[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:47

oh zou dat best eng vinden als ze worden dicht gezet inderdaad, wat gebeurt er als het veulen te vroeg komt?

Mijn merrie liet vandaag weer wat doorschemeren dat ze hengstig is dus gelijk de DA gebeld, zou eerst vandaag nog komen maar belde net op dat hij z'n hand bezeerd had dus komt er morgen een andere arts even voor 9 uur langs om haar te scannen. Hopelijk zit er een goed ei en kan ik haar weer laten insemineren en blijft het dan hopelijk wel binnen :')

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:52

Ik heb mijn vorige merrie (maiden) ook dichtgezet bij haar dracht.... Zij had een lichte afwijking in haar kling waardoor ze dus ook lucht zoog.

3 weken voor de bevalling opengemaakt en daar was ik blij mee want Dazzle kwam ook vroeger dan de bedoeling was ;)

Nou, hier is als het goed is mijn merrie vanmorgen gespoten met Prostin, zondag dus weer scannen en als het dan goed is (en ze een ei heeft) gaan we sperma bestellen. Dan word ze dinsdag geinsemineerd, donderdag nog een keer gescant en als het ei dan weg is mogen we 14 dagen duimen gaan draaien of ze dragend is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:04

Deze merrie is nog nooit te vroeg bevallen en het wordt dr 13 e veulen, ze lekt ook altijd melk van te voren en heeft nog amper uier, denk dat het zeker nog een week duurt

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:11

Dat scheelt denk ik wel.... Als je je merrie kent weet je ook wel wanneer het tijd is om dr open te maken.

Bij n maiden is dat dan weer net iets anders

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:15

Als je het veel te vroeg doet kan het ook weer vastgroeien enzo, dus let altijd goed op de merrie.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:17

I know..... dat werd mij ook verteld toen en nadat mijn toenmalige merrie opengezet was heb ik t elke dag gecheckt om er echt zeker van te zijn dat ze niet weer dichtgroeide :D

Ik ga maar eens op weg naar mn dame...

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:35

Goed nieuws liz kan maandag gespoeld worden. Ik kreeg te horen van de dierenarts dat het alleen met spoelen kon worden opgelost. Anders had ik het met gewone ab gedaan :) Maargoed ze wordt maandag gespoeld dus dat is mooi (als ze nog hengstig is tenminste). Zo niet welke ab kregen jullie dan? Waarschijnlijk heeft liz een bacterie waardoor ze dus vocht in dr baarmoeder. Daarom hebben we ook niet de gok genomen te dekken.

Liz heeft ook een afwijking in haar vulva dus hoop dat zij geen lucht gaat zeggen. Zet dr liever niet dicht

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:44

Rianne, dat zei mijn DA ook, en mijn merrie wilde maar niet drachtig worden (ook niet met spoelen). Uiteindelijk het advies van mijn hengstenhouder (uit Duitsland) opgevolgd, en mijn merrie was in 1x drachtig (met AB dus). Sindsdien doe ik het dus altijd zo, wel wat duurder per hengstigheid, maar als ze dan steeds in 1x drachtig zijn scheelt het uiteindelijk in de kosten. Mijn merries krijgen altijd Sulfatrim.

Mijn merrie heeft trouwens ook wat vocht in haar baarmoeder, maar is wel mooi drachtig.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:50

Mijn DA wilde er in het begin dus echt niet aan hè? Ik heb alles geprobeerd, maar hij wilde me geen antibiotica geven voor mijn merrie. Mijn merrie werd dus het hele jaar niet drachtig.
Het jaar erop heb ik de merrie dus ergens anders heen gebracht om haar te laten insemineren, en daar dus met AB gedaan. Merrie was in 1x drachtig. Na 70 dagen dracht opgehaald (omdat mijn andere merrie ook nog gedekt moest worden daar), helaas verloor ze daarna op 90 dagen haar vruchtje door de stress van het reizen. Omdat mijn andere merrie bij de hengstenhouder geïnsemineerd moest worden (zij kon niet tegen de verdunner), ook de eerste merrie mee genomen naar Zuid-Oost Duitsland om nogmaals te insemineren. Daar was zij weer in 1x drachtig, toen direct na het insemineren opgehaald, helaas verloor ze het toen na 25 dagen, waarschijnlijk weer de stress van het reizen :(
Maar goed, daarna was mijn DA dus overtuigd dat dit DE methode was voor mijn merrie, dus sindsdien krijg ik zonder morren AB als ik erom vraag :D Nog steeds vinden ze het raar, maar aangezien bewezen is dat het werkt doet hij er nu niet moeilijk meer over. En vorig jaar en dit jaar was mijn merrie allebei in 1x drachtig :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:01

Even als redelijke fok leek tussen door, wat is AB?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:04

Antibiotica

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:19

Ik heb met de bevalling van Polkadot de merrie ook iets moeten helpen, het open te maken. Hoofdje kwam er niet door en de voorbenen waren al te ver gevorderd. Was inderdaad ook weer iets vergroeid. Daarom wil ik er ook beslist bij zijn, om eventueel in te grijpen. Hierna was ze er binnen 3 minuten..

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:41

Al_Zawraa schreef:
Mijn DA wilde er in het begin dus echt niet aan hè? Ik heb alles geprobeerd, maar hij wilde me geen antibiotica geven voor mijn merrie. Mijn merrie werd dus het hele jaar niet drachtig.
Het jaar erop heb ik de merrie dus ergens anders heen gebracht om haar te laten insemineren, en daar dus met AB gedaan. Merrie was in 1x drachtig. Na 70 dagen dracht opgehaald (omdat mijn andere merrie ook nog gedekt moest worden daar), helaas verloor ze daarna op 90 dagen haar vruchtje door de stress van het reizen. Omdat mijn andere merrie bij de hengstenhouder geïnsemineerd moest worden (zij kon niet tegen de verdunner), ook de eerste merrie mee genomen naar Zuid-Oost Duitsland om nogmaals te insemineren. Daar was zij weer in 1x drachtig, toen direct na het insemineren opgehaald, helaas verloor ze het toen na 25 dagen, waarschijnlijk weer de stress van het reizen :(
Maar goed, daarna was mijn DA dus overtuigd dat dit DE methode was voor mijn merrie, dus sindsdien krijg ik zonder morren AB als ik erom vraag :D Nog steeds vinden ze het raar, maar aangezien bewezen is dat het werkt doet hij er nu niet moeilijk meer over. En vorig jaar en dit jaar was mijn merrie allebei in 1x drachtig :)

ik ga eerst proberen te spoelen. Werkt dat niet of kan dat niet meer dan kijk ik mijn da heel lief aan. Al zegt mijn dierenarts en ik quote: dan houd je kans dat de vloeistof achterblijft. milleu baarmoeder is dan ongeschikt voor het ontvangen van vrucht. In baarmoeder behandelen effectiever

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:54

Vanavond is de eerste merrie geïnsemineerd. Ze voelde goed aan volgens de hh. Morgen scannen of het ei weg is, anders zaterdag weer insemineren.
Van de andere merrie dachten we dat ze goed hengstig was, maar die sloeg écht af (natuurlijk). Dus maar even in de gaten houden, misschien net te laat of te vroeg geweest..

Edit; friesisme :Y)
Laatst bijgewerkt door Vulina op 16-04-15 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:59

Onze merrie nog steeds hengstig.
Morgen nog een keer scannen of het ei weg is.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:55

Hoi allemaal, kom me hier ook maar melden. Lees al een tijdje stil mee.

Az, proficiat bij jou is de eerste al weer aan het tellen voor volgend jaar, top

Rianne, als de va instemd zou ik het advies van hierboven toch even meenemen om naast het spoelen ook nog aanvullend antibiotica te geven. Maar fijn dat je nu weet wat er aan scheelt.

wij hebben vorig jaar onze nf merrie bewust een jaar leeg gelaten. Het was haar 1e veulen bij onsnmaar in totaal haar 8e. Nu hebben we een nf hengst op het oog in Frankrijk, hmm waarom makkelijk als het moeilijk kan. Na een mail gestuurd te hebben en nog iemand met een betere kennis van frans te hebben laten bellen eindelijk reactie vanavond. Ze zijn blij verrast met onze interesse, en hebben nu het sperma getest op 48 uur houdbaarheid. Op dit moment is het lastig om bij de hengst sperma af te nemen, ik denk dat hij voornamelijk natuurlijk dekt. En dat het daarom lastig is.
Nu zitten we te denken om als het daar lukt het sperma zelf te halen, ongeveer 10 uur rijden.
Maar op het moment dat we dat doen moet de merrie er natuurlijk zo goed mogelijk voor staan.

Een paar vragen die ik dan heb zijn: hoe vervoer je het verse sperma het beste? bepaalde temp?

We hebben Willeke nog niet echt hengstig gezien maar is ook wel een beetje een aparte. Zat dus te denken om haar eerst te laten scannen om de baarmoeder te checken. Nu hoor ik hier veel over regumate hoe werkt dat precies en is dat beter dan hengstig spuiten zeg maar. Wat betreft jullie goede ervaringen met AB ga ik dat zeker meenemen in mijn beslissing welke va ik het laat doen, wordt er soms echt niet goed van hoe panisch ze er hier in nederland over doen.

En had al begrepen dat vers beter is dan diepvries sperma toch? Alleen lastig als het niet in 1 x lukt.
Sorry voor het hele verhaal, maar 1e keer dat we haar zelf drachtig moeten zien te krijgen :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 06:49

Het is heel belangrijk dat het sperma goed verpakt is, kan je geen courierdienst inschakelen? volgens mij niet eens zo duur want zou jammer zijn als je na zo een enorme rit blijkt dat het sperma zo dood of een pier is. :D

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:13

Naar een koeriersdienst is ze aan het kijken, maar ik dacht zelf halen is sneller, hun het sperma gereed maken terwijl wij daar zijn en dan direct auto in en terug naar huis. Ze hebben meerdere hengsten en van andere grote wel Ki dus neem aan dat ze weten hoe te verpakken. Maar gewoon benieuwd op welke temp vers sperma gehouden moet worden :o.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:18

Ik zit inmiddels al weer op stal te wachten op de da die moet komen scannen, altijd fijn van die afspraken 'we komen voor 9 uur'. Vorige keer flikte die het om om 8.55 aan te komen. :')

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:22

Sorry dames ik ga in meeleesmodus. Heb echt enorm poedersuiker nieuws gehad. Niet over liz hoor :Y)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:42

Rianne sterkte

Whisper is gescant 1 ei is weg dus scannen over 17 dagen :):)
Hopelijk een mooi veulen in de maak.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:30

Rianne :(:)

Oh super patrick duimen draaien

Jobamara ik dacht dat dit toch heel koel moest bewaard worden, frigobox meenemen zeker hihihi

Iemma ken dat, hier moet ik altijd ganse dag vrijhouden voor zowel da als hoefsmid want die zeggen ik kom rond 1 uur, en dat is heeeeeel ruim genomen als je dan om 5 uur pas toekomt :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:54

Poeh vervelend een ganse dag wachten op iemand die misschien komt.

Jobamara welkom :D Ik zou me in elk geval ook goed informeren over het hoe en wat. Ik wou Willeke gewoon meenemen maar 't is een beetje ver hé. :')

Rianne sterkte

Patrick aah eitje weg,en nu maar duimen!

Succes aan de geinsimineerde dames.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:01

Jobamara, echt vers, onbehaldeld zaad moet best op lichaamstemperatuur gehouden worden, buisje onder je kont in de auto :) het moet dan ook zo znel mogelijk in de merrie, best binnen de 3uu ofzo.

Gekoeld/behandeld zaad wordt in een koeldoos met koelelementne meegegeven. Als het op de rollenbank kan je zo ook meerdere dosissen enkele dagen bewaren.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:07

Iemmaaa o jee da gebleseerd, tja het zijn net mensen.

Cubalibre succes hopen dathet alles goed gaat!

Fokfanaat mijn merrie begon heel laat met uier aanmaken, opeens kreeg ik het gevoel vanavond moet ik erbij zijn.
En hop niet 1 volle avond waken.
Ik heb tegen de twee merrie van aankomend seizoen gevrasgt of ze opgelet hebben ha ha.

Rianne word er hopelijk dus een oplossing gevonden, succes.

Vulina altijd belangrijp inderdaat om er proberen bij te zijn.

Jobamara, wij hadden regumate omdat onze merrie altijd hengstig bleef op een gegeven moment, vroeger merkte je het niet eens op bij haar.
Regugate sloeg net aan, da geloofde me eerst niet, dus scannen.
Bleek dat er een tumor bij haar eierstok zat.
Da zei dat het daardoor inderdaat niet aansloeg.

Iemmaaasta het is dan nog voor 9 uur. :D

Sterkte rianne waar je het ook voor nodig hebt.

Patrick *\o/*

Fotsy Ik heb een super smid altijd stipt op tijd.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 17-04-15 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt