pretty schreef:Talida dat is zo een zuchtplaat hé. Dat heeft mijn merrie nooit gehad maar je ziet het toch vaker voorbijkomen!
Heeft dit ook nog een andere benaming? Als ik op zuchtplaat google kom ik bij hele andere dingen uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Bloedverlies uit de schede is voor een fokker een alarmerend verschijnsel. Treedt dit op na de geboorte dan is volledig terecht. Dergelijke bloedingen kunnen een groot gevaar voor de merrie zijn, hulp inschakelen is dan ook vrijwel altijd nodig.
Als bloedverlies optreedt tijdens de dracht dan is dit zelden levensbedreigend, zeker wanneer dit bloedverlies zich beperkt tot enkele druppels per minuut. Bloedverlies uit de schede tijdens de dracht wordt vaak veroorzaakt door "spataderen" in de schede en geven geen aanleiding tot ernstige complicaties. Wel is het handig om het paard door een dierenarts te laten onderzoeken om de diagnose te bevestigen. Bij veelvuldig bloeden kan dichtbranden of onderbinden van de adertjes een optie zijn.
Nada schreef:Ja ik heb zo'n idee dat heel veel merries zo'n 2 weken voor het veulen komt opeens een sprint hebben wat betreft hun uier. Maar dat is maar een idee hoor.
rowo schreef:Ik zal vanmiddag alle veulie-verhalen eens bijlezen. Hier helaas wat minder nieuws.Sinds gister staat de merrie op 3 benen... ze loopt amper en als ze loopt gaat het heel erg moeilijk. K hoop op een hoefzweer, dus vnvd ff een smid erbij. Hopelijk is het niet wat anders.
Talida schreef:pretty schreef:Talida dat is zo een zuchtplaat hé. Dat heeft mijn merrie nooit gehad maar je ziet het toch vaker voorbijkomen!
Heeft dit ook nog een andere benaming? Als ik op zuchtplaat google kom ik bij hele andere dingen uit