[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:50

Nog steeds niet? Misschien als het weer eindelijk eens normaal gaat doen.

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:01

Ben benieuwd, vorig jaar was ze elke 2 weken hengstig. Ook weer een beetje te veel van het goede :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:33

Wauw wat is fiore toch een prachtige dame! Ik herinner haar nog als veulentje!

Heb dinsdag spook mijn welsh merrie op 18 dagen zitten en donderdag Bo op 18 dagen. Duim heel hard dat het gepakt heeft! Weet alleen nog niet of ik eerst doe schouwen of toch al de veearts om te scannen... Ben wat dat betreft echt ongeduldig haha.

Waarschijnlijk ga ik mijn kwpn merrie toch laten dekken. Ben er alleen nog niet helemaal overuit met welke hengst. Heb een cremello hengst van een kennis van me op het oog maar zal het veulen maar half papier krijgen of eventueel een ponyhengst waardoor ik dan misschien een E pony/klein paard fok..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:16

Hier is de merrie nog steeds niet hengstig gezien. We wachten rustig af :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:40

Silly en liaan, spannend, duimen draaien voor jullie :)

Fotsy, hmm dus wel een auto voor je man. Dan inderdaad de garage maar bestoken met telefoontjes voor jezelf :P

Paarden aan huis.... *zwijmelt even weg*
Nee helaas! Hier ook niet :n maar pension zou ook wat duur worden :') dus ik huur een stukje land, maar hoop nog wel eens op iets groters en iets dichterbij :(

Rowan, ongeduldig? Haha herkenbaar!!
Star moet ook nog gedekt en pas als die op 18dgn zit kan ik alles laten scannen... Dus ik hoop maar dat zij ook gauw hengstig word :o
Vanaf hoe veel dagen na laatste dek doen jullie schouwen? Mijn merries zijn zo onregelmatig hengstig.... :(

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:24

Pfff, lastig hoor als je er zo in komt vallen maar ik ga echt mijn best doen....

Liaan, Voor jou is het duimen dat ze drachtig is!

Mijnlieverd, Als ik het goed begrijp hoop je dat er nu 3 drachtig zijn en is er 1 bijna gelijk met je zelf uit gerekend? Spannend.....

AniekR, Heb je een keuze kunnen maken?

Inowa en Inkepink, Jullie zitten ook in de wacht, spannend!

Cynthia82, Wat een prachtige valk, echt wel mijn kleurtje

Setteli, Dotan is mooi, gaaf kleurtje!

Fotsy, wat enorm balen van je auto, kan me goed voorstellen dat de stoom uit je oren kwam!

Linda2008, Begrijp dat je een eigen hengstje hebt, hoe gaaf is dat? Ben er nog niet uit hoeveel merries je gaat dekken.

Silly1972 en Aniekslijk en Dustinlover voor jullie ook nog spannend....

Ik hoop dat ik niemand vergeten ben :o

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:58

@myrthee, kriebel wordt idd weer wat lichter, zou jammer zijn als hij zo donker zou blijven, maar kleur is natuurlijk niet het belangrijkste. vind het altijd wel grappig om te zien hoe die valkjes van elkaar kunnen verschillen kwa kleur. Fiore der benen zijn idd een stuk zwarter geworden.

Silly en Liaan, die tijd tot de 18 dagen scan is altijd zenuwslopend vind ik. spannend!! hoop dat ze alletwee drachtig zijn.

irritant, die merries die maar niet hengstig worden, maar er is nog tijd genoeg, als het weer beter word komt het vast goed.

Ik heb mijn paard bij mijn schoonouders staan, 5 minuten rijden van waar ik woon. Dus dat is eigenlijk ideaal. Maar het is wel heel erg wennen dat ze nu even weg is, ik kom er elke dag minstens 2 keer per dag. Heb nu opeens zeeën van tijd over :P mijn vriend en tevens chauffeur vind eigenlijk wel dat ik haar moet laten staan tot de 18 dagen scan, hij is bang dat we anders heen en weer blijven rijden en daar heeft hij eigenlijk niet zo veel zin in. toch elke keer een ritje van 1,5 uur. En ze staat daar prima. maar ik mis haar zo! nog even over nadenken dus:P

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:11

Schouwen op 18 dagen zou hier geen effect hebben. Marley heeft een cyclus van 21 dagen en toont heel laat hengstig. Als ze hengstig toont moet het in 1 keer raak zijn of het is niets. Ze is ook altijd maar 4 dagen hengstig geweest dit jaar

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:34

Liaan schreef:
Setteli, wow ze fokt echt groot. Is dat de enige reden waarom je voor ponyhengsten kiest?

Hebben de meeste van jullie trouwens de paarden aan huis staan?

Nee, ook het dekgeld is een stuk aantrekkelijker. Plus dat er al zoveel is gefokt in combinatie met Jazz, dat ik wel eens wat anders wilde. En naar kleinere damespaardjes is ook vraag naar.
Ik vind mijn combi's tot nu toe goed gelukt!

Ik heb ze helaas niet aan huis staan. Ik heb de paarden jarenlang bij onze rijvereniging gestald gehad. Maar dus alles zelf doen, voeren, mesten, binnen/buiten zetten, wei repareren, bak slepen, hooi halen. Vorig jaar ben ik fulltime gaan werken en ik kon het niet meer opbrengen. Aan rijden kwam ik nauwelijks toe. Dus sinds 1 november staan ze op een pensionstal en ik vind het wel heel erg prettig. Ze staan hier hele dagen buiten, groot weiland, 's nachts lekker op stal. Dan lekker hooi en mag zelf ook pakken als ze een keer zonder staan. Krachtvoer voor de ochtend zet ik klaar en in de avond voer ik zelf. En omgerekend ben ik maar een paar tientjes per maand meer kwijt.

Aan huis is nog altijd wel een droom, maar wie weet.

Nog 2 dagen, dan Jazzy scannen. Kan bijna niet wachten, pfff

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:39

Spannend setteli!

Linda ja als ik moet wachten tot ik alles kan scannen duurt het nog wel even en loopt de prijs ook zo hard op hè haha. Ook wil ik het weten want 1 mei kunnen er een stel het andere land op dus moet ik wel wat weten voor ik ze weg zet.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:11

Zo bijleestpost!!

Bedankt voor de verjaardagswensen en de complimenten over de hengstkeuze en Fair!

Seven ik ken je gevoel hoor! Ik heb ze liever ook gewoon thuis staan ;) Wat een schattige foto ook van je ruin! Wat kunnen ze dan in de wolken zijn he! <3

Aniekslijk! Wij halen ze inderdaad ook op zodra de eitjes weg zijn. Alleen als Wish deze keer niet drachtig is dan brengen we haar weer weg en dan halen we haar wel pas op als ze drachtig is, anders blijven we heen en weer rijden ;)

Ennasil wat balen :( inmiddels gelukt om iemand te regelen?

Setteli! Wat spannend! Ik duim voor je! Wat is Dotan toch knap!

Fotsy ja het kreeg ineens een andere wending! Haha Toch maar wel een poging gedaan deze ronde :) Oh lees net dat je auto niet op tijd klaar is! Zal je net zien! ik hoop voor je dat het gaat lukken om iets te regelen! Zou graag voor je heen en weer rijden hoor, maar wij wonen een beetje ver uit elkaar volgend mij ;) hihi

Welkom hinte! Wat een mooie pony!

Cynthia haha je het was echt serieus zielig! :+ Die arme Fair liep maar wanhopig met haar staart omhoog over het erf te lopen. Ik denk dat ze zich dit weekend wel vermaakt heeft naast dat hengstje!
De rede dat Wish eigenlijk een ronde eerder zou gaan was omdat ze vorige keer zo moeilijk drachtig werd. Maar uiteindelijk zijn ze nu dus dezelfde ronde gegaan omdat het eigenlijk voor mij beter uitkwam als Fairy ook deze ronde mee zou gaan. Bij wish hebben we gewoon minder kans dat het gaat lukken, maar in principe elke ronde evenveel kans! dus we proberen het gewoon :)

Wat een mooie foto van Fiore! Ik vind haar zo’n heerlijk stout koppie hebben!

Liaan Welkom! Prachtige combi!

Mijnlieverd spannend! Wat zitten ze mooi dicht op elkaar! Ik duim voor je dat ze allebei in een keer drachtig zijn! Donderdag is het allemaal goed gegaan! Fairy had een ei van 4.5 cm, zij is vrijdag geïnsemineerd. Wish werd donderdag nog een keer geinsemineerd. Afgelopen zaterdag was bij beide het ei nog niet weg en zijn ze allebei nog een keer geïnsemineerd. Wel balen want had ze zaterdag graag naar huis willen halen, maar ook wel weer leuk dat ze op dezelfde dag zijn geïnsemineerd!
Oh en lees dat jijzelf ook zwanger bent! Gefeliciteerd! Ik hoop voor je dat je er bij Parnasse bij kan zijn! succes ook met je eigen zwangerschap!

AniekR heb je een keus kunnen maken? Nog gefeliciteerd ook met je andere veulentje!

Inowa wat fijn dat pepper weer gedekt is (op mn verjaardag :D ) hihi.

Inkepink welkom! Hier ook een 20 jarige merrie die weer gedekt word.

Linda wat fijn dat je dit jaar je eigen hengstenhouder bent ;) dat lijkt me nog eens makkelijk! Haha. En je hengst heeft maar mazzel zeg ;) hihi

Memere spannend hoor! Ik hoop voor je dat ze mooi drachtig is!

Myrthe wat is kriebel toch mooi!

Eva hmmm jammer zeg!

DL heb je een foto van de hengst?

Hier staan de merries nog niet aan huis. De ouders van Kelly (eigenaresse van Wish) hebben een boerderij gekocht dus daar verhuizen we van de zomer naar toe! :D super spannend allemaal! Dan staan ze dus wel aan huis, alleen niet aan mijn huis :P Gelukkig is het voor mij maar 10-15 minuten met de auto dus het is goed te doen! Nu staan we op een pensionstal waar we ook super staan! Hier in de omgeving is er weinig mogelijkheid tot weidegang in de winter, en waar we nu staan komen ze ook in de winter veel buiten! echt top! :j

Heeft iemand van jullie wel eens meegemaakt dat een merrie 3x geinsemineerd moest worden in 1 cyclus? Wish is dinsdag, donderdag en zatedag geinsemineerd :? Zij heeft echt een beetje een gekke cyclus... Ze is 4 april hengstig gespoten en p[ 16 april dus nog steeds geen eisprong gehad... Ga zo bellen hoe ze er nu voor staan! hopelijk is bij beide het ei weg en kunnen we ze vanavond ophalen!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:16

Thanks allemaal!!!

Alles nog goed gekomen Fotsy? Andere auto of trekhaak kunnen regelen? Zou toch wel erg balen zijn idd als je weer een maand moest wachten.

Welkom Inkepink!!!

Benieuwd welke hengst je gaat kiezen DL en spannenddd dus je weet bijna of dat de 2 drachtig zijn.

Klopt Hinte, de 2e en laatste merrie van dit jaar is 12 mei uitgerekend, ik 5 juni, maar kan natuurlijk zijn dat ik eerder beval of de merrie later :D, hoop toch gewoon dat ze vlak na de 320 gaat bevallen ofzo :P .
Vandaag is ze 316 dagen :).

Hope wordt dinsdagochtend weer gescant, hopelijk kunnen we dr dan woensdag of donderdag laten insemineren. Tis goed mooi weer nu dus hopelijk een mooie goede hengstigheid :).

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:26

Wij zijn zaterdag naar de hengsten show geweest en de keus is bepaald.

Gipsy wordt gedekt met Collovatti Van Stal Brammelo, palomino en 84 cm.
De keus is gebaseerd op kleur en beweging.

Vindt het nu al spannend, voor Gipsy haar 1ste veulen en ik ben zelf ook nogal onervaren.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:27

Net gebeld met vdl, bij Wish en Fair is allebei het eitje eraf! Vanavond kunnen we ze ophalen *\o/*

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:32

Wat een knappert Hinte! Snap dat je t spannend vindt! Komt goed!
Had ik bij Bibi vorig jaar ook toen ik dr liet insemineren(eerste veulen), bevalling dit jaar is allemaal goed gegaan :). Nu bij Hope en Belle heb ik t ook weer (ook voor beide t eerste veulen).

Ah super Sultan!!! *\o/* Nu gaan duimen!!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:37

Sultan, met insimineren weet ik niet hoe dat werkt, maar mijn merries laten zich inmiddels ook al bijna een week dekken :') ze nemen het er van zullen we maar zeggen...

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:41

dankje mijnlieverd!

Linda hahaha :+ :D het is meer dat Wish dus een hengstigheid heeft van bijna twee weken, waarvan ze 1 week heeft rondgelopen met een ei dat groot genoeg is om te springen.... :? Nouja hij is eraf :D nu duimen dat het gepakt heeft :D

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:55

Linda2008, ik had 2 jaar geleden ook z'n slettebakkie.
2 x in de week dekken en dat 5 keer :o

Lisanne, jij gaat vandaag weer toch?

Dank je wel mijnlieverd, vindt het ook een mooi hengstje.

Ik probeer te fokken in het mini fjorden kleurtje.
Verder totaal geen verstand van kleur kansen (dus doe maar wat)
Probeer daar bij wel de merrie wat te verbeteren en heb dus wel advies gevraagt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:23

Pffff , vreselijke dag gehad op mijn werk heb geen zin om uitgebreid te reageren, maar fijn dat iedereen een hengstenkeuze heeft kunnen maken, ei eraf is, geïnsemineerd is en verder :P

En spannend voor iedereen die wacht op scannen. incl mijzelf haha

Even een ander vraagje, ik zie in DKT2016 iedereen met die melkstrips en steeds een drupje op PH papier druppen, maar is dat niet slecht voor de melk?
En dan bedoel ik de bacteriën, hars zit er toch om de uier dicht te houden zodat er geen bacteriën in kruipen? Of loopt dat zo'n vaart niet?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:49

Voor Prisjes nog 12 dagen wachten, merrie van de buurman moet nog 16 dagen wachten...We nemen de tijd :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:54

Silly1972 schreef:
Pffff , vreselijke dag gehad op mijn werk heb geen zin om uitgebreid te reageren, maar fijn dat iedereen een hengstenkeuze heeft kunnen maken, ei eraf is, geïnsemineerd is en verder :P

En spannend voor iedereen die wacht op scannen. incl mijzelf haha

Even een ander vraagje, ik zie in DKT2016 iedereen met die melkstrips en steeds een drupje op PH papier druppen, maar is dat niet slecht voor de melk?
En dan bedoel ik de bacteriën, hars zit er toch om de uier dicht te houden zodat er geen bacteriën in kruipen? Of loopt dat zo'n vaart niet?

Mijn VA zei me ook dat hij het liefst heeft dat ik zo min mogelijk aan de uier zit. Die dopjes zitten er inderdaad niet voor niets zei hij.
Ik ben er dan ook afgebleven. Enkel de allerlaatste dag heel even gekeken hoe makkelijk de melk eruit kwam en of die troebel was (merrie was al de hele dag heel onrustig) en ja hoor helemaal troebel. Diezelfde nacht is ze bevallen.
Ik test dus niet en kom zo min mogelijk aan de uier.
Nochtans zijn er heel veel mensen die het wel doen en het lijkt gen problemen te geven.
Ik vind het zelf niet nodig om te testen, ik ga af op wat ik van de buitenkant zie, dus ik neem dan ook liever geen risico.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:01

Kan geen kwaad. Door te testen heb ik een indicatie wanneer het alarm er om te doen. Bij de merries die hier al langer staan kan ik het zo op een aantal dagen zetten en dat is best fijn als je er niet bij woont en geen camera hebt ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:08

Ik test wel melk en kan echt geen kwaad, zo 1drupje uithalen, ik gebruik wel altijd zelfde speentje en laat de stopjes zitten op de rest, al worden die tegen het einde aan er zelf uitgedrukt. Bovendien zit er vaak dag erna weer stopje op. Je hebt al merrie's die weken van tevoren melk lekken dus dan zijn de stopjes ook weg en kunnen er ook bacteriën in. Lijkt me beetje overroepen :D trouwens bij het melken kom je niet aan het gaatje van het speentje.
Een uierontsteking krijg je trouwens niet van een bacterie die er is ingeslopen maar juist van melk die er niet uitkan. Spreek uit persoonlijke ervaring bij mezelf.

Hier nog geen auto dus ziet er niet goed uit maar zal dan volgende hengstigheid zijn, misschien niet zo erg want als ze dan toch oppakt in 1 keer kan ze direct op Hey gras, vorig jaar was eind maart nog te vroeg.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:06

Ik bedoel ook niet een uieronstekening maar bv de bacterieen die voor veulenziekte zorgen.

Ik vind die melktests heel interessant om te doen, ik heb ook geen camera en woon ook niet dichtbij, maar maak me ook zorgen over de eventuele gevolgen.

Ach Forsy, misschien inderdaad geluk bij een ongeluk

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:09

Silly, ik zou juist zo veel mogelijk proberen om het in te kunnen schatten zodat je er bij kunt zijn... Ik heb meer mis horen gaan bij bevallingen waar niemand bij was, dan van gevolgen van melk testen ;)

Ik woon ook niet heel dichtbij helaas. Ik ga wel een camera en birth alarm aanschaffen. Maar oei oei, zonder internet blijft die camera toch een heel duur grapje! En als mijn merries beide in 1x pakken, en ik gelijk een dubbel birth alarm dien aan te schaffen, dat gaat mijn portomonnee vast niet leuk vinden :')
Ach ja, gelukkig koop je het (als het goed is) maar 1x.

Fotsy, eind maart vind ik eigenlijk ook nog wat vroeg hoor (kon bij mij niet anders omdat de hengst uit logeren gaat) als ik echt vrije keuze had, was ik ook begonnen met dekken in mei :j