[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:30

Jazzejam, ik snap dat je liever wel gegaan was, zekerheid is toch altijd het fijnst.

PATRICK!!!! Dat is jaren geleden! Wat leuk! :D

Caily, ik zei ook niet dat merries het hele seizoen niet meer hengstig worden he, ik zei dat ze dan vaak lastig weer hengstig worden.

Bedankt suffie, inmiddels weet ik vrijwel zeker dat ik toch maar weer voor Cassanova ga. Idris is echt fantastisch en ik heb geen zin in dat gedoe naar Duitsland met een hh die zo slecht reageert.

Welkom Kirr :) Heb je ook een foto van de hengst?

En Dennenboom??

Goldenarrow, dat is balen :(

Ik vind veel wit ook prachtig!
TiSento (2010) van mijn oude merrie Daisy had enorm veel wit.
Fiore (kind van Daisy) heeft nu drie veulens gehad.
Een vos hengst met vier hoge witte benen en een brede bles.
Een bruine hengst met drie witte haren op zijn hoofd en klein beetje wit aan zijn voeten.
En nu een dubbelverdunde (ik gok cremello) hengst met vier witte benen en een mooie bles. Dus Fi geeft graag veel wit en Cassanova ook, dus ik ben al benieuwd naar de volgende!

Veulen van dit jaar, voor degene die hem nog niet kennen:
Afbeelding

Ik wil een kopietje in merrievorm!

MizzMontana, die bles is echt fantastisch! Oooohhhh en die zwarte ook!

Amy, wat ook mee speelt is dat wit op een zwarte of bruine niet zo vaak tot uiting komt als op een vos. Dus een bruine of zwarte kan wel verborgen wit dragen en het aan een vos nakomeling meegeven. Dat zie ik dus ook bij Fiore. Zelf is ze valk met een smalle bles en vier witte voetjes, maar twee van de drie veulens hebben veel wit (de hengst van haar eerste veulen had ook weinig wit).

Niet alle witgenen zijn al te vinden in de DNA testen, dus ze weten er nog niet alles van.

AM :knuffel:

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:31

vaak worden ze ook niet goed drachtig als ze lucht zuigen van achter. bij het insemineren kunnen ze het meestal wel voelen of het te los is

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:35

Of dichtzetten nodig is kan een beetje ervaren dierenarts zien aan de stand van de bekkenbodem. Maar zoals AM en ik beide dus ervaren hebben, is een beetje eigenwijs en volhouden zijn ook wel eens nodig :o

Ik vind het idd nog te vroeg. Heb de merries in principe 24/7 buiten. Ik kan ze op stal zetten, maar dan ben ik de schuilstal voor de anderen kwijt. En mijn paddock blijkt vrij nat, er komt wel zand bij op, maar het blijft kleigrond. Dus voor mij is half mei dekken al vroeg. Ik heb meeste gedekt in juli afgelopen jaren, mei/juni veulens gaat prima hier, heb geen druk van shows of keuringen, en opfok kan zelf of met vrienden.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:22

Hier wordt de merrie vanmiddag weer geïnsemineerd. Ei was nog niet weg. Dan woensdag weer scannen of het eitje weg is.

Cynthia: Snap je keuze, duimen voor net zo'n mooi plaatje volgend jaar <3

Hoe gaat het met de rest? :D

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:57

wij gaan straks ook insemineren

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:13

Wat spannend allemaal. Mijn 3 jarige Welsh was vorige week hengstig. Gelukkig laat ze het goed zien. Dat is bij mijn KWPN merrie wel anders....
Ik zit nog te twijfelen om haar aankomende hengstigheid naar de hengst te doen of die daarna.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:17

Gaaf Cynthia dat je toch voor Cassanova gaat, snap ik helemaal na idris <3

Hier heb in de merrie nog nooit dichtgezet maar twijfel daar dit jaar over aangezien het nu haar 2e veulen wordt.

Spannend Dennenboom en corinadrenth. Hopelijk over een paar weken beide drachtig :j

Hier grote twijfel. Ik heb Giv vorige week laten scannen en toen waren er wat kleine eitjes maar niks nik spannends. We zouden woensdag weer scannen tenzij ik eerder verandering zou zien. Maar ik twijfel zo erg om niet toch morgen al te scannen. Ik ben echt bang om een hengstigheid te missen :o

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:33

Wij hebben 1 merrie die we standaard dichtzetten, anders raakt ze niet drachtig. Die zuigt wat lucht. Vond de dierenarts eerst ook onzin, maar daarna hadden we haar wel gelijk vol (en daarvoor een paar jaar niet :+ ).

We hebben net Intissima weggebracht om opnieuw geinsemineerd te worden. Dat zal waarschijnlijk morgen zijn. Ze kwam in een stalgang te staan met allemaal andere spierwitte Arabische Volbloed merries. Ziet er toch wel heel mooi uit zo'n verzameling <3

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:36

Ik kreeg gister ineens een ingeving dat ik m’n merrie perse vandaag gescand wilde hebben. M’n gevoel zat goed. Mooi beginnend ei van 2,5cm en voelde goed hengstig. Dus wij gaan deze week beginnen. Even wachten tot ik de kliniek heb gesproken.

Cynthia, een HH die slecht reageert is voor mij ook een reden om ermee te kappen. Vind het contact met du bois altijd super, dus snap heel goed dat je nogmaals voor cassanova kiest! Ben heel benieuwd wat er volgend jaar uit komt!

Pradadaan, blijft moeilijk hè. Als je twijfelt gewoon morgen laten scannen?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:02

Hier zojuist geinsemineerd. woensdag scannen of ei weg is en dan 29e dracht scan

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:49

Pradadaan: ik zou je gevoel volgen ;)

Abseque: Toch goed dat je je gevoel hebt gevolgd.

Corina: Spannend!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:15

Caily, ik snap je punt, maar het is moeilijk hè om het toch niet nu te doen? :+ Ik wil ook echt geen veulen in maart, maar het is al zo verrotte lang wachten en hoe langer wij wachten met dekken....

Spannend Dennenboom!

Lief dat je dat zegt, Pradadaan. Duim je mee voor een knappe merrie? :D Liefst dubbel verdund met veel wit, maar palomino of valk mag ook echt wel :D

Waarom zou je haar dichtzetten bij een tweede veulen? Dais heeft 8 veulens gehad en is altijd goed gegaan. Is dat niet meer iets wat de dierenarts moet bepalen? Ik heb er geen verstand van, dus puur interesse :)

Ik snap je twijfel. Ergens zou ik wel durven wachten, ook omdat het nog zo vroeg is, maar als je echt twijfelt, dan ga je toch gewoon?

AD, ja irritant toch als ze zo doen? Marjolein reageert inderdaad altijd heel snel en enthousiast, dat is veel fijner! En wat ik al vaker gezegd heb: Cassanova is voor mij absoluut geen tweede keus. ik ben ergens wel blij dat de keuze zo voor mij gemaakt is ;)

Succes deze week!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:14

Ik duim heel hard voor je mee op een merrie, ik wil er ook graag 1 dus laten we samen duimen :P

Ik vind dicht zetten altijd een beetje eng. Ik ben op een rare manier gewoon bang dat het dan vroegtijdig komt en de weg geblokkeerd is als het ware (geen idee of dat echt een probleem zou zijn maar het klinkt eng)
Ik heb er opzich helemaal geen verstand van maar ik dacht altijd dat het na meerdere veulens verstandig was om wel dicht te laten zetten.

Ik heb vandaag de hele dag gewerkt dus heb de dierenarts niet kunnen bellen. Ik denk dat ik het er maar gewoon op gok en de afspraak van woensdag laat staan. We zitten toch nog optijd en ik vind haar nog niet overduidelijk hengstig dus zo’n vaart zal het niet lopen.
Daarbij zou Giv Giv niet zijn als er weer eens meerdere eitjes op rechts en op links zaten dus zal er vast nog wel een mooie blijven zitten tot woensdag :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:27

Opzich is het logisch dat t moet bij meerdere veuelsn. Het wordt natuurlijk allemaal lekker opgerekt.
In principe kun je het zelf open maken.. dus echt een ramp tijdens een vroege bevalling hoeft het niet te zijn. Maar t moet wel open.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:33

Pradadaan ik doe met jullie mee. Ook hier voorkeur op merrie :) Deel je gevoel met dichtheden. Vind ik ook wat eng hihi

Cynthia ik gun je zo een merrie! Slecht contact is inderdaad heel vervelend

Corina spannend! Nu echt begonnen :j

Abseque *\o/* Zo leuk!

Goldenarrow spannend! Lijkt mij inderdaad een mooi gezicht!

Kiss1990 wat houdt je precies tegen? Of puur omdat het dan zo vroeg is?

Dennenboom leuk. Duim dat ze drachtig mag worden :j

Mizzmontana wat een leuke veulens van die hengst, aparte aftekeningen. Vind pa zelf ook erg knap!

Caily testen is niet zo duur toch? Denk zelf wel dat ze homozygoot is

Drukte mukiwacobs :D wel leuke drukte

Mijn merrie leek vanmiddag wel hengstig. Nou twijfel ik of ze nu niet hengstig is :+ kan dat? 21 maart is ze bevallen. Dus nu dan 21 dagen na de bevalling zo uit mijn hoofd

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:19

Ik ga hier ook weer even een grote bijleespost maken. :j

Kimm, leuke combinaties heb je! Prachtige hengst ook. <3

Tinniie, jammer dat ze niet gepakt heeft. Inmiddels al een nieuwe hengstigheid in zicht?

Cynthia, heb het er al met jou over gehad natuurlijk. Hier had ik binnen 2 uur de uitslag, maar blijkbaar is die niet geldig voor onze avonturen. :\ Idris blijft zo'n heerlijke knappe man he <3 Kijk ernaar uit om hem een knuffel te komen geven. Begrijp je keuze goed voor Cas. Altijd je gevoel volgen!

Superpony, als ik direct een antwoord wil dan bel ik gewoon. Als ze het druk hebben dan nemen ze niet op, en soms hebben ze een tijd op de website staan wanneer je ze het beste kunt contacten via de telefoon. Anders gebruik ik veelal de mail. Slim van de teststraat. Goed inspelen op de huidige markt haha, gelijk heb je!

Kabayo, dit keer gebruik je wel meteen vers toch? Bij twijfel kan je altijd even scannen als je met deze hengstigheid iets wilt doen, toch?

Sanet, ik heb wel een binnenbak maar geef ook niet de voorkeur om nu al te dekken. Eind april zou ik zelf zijn begonnen.

goldenarrow, begrijp dat je dat niet allemaal in 1 maand wil hebben. Dan denk ik dat je je wallen als deken kunt gebruiken. :+ Jammer dat Intissima niet drachtig is.

Flashwolves, verstandig om het van te voren even te checken. Fijn dat je wel groen licht hebt gekregen! :j

Myrthe, geen idee bij jou in de buurt. Ik zit zelf omgeving Breda. Mijn merrie staat daar nu het hele jaar door.

Yvk, yikes... Zelf wel gewoon gezond gebleven?

jazzejam, wat jammer dat het toch niet gepakt had ondanks dat je zo'n goede hoop erop had... Gelukkig nog voldoende rondes te gaan!

AM, het blijft zo'n triest verhaal... Hopelijk kunnen jullie het op jullie tempo een beetje verwerken. Fijn dat je nu zelf de beschikking hebt over een hengst die zo goed bij haar past. Hopelijk krijg je volgend jaar nog een keer een zwart hengstje, maar dan gezond. :j Benieuwd of Sammie weer gewoon pakt!

Elly, enorm gave hengst is dat! Hopelijk krijg je het geregeld met het sperma.

Knolselder, oaaaah ik blijf die stippel zo gaaf vinden! Kijk nu al echt uit naar de veulens van volgend jaar!

MDW, fijn dat je haar de kans geeft het zelf te ontwikkelen. Inderdaad nog genoeg tijd. :j Maar ben wel heel benieuwd naar het veulen van His Royal Badness. Prachtige hengst!

baudyh, jij gaat alweer rap voor dit jaar. Wel fijn dat het zo goed op elkaar aansluit.

Cynthia, groot gelijk! Nu heb je nog het geluk van een binnenbak maar de eerste week voor Idris was toch veel fijner voor die kleine... Lekker de ruimte om te bewegen! Daarbij is het voor de merries ook veel fijner om op het gras te kunnen staan.

Patrick, welkom! Met welke hengst heb je gedekt? Of is dat niet hetzelfde paard? :')

Caily, lekker hoor dat ze zo hun rust kunnen vinden in de weide. Had jij nu een eigen hengst? Ik vind die stipjes wel echt wat hebben in het patroon. :j Begrijp dat je 't testen bij de merrie het niet per se waard vind haha.

Welkom Kirr, met welk ehengst ga je haar dekken? Oh ik lees 't al. Gave tekeningen heeft die hengst zeg! <3

MM, ik hoop ook op 4 witte benen en een bles. :') Misschien dan toch ook maar overschakelen naar Chubakko haha.

Cio, ben inderdaad ook benieuwd wanneer jij weer gaat scannen! Jij ging voor For Friendship toch? Heb jij een merrie al eens zelf open moeten zetten uit nood?

simpie, was dat het ei wat er nog aan zat te komen naast het ei dat er zat toen je insemineerde? Spannend!

Dennenboom spannend! Heb je de mogelijkheid om nog een keer te insemineren woensdag als het eitje niet weg blijkt te zijn?

Betreft het dichtzetten en de kennis van dierenartsen. Tot op zekere hoogte vertrouw ik op hun kennis, maar als mijn onderbuikgevoel iets anders zegt dan ga ik hier achteraan. Een keer niet gedaan en dat neem ik mezelf soms nog steeds kwalijk. :+

Kiss, ga je ze allebei dekken?

pradadaan, ook hier zou ik gewoon mijn gevoel volgen. Als de DA de mogelijkheid heeft om te komen scannen, waarom niet? Ik snap die angst voor het dichtzetten wel, dat zou ik ook wel hebben.

AD, jij verwacht er dit jaar ook nog een toch? Laat je die dit jaar leeg?

Ik ben er nog steeds niet uit over m'n hengstenkeuze... Nu moet het veulen van dit jaar er nog uit, maar heb de keuze toch liever al gemaakt. :')
Ben wel al van 9 hengsten naar 3 gegaan. :evaw:

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:51

Selente: Ja, gelukkig zelf gezond gebleven! Van 9 naar 3 hengsten is al een hele keuze toch? :+

EllyC: Lastig dat het niet zo makkelijk te verkrijgen is. Al een oplossing gevonden?

Baudyh: Ook al vollop bezig, gaat hard bij jullie.

Goldenarrow: balen dat ze niet drachtig was, zeker als je gevoel goed was.

Bijzonder hoe dat gaat met het wit vererven. Ik hoop ook op veel wit. Nu heb ik al best veel veulens gezien dan For Ferrero met veel wit en ook best bijzondere aftekeningen. En Havanna heeft 2 veulens van de 3 met redelijk wat wit, dus heb goede hoop. :D

Cynthia: Fijn dat je je keuze hebt kunnen maken. Met een beetje hulp van de corona maatregelen. :P Nu hopen op een merrie-kopietje!

Over het dichtzetten zijn er ook bij de dierenartsen zoveel meningen. Havanna staat nu ook dichtgezet, zonder dat ze drachtig was of zou worden. Na een baarmoederontsteking zei 1 DA om dicht te zetten, de andere vond het onzin omdat ze niet zo ver open zou staan. Toch voor de zekerheid gedaan met het idee liever voorkomen dan genezen. Met de dracht gaat ze dus ook zeker weer dichtgezet worden. Ze heeft haar laatste veulen verworpen. Dus ik houd haar liever dicht, al vind ik het ook wel een beetje spannend met een geboorte.

Goldenarrow: Jij zegt een merrie niet drachtig te krijgen zonder dichtzetten. Laat je die na het insemineren dan meteen dichtzetten? Mijn DA zei om haar terug dicht te zetten als de drachtig is gescant.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:54

Wat gaan jullie hard zeg :+

Ik lees rustig mee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:15

Mijn ene merrie wordt alleen drachtig bij het direct na inseminatie dichtzetten, als ik wacht tot dracht komt die al niet

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:19

FF gefeliciteerd

AM wij hebben de tuiger die dit jaar een veulen van Dancier gold heeft nu bij Fontaine TN gedaan. De merrie heeft maat en front nodig
Ze is op dit moment bij de HH nog niks gehoord verder

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:33

fokfanaat schreef:
Mijn ene merrie wordt alleen drachtig bij het direct na inseminatie dichtzetten, als ik wacht tot dracht komt die al niet

Hier hetzelfde. Moet je alleen niet nog een tweede keer moeten insemineren in dezelfde cyclus (als het ei langer blijft zitten). Maar als ze dan niet gelijk drachtig is kan je prima de volgende cyclus nogmaals insemineren :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:34

Corina spannend!
Wachtbankje blijft het vervelendste deel hè..

Cynthia zo moet je het ook zeker zien. Hengstenhouders maken nu gewoon de keus voor jou. Scheelt jou weer nadenken en kiezen. Fijn toch. :D

Pradadaan komt vast goed woensdag met scannen.

Kabayo wie weet zit het eraan te komen? Heb je al een afspraak voor scannen staan?

Selente ik lig helemaal dubbel. 9 hengsten._O- ik ben benieuwd welke het van de laatste 3 gaat worden!

Ik heb voor dit jaar eentje drachtig ja (zie volgtopic in m’n onderschrift). Deze ga ik dit jaar, mocht alles goed gaan, nogmaals dekken. Maar nog geen definitieve hengst gekozen daarvoor. Gelukkig heb ik nog een dikke maand voor het veulen komt. :+

Jullie gaan hard, ik houd het nu al niet meer bij met reageren op de telefoon. :')
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 12-04-21 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:35

Hahaha, hier hetzelfde. Ik volg je topic al!
Dan zal ik maar niet zeggen dat ik er ook al 5 voor volgend jaar heb. :+

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:37

Cynthia ik hoop dat je een vrouwelijke Idris krijgt volgend jaar!

Ik zie hier wel enkele knappe hengstenkeuzes voorbijkomen.

Ik wacht nu op 4 merries of ze weer hengstig gaan worden. Pfff ik vergeet altijd hoe sloom die dagen voorbijgaan wanneer je daarop zit te wachten.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:42

Selente: Ga ik wel vanuit. Maar hoop wel dat het weg is. Steeds op en neer met scannen. Merrie vind dat nog een beetje spannend. Van 9 naar 3, scheelt er weer 6 :+