[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharmFaith

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:44

Hopelijk lukt het straks beter kabayo! Voor hem natuurlijk ook allemaal nieuw.

Vanmorgen faith weer gescand doet echt 0,0 dus hengstig gespoten vrijdag op nieuw scannen. Heel vreemd dit heeft ze nog nooit gehad dat ze niks deed en ook niet drachtig was

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:49

cp112 schreef:
Dat natuurlijk dekken is nog niet zo simpel als het lijkt. Zeker met zo'n jonkie is het best lastig. Hij is 2 toch? Of 3 dit jaar?

Dat is ook zeker niet iets wat ik ooit gezegt heb.
Hij is 2 jaar in mei. Vorige keer lukte het hem wel. Nu erg afgeleid en gefrustreerd. Einde middag nog een poging

Charmfaith ja we duimen! Gelukkig heb ik een andere keuze achter de hand :j
Balen zeg van Faith! Hopelijk is ze snel hengstig

Kayley95 balen dat het niet gelukt is. Vorige keer was ze met dit dekschema in 1x drachtig

Vervoeren in de trailer doe ik met een hele jonkie met een pallet er voor. Vanaf 2 maand gewoon vast
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:57

@kabayo, dat zei ik ook niet ;) was een algemene opmerking.
Met amper 2 jaar is wel wat aan de vroege kant. Dan snappen ze het spelletje lang niet altijd goed. Soms lukt het dekken wel maar ook vaak zat dat ze maar wat staan te "hannessen".

Normaliter wordt er pas met 3 jaar begonnen mede om die reden. Het is voor de merrie ook prettiger wanneer de hengst niet zo staat te klooien. Dit kan namelijk behoorlijk gevaarlijke situaties teweeg brengen. Merries raken gefrustreerd en halen een keer uit. Zo'n jonge hengst heeft de ervaring en handigheid niet om hier mee om te gaan met alle gevolgen van dien.

Daarnaast vraagt dekken enorm veel van een hengst en met 2 kunnen ze die energie beter in hun eigen ontwikkeling stoppen.

Zoals ik zei, natuurlijk dekken is echt niet zo simpel als we zetten en hengst achter een merrie.

Ik zou je dan ook afraden om ze los te laten. Veel te veel risico. Het kan zijn dat de hengst blijft jagen (en dit gebeurd veel met jonge dieren) en de merrie op jaagt. Of zoals hierboven wanneer de merrie wel netjes gaat staan maar hij blijft klooien, dan haalt ze uit.

Persoonlijk een onnodig risico. Ja het kan goed gaan maar ook gruwelijk fout.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:58

Kabayo: Dat is een goeie inderdaad. Jij laat dus wel het tussenschot er in? Niet bang dat ze daar overheen proberen te klimmen? Diamond vast zetten heeft nog geen zin. We oefenen er nu op, maar hij gaat nog hangen steeds. Dus hij moet er los in. Anders had ik het denk ik ook met tussenschot gedaan in het geval dat hij het al kon.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:02

Kayley95 niet meegemaakt dat ze erover willen. De merrie staat er naast. Denk niet dat je het veulen alleen in de trailer wilt laten?

Cp112 duidelijke post. Maar natuurlijk kan de merrie aan het touw ook slaan. Jij zou eigenlijk zeggen, breng de hengst naar huis? Zo komt het een beetje over. Alsof we fout bezig zijn.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:11

En als je silver wat lager zet?
Dat doen wij wel eens met grote merries. Red is 86cm en heeft een merrie van 1m10 dragend. Merrie afhellend gezet zodat hij er beter aan kon.
Red is wel een ervaren hengst, inmiddels 18 lentes jong.

Mag ik ook even trots zijn op hem? <3 Dit weekend is hij nog een keer mee geweest naar keuring met iemand die hem leased dit jaar. Youth obstacle, obstacle, amateur en keuring en alles zo flink gedaan!

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:13

Kabayo schreef:
Kayley95 niet meegemaakt dat ze erover willen. De merrie staat er naast. Denk niet dat je het veulen alleen in de trailer wilt laten?

Cp112 duidelijke post. Maar natuurlijk kan de merrie aan het touw ook slaan. Jij zou eigenlijk zeggen, breng de hengst naar huis? Zo komt het een beetje over. Alsof we fout bezig zijn.

Ja zoals ik ook zei aan de hand met zo'n jonge hengst is ook een risico, als ze zo staan te klooien en niet afdekken dan is een merrie dat gauw zat na een tijdje.

Persoonlijk zou ik niet zo'n jong dier gebruiken maar dat ben ik.
Je kan ook kijken of je hem (na CEM testen) op de bok kan laten springen en dan insemineren.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:29

Kabayo schreef:

Kabayo: Nee dat sws niet. Hij moet dus mee aan het touw en wie weet hoe lang het gaat duren daar. Eigenlijk wel zielig, maar er is helaas geen andere optie.

Net telefoon gekregen van mijn hoefsmid die Boston vandaag voor het eerst bekapt heeft sinds ze van mij is ( ik huurde haar eerst als draagmerrie nog geen 2 maanden geleden.). Ze schrok er van hoe beroerd ze liep, niet specifiek kreupel maar erg stijf. Dat is niet echt gunstig voor mijn gevoel laat maar zeggen. :(

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:38

@kayley. Hier zetten we altijd de merrie vast en veulen los zonder schotten.
Al dan niet met voor en achter stang. Bij onze trailer hoeft er niet perse een stang in maar bij de meeste trailers zorgen die voor een stukje stabiliteit van de trailer zelf en is het dus verstandiger om wel een voor en achter stang te gebruiken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:44

Cp112 begrijpelijk dat je zo jong nog niet wil dekken hoor. Dit is ook een probeersel. (Niet de combinatie, bedoeld het dekken nu al) Zoals ik zei, als het niet lukt is het geen ramp. Nu gaan slepen naar een bok en KI wil ik niet. Dan wacht ik liever een jaar.

Kayley95 balen zeg... Weet je hoe dat kan? Of van het bekappen?
Denk dat het wel goed komt op de trailer. Je kan ook een hooibaal er voor zetten evt. Schot zou ik laten staan. Die is ook bedoeld voor de stevigheid van de trailer

Luna ik probeer straks op een helling. Ze is net 5cm te groot haha. Die helling zal zo'n 10 cm schelen denk ik :j
Wauw wat gaaf van Red! Gefeliciteerd!

Verder is het niet zo dat het hem niet lukt. Eerste keer ging het super. Even zoeken maar zo klaar. Netjes afgedekt. Vandaag alleen afgeleid. Dat mag voor een 2 jarige. Straks in alle rust nog een poging :j En als het niet lukt is het geen wereld probleem

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:54

CP: Dit is een 2paards. Dus dat het echt nodig is denk ik ook niet. Schot er uit was ook de suggestie van de man van de staleigenaresse. Hij dacht ook dat dit beter zou zijn voor het veulen om ongelukken te voorkomen. Wel heb ik ooit meegemaakt dat het deurtje onder het rijden gewoon open ging bij mijn andere merrie. Nu is zij wel een koele kikker en gaf er dus vrij weinig om, maar met zo een kleintje is dat wel even paniek in de tent. Ik denk dat ik daarom wel de voorstang erin laat en misschien dan inderdaad strobaaltjes/hooi er voorzet.

Kabayo: Ja echt kl*te gewoon even. Als ik dit zo hoor en zie denk ik PSSM, ze zeggen dat ze hiervoor getest is maar de papieren er van zijn niet aanwezig. Bekappen kan het niet zijn, want ze kwam uit haar stal en toen zag ze het meteen toen ze een stukje met haar door de gang heen liep. Ze heeft er ook maar een minimaal stukje vanaf gehaald omdat ze dus zo gevoelig was. :(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:57

Charmfaith wat apart dat er niks gebeurt van binnen. Hopelijk geeft het hengstig spuiten net even het goede zetje.

Kayley wat naar, duimen dat het meevalt hoor!

Nogmaals succes straks weer Elina.

Knap ventje hoor Luna!

Wainonia op dag 16 vandaag. Veroon dag 14. Beide maken geen aanstalten om hengstig te worden en zijn boos naar mijn ruin. Houden zo graag!!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 15:59

Of een hengst nu 2 of 3 os, als ze nog geen ervaring hebben is het soms eenmaal sukkelen in het begin. Sommigen weten direct waar ze moeten zijn, anderen springen ernaast, achterstevoren, mikken te hoog,…
Of ze nu voor het eerst dekken op hun 2 of op hun 5.
Zit nu ook met 2 onervaren hengstjes hier en ze zijn ook nog niet de vlotsten. Maar na een paar x betert dat wel.
Alleen idd heel vervelend wanneer de merrie ongeduldig wordt en de hengst gefrustreerd.
Ik zit nu wel met mini’s, dus ik kan ze algauw uit elkaar halen als het moet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:04

Bij een tweepaards met schot eruit zou ik zelf alleen gebruiken als je een lange stang erbij hebt en niet zonder (tenminste bij de meeste trailers is het voor de stabiliteit/stevigheid van de trailer).
Daarnaast altijd het zeiltje dicht of veulenrek erin.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:33

Onze hengst is op dat gebied vaak ook wel wat lui. Bij hele kleine merries heeft die wel eens een handje hulp nodig voor juist te zitten :+

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:19

Ik kom me ook weer eens melden. Begin morgen weer met scannen. De veulenhengstigheid heb ik overgeslagen, vond het toch wat vroeg worden. Ik begin met Zonnebloem, ze heeft nu een heel makkelijk veulen aan de voet en tot dusver loopt het allemaal lekker voor zo’n eerste keer veulen.

Ik zie hier toch al vroege veulens, gefeliciteerd!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:39

kabayo: vervelend dat perry afgeleid was vandaag. Hopelijk gaat het vanavond beter.

am: wat super dat je naar je gevoel geluisterd hebt! Zou idd handig zijn als je ze alle drie in 1x drachtig hebt!

Wij hebben een anderhalf paards trailer. De voor en achterstang hebben we erin gelaten en veulen los er in. Dit ging echt super, eerst idd veulen erin en merrie liep er direct achteraan. We hadden geen zeiltje, maar mijn vriend heeft met een plaatje hout een klep gemaakt, werkt super!

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:01

Jennyk om die reden zou ik ook graag nog een anderhalfpaards trailer erbij willen :j Handig die klep!!

Mdw welkom weer terug! Spannend morgen scannen!

Luna hahaha das wel lui ja _O- Hier mogen we z'n heilige deel eigenlijk niet aanraken :=

Knolselder klopt. Ze moeten het even snappen. Vanochtend was hij meer aan het vogeltjes kijken dan naar de merrie :+

Claudia spannend!!

Kayley95 oh nee!! Ik hoop geen PSSM! Dat zou kl*te zijn! Ga je testen?

Ik ben blij. In 1x raak, koppie erbij en toch weer in de bak geprobeerd omdat het beton (waar een helling is) glad is geworden door de regen en ik niet wil dat de hengst achterover klapt. Ik ben alleen steeds bang dat er niks in de merrie kom. Zo bang dat dit gewoon niet lukt omdat ik die zekerheid niet heb zoals ki. Hij kwam er goed in en slap er uit. Daarna ging hij zilver likken en geen interesse meer om erop te gaan. Behalve toen we weer in de stal kwamen. Toen wou die wel nog een keer _O- Nee jongen, dat gaat te gek haha
Ik wou eigenlijk woensdag scannen of het ei weg is. Dan hoeft hij niet weer te prusten op grote hoogte :') Voor nu ben ik blij!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:12

Fijn dat het gelukt is. Om te zorgen dat zn kwakkie erin blijft is het altijs goed om direct met te merrie te lopen. Vaak willen de dames namelijk gaan persen/plassen :=.

@kayley, mag ik vragen waarom je aan pssm denkt?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:17

Ik wil ook graag een anderhalf paards, veel handiger met merrie en veulen.

Fijn dat het nu weer goed is gelukt Elina!

Wandelen met de merrie doe ik na insemineren ook altijd even.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:42

kiki1976 schreef:
Bij een tweepaards met schot eruit zou ik zelf alleen gebruiken als je een lange stang erbij hebt en niet zonder (tenminste bij de meeste trailers is het voor de stabiliteit/stevigheid van de trailer).
Daarnaast altijd het zeiltje dicht of veulenrek erin.

Klopt idd bij de meeste trailers ben je die stangen nodig :j

Wij hebben een ifor williams en daarbij hoeft het gelukkig niet. Ook hebben we luiken boven de klep ipv zeil.

Ik heb een keer gehad dat een veulen namelijk door het zeiltje wilde := op de snelweg... dat was wel een dingetje := sindsdien altijd een rek of luiken gehad.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:47

cp112 schreef:
Fijn dat het gelukt is. Om te zorgen dat zn kwakkie erin blijft is het altijs goed om direct met te merrie te lopen. Vaak willen de dames namelijk gaan persen/plassen :=.

@kayley, mag ik vragen waarom je aan pssm denkt?

Natuurlijk mag je dat vragen. Ik denk aan 2 dingen eigenlijk. Artrose of PSSM. Dit omdat ze best donkere urine heeft. Ik zag haar van de week plassen in de stal, dat ik wel even dacht van wow. Het is niet het typische koffiekleur die wel word omschreven bij PSSM. Maar typisch geel, bierachtig is het ook niet. Wat ook was bij de vorige eigenaar is dat in het begin er vrij weinig aan was toen ze opstarten, na maten dat ze meer activiteit vragen in bvb draf begon ze steeds slechter te lopen. Het is ook niet echt kreupel kreupel, maar echt zo stijf. Ze gaat met moeite de bocht om.

Waarom ik ook misschien denk aan artrose is omdat het weer gebonden is. De afgelopen dagen zijn heerlijk geweest bvb. Dan zag ik er niks aan. Vandaag is het minder en wat kouder en loopt ze meteen weer stijf. Ook toen ik haar nog wel aan een halstertje af en toe longeerde tijdens de dracht hoorde ik het regelmatig knakken van voor. Dierenarts zei toen dat het door de dracht misschien wellicht kon zijn omdat alles weker en slapper word natuurlijk.

Benen zijn niet dik verder, ook niet warm. Je ziet er niks aan, ook niet aan de hoeven. Ze zeggen dat ze getest is panel. Maar ik zie geen papier er van, dus dan weet ik het ook niet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:18

Ik snap je :j
Pssm1 is vrij vlot en makkelijk te testen. Even haar sturen naar laboklin en dan heb je binnen 5 dagen uitslag.

Pssm2 testen ga ik me niet over uit laten :o maar pssm1 is idd wellicht een begin qua testen als ik je zo hoor.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 22:47

Ik heb 2 paard trailer. Wil nooit anders meer. Ideaal. Veulen los aan 1 kant en een plaat voor de stang zodat ze er niet onderdoor kunnen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 23:24

Fijn dat het gelukt is Kabayo! Straks weet hij gied hoe de vork in de steek moet :Y)
Die jonkies zijn ook zooooo snel afgeleid.
En ookal komt er soms terug wat uit, er zal bijna altijd ook wel wat inzitten. En ook van dat beetje kunnen ze gewoon drachtig geraken.