gezegd dat ze mij/ons niet meer zo mag laten schrikken hoor.
En Goldy is veilig (of al bijna veilig) *\o/* ! En Pica op 200! Is die voor halverwege zomer uitgerekend?

Yvk: Ze leek zich toen ik weg ging wat beter te voelen, maar geen idee hoe dat morgen is. Dit kan niet anders dan een merrie veulen zijn hoor. Het gaat allemaal al zo anders dan anders :j .

Jessicazz: Wat super gaaf zeg dat je er bij hebt mogen zijn! Het is je zo gegund <3 . Die 2de foto van haar <3 . Wat een schatje <3 .
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 16-02-22 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:24

Kabayo schreef:
Wat een gaaf veulen zeg Jessicaz <3 Ik zie alleen wel twee hele mooie bruine kijkers :D Maakt haar niet minder mooi <3 Super dat het zo goed ging

Kijk hier zie je een betere foto van het oogje! <3

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:27

He Kathleen wat een naar bericht.. heb je een foto van de uier toevallig?
Hopelijk houd ze het nog 40 dagen binnen. Ofzo :=

Wat een verhaal weer yara.. hopelijk valt het mee en komt het goed!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:30

Jessicazz schreef:
Kabayo schreef:

Kijk hier zie je een betere foto van het oogje! <3

[ [url=m/85Uzks.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oehh <3 Duidelijk maanoog ja :D

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:45

Gefeliciteerd Jessica met je prachtige merrieveulen!
Beterschap yara
Kathleen ik duim mee dat ie de 320 wel haalt Y;(

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:00

Dat is zeker een maanoog Jessica!

Yaartje, fijn dat ze gelest heeft. Maar er zijn ook andere dingen naast niet kunnen mesten die voor koliek kunnen zorgen helaas. Dus het feit dat ze mest wil niet altijd zeggen dat het voorbij is, naargelang de reden tot koliek. Maar hopelijk is ze er nu weer helemaal door. En zat er inderdaad gewoon weer een drol dwars.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:15

Knolselder, ik weet het helaas dat er ook andere oorzaken kunnen zijn voor koliek. Vandaar ook morgen voor de zekerheid toch maar even gelijk de zandkuur weer beginnen. Mits ze zin heeft om het op te eten, maar dat komt wel goed. Heb ze wel gezegd dat er niet te vaak iets vast of dwars moet zitten. Krijg er nog grijze stress haren van straks :') . Het was nu alweer een halve hartverzakking en gelijk in actie schieten om ze er door heen te krijgen.
Enige nadeel is het weer nu. Ze heeft het qua weer niet heel geweldig goed getimed.

rensju: dank je wel!

Cioccolato: Hoop het ook, maar ze is een sterke dame! Moet gewoon goed komen! Ik heb een aantal maanden terug over een heel mooi veulentje van haar gedroomd en hoop toch wel dat in dit geval dromen uitkomen :j .

Jessica, je hebt toch wel echt de jackpot hoor <3 . Merrie, bont en een maanoog!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:22

xYaartje: Fijn dat het beter gaat met de pony's, en dankjewel voor je lieve woorden.

Jessicazz: Ze is prachtig. Nogmaals gefeliciteerd!

Cioccolato: Zo was het vanochtend:

Afbeelding

Afbeelding

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:27

Wat een schatje Jessica, van harte gefeliciteerd!

Zo balen Kathleen… Hoop voor jou en je merrie op een wonder :(:)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:34

Kathleen, heel veel sterkte. Ik duim met je mee dat het goed mag gaan.

Jessica, van harte gefeliciteerd met dit mooie meisje <3

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:45

Wat een plaatje Jessica <3 <3 En een hele mooie naam ook :)

Kathleen, ik duim voor je dat ze het nog even binnen gaat houden.

XYaartje, hopelijk gaat het snel beter met Maria :(:)