Hier moet ik af gaan op haar reactie naar onze pony merrie. Die twee liggen mekaar niet heel erg om de een of andere reden. Behalve als onze merrie hengstig is dan is de pony haar bestie in een keer. De rest van de tijd negeerd ze haar of jaagt haar weg.
Dus ik "schouw" met een merrie
jennyk
Geplaatst: 07-05-23 21:16
jazzejam: voor de dracht scan laat ik de dierenarts komen, dat is goedkoper dan nog 16 dagen stalgeld betalen + scan bij de hengstenhouder
knolselder: 15 dagen, dan zou ze bijna weer hengstig kunnen worden
muronia: scan je op 16 dagen?
Al_Zawraa
Geplaatst: 07-05-23 21:30
cheytjuh, wat fijn dat ze zo braaf was zeg voor de eerste keer. Fijn ook als ze zo vriendin hebben om haar te steunen.
angelpam, balen dat de follikels nog niet weg zijn.
AM, een hartslag bij Wild Thing, altijd een geruststelling.
jenny, fijn dat ze weer terug thuis zijn, nu duimen.
knolselder, jammer dat Merel weer hengstig geworden is
Nieky, die sokken Ik ben niet zo van het behang, maar dit is toch ook geen gezicht Fijn dat jullie haar terug genomen hebben.
jazzepam, ja die eerst 18 dagen duren altijd zó lang. Succes met wachten en hopelijk straks gewoon netjes drachtig.
Muronia, nog een paar daagjes wachten, je kunt het! Sorry Wat een drama hè die laatste dagen.
Hier vanochtend Aleeyah gescand, ei van 3,5 cm, baarmoeder zag er ook heel goed uit, dus voor morgen sperma besteld. Volgende probleem.. Vrachtwagen van de HH was weer heel, maar nu kon ze nergens op de bok terecht.. Ze had er 8 gebeld, en ze had er 1 waar ze misschien eind van de middag kon springen, maar dan hoorde ze morgen om 11 uur of dat wel of niet zou kunnen. Plus dat ik dan eind van de middag nog vanuit België terug naar Texel moet.. Niet handig dus. Uiteindelijk zelf maar gaan bellen en een dekstation gevonden waar hij begin van de middag mag springen, voor de HH ook een eind rijden en voor mij aan de andere kant van het land, maar goed het is geregeld
Voor degene die het vroegen, normaal is het nooit zo moeilijk hoor bij de Arabieren. Behalve dan dat je in het weekend geen sperma kunt krijgen omdat het uit het buitenland moet komen. Maar zoals dit jaar heb ik nog nooit mee gemaakt (en hoop ik ook nooit meer mee te maken ). Deze hengst dekt idd heel weinig, sterker nog, op dit moment dekt hij alleen voor Aleeyah. Jahwhar was ook van deze hengst, en toen die zo goed gelukt was, heb ik nog een dekking gekocht in de hoop op een merrietje. Op dat moment stond de hengst nog bij zijn trainer, waar alles goed geregeld was. Als ik geweten had dat hij daar niet zou blijven staan had ik de dekking niet gekocht. Maar goed, ik hoop dat ze nu gewoon in 1x drachtig is, dan zijn we er vanaf, en hopelijk dan net zo'n mooi veulen.
Jahwhar, volle broer van het (hopelijk) aankomende veulen van Aleeyah. Jahwhar is helaas mei vorig jaar overleden na een vrij simpele operatie
Jazzejam ik kan mijn ruin regelmatig achter het behang plakken omdat hij best irritant kan doen naar de merries (is toch 6 jaar hengst geweest en dat merk je wel) maar voor het schouwen is het ideaal. Toen ik hem nog niet aan huis had staan toonden ze veel lastiger hengstig.
Jennyk morgen gaan we scannen, dat is op 17 dagen. Vandaag dag 16 . Mijn scanster kan ze vanaf dag 16 scannen, maar voor de zekerheid doen we er nog 1 dagje extra bij. Is goed voor mijn geduld
Pff AZ je hebt er een boel werk van, ik hoop echt dat het in deze ronde lukt en klaar is. Dan heb je dat maar gehad inderdaad. Wat ontzettend sneu van het hengstje zeg. Jij hebt ook veel pech gehad de laatste jaren..
Muronia succes morgen. Ik duim dat ze drachtig is.
AZ jeetje wat een goede zeg. Hopelijk is ze gewoon drachtig
Ik zit hier op het wachtbankje. Allebei de follikels waren weg vanmorgen en het zag er allemaal top uit. Over 2 weken gaan we scannen op dracht. Hopelijk is het er maar 1
Mystique is helaas niet drachtig. Ze was mooi hengstig, maar ik heb besloten niet door te gaan met haar. Jammer vd vaste kosten en de scankosten, maar ze heeft zo'n ongelofelijke stress met scannen en insemineren.. dat wordt per keer zelfs erger i.p.v. minder. De da zei ook al, die stress helpt ook niet mee om drachtig te worden. Dus geen mclaren veulen voor haar volgend jaar.
shadow33 waarom gaat de da haar dan niet even licht sederen? Je zit nog vroeg in seizoen..
AM_Horses
Geplaatst: 08-05-23 10:12
Muronia. Spannend. Hopelijk morgen een mooi vruchtje
Shadow. Wat zonde. Het is nog zo vroeg in het seizoen. Merrie kan niet thuis op stal gescand?
Ik hoor het wel vaker dat merries zo lastig worden met scannen. Die van mij worden enkel makkelijker als ze vaker gescand worden. Wordt een soort routine. Ik hoop nooit te veel routine, dat zou natuurlijk niet positief zijn
Wild Thing is zo makkelijk zou de dierenarts zelfs alleen kunnen. Ik zet haar altijd aan tralies vast zodat ik mee kan kijken
Angelpam. Fingers crossed. Hopelijk maar één vruchtje
Az. Wat een gedoe. Ik neem aan datcer van te voren wel afspraken zijn gemaakt bij een dekstation of ze daar kunnen dekken. Heel vaag allemaal. Fijn dat je zelf een oplossing hebt gevonden. Maar jeetje is zou hier helemaal zenuwachtig van worden. Stel dat ze nog een keer geinsemineerd moet worden. Of is ei afgespoten?
Jazzejam. Ik ben benieuwd. ik heb vorig jaar ook bij een merrie geschouwd. Deze merrie maakte meer herrie en geluidjes dan alle andere ruinen die er stonden. Dat hielp best goed
Nieky. Duimen dat deze ronde wilt lukken. Die sokken ik zie het bij mij op stal bij een aantal tinkers. Wat een werk om die benen goed te houden tegen mijten enz. Hoe doen jullie dit met zoveel paarden?
Nog eens week dan wordt Liezella gescand op dracht. Ze is vooral boos naar andere paarden. Maar, ze is dan ook wel echt mega beschermend naar haar veulen. We wachten rustig af. Ik hoop weer op zo'n soort veulen
Dit weekend zijn er wat merries drachtig gescand van White Dream. Allebij van eerste cyclus. Ook één met een 2ling,dat is nog even spannend
Papa to be van veulen Wild Thing, onze knappe hengst
Ja dit was hier gewoon thuis op stal. Vorig jaar had ik ook al een poging gedaan, toen is ze elke keer gesedeerd en steeds een lichtere dosis. Dit jaar zijn we zonder sedatie begonnen. Maar vanmorgen moest ze wel opnieuw gesedeerd worden, ging gewoon anders niet. Mja paar keer per week sederen is ook niet echt wat je wil.. en ook dat helpt denk ik niet echt mee voor een goede bevruchting..
Sorry even een ego post, maak vanavond een bijlees post.
Scan in geweest en mevrouw is zo hengstig en heeft een ei van 5 zitten en 1 van 4.7 ....... Advies is vandaag insemineren, net terwijl ik toch weer mijn twijfels had tussen 2 hengsten. Mijn gevoel gevolgd en gebeld en ipv Glamourdale ga ik voor Negro zelf. Vanmiddag kan ik het ophalen bij van Olst en tussen 3 en 4 is mijn dierenarts er om te insemineren.
Wat een dag en wat een fop merrie.... nu al ..... Op de poetsplaats staan en 0,0 hengstigheid tonen.......
Ik zou zo'n merrie chorulon geven, insemineren en klaar. Dan hoeft ze alleen nog maar geïnsemineerd, en op 18 dagen nog een x scannen..
Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 09-05-23 06:07
@Nieky1993 : We zijn dit jaar van hengst gewisseld, ook al geprobeerd met vers direct erin, maar helaas. Ik heb het nog niet eerder gehad in ieder geval, een jonge merrie die het 2e jaar op rij niet wil pakken. Maar goed, deze keer even afwachten en ander moet ze maar richting de hengst.
Leuke nieuwe merrie ! Jammer van de sokken, maar die groeien idd wel weer aan Succes met dekken!
@Knolselder : He snertver, toch weer hengstig. Jammer is dat he
@Muronia: succes met scannen vandaag. Eindelijk
@Angelpam : Succes op het wachtbankje
@AM_Horses : Leuk dat je hengst een stel fijne merries krijgt! Je hebt er zelf ook een mooi stel van.
@Kimwilliam : Leuk zo'n fopmerrie he, succes !
@Shadow : Ik weet zo even niet of je dit al had gedaan, maar is het ei afspuiten geen optie ? Dan heb je wat Vulina zegt zo min mogelijk scannen. Die 2 keer verdoven zal het hem niet doen zegmaar denk ik persoonlijk, de stress van het wegbrengen kan ik inkomen. Hier een merrie die voor de hoefsmid verdoofd moet worden, anders slaat ze die dood. Geen problemen tijdens de eerdere drachten ervaren erdoor, is toch elke 8-10 weken zegmaar. Wenselijk is het niet, maar wel nodig.
Gisterochtend beide merries gescand, voor de 1 leek het wat te vroeg, konden niet goed zien of het een cyste was of een vrucht of een follikel, dus morgen weer. De andere lijkt gust, scannen we woensdag ook weer even mee. De jonge merrie was het ei er mooi af, die gaat bij op het wachtbankje
Angelpam welkom op het wachtbankje, dubbele kansen, hopelijk 1 raak!
Jennyk ik zou het echt niet weten, ze toont niet echt iets en mijn gevoel heeft er wel vaker naast gezeten, dus maar gewoon afwachten.
Shadow ik vind de tip van Vulina een goeie. Je weet nu dat ze mooi hengstig is, dus ik zou vandaag chorulon spuiten en morgen insemineren. Dan maar even afwachten en op 18 dagen licht gesedeerd scannen. Dan frutsel je er zo weinig mogelijk aan, maar ben je wel een ronde en hopelijk dracht verder.
AM daar zou ik ook voor tekenen, hopelijk is het gelukt. Ga je de hengst ook in de sport uitbrengen?
Kimwilliam goed getimed met scannen dus. Inmiddels moet het erin zitten, dus ik duim voor je dat de eitjes nu vlot springen.
Cheytjuh haha ja eindelijk, maar nu weet ik niet of ik het wel wil weten . Hmm.. 1 twijfel en 1 waarschijnlijk niet, dat is niet wat je graag wilde. Hopelijk vandaag toch een vruchtje op de scan.
Ja, eerste ronde hebben we ook ei afgespoten, maar die inseminatie was echt een ware verkrachting.. toen was de hh er, dus die kon niet verdoven.. dus ik had zoiets van ik hoop dat ze drachtig is, nog 1x scannen om te kijken en anders ga ik het haar niet meer aan doen.. en helaas dus niet drachtig. En ook al zat er dus 18 dagen tussen en stond ze super rustig, ze ziet de da aankomen en ze begint al te trillen en toen hij hand op de kont legde werd ze al gek. Heb als voorbereiding meerdere keren getemperatuurd en steeds daarachter eraan zitten en dat vind ze niet erg, dus kan het voor mijn gevoel ook niet oefenen verder.. en het is ook niet dat ze heel eenkennig is. T is verder het meest open, sociale en knuffelige paard wat ik heb lopen.
Ach wat ontzettend sneu Shadow. Dat zou ik ook niet goed aan kunnen zien, dat het paard dan zo ontzettend onrustig ervan wordt. Hoe oud is je merrie en hoe is ze anders met de dierenarts?
Sanet, ze is 6. Prikken ed vind ze niet erg, met de hoefsmid ed is ze ook gewoon braaf.
AM_Horses
Geplaatst: 09-05-23 10:41
Shadow. 'Was de ware verkrachtig' de eerste keer voor de merrie? Dan kunnen ze wat gevoelig zijn en minder fijn ervaren. Daarna gaat het meestal prima
Vorig jaar vond mijn 3 jarige alles bij haar aan de achterkant spannend. Met praam erop liet ze alles braaf toe. Merries die moeilijker of onrustig zijn met insemineren doen we praam op. Insemineren bij die gevoelige merries neem ik altijd echt de tijd voor, op gemakje rustig zodat ze kunnen ontspannen.
Muronia. Dat is wel de bedoeling. Ik heb laatste tijd wat aan de hand gewerkt met hem. Ik wil hem nu oppakken onder het zadel, maar wil hem eigenlijk ook niet te moe of over vragen. Dekken kost hem best wat energie. Afkloppen, hij staat in goede conditie. Maar vorig jaar koste het zoveel energie waardoor hij behoorlijk was afgevallen. Dit wil ik voorblijven
Cheytjuh. Duimen op dracht ipv cyctes. Is soms wat lastig te onderscheiden. Wat apart dat zo'n jonge merrie nog niet wilt lukken. Kan natuurlijk van alles zijn
Helaas.. niet drachtig, dus we beginnen weer opnieuw. Ei van 3,5. Vrijdag weer scannen. Ik heb een vol werkweekend voor de boeg dus dat komt niet handig uit allemaal.
Dat is spijtig Muronia. Maar wel een mooie hengstigheid weer op gang. Kunnen ze niet naar je op sturen voor het insemineren zodat je zelf minder tijd kwijt bent en eventueel iemand die bij haar is voor het scannen/insemineren als ze verder braaf is.